Witamy na Fiat Klub Polska
  • Koniec włoskiej legendy - Fiat Punto odjechał bez fanfar

    Jeszcze nie tak dawno był to jeden z najlepiej sprzedających się modeli samochodów w Europie. Sława jednak przemija i pomimo wielu spekulacji producent zdecydował się na definitywne zakończenie jego produkcji.

    Punto było jednym z najbardziej popularnych modeli Fiata, nierzadko trafiając na czołówki rankingu aut najpopularniejszych w Europie i w Polsce
    Do dziś w Punto pozostało wiele technologii, które trafily do tego auta ponad dekadę temu
    Fiat skupi się na linii modelowej "500" i rezygnuje z aut, które nie przynoszą spodziewanych zysków

    W ciągu 25 lat wyprodukowano łącznie prawie 9 mln egzemplarzy Fiata Punto. Największym powodzeniem cieszyła się pierwsza generacja, produkowana w latach 1993-1999, która powstawała w trzech włoskich fabrykach oraz w Tychach. Wyprodukowano 3,429 mln egzemplarzy.

    Następca leciwego Fiata Uno po raz pierwszy został zaprezentowany w 1993 roku i był to efekt projektu Tipo 176. Autorem designu pięcio- i trzydrzwiowego hatchbacka był Giorgetto Giugiaro, a udany kabriolet zaprojektował Pininfarina. Pierwszym wielkim sukcesem Fiata Punto był tytuł europejskiego Auta roku 1995.

    Druga generacja (Tipo 188) zadebiutowała w połowie 1999 roku. Zmiany designu przygotowali już specjaliści Fiata. Kanciaste kształty już nie wszystkim przypadły do gustu. Do oferty dołączył van, w którym zakryte zostały tylne okna oraz wymontowano tylną kanapę. Zrezygnowano natomiast z produkcji kabrioletu.

    W 2003 roku design Fiata Punto doczekał się kolejnej rewolucji, czym była zmiana przedniej części nadwozia, w której pojawiła się tradycyjna atrapa wlotu powietrza chłodnicy.

    Druga generacja przetrwała aż do 2010 roku i w ostatnim okresie była produkowana w serbskim Kragujevacu pod nazwą Fiat Punto Classic i Zastava 10.

    Wraz z premierą trzeciej generacji producent zdecydował się na nową nazwę Punto Evo (Tipo 199), by po dwóch latach powrócić do nazwy Punto. Jednak popularność tego auta wciąż drastycznie spadała. Z rynku wypierała go znacznie nowocześniejsza konkurencja. Zapewne jednym z poważniejszych argumentów stał się także test zderzeniowy EuroNCAP z 2017 r., w którym Fiat Punto nie uzyskał nawet jednej gwiazdki. Tak niska ocena spowodowana była brakiem systemów bezpieczeństwa, które obecnie są standardem.

    W ostatnich latach pojawiło się wiele spekulacji o kontynuowaniu tradycji Fiata Punto i zastąpieniu go nowoczesnym modelem. Ostatecznie rozwiał je nieodżałowany szef FCA Sergio Marchionne, który wyraźnie określił dalszy kierunek rozwoju marki Fiat w Europie na bazie znacznie nowocześniejszej rodziny Fiata 500 i Pandę.

    Czy będziemy żałować odejścia Punto? Zapewne wymowna będzie tutaj wypowiedź jednej z przypadkowo zapytanych właścicielek tego modelu:

    - Kupiłam auto z drugiej ręki 7 lat temu. "Niech pani bierze - powiedzieli w salonie na 1 sierpnia w Warszawie - To po starszym panu, pierwszym właścicielu, który co kilka lat wymienia Punto na kolejne Punto". Zapewniono mnie, że będę zadowolona i jestem. Samochód jest wygodny, nieawaryjny, a (rzadkie) naprawy nie kosztują oczu z głowy. Większość osób, które pierwszy raz wsiadają do mojego wozu, wyrażają zdziwienie, że w środku jest tyle miejsca (zwłaszcza z przodu). To naprawdę dobrze zaprojektowane wnętrze auta. Z biegiem czasu najsłabsze okazały się plastiki we wnętrzu, zwłaszcza te, które są przy półeczce z tyłu, nad bagażnikiem. Z żalem dowiaduję się, że Punto zakończyło żywot. Pewne zastąpi je kolejny wytwór artystów projektantów, wymyślny, drogi, a w środku ciasny no i wypchany po uszy drogą elektroniką, tak jakby auta służyły do wielu przedziwnych celów, a nie po prostu do jeżdżenia - mówi pani Beata, użytkowniczka Fiata Punto od 2011 roku.

    Źródło: Koniec włoskiej legendy - Fiat Punto odjechał bez fanfar
    Ten artykuł powstał na podstawie tematu: Koniec włoskiej legendy - Fiat Punto odjechał bez fanfar utworzonego przez ciril Zobacz oryginalny post
    wypowiedzi 18 wypowiedzi
    1. Avatar Double
      Double -
      Szkoda kropka. Dobre auto! Jeżeli na jego miejsce nie będzie zamiennika w postaci Kronosa albo innego modelu, to jest to po prostu zwijanie się z rynku przez Fiata.
    1. Avatar rajtkezjusz
      rajtkezjusz -
      Może nowe Uno trafi jakimś cudem do Europy ? Ale to nie będzie ta klasa ,ten typ auta
    1. Avatar krowka1978
      krowka1978 -
      Żenujące błędy w tekście dotyczące lat produkcji - pominięcie Grande Punto, który też jest typem 199... Co do Euro NCAP - zrównano Kropka z największymi szrotami..., bo ludzie nie mający pojęcia o gwiazdkach, gdy usłyszą 0 wiadomo jak reagują...
    1. Avatar damian9_1
      damian9_1 -
      dobre auto, szkoda
    1. Avatar Krzys98
      Krzys98 -
      A jeszcze niedawno myślałem nad zakupem nowego Punciaka. Spóźniłem się
    1. Avatar pniem
      pniem -
      Bardzo udane auto i ciężko będzie uzupełnić lukę w segmęcie
    1. Avatar PavoreAni
      PavoreAni -
      Wszystko ma swój kres, tylko szkoda, że tego modelu.
    1. Avatar fiter19
      fiter19 -
      Jak wchodził na rynek to był najbezpieczniejszy w klasie a pod koniec był śmiertelnie niebezpieczny. Paranoja z tym eurokołchozem.
    1. Avatar MiGugaro
      MiGugaro -
      Świetna linia ,prosta budowa oraz markowe części zamienne w niskiej cenie .Za to kocham kropka
    1. Avatar ciril
      ciril -
      Powoli zaczyna się mówić o następcy. Fiatowi miałby pomóc Peugeot.
      https://www.francuskie.pl/nowy-fiat-...olpracy-z-psa/
    1. Avatar Olek9
      Olek9 -
      Ja bylem ze swojego zadowolony, fajne autko :-)
    1. Avatar Aro016
      Aro016 -
      Zamiast ładnego puncioka można sobie kupić brzydką 500L czy 500X. Smutne.
    1. Avatar Miłosz Łuć
      Miłosz Łuć -
      Cytat Napisał krowka1978 Zobacz post
      Żenujące błędy w tekście dotyczące lat produkcji - pominięcie Grande Punto, który też jest typem 199... Co do Euro NCAP - zrównano Kropka z największymi szrotami..., bo ludzie nie mający pojęcia o gwiazdkach, gdy usłyszą 0 wiadomo jak reagują...
      Tu się z tobą zgodzę. 0 gwiazdek NCAP Punto otrzymało dla tego że oprócz ABS i ESP nie miało aktywnych systemów bezpieczeństwa np.czujnik martwego pola, aktywny tempomat, asystent pasa ruchu. A tak to Punto jest w miarę bezpiecznym autem.
    1. Avatar ciril
      ciril -
      https://spidersweb.pl/autoblog/fiat-...-z-segmentu-a/ - Panda oraz 500-tka do "kasacji".
      Potem Tipo wywalą jak zapowiadali. Nie wiem co im potem pozostanie skoro przez normy emisji spalin wywalą wszystkie dochodowe modele. Czyżby PSA miało być tym ostatnim, który zgasi światło?
    1. Avatar bnbn1
      bnbn1 -
      Cytat Napisał ciril Zobacz post
      https://spidersweb.pl/autoblog/fiat-...-z-segmentu-a/ - Panda oraz 500-tka do "kasacji".
      Potem Tipo wywalą jak zapowiadali. Nie wiem co im potem pozostanie skoro przez normy emisji spalin wywalą wszystkie dochodowe modele. Czyżby PSA miało być tym ostatnim, który zgasi światło?
      no wiesz eurosojuz ma być ekologiczny, kraina szcześliwości i braku dobrobytu, dla podkrecenia atmosfery dzisiaj Boliwia zerwała umowe z Niemcami na budowe i dostarczanie litu.....
    1. Avatar ciril
      ciril -
      Tylko dlaczego w ramach ekologii wywala się w błoto najmniejsze i przez to najoszczędniejsze modele?
    1. Avatar rajtkezjusz
      rajtkezjusz -
      Dlaczego Dacii opłaca się produkować auta z wolnossakiem 1.6 ,a Fiatowi nie opłaca się Tipo z t-jetem ? Przecież Tipo mogłoby być taką Dacią Europy ,chyba,że za mało na tym zarabiają ,a PSA ma swoje modele do upchnięcia na rynku . Auta już są za drogie do siły nabywczej szarego pracownika (nie mówię o zakupie ,a o utrzymaniu ) . Chyba wyleją dziecko z kąpielą
    1. Avatar slovianN5
      slovianN5 -
      Legenda na nauce jazdy jeszcze walczymy...
Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl