Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 12 z 58 PierwszyPierwszy ... 2101112131422 ... OstatniOstatni
Posty od 166 do 180 z 870
Like Tree135lubi to!

Temat: Tipo 1.4 16 95 km ubytki oleju  

  1. #166
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    19 marzec 2008
    Skąd
    KRAKÓW
    Wiek
    49
    Postów
    664
    Auto
    TIPO
    Rocznik
    XI 2016
    Ehhh.......... coraz bardziej przekonuję się że na to forum już nie ma sensu wchodzić i nic pisać Sami eksperci, szydercy i "znafcy"!!!

    1.4 95KM + LPG Tartarini zakładane przez ASO Inter Auto Kraków. Sprawdzone i zestrojone przez AGŚ Katowice!!! Wszystkie parametry prawidłowe i wzorcowo wprowadzone. Strojone w cyklu miejskim i na autostradzie. Przejechane 43 km z podpiętym kompem. Więc się Ciebie spytam! Jak AGŚ nie zestroiło dobrze to kto to zrobi? Znając życie pewnie Ty? Spalanie w mieście 10l a na trasie jak wyżej wspomniałem. Wiadomym jest że nie jechałem 170 przez całe 1550 km!!! prędkości autostradowe od 120 do 170 momentami przy wyprzedzaniu itd. Generalnie większość trasy trzymałem się 150 km/h. Taki dziad już ze mnie i jeżdżę jak pizda żeby zawsze do celu swoją rodzinę dowieźć
    Jak ktoś ma żlopa 1,4 tjet (jeżdziłem miesiąc) który wpierdala 16 litrów gazu albo 12 benzyny w mieście to faktycznie może wpaść w kompleksy i z zazdrości zarzucić komuś że kłamie bo ten ma spalanie 10 albo mniej litrów I co z tego że Tjet ma turbinę i moment jak w mieście stoi w korku cały czas za mną lub obok mojego gównianego 95KM

    Kończę dyskusję bo faktycznie sensu nie ma! Nic się na tym forum nie zmieniło :/ A kiedyś (jeszcze rok temu) naprawdę było tu fajnie Zostało jeszcze kilka osób które merytorycznie mają coś do powiedzenia i wiedza ich jest ponadprzeciętna, są też tacy którzy są mądrzy swym doświadczeniem. I tu pozdrawiam JackTheNight, Krówka, Tedy, Brylancik itd. Ale jest kupę "znafców" którzy mają tylko na celu innych wyszydzić wyśmiać i wciskać im swoje mądrości nabyte na forum Golfa III :/
    krowka1978, marek555 i pawka lubią to.
    FIAT BRAVA 1.6 16V - w krainie wiecznej rdzy ...
    LANCIA LYBRA 1.9 JTD - odjechała w siną dal ...
    FIAT CINQUECENTO 704 - "The End" po 23 latach ...
    -------------------------------------------------------------
    FIAT TIPO 1.4 95KM + LPG




  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #167
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 listopad 2016
    Skąd
    Warszawa
    Postów
    59
    Auto
    Baravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    2011
    Śnij dalej, mi nie przeszkadza, że jeździsz pierdzidełkiem i znawca motoryzacji z Ciebie wielki.

    Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
    ZAFFERANO lubi to.

  4. #168
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    19 marzec 2008
    Skąd
    KRAKÓW
    Wiek
    49
    Postów
    664
    Auto
    TIPO
    Rocznik
    XI 2016
    Cytat Napisał Tjet120 Zobacz post
    Śnij dalej, mi nie przeszkadza, że jeździsz pierdzidełkiem i znawca motoryzacji z Ciebie wielki.

    Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
    FIAT BRAVA 1.6 16V - w krainie wiecznej rdzy ...
    LANCIA LYBRA 1.9 JTD - odjechała w siną dal ...
    FIAT CINQUECENTO 704 - "The End" po 23 latach ...
    -------------------------------------------------------------
    FIAT TIPO 1.4 95KM + LPG


  5. #169
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 listopad 2016
    Skąd
    Warszawa
    Postów
    59
    Auto
    Baravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    2011
    Jestem od początku czyli od maluszka fanem fiacików golfa znam z opowiadań takich kolesi jak Ty. Na fora generalnie nie wchodziłem ,na forum jestem od niedawna ponieważ nigdy nie musiałem nic naprawiać w swoich samochodach. Części wkładam zawsze oryginalne albo najwyższej klasy zamienniki, na olejach nie oszczędzam, na filtrach też nie, mechanika mam swojego do którego jeżdżę , on ma swoich pomagierów ale od razu powiedziałem że jak mają pomagierzy zaglądać mi do samochodu to dziękuję za serwisowanie bo ufam tylko jemu. Mechanik robi to nie dlatego że ja nie umiem serwisować tylko dlatego że nie dysponuje ani kanałem ani żadnym warsztatem a w garażu nie mam warunków.

    Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
    ZAFFERANO lubi to.

  6. #170
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 listopad 2016
    Skąd
    Warszawa
    Postów
    59
    Auto
    Baravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    2011
    Żyj chłopie w swoim matrixie nie wciągaj do niego innych

    Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka

  7. #171
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    19 marzec 2008
    Skąd
    KRAKÓW
    Wiek
    49
    Postów
    664
    Auto
    TIPO
    Rocznik
    XI 2016
    No popatrz! To właściwie tak samo jak ja: 126p, 126ELX, CC700 Young (do dziś), Uno 1.4ies, Siena75 HLX, Brava100 SX, Lybra 1,9JTD, TIPO 1,4 95KM Teraz tylko muszę do lutego 2019 korzystać z ASO z powodu zakupu nówki sztuki na gwarancji. Potem wracam do zaufanego mechanika tak jak Ty Mnie drażni tylko to że się napinasz mówiąc mi że moje spalanie jest niemożliwe a jeżeli takie jest to znaczy że mi się zaraz silnik rozpadnie! A tak nie jest Auto jest zestrojone przez fachowców co się na tym znają! Opinia o AGŚ jest świetna i ja ją potwierdzam!

    Czy ja Ci ubliżam ?????????
    FIAT BRAVA 1.6 16V - w krainie wiecznej rdzy ...
    LANCIA LYBRA 1.9 JTD - odjechała w siną dal ...
    FIAT CINQUECENTO 704 - "The End" po 23 latach ...
    -------------------------------------------------------------
    FIAT TIPO 1.4 95KM + LPG


  8. #172
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 listopad 2016
    Skąd
    Warszawa
    Postów
    59
    Auto
    Baravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    2011
    Znafca ze mnie ponoć taki. Nieważne nie ma się o co kłócić. Forum jest po to żebyśmy sobie pomagali. Miałam nówki samochody kupione w salonie i po prostu serwisowanie w Aso to totalna porażka i więcej nie serwisuje i tyle w temacie. Mechanik u którego serwisuje to jest jeden z lepszych jakich znalazłem ale też nie powiem że jest najlepszy bo nie jest to prawda. Sam z wykształcenia jestem mechanikiem lotniczym może stąd ta moja skrupulatność po prostu mnie w szkole uczyli całkiem inaczej i jak patrzę teraz na dzisiejszych technikow ja bym nie powierzył im roweru do naprawy. Dzisiejszy technik charakteryzuje się tym że to jest wymieniacz On pół samochodu by wymienił bo jemu się wydaje że coś jest popsute zamiast wcześniej przeprowadzić dokładną diagnostykę, a naprawdę diagnostykę dzisiaj można przeprowadzić samemu, nie są to wielkie koszty, ja mam interfejs LPG interfejs OBD2, co potrzebowałem to mam . Kupiłem sobie za grosze to po prostu i sam sprawdzam ale trochę trzeba się tym interesować, trzeba poczytać, trzeba się popytać na forum kolegów, mechanika.

    Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka

  9. #173
    Klubowicz
    Dołączył
    22 czerwiec 2017
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    408
    Auto
    Tipo SW 1.4 T-Jet LPG
    Rocznik
    2017
    Panowie zluzujcie majty ... .... Zafferano - sam trochę sprowokowałeś pisząc że jechałeś 120-170 ... twoje spalanie może być realne jeżeli większość tej trasy przejechałeś z prędkością 120 ... a że raz czy dwa docisnąłeś przez chwilę do 170 to nie miało znaczenia .... więc nie powinieneś podawać tej wartości jako prędkości przelotowej .....ostatnio zrobiłem swoim T-jet pierwszą trasę na gazie 400km autostradą ze średnią prędkością 130 ( oczywiście raz wolniej raz szybciej w zależności od warunków ) i spalanie wyszło 10,1l więc twoje 8 jest ok ale przy 120 ... mój poprzedni wolnossak 1,6 na gazie miał takie przepały ( oczywiście przy średnich prędkościach)

    120km/h - 8,5l
    140km/h - 10l
    150-160 km/h - 13l
    szybciej nie jeździłem.

  10. #174
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 listopad 2016
    Skąd
    Warszawa
    Postów
    59
    Auto
    Baravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    2011
    Wiesz co ja tak się zastanowiłem nad tym co piszesz to tak mówisz jak mój brat Jemu zawsze samochód pali o litr albo półtora litra mniej niż mój ile mój by nie palił to jemu zawsze pali mniej ja nie mam żadnego interesu żeby tutaj ściemniać nie kręci mnie to. Pali mi ładnie jest to akceptowalne dla mnie.

    Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka

  11. #175
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 listopad 2016
    Skąd
    Warszawa
    Postów
    59
    Auto
    Baravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    2011
    Cytat Napisał Maniek_wroc Zobacz post
    Panowie zluzujcie majty ... .... Zafferano - sam trochę sprowokowałeś pisząc że jechałeś 120-170 ... twoje spalanie może być realne jeżeli większość tej trasy przejechałeś z prędkością 120 ... a że raz czy dwa docisnąłeś przez chwilę do 170 to nie miało znaczenia .... więc nie powinieneś podawać tej wartości jako prędkości przelotowej .....ostatnio zrobiłem swoim T-jet pierwszą trasę na gazie 400km autostradą ze średnią prędkością 130 ( oczywiście raz wolniej raz szybciej w zależności od warunków ) i spalanie wyszło 10,1l więc twoje 8 jest ok ale przy 120 ... mój poprzedni wolnossak 1,6 na gazie miał takie przepały ( oczywiście przy średnich prędkościach)

    120km/h - 8,5l
    140km/h - 10l
    150-160 km/h - 13l
    szybciej nie jeździłem.
    Dokładnie tak

    Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka

  12. #176
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 listopad 2016
    Skąd
    Warszawa
    Postów
    59
    Auto
    Baravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    2011
    Miałem ostatnio taki przypadek że wywaliło mi czek przeprowadziłem diagnostykę i gazu i obd2 No i okazało się że była zła mieszanka naprawiłem to w ten sposób że najpierw na benzynie rozgrzałem silnik na maksa do temperatury 90 stopni a później zrobiłem autoadaptacje i od tamtej pory wszystko wróciło do normy, silnik śmiga, elegancko ,wszystko przełącza sie , żadne czeki się nie świecą po prostu była nie taka mieszanka gdy na dworze ochłodziło się. Może ta moja instalacja gazowa nie jest doskonała za mało czujników aczkolwiek ja jestem zadowolony nie dokładam do tego ,koszt instalacji zwrócił mi się już dwa razy. Gazownik ustawił temperaturę przełączania gazu na 30 stopni a ja podniosłem ją do 60 bo uważam że samochód musi się dobrze rozgrzać na pewno mu to nie zaszkodzi a że przy okazji spali trochę więcej benzyny bez przesady to parę złociszy. Można by się było bawić w dokładne strojenie pojedyncze wtryskiwacze ale jeśli dobrze samochód chodzi to nie ma co ruszać.


    Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka

  13. #177
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 listopad 2016
    Skąd
    Warszawa
    Postów
    59
    Auto
    Baravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    2011
    Cytat Napisał ZAFFERANO Zobacz post
    No popatrz! To właściwie tak samo jak ja: 126p, 126ELX, CC700 Young (do dziś), Uno 1.4ies, Siena75 HLX, Brava100 SX, Lybra 1,9JTD, TIPO 1,4 95KM Teraz tylko muszę do lutego 2019 korzystać z ASO z powodu zakupu nówki sztuki na gwarancji. Potem wracam do zaufanego mechanika tak jak Ty Mnie drażni tylko to że się napinasz mówiąc mi że moje spalanie jest niemożliwe a jeżeli takie jest to znaczy że mi się zaraz silnik rozpadnie! A tak nie jest Auto jest zestrojone przez fachowców co się na tym znają! Opinia o AGŚ jest świetna i ja ją potwierdzam!

