Witamy na Fiat Klub Polska
4lubi to! -
Master
Bujanie/pływanie dupki w naszych TIPKach
Witam Panowie i Panie
Już miałem dawno o to zapytać i tak jakoś się zbiegło.
Po przesiadce z mojego leciwego i nieistniejącego już Mondeo I odnoszę wrażenie że w moim autko dupka tak jakoś dziwnie pływa, szczególnie jest to wyczuwalne jak jadę na wiadukcie na łuku i wjeżdżam w jakąś nierówność - dziura albo łączenie wiaduktu. Może to wrażenie potęguje fakt iż TIPO ma wyżej środek ciężkości niż mój Ford i to potęguje owe wrażenie, ale wczoraj jak jechaliśmy autem na takim właśnie łuku małżonka siedząca na tylnej kanapie zauważyła to "pływanie/bujanie". Fakt potem polatałem sobie w wirażach na parkingu koło Kauflanda i nic niepokojącego nie zauważyłem.
Fiat Tipo 1.4 16V by tedybear

-
Chcesz dołączyć do nas?
Zarejestruj się!
-
Nowy klubowicz
Też czasami mam takie wrażenie przy swoim,ale wydaje mi się,że to tylko wrażenie po przesiadce z Forda. Ja przesiadłem się z Focusa MK2 i nie mówię,że Fiat ma gorsze właściwosci jezdne. Jest po prostu inaczej. Inaczej rozłożony środek ciężkości, inna charakterystyka zawieszenia i w ogóle tył wydaje się dużo lżejszy. To wszystko powoduje,że jest inaczej niż w Fordzie co nie znaczy,że jest źle. Wg mnie to bujanie to tylko wrażenie spowodowane tym,że w Fordzie zawieszenie było przede wszystkim bardziej sztywne.Tu jest bardziej miękkie. No i w przypadku Forda samochod był trochę niżej osadzony i trochę niższy. Na wiaduktach przede wszystkim zawsze mocniej wieje tak więc podczas bocznego podmuchu nasze Fiaty na pewno będę bardziej podatne na boczny wiatr niz nasze Fordziaki co może być odczuwane jako bujanie. A miękkie zawieszenie inaczej wybiera dziury i zachowuje się na łukach.
-
Klubowicz
Ja dopompowałem opony do maksymalnego obciążenia i jest git
-
Master
Samym profilem ogumienia można dużo zmienić. 1 cm różnicy na wysokości opony a wrażenia z jazdy zwłaszcza w łuku inne.
-
Doświadczony klubowicz

Napisał
marx30
Samym profilem ogumienia można dużo zmienić. 1 cm różnicy na wysokości opony a wrażenia z jazdy zwłaszcza w łuku inne.
Potwierdzam SW na 225/40R18 prowadzi się naprawdę pewnie. Cały czas się jeszcze zastanawiam nad sprężynami -25mm. Zaglądałem ostatnio na niemieckie forum tipo i tam sprężyny Eibacha cieszą się dużą popularnością i użytkownicy bardzo chwalą poprawę prowadzenia.
-
Nowy klubowicz

Napisał
Semper
Ja dopompowałem opony do maksymalnego obciążenia i jest git

Może i coś w tym jest,bo serwis napompował mi na 2,5, a ja zmniejszyłem na książkowe 2,2 i 2,1 i wydaje mi się,że na tym większym ciśnieniu było jakby lepiej. W końcu wyjdzie na to,że wożąc żonki na tylnich kanapach naszych Tipo trzeba dopompowywać opony na maksa
-
Nowy klubowicz

Napisał
Sempro
Też czasami mam takie wrażenie przy swoim,ale wydaje mi się,że to tylko wrażenie po przesiadce z Forda. Ja przesiadłem się z Focusa MK2 i nie mówię,że Fiat ma gorsze właściwosci jezdne. Jest po prostu inaczej. Inaczej rozłożony środek ciężkości, inna charakterystyka zawieszenia i w ogóle tył wydaje się dużo lżejszy. To wszystko powoduje,że jest inaczej niż w Fordzie co nie znaczy,że jest źle. Wg mnie to bujanie to tylko wrażenie spowodowane tym,że w Fordzie zawieszenie było przede wszystkim bardziej sztywne.Tu jest bardziej miękkie. No i w przypadku Forda samochod był trochę niżej osadzony i trochę niższy. Na wiaduktach przede wszystkim zawsze mocniej wieje tak więc podczas bocznego podmuchu nasze Fiaty na pewno będę bardziej podatne na boczny wiatr niz nasze Fordziaki co może być odczuwane jako bujanie. A miękkie zawieszenie inaczej wybiera dziury i zachowuje się na łukach.
To nie jest dziwne, że Focus czy Mondeo lepiej prowadzą się w zakrętach, ponieważ mają wielowahaczowe zawieszenie. Miałem Focusa MK1 kombi, zawieszenie było twardsze ale wcale nie mniej komfortowe, lepiej auto prowadziło w zakrętach i lepiej tłumiło odgłosy nierówności.
W naszych Tipkach chyba tylko wymiana sprężyn może pomóc. Fabryczne są za miękkie i auto się zapada np. na progach zwalniajacych. Jeżeli chodzi o bujanie to amortyzatory mogłyby mieć większe tłumienie.
Wysłane z mojego Redmi Note 3 przy użyciu Tapatalka
-
Nowy klubowicz
Buja buja- u mnie w SW po wjechaniu prawym tylnym kołem w np studzienkę, mam wrażenie że tył bujnie wtedy na moment w lewo. Ale podczas jazdy w łuku drogi nie zaobserwowałem tego zjawiska
-
Master
Chodzi o jazdę w łuku kiedy wjedziesz w coś i mam na myśli dokładnie to o czym piszesz ikar
-
Doświadczony klubowicz
Ja też czuje że tył ucieka gdy wjadę na łuku w nawet delikatną dziurę. Nie jest to zbyt przyjemne uczucie
-
Nowy klubowicz
"Myszkowanie" po drodze fiatów znane jest już od lat, np. Brava 1 w benzynie myszkowała, a diesel już nie.
Fakt Tipek też ma tendencje, zastanawiam czy oponami można to zniwelować. W moim przypadku Continentale (205/55 R16 V XL) są tragiczne. Kolega kupił swojego na jakiś oponach które mu nie pasowały, zmienił Goodyear Efficientgrip Performance (V 91) to inna jazda.
-
Nowy klubowicz

Napisał
Czlowiek
"Myszkowanie" po drodze fiatów znane jest już od lat, np. Brava 1 w benzynie myszkowała, a diesel już nie.
Do mistrzostwa myszkowanie po pasie miała opracowane Albea. Jazda tym samochodem powyżej 120 km/h to był wyczyn, a to z kolei z powodu nieprogresywnego wspomagania, które swoją dużą siłę zachowywało mimo rozpędzania się. Jadąc Albeą i autostradą A1 nad morze, musiałem się nieźle trzymać obiema rękami kierownicy żeby nie zmienić pasa przy wyjeżdżaniu zza ekranów
. Wychodzi na to że najlepsze było UNO (też było kiedyś w rodzinie jak miałem naście lat).
Zrzuciłbym Tipowe bujanie tyłem na belkę skrętną która jest na tylnej osi. Może gdyby było wielowahaczowe, tył zachowywałby się inaczej, ale pewnie byłoby drożej w produkcji i serwisowaniu
-
Master

Napisał
marnyd4d
Ja też czuje że tył ucieka gdy wjadę na łuku w nawet delikatną dziurę.
Mam podobnie w mito mimo że zawieszenie twarde ale nie można powiedzieć żeby było jakoś niebezpieczne. No ale auto krótsze i lżejsze. Chyba uroki zawiasu o prostej konstrukcji
-
Klubowicz
Również mam wrażenie przy średniej prędkości jadąc po łuku na wiadukcie po przejechaniu po łączeniach płyt z których wykonano wiadukt, że tył jakby ucieka, czasem nawet trzeba lekko skontrować aby go wyprostować, bo mam wrażenie, że w poślizg wpadnę. Jadąc spokojniej nie mam takich problemów, więc może to wina właśnie prześwitu albo miękkiego zawieszenia.
pozdrawiam
-
Klubowicz
Na kołach 17 nie zauważyłem takich objawów.
Podobne tematy
-
Napisany przez NowaWizja na forum Doblo
Odpowiedzi: 8
Ostatni post: 23-09-2017, 15:20
-
Napisany przez bravaj na forum Opony i felgi Tipo
Odpowiedzi: 0
Ostatni post: 06-04-2017, 12:25
-
Napisany przez zino na forum Croma
Odpowiedzi: 57
Ostatni post: 07-12-2016, 20:27
-
Napisany przez kon-ryn na forum Croma
Odpowiedzi: 3
Ostatni post: 13-06-2015, 20:27
-
Napisany przez lukasz2110 na forum Doblo
Odpowiedzi: 1
Ostatni post: 01-07-2013, 23:12
Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci
belka skretna tipo
,
fiat tipo plywanie po drodze
,
tipo 2016 zawieszenie tyl
,
fiat tipo jakie amortyzatory forum
,
Seicento wysokie ale sztywne zawieszenie
Tagi dla tego tematu
Powered by vBulletin, Copyright © 2023 vBulletin Solutions, Inc.
FiatKlubPolska.pl zrzesza fanów i posiadaczy samochodów marki Fiat.
FiatKlubPolska.pl nie jest formalnie powiązane z koncernem Fiat.
Znaki towarowe wykorzystane w treściach forum należą do ich właścicieli
i zostały użyte wyłącznie w charakterze informacyjnym.
Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 19:03.
W sieci od 2007 roku.