Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 1 z 10 123 ... OstatniOstatni
Posty od 1 do 15 z 150
Like Tree3lubi to!

Temat: Sprawdzenie kolektora ssącego 1,9 16V 150 KM MTJ  

  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    23 luty 2012
    Skąd
    Jelenia Góra
    Wiek
    38
    Postów
    24
    Auto
    Fiat Croma 1.9 16V MTJ 150 KM

    Sprawdzenie kolektora ssącego 1,9 16V 150 KM MTJ

    Witam,

    Z racji swoich doświadczeń z Cromką postanowiłem zamieścić taki temat ku przestrodze. Możliwe, że to dla każdego oczywiste ale fajnie jakby taki temat pozostał dla potomnych. Jak to ważne pokazuje przykład kolegi z forum Bravo któremu uszkodzony zaworek od kolektora wpadł do komory i musi teraz robić remont silnika.
    Każdy posaidacz Multijeta 1.9 16 V 150 KM, który nie ma świadomości problemów z kolektorem powinien zdjąć plastikową osłonką silnika i zerknąć na blaszaną klapkę poruszającą zaworkami. Po przygazowaniu powinna się ona poruszać razem z zzaworkami. A w większości wypadków listwa leży sobie na kolektorze i nie działa. Co ciekawe ten efekt nie jest odnotowany w FES a i moc auta wcale nie jest jakoś dramatycznie mała. Ale nie będę się tu rozpisywał o konsekwencjach uszkodzonego układu (jednym z nich jest przedstawiona powyżej możliwość oberwania klapek) bo są od tego całe elaboraty. Niby temat znany a ja dopiero po 2 latach posiadania auta to sprawdziłem i zrobiłem u kolegi jabolkg z forum Opla. Jak ktoś się chce wymienić uszkodzony kolektor to polecam wymianę tylko kolektora a nie silniczka sterującego jak sugerują w ASO. Po jakimś czasie od wymiany komp zaadaptuje się z powrotem do nowej sytuacji i wszystko będzie działać.

    Pozdrawiam



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    08 kwiecień 2012
    Skąd
    Łódź
    Wiek
    46
    Postów
    174
    Auto
    FIAT CROMA 1.9JTDM 150KM 2008 automat
    Rocznik
    30.04.2008

    Kolektor pozmianowy...

    A co z nim? Wszędzie w opisach widzę, że listwa sterująca jest widoczna, w u siebie nic nie widzę (ale jeszcze mało widzę bo auto mam 3 miesiące) Może jest od dołu kolektora? Ty masz Cromkę FL? Ja nie mam żadnych niepokojących objawów...
    Pewnie powinno to wyjść na FES. Np w zakresie małych obrotów, przy ich zmianie, spore rozbieganie między mierzoną i docelową masą powietrza?...

    Jeszcze nie ta aura, żeby samemu grzebać przy aucie...

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    23 luty 2012
    Skąd
    Jelenia Góra
    Wiek
    38
    Postów
    24
    Auto
    Fiat Croma 1.9 16V MTJ 150 KM
    To nie grzebanie. FL też nie ma nic do rzeczy. Podnosisz maskę, zdejmujesz maskownicę silnika i zaglądasz w "szczelinę" pomiędzy blokiem a kolektorem ssącym (fizycznie łatwiej z boku niz z przodu, zwłaszacza jak ktoś jest niewysoki). W poprawnie działającym silniku długa na ok 40 cm a szeroka na 0,5 cm blaszka powinna być przymocowana do zaworków i pracować w miarę dodawania gazu. W dziabniętych, czyli w większości aut z określonym przebiegiem ta blaszka leży sobie w najlepsze na obudowie kolektora. Objawów nie miałem i wydawao mi się, że auto chodziło ok. Na autostradzie chodziło ponad 200 km/h. Ale wydawało mi się, że jak na te 150 KM to coś się marnie zbiera, no i to spalanie. Poczytałem, poszperałem i znalazłem. Niektórzy powiedzą - szukał sobie kłopotów i znalazł, ale lepiej wiedzić, jak coś jest nie halo niż jak ja żyć w nieświadomości. Od zmiany autko w dolnym zakresie obrotów naprawdę inaczej się zbiera i można spokojnie jeździć na niższych obrotach.