    Czy ja Ci ubliżam ?????????
    Nie obraź się ale skorzystałem z zakładu który miał w internecie 250 pozytywnych opinii Słuchaj pojechałem z samochodem syna naprawę wycenili na 2000 ,brat mówi przyjeżdżaj do mnie bo to nie powinno tyle kosztować Cała naprawa wyniosła mnie 230 zł. Czujesz 250 pozytywnych opinii.

    Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka

  14. #178
    Master
    Dołączył
    03 sierpień 2010
    Skąd
    Częstochowa
    Postów
    4,589
    Auto
    Fia Tipo T-Jet 120/ AR Mito 1,4 16V
    Rocznik
    2017
    Cytat Napisał Tjet120 Zobacz post
    Gazownik ustawił temperaturę przełączania gazu na 30 stopni a ja podniosłem ją do 60 bo uważam że samochód musi się dobrze rozgrzać na pewno mu to nie zaszkodzi a że przy okazji spali trochę więcej benzyny bez przesady to parę złociszy. Można by się było bawić w dokładne strojenie pojedyncze wtryskiwacze ale jeśli dobrze samochód chodzi to nie ma co ruszać.
    W fabrycznej ale jest raczej w okolicach tych 30 stopni. I jest chyba cos takiego jak rozgrzewanie wtrysków. Włączają się one bardzo szybko ale auto wciąż pracuje na benzynie. Niemniej jednak ostateczne przełączenie na gaz następuje szybciej niż w wolnossącym z BRC ustawionym na 25 stopni.

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    Cytat Napisał Tjet120 Zobacz post
    Dokładnie tak

    Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
    Albo średnią prędkośc podać
    A odnośnie zakładów i mechaników itp. daję tam samochód w ostateczności. Wbrew temu co ktoś tu pisał podmainy części nie są reliktem rodem z polmozbytu to się cały czas dzieje. Dwie uliczki dalej jest warsztat, gościu czasami skacze sobie tymi samochodami po browaranie zwalnianie na wybojach, palowanie do odcinki i hamowanie aż gumę czuc to norma. To tak jakby poprosić seryjnego gwałciciela żeby zabrał moją dziewczynę do kina bo ja akurat nie mam czasu.
    Ostatnio edytowane przez marx30 ; 03-11-2017 o 12:11
    marnyd4d i Tjet120 lubią to.

  15. #179
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 listopad 2016
    Skąd
    Warszawa
    Postów
    59
    Auto
    Baravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    2011
    Dwie uliczki dalej jest warsztat, gościu czasami skacze sobie tymi samochodami po browaranie zwalnianie na wybojach, palowanie do odcinki i hamowanie aż gumę czuc to norma. To tak jakby poprosić seryjnego gwałciciela żeby zabrał moją dziewczynę do kina bo ja akurat nie mam czasu.[/QUOTE]

    tak właśnie jest

    Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka

  16. #180
    Klubowicz
    Dołączył
    20 styczeń 2017
    Skąd
    Tychy
    Wiek
    34
    Postów
    481
    Auto
    Fiat Tipo 1.4 HB
    Rocznik
    2017
    Cytat Napisał ZAFFERANO Zobacz post
    Ehhh.......... coraz bardziej przekonuję się że na to forum już nie ma sensu wchodzić i nic pisać Sami eksperci, szydercy i "znafcy"!!!

    1.4 95KM + LPG Tartarini zakładane przez ASO Inter Auto Kraków. Sprawdzone i zestrojone przez AGŚ Katowice!!! Wszystkie parametry prawidłowe i wzorcowo wprowadzone. Strojone w cyklu miejskim i na autostradzie. Przejechane 43 km z podpiętym kompem. Więc się Ciebie spytam! Jak AGŚ nie zestroiło dobrze to kto to zrobi? Znając życie pewnie Ty? Spalanie w mieście 10l a na trasie jak wyżej wspomniałem. Wiadomym jest że nie jechałem 170 przez całe 1550 km!!! prędkości autostradowe od 120 do 170 momentami przy wyprzedzaniu itd. Generalnie większość trasy trzymałem się 150 km/h. Taki dziad już ze mnie i jeżdżę jak pizda żeby zawsze do celu swoją rodzinę dowieźć
    Jak ktoś ma żlopa 1,4 tjet (jeżdziłem miesiąc) który wpierdala 16 litrów gazu albo 12 benzyny w mieście to faktycznie może wpaść w kompleksy i z zazdrości zarzucić komuś że kłamie bo ten ma spalanie 10 albo mniej litrów I co z tego że Tjet ma turbinę i moment jak w mieście stoi w korku cały czas za mną lub obok mojego gównianego 95KM

    Kończę dyskusję bo faktycznie sensu nie ma! Nic się na tym forum nie zmieniło :/ A kiedyś (jeszcze rok temu) naprawdę było tu fajnie Zostało jeszcze kilka osób które merytorycznie mają coś do powiedzenia i wiedza ich jest ponadprzeciętna, są też tacy którzy są mądrzy swym doświadczeniem. I tu pozdrawiam JackTheNight, Krówka, Tedy, Brylancik itd. Ale jest kupę "znafców" którzy mają tylko na celu innych wyszydzić wyśmiać i wciskać im swoje mądrości nabyte na forum Golfa III :/
    W moim wspaniałym podlolocie było wszystko jedno czy w trasie jadę 100 czy 120 czy 150, żarło 10-10,5 litra LPG. I to nie przez 2-3 km tylko ciągle przez 300km - akurat jechałem nad morze
    Rozrzut prędkości tez duży a palił tyle samo. Jedynie jak jechałem 70-80 to wtedy spalanie spadało do 8,5 litra elpidżi.
    Był Poldek 1.6 GLI 1996 + LPG power
    Jest Tipo HB 1.4


 
Strona 12 z 58 PierwszyPierwszy ... 2101112131422 ... OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. Ubytki oleju
    Napisany przez kasztan na forum Croma
    Odpowiedzi: 54
    Ostatni post: 07-07-2018, 21:11
  2. Seicento 1.1 MPI znaczne ubytki płynu chłodniczego
    Napisany przez kubcio123 na forum Cinquecento, Seicento
    Odpowiedzi: 13
    Ostatni post: 16-03-2017, 15:05
  3. Ubytki oleju a naprawa
    Napisany przez jezollo na forum Stilo
    Odpowiedzi: 23
    Ostatni post: 30-03-2016, 20:30
  4. siwy dym z rury i ubytki płynu chłodzącego
    Napisany przez dawid810909 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 19
    Ostatni post: 09-02-2014, 11:56
  5. Ubytki oleju w skrzyni biegów - skąd?
    Napisany przez toudi2 na forum Punto II
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 17-10-2011, 10:33

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

https:fiatklubpolska.plsilniki-benzynowe-tipo-534tipo-1-4-16-95-km-ubytki-oleju-35999

fiat tipo bierze olej

https:fiatklubpolska.plsilniki-benzynowe-tipo-534tipo-1-4-16-95-km-ubytki-oleju-359994https:fiatklubpolska.plsilniki-benzynowe-tipo-534tipo-1-4-16-95-km-ubytki-oleju-3599942tipo bierze olejfiat tipo opiniefiat tipo jaki olejtipo 1.4 lpg spalanie olejufiat Tipo olejfiat 1.4 16v bierze olejTipo olejjaki olej do Fiata Tipo silnikowyhttps:fiatklubpolska.plsilniki-benzynowe-tipo-534tipo-1-4-16-95-km-ubytki-oleju-3599922tipo 1.4 wycieki olejutipo fiat ubytek olejufiat tipo norma poboru oejufiat tipo 1.4 jaki olejfiat tipo spalanie oleju opiniehttps:fiatklubpolska.plsilniki-benzynowe-tipo-534tipo-1-4-16-95-km-ubytki-oleju-3599953fiat tipo gaz spalanie olejujaki olej do nowego fiataIle oleju bierze tipo 1.4dlaczego tipo biedze olejfiat tipo 1.4 spalanie olejujaki olej zaleca Fiat do tipo 2019

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl