Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Posty od 1 do 15 z 34
  1. #1
    Moderator
    Dołączył
    03 wrzesień 2010
    Skąd
    .
    Postów
    4,624
    Auto
    Stilo MJTD 1.9 8V 120 KM
    Rocznik
    2006

    Elektrozawór recyrkulacji par paliwa

    szukając przyczyn przygasania mojego silnika po wciśnięciu sprzęgła, powróciła jak bumerang kwestia terkoczącego elektrozaworu recyrkulacji par paliwa. przypomnę, że w silniku 1.6 16V elektrozawór ten umieszczony jest we wnęce przedniego, prawego błotnika. terkotanie słychać bardzo wyraźnie w temperaturach poniżej 0, czyli towarzyszy mi właściwie przez całą zimę. zdania co do poprawnej pracy elektrozaworu są podzielone. jedni twierdzą, że terkotać nie powinien, drudzy uważają, że jest to prawidłowy objaw pracy elektrozaworu.
    na czym polega działanie elektrozaworu i pochłaniacza:

    "Układ pochłaniania par paliwa. Jest on zamknięty a jego główne elementy stanowią filtr pochłaniacza z węglem aktywnym i elektrozawór recyrkulacji par paliwa, sterujący odsysaniem par paliwa do zespołu wtryskowego. Przy wzroście temperatury powstające pary benzyny przedostają się do filtru pochłaniacza z węglem aktywowanym, w którym następuje neutralizacja węglowodorów lekkich a następnie zmieszanie z powietrzem zasysanym przez układ dolotowy. Odsysanie jest sterowane poprzez elektrozawór. Pozostaje on zamknięty jeżeli temperatura silnika jest niższa niż 60 st C. Powyżej tej temperatury zawór otwiera się w cyklu 90 sekund otwarty, 60 sekund zamknięty"
    Fiat UNO. Uno Klub Polska. Kilka słów o układzie wtryskowym BOSCH Mono-Motronic...

    oraz



    i tak właśnie u mnie jest. terkotanie słychać dopiero po jakimś czasie, czyli prawdopodobnie wtedy kiedy silnik rozgrzeje się do temp. 60 stopni i tylko w momencie przyśpieszania - noga na gazie. wtedy też zaczynają się problemy z obrotami po wciśnięciu sprzęgła. problemy pojawiają się sporadycznie i nie wykluczam, że mają coś wspólnego z cyklem otwarcia elektrozaworu.

    pytanie - czy można wypiąć wtyczkę zasilającą od pochłaniacza celem sprawdzenia czy jest on sprawcą moich problemów? czy w przypadku jego odłączenia, silnik nie przejdzie w stan awaryjny? w "Sam naprawiam" napisano, że uszkodzenie elektrozaworu spowoduje jego wyłączenie oraz zablokuje zdolność autoadaptacji składu mieszanki. tak sobie myślę, że możnaby ewentualnie odłączyć przewód wchodzący w kolektor i otwór w kolektorze zaślepić. nie wiem tylko na ile jest to bezpieczne... jak myślicie?
    dla mnie to tylko kolejny trop, ale nie wiem czy słuszny...
    Ostatnio edytowane przez boch ; 10-02-2012 o 20:35



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    01 styczeń 2013
    Skąd
    malopolska
    Postów
    74
    Auto
    Marea 1.6 16V
    Rocznik
    99
    Hej,
    Przez rok nikt się nie znalazł co by odpowiedział? Ciekawi mnie jakie efekty są po odłączeniu tego elektrozaworka i co na to komp. Próbowałeś już?

    Ja odłączyłem ostatnio przewód z EGR, który wchodził do kolektora i jakby autko trochę lepiej pali, jakby więcej koników dostał. Z tym, że muszę przemapowac sterownik gazu bo co pojeżdżę na gazie to silnik na benzynie przez ok min dochodzi do siebie, Jak jeżdżę na benzynie tylko jest ok.