  5. #4
    Klubowicz
    Dołączył
    08 kwiecień 2012
    Skąd
    Łódź
    Wiek
    46
    Postów
    174
    Auto
    FIAT CROMA 1.9JTDM 150KM 2008 automat
    Rocznik
    30.04.2008
    No to mam problem, bo u mnie żadnej listwy nie ma...
    Zaworków też nie widzę (wiem jak wyglądają ze zdjęć). Pali mi sporo bo 10-11 po mieście i wydaje mi się, że mogłaby się lepiej zbierać...

    Z tym, że to ostatnie miałem przy każdym aucie.

  6. #5
    Klubowicz
    Dołączył
    24 październik 2009
    Skąd
    Żory
    Postów
    352
    Auto
    Croma jtd
    Przymar jest szansa ze strzelisz dla forumwiczow parę fotek - które mogły by być instrukcja dla chcących sobie to sprawdzić ?

  7. #6
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    23 luty 2012
    Skąd
    Jelenia Góra
    Wiek
    38
    Postów
    24
    Auto
    Fiat Croma 1.9 16V MTJ 150 KM
    Najlepiej wytłumaczone jest na stronie Pawła u którego to robiłem
    Regeneracja kolektorów opel CDTI
    Pozdrawiam

  8. #7
    Klubowicz
    Dołączył
    08 kwiecień 2012
    Skąd
    Łódź
    Wiek
    46
    Postów
    174
    Auto
    FIAT CROMA 1.9JTDM 150KM 2008 automat
    Rocznik
    30.04.2008
    No to d...pa. Obejrzałem dokładnie filmy z tej strony, przeglądnąłem zdjęcia, które znalazłem w necie.... i zanurkowałem pod maskę mojej Cromy.
    W tym miejscu nie mam nawet śladu po zaworach, a co dopiero listwie...
    Jest możliwe, żeby ta listwa sterująca była od dołu kolektora? W jakiejś osłonie? Może w tej górnej, plastikowej części kolektora?

  9. #8
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    23 luty 2012
    Skąd
    Jelenia Góra
    Wiek
    38
    Postów
    24
    Auto
    Fiat Croma 1.9 16V MTJ 150 KM
    Aaa. Kolega ma plastikowy kolektor. To moze zmieniać trochę temat. Fiat - producent tego silnika wypuścił od pewnego momentu (zapewne na skutek opisywanego błędu) plastikową wersję tego kolektora - więc są 2 - aluminiowa i plastikowa. Niestety nie znam zasady działania plastikowej, ale na chłopski rozum musi być jakoś rozwiązana kwestia klapek, bo musieliby pół silnika zmieniać pod inne rozwiązanie dolotu. Ja miałem aluminiowy (jak większość) i zająłem się tematem. Plastiki były montowane głównie w Alfach 159 i na forum alfaholicy powinni więcej wiedzieć o konstrukcji i działaniu wersji plastikowej.

    PS. Znalazłem coś takiego
    AutoKącik.PL: Klapy wirowe
    Ostatnio edytowane przez przymar ; 20-04-2012 o 07:59

  10. #9
    Klubowicz
    Dołączył
    08 kwiecień 2012
    Skąd
    Łódź
    Wiek
    46
    Postów
    174
    Auto
    FIAT CROMA 1.9JTDM 150KM 2008 automat
    Rocznik
    30.04.2008
    Widziałem gdzieś na jutubie film, na którym czyszczą kolektor dolotowy specjalnym płynem. Podczas pracy silnika, w dolot kolektora (po zdjęciu gumowego węża) wkładany jest taki rozpylacz, który ten płyn rozpyla z zasysanym powietrzem bezpośrednio do kolektora...
    Jeśli ktoś wie o czym piszę, a już nie daj Boże wie, czy któryś warsztat przeprowadza takie czyszczenie, niech napisze.....

