Croma to fajne auto, bardzo praktyczne, wygodne w długich trasach, z pojemnym baganikiem, nie sprawiające wiekszych problemów, ale parę tematówi potencjalnych pułapek jest...
Po pierwsze - samo nadwozie i podwozie:
auto generalnie nie jest podatne na korozję (ja mam z pierwszej partii produkcji w 2015 i korozji nie widać), jeśli wiec egzemplarz w ogłoszeniu ma ślady korozji -to zapewne miał jakieś "przygody".. Natomiast słaba sprawa to maska - narażona na bombardowanie kamieniami i żwirem może mieć "odstrzały" lakieru - u mnie kilka jest. Norma jeśli auto jeździ a nie stoi (ew...było niedawno malowane). Ma też tendencje do odłażenia lakieru przy lusterkach oraz przy ...tylnej wycieraczce
Ogranicznik drzwi kierowcy - warto sprawdzić czy nie obciera / gładko chodzi, bo lubi się tm coś zacierać
Klamki - sprawdź czy chodzą w całym zakresie i nie odstają (mają tendencje do obrywania się, albo nie dochodzą do końca.
Tylna klapa: zamek przymocowany jest do dość cienkiej blachy, a do tego dziura przez którą wychodzi trzpień wycieraczki nie jest za dobrze uszczelniona - w efekcie dostaje się przez nią do zamka i mocującej blachy woda - i to potrafi potem skorodować. Naprawa mało fajna, trzeba kombinować (bo nie ma jak tam tego wymienić)
Lusterka mają tendecje do obrywania sie (konkretnie - koroduje to "łożysko" na którym się ono obraca, w efekcie składając lusterka łatwo może ono "zostać w ręku") - sprawdź czy się składają i rozkładają (a najlepiej poproś sprzedającego by to zrobił- coby w razie czego nie kazał ci za nie płacić ). Sprawdź też czy działą podgrzewanie szyb (tył i lusterka) - bo zwłąszcza w lusterkach lubi paść - wtedy do wymiany są wkłady
POdwozie:
Wiadomo - zawieszenie przód (nie jest specjalie podatne na awarie, amortyzatorów jeszcze nie zmieniałem a mam ponad 250 tyś przebiegu (choć były zmieniane łożyska amortyzatorów), wahcze raz przy ok 160 tyś, kilka razy łączniki stabilizatora i drążki kier, były wymieniane też półośki napędowe, Przy półośkach lubi się rozszczelnić uszczelnienie ze skrzynią - dobrze gdyby auto nie miało wymytego silnika i skrzyni - wtedy widać czy tam cieknie czy nie
Pewien stopień upierdliwości to gumy stabilizatora z przodu: przy przejeżdzaniu przez progi zwalniające zawieszenie skrzypi jak stary tapczan. Ten gumy to tania sprawa, ale sama wymiana dość upierdliwa.
Z tyłu - nic się specjalnie nie dzieje z wyjątkiem "bananów" (stukają) oraz.. zapiekania się śrub regulujących geometrię. Zapieczone - nie pozwalają na regulację pochylenia koła, w efekcie mamy "trapez" z tylnych kół i ścinane opony. Naprawa kosztowna (spore ryzyko uszkodzenia drogich wahaczy). Trzeba sprawdzić geometrię - czy pochylenie kół z tyłu jest OK
Silnik:
generalnie Fiat nie ma dobrych dużych silników benzynowych, wiec diesel to lepszy wybór, ale .. wersja 150KM ma mało ciekawie rozwiązany kolektor dolotowy. Te co pokazałeś na fotach to wersje przedliftowe (lifting był ok 2007) - mają więc "zewnętrzną" listwę sterującą klapami wirowymi. Ta listwa lubi spadać, a wtedy wymiana kolektora (sam kolektor to ok 800zł + kosztowna robocizna - bo jest kupa roboty z jego wymianą). Przecietnie wytrzymuje ok 100 tyś. W wersjach poliftowych tą listwę schowano, poprawiono by nie spadałą tak łatwo ale.... zwiększono prawdopodobieństwo urwania się klap wirowych - co może skończyć się zniszczeniem silnika (w wersji przedliftowej o takim przypadku nie słyszałem). TO w zasadzie najgorszy mankament tych silników
Inny feler to skrzynia biegów (manual) do diesli - osławiona M32. Wyrabiają się łożyska, skrzynia albo zaczyna huczeć na 5-6 biegu, albo wogóle się "rozpada" (uszkodzenie łozyska na którym opiera się wałek). U mnie póki co nic się nie dzieje, ale panuje opinia że te skrzynie wytrzymują ok 150 tyś... Naprawa ok 2000zł
DPF-we fiatach raczej problemu nie sprawia. Podobnie wryskiwacze. Dwumas - u mnie jest oryginalny (razem z oryginalnym sprzęgłęm)
Jeśłi będziesz kupował - koniecznie komputer z MES i osoba która "wie o co w tym chodzi"- jest trochę parametrów które trzeba sprawdzić, zarówno na zimno jak i na gorąco, oraz w czasie jazdy - one wiele mogą powiedzieć o kondycji różnych podzespołów i układów. Również polecam kogoś kto tymi samochodami jeździ -bo wtedy najlepiej ocenić zachowanie auta
A jeśli trafi się dobry egzemplarz - sprawdzić wszelkie papiery ( i to nie tyle książka serwisowa, bo ta może być jaka chcesz - ale np faktury za części, naprawy itp), VIN w jakimś ASO (historia).