  4. #3
    Klubowicz
    Dołączył
    09 maj 2012
    Skąd
    Olsztyn
    Postów
    266
    Auto
    Marea WEEKEND 1.6 16v + Klima
    Rocznik
    2000. FL
    Podpinam się Mnie też to bardzo interesuje,tym bardziej,że mam podobny problem.
    FIAT = Archiwum X

  5. #4
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,644
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Panowie to tylko elektrozawór - cewka.. Wystarczy odpiąć wtyczkę i podejrzewam np. podpiąć jakąś cewkę lub przekaźnik większy ew. nawet rezystancję i błędu nie będzie..
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  6. #5
    Moderator
    Dołączył
    03 wrzesień 2010
    Skąd
    .
    Postów
    4,624
    Auto
    Stilo MJTD 1.9 8V 120 KM
    Rocznik
    2006
    macie typowe problemy posiadaczy zagazowanych silników 1.6. temat trzeba będzie wkońcu wyjaśnić i podwiesić na samej górze tematów przyklejonych w temacie BBM'ów.
    a co do recyrkulacji... tak jak napisałem u mnie elektrozawór cyka więc pracuje. błędu sterownik nie zgłasza, więc jedyne co mogę podejrzewać to nieszczelność w układzie recyrkulacji (pęknięty zbiornik z węglem aktywnym lub uszkodzone wężyki). problem w tym, że latem pojechałem na regulację gazu i po tej regulacji auto przez 2 tygodnie jeździło bez żadnych objawów jak wahnięcia obrotów po rozgrzaniu silnika i mulenia auta na pierwszych metrach po odpaleniu zimnego silnika. tym samym temat recyrkulacji przestał mnie już frapować. niemniej jednak, coś mi mapy rozpieprza i wciąż nie wiem co. gaziarz podejrzewa sterownik LPG (300 zł na Allegro). myślałem o tym o czym wspomniał zwora2, czyli o odpięciu wężyka wpiętego w kolektor. dzisiaj może się wkońcu dopcham na diagnostykę więc coś z tego wyjdzie...

  7. #6
    Klubowicz
    Dołączył
    01 styczeń 2013
    Skąd
    malopolska
    Postów
    74
    Auto
    Marea 1.6 16V
    Rocznik
    99
    Odpiąłem od kolektora ssącego zarówno recylkulację spalin jak i opary z baku (dziurki pozatykałem) i efekt jest taki że ekodriving-u uprawiać nie mogę ... jak jeżdżę spokojnie to mam momenty że szarpnie, nawet na benzynie. U Was jak to wygląda? Myślałem że po 20km jazdy zaadoptuje się benzynka ale nic z tego.

    Odnośnie zagazowanych 1.6 to zaraz po założeniu LPG miał problemy z gasnącym silnikiem. Gazownicy wzięli auto i komputer i jeździli różnymi stylami (raz jak "emeryt" raz jak "młody wściekły") i na każdym biegu prawie całą dozwolona skalę obrotów silnika. Co chwila ustawiając mapy kompa LPG. Pół baku benzyny wyparowało po takiej jeździe, ale od tamtej pory przez 5 lat zero problemów z silnikiem. Jedna uwaga, po tym ustawieniu autko już nie było zrywne jak przed ale powyżej 3,5tyś nie narzekałem na moc

  8. #7
    Moderator
    Dołączył
    03 wrzesień 2010
    Skąd
    .
    Postów
    4,624
    Auto
    Stilo MJTD 1.9 8V 120 KM
    Rocznik
    2006
    recyrkulację spalin? to w 1.6V jest EGR? zgłupiałem u mnie szarpie tylko na gazie po ostaniej regulacji gazu. nie ma nic gorszego w tych autach jak ustawianie mapy gazu na podstawie rozjechanej mapy benzynowej.

  9. #8
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,644
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Cytat Napisał boch Zobacz post
    recyrkulację spalin? to w 1.6V jest EGR? zgłupiałem
    W nowszych chyba jest.. Wiem, że w nowszych 1.8 też jest..
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  10. #9
    Moderator
    Dołączył
    03 wrzesień 2010
    Skąd
    .
    Postów
    4,624
    Auto
    Stilo MJTD 1.9 8V 120 KM
    Rocznik
    2006
    silniki 1.6 nie posiadają zaworu EGR.

  11. #10
    Administrator
    Dołączył
    11 styczeń 2008
    Skąd
    Pleszew
    Wiek
    35
    Postów
    3,713
    Auto
    Lancia Lybra 1,9JTD 115KM CF3
    Rocznik
    2002
    Tak jak boch pisze w silnikach 1,6 16V nie ma EGRu
    VW Polo 9N 1,2 12V - żony
    LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM

    Fiat Brava
    Lancia Lybra


    Jeśli uważasz, ze ktoś Ci pomógł, kliknij "gwiazdkę" reputacji przy jego poście

    Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa

  12. #11
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,644
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    A no możliwe bo wtedy (po wprowadzeniu Euro3) zamiast dodawać egr itp to zmodyfikowano jakieś pierdoły i nawet lekko moc zmniejszono zdaje się..
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  13. #12
    Klubowicz
    Dołączył
    01 styczeń 2013
    Skąd
    malopolska
    Postów
    74
    Auto
    Marea 1.6 16V
    Rocznik
    99
    No to ciekawe, zrobię zdjęcie i podeślę, może jutro. Jest jakaś rurka która wychodzi z tyłu kolektora ssącego, przeciska się pod nim i wychodzi z przodu silnika i idzie gdzieś w dół (tutaj mam instalacje gazową i na dodatek nie mogę zdjąć plastiku do zasysania powietrza więc nie wiem gdzie to idzie dalej). W dodatku znajdującym się na ostatniej stronie manuala namierzyłem tą rurkę i jest opis EGR... Tak silnik 1.6 16V, nie wiem co to za odmiana tego silnika ale silnik krokowy i potencjometr są wciśnięte w przepustnice (nie przykręcane). Dodatkowym objawem, który mnie przekonuje ze to jednak jest EGR to to ze leci z niego jakiś "dymek" podejrzewam że to spaliny. Odma normalnie jest podłączona wiec raczej dymek nie pochodzi z komory silnika.

  14. #13
    Moderator
    Dołączył
    03 wrzesień 2010
    Skąd
    .
    Postów
    4,624
    Auto
    Stilo MJTD 1.9 8V 120 KM
    Rocznik
    2006
    Cytat Napisał byrrt Zobacz post
    A no możliwe bo wtedy (po wprowadzeniu Euro3) zamiast dodawać egr itp to zmodyfikowano jakieś pierdoły i nawet lekko moc zmniejszono zdaje się..
    zmniejszono komorę spalania wskutek czego wzrósł stopień sprężania. tyle wikipedia. o EGR ani słowa. jedyne co mi przychodzi do głowy, to wężyk podciśnienia pomiędzy kolektorem, a regulatorem ciśnienia paliwa, ale w tym roczniku regulator ciśnienia był montowany gdzieś indziej, bodajże przy pompie paliwowej. nie znam aż tak dobrze silnika po lifcie więc niech się wypowiedzą jego posiadacze.

  15. #14
    Moderator
    Dołączył
    03 wrzesień 2010
    Skąd
    .
    Postów
    4,624
    Auto
    Stilo MJTD 1.9 8V 120 KM
    Rocznik
    2006
    wróciłem właśnie od mechanika. EVAP wedle diagnostyki niby sprawny (brak błędów), podciśnienie w kolektorze w porządku, ale na próbę odłączyliśmy wężyk od recyrkulacji z kolektora. króciec zaślepiony. niestety, większej różnicy w pracy silnika nie zauważyłem. obroty na razie stabilne, choć opadają szybko. pozostałe obserwacje w temacie:

    czasem gaśnie po wrzuceniu luzu w czasie jazdy

  16. #15
    Administrator
    Dołączył
    11 styczeń 2008
    Skąd
    Pleszew
    Wiek
    35
    Postów
    3,713
    Auto
    Lancia Lybra 1,9JTD 115KM CF3
    Rocznik
    2002
    zwora2 mam ten sam silnik w Bravie i uwierz mi to nie jest EGR to zwykły wężyk od podciśnienia, który odpowiedzialny jest za pracę regulatora ciśnienia paliwa Powtarzam, ze w 1,6 16V nie ma EGRu
    Co do dymku z niego lecącego, to zacząłbym się tym delikatnie martwic.
    VW Polo 9N 1,2 12V - żony
    LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM

    Fiat Brava
    Lancia Lybra


    Jeśli uważasz, ze ktoś Ci pomógł, kliknij "gwiazdkę" reputacji przy jego poście

    Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa


 
Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. Wysokie obroty i cykający zawór pochłaniacza par paliwa.
    Napisany przez qolejowy na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 20
    Ostatni post: 08-01-2012, 15:19
  2. Marea 1998 2,4 TD Elektrozawór blokady silnika
    Napisany przez Andyk na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post: 29-07-2011, 13:40
  3. elektrozawór oparów paliwa
    Napisany przez kris5896 na forum Punto
    Odpowiedzi: 24
    Ostatni post: 18-04-2010, 13:34
  4. Elektrozawór? Nie słychać przełączenia na LPG!
    Napisany przez tiraeth na forum LPG - Liquified Petroleum Gas
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post: 12-10-2009, 09:20

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

uklad pochlaniania par paliwa

zawor par paliwa

filtr recyrkulacji par paliwa w punto

zawor elektromagnetyczny filtra oparow paliwa zdjecie

zawor elektomagnetyczny filtra oparow paliwa fiat zdjecie

objawy zepsutego elektrozaworu par paliwa polo

filtr recylkulacji par paliwa w punto

http://www.iparts.pl