  11. #10
    Klubowicz
    Dołączył
    06 luty 2012
    Skąd
    Świętokrzyskie
    Wiek
    43
    Postów
    152
    Auto
    Croma 1,9 16V 150 km
    może to??

    Procedura Forté - proces oczyszczenia kolektora dolotowego w silniku Diesla - YouTube

    lub http://moto.allegro.pl/intake-pro-xe...230697677.html

    też mam zamiar zdjąć EGR a może i kolektor żeby zobaczyć w jakim jest stanie. czy ktoś stosował takie preparaty?, są one bezpieczne dla silnika?? czy lepiej po prostu zdemontować wszystko i umyć w benzynie ??
    Ostatnio edytowane przez galka ; 22-04-2012 o 21:32

  12. #11
    Klubowicz
    Dołączył
    26 marzec 2008
    Skąd
    Białystok-Bruksela
    Postów
    106
    Auto
    Bravo 1.9 Multijet 150KM
    Rocznik
    2009
    Dziś zerknąłem pod osłonę silnika i na szczęście mam plastikowy kolektor Tak więc myślę, że na jakiś czas problem klap wirowych mam z głowy. Dodam iż moja Croma jest z marca 2007 roku w budzie jeszcze przed liftem
    Bravo 1.9 M-Jet 16V
    byly:
    Croma 1.9M-Jet 16V
    Marea Weekend 1.9JTD 110SX
    Marea Weekend 2.4JTD 130 ELX

  13. #12
    H22
    H22 jest nieaktywny
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    27 maj 2012
    Skąd
    3miasto
    Postów
    4
    Auto
    Mućka klekot i 150 koników

    warto wyrażać się precyzyjnie ;)

    Cytat Napisał przymar Zobacz post
    Witam,

    Z racji swoich doświadczeń z Cromką postanowiłem zamieścić taki temat ku przestrodze. Możliwe, że to dla każdego oczywiste ale fajnie jakby taki temat pozostał dla potomnych. Jak to ważne pokazuje przykład kolegi z forum Bravo któremu uszkodzony zaworek od kolektora wpadł do komory i musi teraz robić remont silnika.
    Każdy posaidacz Multijeta 1.9 16 V 150 KM, który nie ma świadomości problemów z kolektorem powinien zdjąć plastikową osłonką silnika i zerknąć na blaszaną klapkę poruszającą zaworkami. Po przygazowaniu powinna się ona poruszać razem z zzaworkami. A w większości wypadków listwa leży sobie na kolektorze i nie działa. Co ciekawe ten efekt nie jest odnotowany w FES a i moc auta wcale nie jest jakoś dramatycznie mała. Ale nie będę się tu rozpisywał o konsekwencjach uszkodzonego układu (jednym z nich jest przedstawiona powyżej możliwość oberwania klapek) bo są od tego całe elaboraty. Niby temat znany a ja dopiero po 2 latach posiadania auta to sprawdziłem i zrobiłem u kolegi jabolkg z forum Opla. Jak ktoś się chce wymienić uszkodzony kolektor to polecam wymianę tylko kolektora a nie silniczka sterującego jak sugerują w ASO. Po jakimś czasie od wymiany komp zaadaptuje się z powrotem do nowej sytuacji i wszystko będzie działać.

    Pozdrawiam
    Hej, dobra przestroga choć sporo (lat) już wałkowana na forum vectry.pl. Natomiast jeśli już umieszczasz jakąś przestrogę to warto wyrażać się precyzyjnie. Piszesz o "blaszanej klapce poruszającej zaworkami" - tym czasem jest to metalowa listwa poruszająca klapami wirowymi za kolektorem ssącym. W tym konkretnym przypadku sam kolektor jest zintegrowany z klapami wirowymi od góry widać tylko tę listwę która spada (temat wałkowany i rozpracowany na forum vectry), a od dołu (po skosie) jest silnik poruszający tymi klapami.
    Kolega poniżej jak słusznie zauważył nie ma takowej listwy, bo ma kolektor plastikowy i to jest zupełnie inny temat
    Kolektor i klapy wirowe to 2 oddzielne części. W takim przypadku same klapy są poruszane przez listwę z zębatkami i szczelnie schowane z dołu kolektora wraz z silnikiem (klap). Temat trochę rozpracowałem - będziecie chcieli - to rozwinę - łącznie z fotkami rozłożonego całego dolotu na czynniki pierwsze
    (kolektor, czujnik ciśnienia, klapy wirowe, silnik klap wirowych, element metalowy za kolektorem, przepustnica, zawór EGR i chłodnica spalin).

