Witamy na Fiat Klub Polska
  • Koniec włoskiej legendy - Fiat Punto odjechał bez fanfar

    Jeszcze nie tak dawno był to jeden z najlepiej sprzedających się modeli samochodów w Europie. Sława jednak przemija i pomimo wielu spekulacji producent zdecydował się na definitywne zakończenie jego produkcji.

    Punto było jednym z najbardziej popularnych modeli Fiata, nierzadko trafiając na czołówki rankingu aut najpopularniejszych w Europie i w Polsce
    Do dziś w Punto pozostało wiele technologii, które trafily do tego auta ponad dekadę temu
    Fiat skupi się na linii modelowej "500" i rezygnuje z aut, które nie przynoszą spodziewanych zysków

    W ciągu 25 lat wyprodukowano łącznie prawie 9 mln egzemplarzy Fiata Punto. Największym powodzeniem cieszyła się pierwsza generacja, produkowana w latach 1993-1999, która powstawała w trzech włoskich fabrykach oraz w Tychach. Wyprodukowano 3,429 mln egzemplarzy.

    Następca leciwego Fiata Uno po raz pierwszy został zaprezentowany w 1993 roku i był to efekt projektu Tipo 176. Autorem designu pięcio- i trzydrzwiowego hatchbacka był Giorgetto Giugiaro, a udany kabriolet zaprojektował Pininfarina. Pierwszym wielkim sukcesem Fiata Punto był tytuł europejskiego Auta roku 1995.

    Druga generacja (Tipo 188) zadebiutowała w połowie 1999 roku. Zmiany designu przygotowali już specjaliści Fiata. Kanciaste kształty już nie wszystkim przypadły do gustu. Do oferty dołączył van, w którym zakryte zostały tylne okna oraz wymontowano tylną kanapę. Zrezygnowano natomiast z produkcji kabrioletu.

    W 2003 roku design Fiata Punto doczekał się kolejnej rewolucji, czym była zmiana przedniej części nadwozia, w której pojawiła się tradycyjna atrapa wlotu powietrza chłodnicy.

    Druga generacja przetrwała aż do 2010 roku i w ostatnim okresie była produkowana w serbskim Kragujevacu pod nazwą Fiat Punto Classic i Zastava 10.

    Wraz z premierą trzeciej generacji producent zdecydował się na nową nazwę Punto Evo (Tipo 199), by po dwóch latach powrócić do nazwy Punto. Jednak popularność tego auta wciąż drastycznie spadała. Z rynku wypierała go znacznie nowocześniejsza konkurencja. Zapewne jednym z poważniejszych argumentów stał się także test zderzeniowy EuroNCAP z 2017 r., w którym Fiat Punto nie uzyskał nawet jednej gwiazdki. Tak niska ocena spowodowana była brakiem systemów bezpieczeństwa, które obecnie są standardem.

    W ostatnich latach pojawiło się wiele spekulacji o kontynuowaniu tradycji Fiata Punto i zastąpieniu go nowoczesnym modelem. Ostatecznie rozwiał je nieodżałowany szef FCA Sergio Marchionne, który wyraźnie określił dalszy kierunek rozwoju marki Fiat w Europie na bazie znacznie nowocześniejszej rodziny Fiata 500 i Pandę.

    Czy będziemy żałować odejścia Punto? Zapewne wymowna będzie tutaj wypowiedź jednej z przypadkowo zapytanych właścicielek tego modelu:

    - Kupiłam auto z drugiej ręki 7 lat temu. "Niech pani bierze - powiedzieli w salonie na 1 sierpnia w Warszawie - To po starszym panu, pierwszym właścicielu, który co kilka lat wymienia Punto na kolejne Punto". Zapewniono mnie, że będę zadowolona i jestem. Samochód jest wygodny, nieawaryjny, a (rzadkie) naprawy nie kosztują oczu z głowy. Większość osób, które pierwszy raz wsiadają do mojego wozu, wyrażają zdziwienie, że w środku jest tyle miejsca (zwłaszcza z przodu). To naprawdę dobrze zaprojektowane wnętrze auta. Z biegiem czasu najsłabsze okazały się plastiki we wnętrzu, zwłaszcza te, które są przy półeczce z tyłu, nad bagażnikiem. Z żalem dowiaduję się, że Punto zakończyło żywot. Pewne zastąpi je kolejny wytwór artystów projektantów, wymyślny, drogi, a w środku ciasny no i wypchany po uszy drogą elektroniką, tak jakby auta służyły do wielu przedziwnych celów, a nie po prostu do jeżdżenia - mówi pani Beata, użytkowniczka Fiata Punto od 2011 roku.

    Źródło: Koniec włoskiej legendy - Fiat Punto odjechał bez fanfar
    Ten artykuł powstał na podstawie tematu: Koniec włoskiej legendy - Fiat Punto odjechał bez fanfar utworzonego przez ciril Zobacz oryginalny post
    wypowiedzi 8 wypowiedzi
    1. Avatar Double
      Double -
      Szkoda kropka. Dobre auto! Jeżeli na jego miejsce nie będzie zamiennika w postaci Kronosa albo innego modelu, to jest to po prostu zwijanie się z rynku przez Fiata.
    1. Avatar rajtkezjusz
      rajtkezjusz -
      Może nowe Uno trafi jakimś cudem do Europy ? Ale to nie będzie ta klasa ,ten typ auta
    1. Avatar krowka1978
      krowka1978 -
      Żenujące błędy w tekście dotyczące lat produkcji - pominięcie Grande Punto, który też jest typem 199... Co do Euro NCAP - zrównano Kropka z największymi szrotami..., bo ludzie nie mający pojęcia o gwiazdkach, gdy usłyszą 0 wiadomo jak reagują...
    1. Avatar damian9_1
      damian9_1 -
      dobre auto, szkoda
    1. Avatar Krzys98
      Krzys98 -
      A jeszcze niedawno myślałem nad zakupem nowego Punciaka. Spóźniłem się
    1. Avatar pniem
      pniem -
      Bardzo udane auto i ciężko będzie uzupełnić lukę w segmęcie
    1. Avatar PavoreAni
      PavoreAni -
      Wszystko ma swój kres, tylko szkoda, że tego modelu.
    1. Avatar fiter19
      fiter19 -
      Jak wchodził na rynek to był najbezpieczniejszy w klasie a pod koniec był śmiertelnie niebezpieczny. Paranoja z tym eurokołchozem.
https://www.iparts.pl