Od blisko 2 lat mam Cromkę 2.4 w automacie. W mieście pali w przedziale 8-9litra (najwięcej na krótkich odcinkach, gdy silnik się dopiero rozgrzewa). Poza miastem schodzę poniżej 7l/100km (pod warunkiem, że nie jadę 160km/h autostradą).
Automat w tej wersji silnika dość miło szura, ale dopiero po osiągnięciu odpowiednich obrotów. Zwróć uwagę na to, że wciskając pedał gazu, pod koniec docisku można poczuć lekki opór, po przełamaniu którego automat redukuje bieg i przyspiesza zdecydowanie szybciej (to taka namiastka trybu sportowego, gdzie kierowca dociskiem gazu redukuje bieg i zwiększa przyspieszenie, bez odrywania rąk od kierownicy). Te 200KM poczujesz dopiero przy wyprzedzaniu, nawet pod sporą górkę samochód żwawo mknie do przodu.
Przy tym roczniku (bez względu na pojemność i przebieg) licz się z poniższymi zakupami:
1. pasek rozrządu - jakieś 480zł (z pompą wodną) + robocizna w warsztacie (jeżeli nie ma dokumentu wymiany z ASO lub faktury zakupowej z warsztatu z wpisanym nr rejestracyjnymi i VIN to nie wierz handlarzowi, że pasek był wymieniany i nie trzeba tego robić - w tym silniku urwanie paska skutkuje wymianą całego silnika!!!!)
2. pasek klinowy - jakieś 50zł + robocizna
3. amortyzatory - komplet przód i tył jakieś 700-800zł + robocizna (możesz podjechać na stację diagnostyczną i za 20-30zł wydrukują Ci stan amortyzatorów; przy zużyciu powyżej 70% kwalifikują się do wymiany)
4. łożyska mcpersona (przód) - komplet jakieś 200-300zł + robocizna (jeżeli coś jest nie tak to przy postoju i skręceniu kierownicą usłyszysz lekki zgrzyt w kulkach łożysk) + zbieżność kół - ok 100zł.
5. do tego wymiana oleju (+filtr oleju, + filtr paliwa) - ok. 1200zł + robocizna; opcjonalnie może być jeszcze wymiana oleju w skrzyni biegów
6. zawór EGR - co najmniej do czyszczenia - wymiana to koszt 800zł + robocizna.
7. klocki hamulcowe - komplet (przód + tył) - jakieś 150-200zł + robocizna (fajne jest to, że zużycie kolców sygnalizowane jest przez komputer - klocki mają specjalne przewody do komputera - trzeba zwracać uwagę jak wymieniają opony z letnich na zimowe lub odwrotnie, bo "mistrzowie" potrafią urwać przewody i świecić się będzie kontrolka wymiany klocków hamulcowych).
Sam silnik 2.4 ma opinię dopracowanego i mało awaryjnego - w rejestrach alf z tym silnikiem, które jeżdżą w polskiej policji mają jeden z najniższych wskaźników awaryjności, przy przebiegu na poziomie 200-300tys. rocznie (a są egzemplarze o przebiegu blisko 0.5mln km w ciągu roku).
Przejechałem już blisko 80tys. i nie dam złego słowa powiedzieć na ten silnik. Najbardziej upierdliwy jest zawór EGR, który nieczyszczony co 20-30tys. km potrafi się zawiesić i silnik traci praktycznie 100% mocy (możesz co najwyżej ogrzać się w kabinie, bo silnik pracuje i odpala poprawnie).
Warto zainwestować w kabelek i aplikację, bo komputer w tym samochodzie kontroluje większość procesów i urządzeń na pokładzie - zaświecenie się kontroli praktycznie nic nie mówi, a po podłączeniu laptopa okazuje się, że to tylko jakieś ostrzeżenie (np. że zawór EGR na chwilę się zawiesił lub brak sygnału z jakiegoś czujnika, bo np. kabel się wypiął - zakup kabla i aplikacja zwraca się już po pierwszym problemie, bo taka kontrola komputerem kosztuje od 50-150zł, w zależności od warsztatu).
Ja jak kupowałem swoją Cromkę to pojechałem do ASO i zamówiłem kompleksowy przegląd przedzakupowy (koszt ok. 250zł). W zamian dostajesz opinię mechanika, który nie tylko odczyta wszystko z komputera i sprawdzi w bazie VIN, ale także zaznaczy Ci które elementy karoserii były lakierowane oraz czy poduszki powietrzne nie strzelały (co oznacza poważną stłuczkę).
Przy wydaniu parunastu tysięcy złotych strata 200-250zł jest tego warta!
-------------------------
www.mobliny-przewodnik.pl