    pozdrawiam

  14. #13
    Administrator
    Dołączył
    28 grudzień 2007
    Skąd
    Toruń
    Wiek
    34
    Postów
    5,290
    Auto
    Fiat Tempra 1.6
    Rocznik
    1994
    Cytat Napisał H22 Zobacz post
    Temat trochę rozpracowałem - będziecie chcieli - to rozwinę - łącznie z fotkami rozłożonego całego dolotu na czynniki pierwsze
    (kolektor, czujnik ciśnienia, klapy wirowe, silnik klap wirowych, element metalowy za kolektorem, przepustnica, zawór EGR i chłodnica spalin).
    Super. Jeżeli możesz to na pewno się wielu tutaj osobom przyda.
    Fiat Tempra 1.6l 8V, gaźnik, LPG, 450 tys. km przebiegu,

    Audi A8L 4.2l V8 Quattro, tiptronic
    Audi A6 2.8l V6, mulitronic (CVT)
    Była służbowa: Toyota Auris II TS, 1.6l Valvematic @ 132KM


  15. #14
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    22 maj 2012
    Skąd
    Opole
    Wiek
    45
    Postów
    6
    Auto
    Croma 1.9 JTD 150KM

    Do h22

    Prosze rozwin temat, szczególnie fotki bedą pomocne.
    Jak to mówią lepsza profilaktyka niż leczenie.Pozdr.

  16. #15
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    23 luty 2012
    Skąd
    Jelenia Góra
    Wiek
    38
    Postów
    24
    Auto
    Fiat Croma 1.9 16V MTJ 150 KM
    Witam po urlopie.
    Właśnie dlatego tu wrzuciłem, bo na forum VC jest o tym sporo a na fiatowskich raczej nie. Ja dość dawno o tym czytałem ale zignorowałem (jak auto idzie po autostradzie 210 to człowiek nie podejrzewa jakiejś niesprawności). Ale przypadkiem grzebałem w silniku, zerknąłem i miałem w ręku rzeczoną listwę.
    Chodzi o pokazanie, że w naszych Cromkach może być awaria, której nie będziemy świadomi.
    OT. Ciekawe, że większość kolektorów na allegro to te metalowe (przedzmianowe) a nie zmodyfikowane plastiki.


 
Strona 1 z 10 123 ... OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. trudności z uruchomieniem nagrzanego silnika 1.3 Mtj
    Napisany przez jacekcz na forum Doblo
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 26-03-2012, 22:48
  2. ogrzewanie qubo 1,3 mtj
    Napisany przez hydraulik na forum Forum ogólne o Fiat
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 07-02-2012, 17:57
  3. Brawo MTJ na RedBoxie
    Napisany przez GCS na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post: 14-11-2010, 19:48
  4. Symbol silnika T-jeta 120 km i 150 km
    Napisany przez mefisto na forum Bravo II
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post: 15-04-2009, 22:34
  5. [zawieszenie] Drgania przy prędkości <150 km/h
    Napisany przez 2clubbers na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post: 26-06-2008, 12:42

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

klapy wirowe fiat croma

listwa klap wirowych

klapy wirowe jtd

fiat croma kolektor

klapy wirowe objawy

kolektor ssacy silnika1.9 cdti 150 koni

listwa klap wirowych allegro

kolektor dolotowy croma

klapy wirowe 1.9 jtd

klapy wirowe bravo

klapy wirowe 1.9 cdti objawy

listwa klapek kolektora dolotowego opel 1.9 cdti

kolektor ssacy croma

listwa maski fiat croma

klapy wirowe croma

croma klapy wirowe

naprawa listwy klap wirowych

fiat croma klapki w kolektorze

Tagi dla tego tematu

http://www.iparts.pl