NIe kupuj "na niemca" - tzn umowę podpisuj wyłącznie z handlarzem, a nie jakimś podstawonym Niemcem. A jeśłi masz dane sprzedającego - znajdź kogoś kto dobrze zna język, spróbuj ustalić nr tel (często jest w papierach, albo można to zrobić po adresie) i pogadaj - niech ten ktoś wypyta o wszelkie "ciekawostki".
u mnie były małe ryski , cieszyłem się super stan. W wakacje , nad morzem troszkę padało i pakując dzieci i sprzęt zostawiłem otwarte drzwi ........i katastrofa Ta folia zachowała się jak kalkomania , po prostu odstała od plastiku i po wyschnięciu stwardniała. No i mam dokładnie tak jak często widać . Czyli niekoniecznie zniszczone przyciski świadczą o przebiegu. Wychodzi na to ze po zarysowaniu te przyciski sa bardzo wrażliwe na zamoczenie! ....Moze to jakieś kwaśne deszcze były??? Bo wcześniej przecierałam wilgotna szmatka i nie było problemu.
Teraz zastanawiam się czy nie kupić dwóch używek od tyłu wsadzić na przód. Łatwiej i taniej wyjdzie niż komplet od kierowcy.
Do opisu Rafała można dodać ciągłe problemy z EGR i związane z tym szarpanie występujące powszechnie w 1.9 jtdm przy przyspieszaniu. W wielu przypadkach kierowcy nie opanowali usterki i tak jeżdżą, narzekając.
Bardzo dziękuję za pomoc,sporo mi pomogliscie. Ale mam jedno główne zasadnicze pytanie, po przeanalizowaniu wszystkie doszedłem wraz z mechanikiem że dizel nie dla mnie, często pokonuje trasy 5-10 km, a jak wiadomo dla dizla nie jest to dobre. Zimą to nawet temperatury nie złapie, czy w Croma nie ma naprawdę żadnego godnego polecenia silnika benzynowego?
nasza Coma jest głównie używana przez żonę na dojazd do pracy, 8 km w jedną stronę. ja kilka razy w miesiącu jadę na zakupy, zależny do którego sklepu, najdalej jest do Auchana 2,5 km. średnio raz w miesiącu wyjazd do rodziny ok 100 km w jedna stronę. od 4 lat w taki sposób auto użytkowane i nie ma żadnych problemów z silnikiem. nalatane ma już ponad 204 000 km
Pozdrawiam
Również potwierdzam, że diesel w wykonaniu Fiata, nawet z DPF-em nie sprawia problemów na krótkich odcinkach. Mam do pracy 3 km, średnio raz na tydzień lub rzadziej dłuższy wyjazd i od 5 lat zero problemów. Co prawda przebieg to niecałe 100 tys. ale mogłoby się już coś wydarzyć.
Wybaczcie panowie ale to fizycznie nie możliwe aby turbina nie dostawała po tyłku przy takich krótkich przebiegach, tak samo z nagrzaniem się samego silnika przez 5km to w środku będę miał zimę cały czas No cholernie boję sie dizla przy tak niskich przebiegach, dziś po pracy zajechałem do neutralnego mechanika zapytać co i jak. To stwierdził ze głupota jest zakup dizla do takich przebiegów, bo niestety eksploatacja będzie drogo kosztowała
Mialem dokladnie ten sam dylemat. Zaryzykowalem bo croma do drogich nie nalezy a ciekawej alternatywy brak.
Podobno chwala i tez bralem pod uwage jednak opory wygraly.
Jeszce ponowie pytanie o radio, ktoś tu wyżej napisał że jak kupię wersję bez navi czyli bez tego wielkiego radia to połowę rzeczy nie będe mógł ustawić, bo to nie tylko navi tylko cały komputer. No ok rozumiem, ale jak to że nie będę mógł czegoś ustawić to w wersji z normalnym radiem się nie ustawia czegoś tam czy jak?
I czy takie te cromowskie radio z wyświetlaczem mogę sobie potem dołożyć i mieć pełną funkcjonalność?
Wszystko się da ustawić przyciskami z lewej strony kierownicy, a zmieniając zwykłe radio na to z dużym wyświetlaczem to chyba też kierownicę trzeba zmienić bo jest tam też więcej przycisków które też obsługują też navi i telefon. Znajdź na allegro auto z navi i bez i porównaj sobie np. kierownice
Dziękuję za odpowiedź, szukam wersji bez navi bo dla mnie 3/4 tych firmowych komputerów jest nie warta złamanego grosza, oprócz jakiegoś wspólnego wyglądu z deską mało co oferują. Chciałbym zakupić coś z androidem to i dysk z muzyką można podłączyć,kamery,rejestratory itp...
Cześć. Jak poszukiwania Cromy? Oglądałeś tą z pierwszego ogłoszenia? Znasz vin lub rejestrację "niemiecką"? Mnie też zainteresowała.