Ostatnio na forum powstał temat o Olejach, by doradzić jakiej firmy, czym sie różni dana firma a i wogóle czym sie kierować.
W naszym Kraju - w niektórych rzeczach nie warto kierować sie ceną - Mam tu na myśli o podzespołach które wpływaja na bezpieczenstwo i żywotność naszego Samochodu.
Oleje jak oleje - Im droższy tym lepszy..Ale nie zawsze - Firmę która rozlewa nam te oleje to mniejszych pojemników najlepiej też znać choć troche [ Słyszałem swego czasu troche inaczej o Texaco ].
Ja samochód mam od nie dawna ale jak każdy pewnie by się mógł domyśleć - nie zawsze "polska" produkcja ma dużo wspólnego z jakościa.
Przejdzmy do klasyfikacji olejów z obu stron - Jak to jest z tymi normami, które podobno wpływają niektóre na mniejsze spalanie paliwa, lepszą lepkość itp. itd.
Większość producentów a bardziej doradców "internetowych" zabrania zmieniania lepkości olejów na inne niż podane przed producenta tłumacząc sie iż niewłasciwe dobrany olej może wypłukac "Nagar" z silnika, będzie przedewszystkim inaczej pracował co akurat my możemy nie odczuć..Ale sam silnik już tak.
Podstawowym pkt. klasyfikującym olej jest jego lepkość,zakres normalnego działania oleju w danych temperaturach,gęstość..
klasy.jpg
Obecnie wszystkie oleje jednosezonowe (5W, 10W, 15W lub 20, 30, 40, 50) zostały zastąpione olejami wielosezonowymi (5W-40, 10W-40, 15W-40), dostosowanymi do wysokich potrzeb współczesnych kierowców. Oleje wielosezonowe dostosowane są zarówno do pracy w wysokich, jak i niskich temperaturach.
Drugim dość ważnymi parametrami olejów jest klasyfikacja ACEA i API, oraz postronne także ważne ale mniej wyrożniane aprobaty : VW 505.00 firmy Volkswagen, Fiat 9.55535-D2.....i takie tam
Klasyfikacja ACEA zastąpiła wcześniejsze i nieważne już normy CCMC (Komitet Konstruktorów Wspólnego Rynku). Normy ACEA określają specyfikacje, oparte na testach wykonywanych na silnikach europejskich konstruktorów samochodów.
Według klasyfikacji [COLOR="#00FF00"]ACEA[/COLOR] oleje silnikowe dzielimy na:
A - Oleje do silników benzynowych w samochodach osobowych
B - Oleje do silników Diesla małej pojemności w samochodach osobowych i dostawczych
C - Oleje do silników Diesla z filtrem cząstek stałych w samochodach osobowych
E - Oleje dla pojazdów użytkowych z silnikiem Diesla
[COLOR="#00FF00"]Silniki benzynowe [/COLOR]
A1 - Kategoria olejów silnikowych energooszczędnych ze szczególnie niską lepkością (HTHS < 3,5 mPas). Preferowane klasy lepkości: XW-30 i XW-20.
A2 - Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu.
A3 - Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu o wyższych wymaganiach niż A2. Przewyższa ACEA A2 w odniesieniu do Noack (straty przy odparowaniu), czystości tłoka i odporności na utlenianie.
A5 - Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu. Odpowiada ACEA A3, jednakże z obniżoną lepkością HTHS. W silniku pomiarowym w porównaniu do oleju referencyjnego 15W-40 musi zostać wykazana oszczędność paliwa > 2,5%.
[COLOR="#00FF00"]Silniki Diesla w samochodach osobowych [/COLOR]
B1 - Kategoria energooszczędnych olejów silnikowych ze szczególnie niską lepkością HTHS (odpowiednio A1).
B2 - Kategoria olejów silnikowych konwencjonalnych i lekkiego biegu.
B3 - Kategoria olejów silnikowych konwencjonalnych i lekkiego biegu. Przewyższa ACEA B2 w odniesieniu do ścierania krzywek, czystości tłoka i stabilności lepkościowej przy zanieczyszczeniu sadzą.
B4 - Nowa kategoria. Oleje do silników Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TDI).
B5 - Odpowiada ACEA B4, jednakże z obniżoną lepkością HTHS. W silniku pomiarowym w porównaniu do oleju referencyjnego 15W-40 musi zostać wykazana oszczędność paliwa > 2,5%.
C1 - Nowa klasyfikacja (od 10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych z filtrem cząstek stałych.
C2 - Nowa klasyfikacja (od 10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych z filtrem cząstek stałych.
C3 - Nowa klasyfikacja (od 10/2004). Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych z filtrem cząstek stałych.
Nas obchodzi A i B, co niektórych moze C.
Ja używam oleju Liqui Moly 10W40 a więc : Od -25 do + 35 stopni temperatury zewnętrznej olej będzie w niezmienionej "postaci", lepkości, smarowania.
Na moim pudle litrowych sa ACEA A3-04/B4-04 - [COLOR="#00FF00"]ACEA A3/B4 - Stabilny, utrzymujący właściwości olej do stosowania w silnikach benzynowych i silnikach wysokoprężnych o bezpośrednim wtrysku (common rail) o wysokich charakterystykach pracy, jednak odpowiedni również dla zastosowań opisanych w punkcie A3/B3. Oleje klasy A3/B4 mogą być stosowane na dłuższe interwały wymiany - (wydłużony przebieg).[/COLOR]
LOTOS Oil S.A. - Samochody osobowe - [COLOR="#0000FF"]Ten olej Lotos ma m.in. ACEA A3/B3 - ACEA A3/B3 - Stabilny, utrzymujący właściwości olej, przeznaczony do użycia w silnikach benzynowych samochodów osobowych o wysokich charakterystykach pracy, oraz silnikach wysokoprężnych lekkich samochodów ciężarowych i/ lub przedłużonych przedziałach czasu wymiany oleju tam, gdzie podane jest to przez producentów silników i/ lub silnikach wykorzystujących przez cały rok oleje o niskim stopniu lepkości i/ lub dla silników o ciężkich warunków pracy, zgodnie z zaleceniami producenta silnika.[/COLOR] Można powiedzieć uniwersalny - Do Diesla i Benzyny - Choć sam producent mówi ze tylko Do Diesla.
MaxLife Diesel 10W-40 Oleje Smary MaxLife DuraBlend SynPower Tectyl - [COLOR="#0000FF"]Valvoline ACEA B3/B4 - ACEA B3 - Wyższa nośność sadzy oraz ochrona przed zatarciem.
ACEA B4 - Dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.[/COLOR] - Tylko do silników Diesla
Obok ACEA jest też [COLOR="#EE82EE"]API Instytut opracowuje normy , które podążają za rozwojem potrzeb amerykańskich konstruktorów samochodów. Każda nowa specyfikacja odpowiada zaostrzeniu poziomu wymagań dla danego środka smarującego. Najwyższymi poziomami wymagań charakteryzują się obecnie kategorie API SJ (dla silników benzynowych) oraz API CF (dla silników wysokoprężnych).
API oznacza normy kombinacjami liter. W oleju SL/CF "S" oznacza, że nadaje się on do silników benzynowych, a druga litera to klasa jakości - im dalsza litera alfabetu, tym wyższa jakość (najwyższa obecnie wartość to M). Oznaczenie "C" świadczy o przydatności oleju do silników Diesla. Najwyższa klasa to CI.[/COLOR]
Moj API SL/CF - wiec do silnika benzynowego litera L jest przed M - Sugeruje sie iż olej mam Za.. a do diesla Prze Za..
Lotos - API CF - Producent podaje iż dany olej spełnia najwyższe normy Dla Silnika Diesla
Valvoline MaxLife Diesel 10W40 - API CF - Więc w tym przypadku o dziwo Lotos wogóle nie odbiega standardom od Olejów z górnej półki dla Diesli.
LOTOS Oil S.A. - Samochody osobowe
MaxLife 10W-40 Oleje Smary MaxLife DuraBlend SynPower Tectyl Oba Oleje posiadaja normę SL - co ogolnie Stawia Lotos na tej samej półce co LM i Valvoline.
Pozostaje tylko kwestia dlaczego oleje polskie sa tanższe niż te podobno zagraniczne lepsze - Czym tak naprawde różnią sie jak nie klasą lepkości, wytrzymałości i W..wie czym jeszcze - najwidoczniej mini klasami tzn. oleje do silników o którym kierujący wie więcej niż mądra ksiązka - Czy to Common rail, wtrysk jedno lub wielopunktowy itp. itd.
Patrzac na całą ta kolorowanke wystarczy kupić zwykły polski Olej i będziemy na tej samej klasie jakości - Pozostaje tylko kwestia dlaczego pół kraju narzeka skrycie na nasze marki
Sądziłem ze odpowiem komuś na to pytanie..niestety..napisałem i sam sobie strzeliłem w stope