Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Posty od 1 do 15 z 18
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 wrzesień 2015
    Skąd
    Kraków
    Postów
    45
    Auto
    Stilo 1.9 JTD 115KM
    Rocznik
    2003

    1.9 JTD 115KM muli po zmianie biegu

    Witam, odkąd kupiłem Stilo był problem z muleniem poniżej 2000 obr/min, najgorzej jest w zakresie 1500-1800, a w ten zakres zwykle spadają obroty po zmianie biegów. Zwłaszcza gdy się jeździ po mieście jest to niesamowicie wkurzające. Turbo potrzebuje dobrych dwóch sekund by wstać, a w tym czasie auto ledwo przyspiesza wypuszcza czarnego bąka z rury, aż wstyd.

    Ale żeby dobrze wyjaśnić - tyczy się to tylko sytuacji rozpędzania np. po ruszaniu spod świateł. Ciągnę na dwójce do 2500 tyś, zmieniam na trójkę i mam jakieś 1700 obr, puszczam sprzęgło od razu wciskając gaz i mogę sobie nawet do dechy wcisnąć, a przez jakieś dwie sekundy nic się nie dzieje (oprócz dymu z tyłu).

    Natomiast jeśli jadę ze stałą prędkością np. 50 na trójce i też mam 1700 obr, to jak mu nagle wcisnę mocniej nie muszę czekać aż dwóch sekund by zaczął ciągnąć. Jest jakaś tam turbodziura ale raczej w normie. Podobnie jak testowo dam mu do dechy już przy 1200 obr, wtedy już po przekroczeniu 1500 zaczyna ciągnąć, a powyżej 1800 następuje pełne wbicie w fotel (jak na 115KM oczywiście).

    Mam pewne podejrzenie co to może być, ale chciałbym dowiedzieć się co inni na ten temat myślą. Od razu powiem że czy przepływka podłączona czy nie jest tak samo, po zaślepieniu egr jest może 10% lepiej ale to na pewno nie jest przyczyna. Overboost wyczyszczony, gruszka turbo szczelna (sprawdzona strzykawką), geometria chodzi w całym zakresie bez zacięć (sprawdzane kilka razy), nawet sprawdzałem czy ta śrubka na obudowie turbo ograniczająca maksymalne wychylenie sztangi geometrii nie jest za głęboko wkręcona, ale to też nie to. Kolektor ssący wymieniony na czysty, map sensor wyczyszczony i podmieniany na inny, testowane dwie przepływki Boscha i jedna nówka NTY - na tej dół miał o wiele mocniejszy i turbo też ciut szybciej wstawało, ale jednocześnie dymił tak że nie dało się na tym jeździć. Podejrzewam jeszcze podciśnienie, w MES zauważyłem że overboost wysterowywany jest w 75% na wolnych obrotach i wtedy sztanga turbo jest na maksa wciągnięta. Ale gdy przegazuję i silnik schodzi z obrotów overboost ma wartość 50% i sztanga lekko się cofa, jest tak na pół gwizdka. Podczas zmiany biegu też się tak dzieje, a gdy znów wcisnę gaz wysterowanie wraca do 75% (czyli sztanga w pełni wciągnięta), ale może sztanga wciąga się zbyt wolno bo np. podciśnienie jest słabe i stąd jest to zamulenie, które objawia się tylko po zmianie biegu?
    SC 900 -> SC 1.1 MPI -> Stilo 1.4 16V -> Stilo 1.9 JTD 8V 115KM



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    19 wrzesień 2012
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    39
    Postów
    943
    Auto
    Stilo 1.9JTD 115
    Rocznik
    2002
    Sztanga ma być wyciągnięta na jałowych bo wtedy geometria "się zamyka".

    Podejrzewam że masz to co ja czyli rozregulowane turbo.
    Wole pchać swojego fiata...

    ...niż jeździć VW.

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 wrzesień 2015
    Skąd
    Kraków
    Postów
    45
    Auto
    Stilo 1.9 JTD 115KM
    Rocznik
    2003
    Geometria "się zamyka" oznacza że turbo ma maksymalną wydajność? U mnie sztanga na wolnych obrotach jest maksymalnie wciągnięta do gruszki, a to oznacza pełną wydajność turbo co już sprawdziłem. Nawet na samym zapłonie sztanga jest wciągana, jeśli w układzie jest jeszcze podciśnienie. W czasie jazdy też jest wciągnięta, a odpuszcza gdy daję ostro gazu i ecu zaczyna obniżać wydajność turbo by nie nastąpiło przeładowanie. Sztanga odpuszcza do 50% (zawsze tyle) również wtedy gdy silnik schodzi z obrotów, niezależnie czy podgazuję do 3 tyś na wolnych i puszcze gaz, czy puszczam gaz w czasie jazdy dla hamowania silnikiem czy zmiany biegu. Takie dane pokazuje MES i zgadza się to z tym co dzieje się pod maską.

    Zauważyłem dziś coś jeszcze, zdejmując i zakładając wężyk podciśnienia od spodu na gruszce. O ile po zdjęciu wężyka sztanga natychmiast wraca do położenia spoczynkowego (minimalna wydajność turbo), o tyle po nałożeniu go z powrotem wciągnięcie sztangi już takie natychmiastowe nie jest, trwa około sekundę. Podciśnienie na wężyku też jest takie sobie. Sprawdziłem więc bezpośrednio przy pompie wakum i tu również szału nie ma, przysysa rękę ale nie na tyle żeby trudno było odciągnąć. Jednocześnie z króćca przy zdjętym wężu słychać jakiś rumot i bulgotanie - tak ma być? Wspomaganie hamulców działa chyba poprawnie, ale wystarczy że nacisnę szybko dwa-trzy razy i już pedał jest twardy jak kamień, a następnie trzymając bardzo powoli opada. Podczas jazdy problemów nie ma ale czy to nie świadczy o słabej pompie?

  5. #4
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    19 wrzesień 2012
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    39
    Postów
    943
    Auto
    Stilo 1.9JTD 115
    Rocznik
    2002
    Zdejmowałeś turbinę??
    Wole pchać swojego fiata...

    ...niż jeździć VW.

  6. #5
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    19 wrzesień 2012
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    39
    Postów
    943
    Auto
    Stilo 1.9JTD 115
    Rocznik
    2002
    Wkręć trochę sztangę. Tak 5-6 obrotów i wtedy zobacz.
    Wole pchać swojego fiata...

    ...niż jeździć VW.

  7. #6
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 wrzesień 2015
    Skąd
    Kraków
    Postów
    45
    Auto
    Stilo 1.9 JTD 115KM
    Rocznik
    2003
    Nie turbo jeszcze nie demontowałem, sprawdziłem tyle co przez wlot strony zimnej że łopatki są niepołamane (ale krawędzie mają ostre jak brzytwa i powierzchnia nie jest idealnie gładka). Skrócić sztangi już nie mogę, bo i tak mam przeładowania. Nie na tyle żeby zapalić kontrolkę ale są. Jak wydłużę sztangę choćby o dwa obroty to przeładowań już nie ma, ale za to turbodziura staje się nie do zniesienia. Może z tym zaworkiem n75/overboost jest coś nie tak? Czyściłem go ale niewiele to pomogło.

  8. #7
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    19 wrzesień 2012
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    39
    Postów
    943
    Auto
    Stilo 1.9JTD 115
    Rocznik
    2002
    Jak skracasz sztangę to nie może ci przeładowywać. Jak wydłużasz sztangę jak najbardziej. Skracając sztangę powinna ci turbina wcześniej wstawać. Musisz zobaczyć ze po zgaszeniu auta sztanga idzie do góry. Jeśli nie to masz źle podłączone podciśnienie pod elektrozawór. Obiaw jest właśnie taki jakby przy około 2000 dostawał kopa.
    Wole pchać swojego fiata...

    ...niż jeździć VW.

  9. #8
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 wrzesień 2015
    Skąd
    Kraków
    Postów
    45
    Auto
    Stilo 1.9 JTD 115KM
    Rocznik
    2003
    Tutaj wciągnięcie sztangi to zwiększenie wydajności turbo, więc jej skrócenie powoduje że będzie ją "bardziej wciągać" i będzie większa wydajność turbo. Po zgaszeniu owszem idzie do samej góry, po odpaleniu (bądź nawet przekręceniu na zapłon gdy jest jeszcze podciśnienie) idzie na maksa w dół.

    Nie jestem w stanie ustawić tak, żeby nie było przeładowań i jednocześnie masakrycznej turbodziury. Zaworek do wejścia VAC ma podłączony wężyk do pompy vacuum, do OUT jest podłączona turbina. Nie da się pomylić bo średnice wężyków i króćców zaworka są różne.

  10. #9
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    19 wrzesień 2012
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    39
    Postów
    943
    Auto
    Stilo 1.9JTD 115
    Rocznik
    2002
    Słuchaj i przestań teoretyzować.

    Po odpaleniu auta gruszka ściąga sztangę co powoduje że spaliny nie są kierowane na wirnik ciepłej strony. To powoduje że sprężarka nie dmucha czyli nie tworzy ciśnienia. Co więcej sztanga bez obciążenia się nie ruszy. Dopiero jak jedziesz czyli pod obciążeniem ze sztangi jest upuszczane powietrze (elektrozawór jest zaworem dwukierunkowym) co otwiera geometrię i kieruje przepływ spalin na wirnik turbiny. Tak działa turbina ze zmienną geometria.

    Teraz przejdziemy do ustawienia sztangi.

    Geometria działa tylko w pewnym zakresie ruchu sztangi. Z jednej strony jest ograniczony gruszką (gruszka "napompowana") a z drugiej strony śrubą regulacyjną która blokuje ruch sztangi. Ta śruba znajduje sie w korasie, zabezpieczona jest nakrętką na klucz 10 albo 8 a samą śrubkę kreci się imbusem. Jej nie ruszaj.

    Skrócenie sztangi powoduje że turbina pompuje mniej ale wcześniej wstaje, zaś wydłużenie sztangi powoduje wyższe ciśnienie doładowania ale i turbo dziurę.

    Weź kup taką największą strzykawkę w aptece (taką do karmienia), bierzesz sobie przewód podciśnienia od strony zaworu i zakładasz na niego strzykawkę. Odkręcasz śrubkę na sztandze, ściągasz strzykawką sztangę co luzuje regulator sztangi. Skróć sztangę o 5-6 obrotów sztangę. Jeśli turbina teraz ci wstaje w okolicy 2000rpm to teraz powinna w okolicy 1600-1700rpm.
    Wole pchać swojego fiata...

    ...niż jeździć VW.

  11. #10
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 wrzesień 2015
    Skąd
    Kraków
    Postów
    45
    Auto
    Stilo 1.9 JTD 115KM
    Rocznik
    2003
    Niestety ale u mnie to działa odwrotnie. Sztanga wciągnięta do gruchy, czyli pełne podciśnienie = maksymalna wydajność turbo. Sztanga odpuszczona, brak podciśnienia na gruszce = turbo nic nie pompuje. Sprawdzałem to wiele razy, zdejmę wężyk z gruszki = zerowa wydajność turbo. Albo ktoś popieprzył coś w geometrii albo nie wiem co.

    Jak dam gaz do dechy przy 1000 obrotach to turbo zaczyna pracować tuż przed 1500, a po minieciu kolejnej kreski (1750 obr) jest już pełna wydajność. Ale po zmianie biegu gdy mam 1500 obrotów i dam od razu gaz do deski (albo tylko do połowy) to muszę czekać prawie dwie sekundy aż coś się zadzieje, w tym czasie z tyłu się dymi.

    Spróbuję dziś skrócić sztangę i zobaczę co się będzie działo.

  12. #11
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    19 wrzesień 2012
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    39
    Postów
    943
    Auto
    Stilo 1.9JTD 115
    Rocznik
    2002
    Co ty za głupoty opowiadasz?!

    Zdejmij turbinę i zobacz ja to działa. Też mam Stilo 115KM i nie raz miałem turbo na wierzchu. Ba niedawno robiłem remont tego silnika.

    Więc przestań wymyślać.

    Tłumaczę ci jeszcze raz. Sztanga jest ściągana po odpaleniu po to by sprężarka nie pompowała ciśnienia. W momencie jak przyśpieszasz elektrozawór zrównuje ciśnienie żeby sztanga poszła do góry żeby sprężarka zaczęła dmuchać. W momencie gdy osiągniesz żądaną prędkość zawór się otworzyć by podciśnienie ściągnęło gruchę żeby turbina nie dmuchała bo nie ma po co. Dlatego też zawsze przy przyśpieszaniu masz zwłokę zanim turbo będzie dmuchać.

    Przeładowuje ci dlatego że masz sztangę za mocno wysuniętą. Sztanga tak naprawdę powinna chodzić w dość wąskim zakresie obrotów a skrócenie sztangi przyśpiesza jej reakcję na otwarcie elektrozaworu.
    Wole pchać swojego fiata...

    ...niż jeździć VW.

  13. #12
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 wrzesień 2015
    Skąd
    Kraków
    Postów
    45
    Auto
    Stilo 1.9 JTD 115KM
    Rocznik
    2003
    Mówię jak jest u mnie i nie zmyślam. Jak wyjaśnić że gdy mam zdjęty wężyk z gruchy i sztanga jest całkowicie wysunięta do góry turbo nie pompuje wcale? A gdy podepnę podciśnienie bezpośrednio z pompy vacuum (z pominięciem zaworka) na gruchę to turbo ma pełną wydajność non stop? Pytam na serio, może ktoś u mnie rozbierał turbo i źle złożył, przez co geometria działa odwrotnie i stąd problemy z dymieniem, muleniem, przeładowaniami itp.

    Wkręciłem sztangę o jeden obrót (skróciłem) i czuć że wkręca się lepiej z dołu, choć na dymy niespecjalnie to pomogło. Czy przeładowuje teraz to nie wiem, sprawdzę dopiero na autostradzie.

  14. #13
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    19 wrzesień 2012
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    39
    Postów
    943
    Auto
    Stilo 1.9JTD 115
    Rocznik
    2002
    A skąd wiesz że jak podepniesz bezpośrednio to ci pompuje??
    Wole pchać swojego fiata...

    ...niż jeździć VW.

  15. #14
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 wrzesień 2015
    Skąd
    Kraków
    Postów
    45
    Auto
    Stilo 1.9 JTD 115KM
    Rocznik
    2003
    Bo tak podpiąłem swego czasu dla eksperymentu na chwilę.

    Przejechałem autostradą po regulacji i nie przeładowuje na szczęście, choć jak się da gaz do dechy to i tak na sekundę wskoczy na 2500 mbar potem spada do oczekiwanego. Ale myślę że tak na razie zostawię, ewentualnie wkręcę regulacje sztangi jeszcze jeden obrót.

    Tyle że dymki i tak puszcza. I to w dziwny sposób, jak trzymam do dechy to raz na jakiś czas przez sekundę czy dwie się zadymi. W tym czasie czuję że raz ciągnie trochę słabiej raz mocniej. Nie musi być gaz do dechy, na połowie też tak robi. Czasem się jakby coś odmuli i nie kopci zwykle już do końca trasy. Mam czynny egr ale gdy go odłączę i zaślepię jest tak samo. Nie pomaga na to wymiana wtrysków, na trzech używanych kompletach to samo, teraz mam komplet dodatkowo sprawdzony na maszynie. Trzy przepływki sprawdzone, każda myta w benzynie ekstrakcyjnej, podmieniony czujnik doładowania i też wymyty, nawet w tamtym roku wymieniłem kolektor ssący na czysty (katorga). Uszczelniony dolot przed i za turbo, nawet ostatnio majster sprawdził mi kompresję i jest na każdym garnku powyżej 30 bar.

    A i tak coś mu tam nie pasuje i wygląda mi coraz bardziej na to jakby się coś gdzieś zacinało raz na jakiś czas, może geometria choć strzykawką 100ml też ją sprawdzałem i chodziła swobodnie. Może ten zaworek turbiny n75, dotychczas go tylko czyściłem, bo nówka oryginał za ponad 150zł, a chińczyka już jednego miałem (maxgear) to w ogóle nie jechał i dymił na całą okolicę. Trochę sporo jak na strzał w ciemno, ale w ostateczności go kupię.

  16. #15
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    19 wrzesień 2012
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    39
    Postów
    943
    Auto
    Stilo 1.9JTD 115
    Rocznik
    2002
    Skoro uważasz że jesteś mądrzejszy...

    Generalnie ubzdurałeś sobie coś i próbujesz swoje teorie wciskać innym zamiast słuchać kogoś kto się z tym samym problemem borykał i go rozwiązał.

    Życzę powodzenia i niskich kosztów napraw.

    Kopci ci właśnie dlatego że masz źle ustawioną turbinę. Masz za mocno wyciągnięta sztangę i jej reakcja na zmiany ciśnienia gruszki jest za wolna. Póki tego nie zrozumiesz póty będziesz miał problemy z autem.

    Masz generalnie źle ustawioną turbinę i podejrzewam że też ogranicznik geometrii też masz za mocno wkręconą.
    Wole pchać swojego fiata...

    ...niż jeździć VW.


 
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. Brak mocy przy zmianie biegu
    Napisany przez LarryMullen1975 na forum Croma
    Odpowiedzi: 13
    Ostatni post: 07-01-2022, 04:29
  2. Problem przy zmianie biegu
    Napisany przez koczis na forum Silniki benzynowe Tipo
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 10-06-2020, 21:06
  3. Uno gaśnie przy zmianie biegu
    Napisany przez diego1121 na forum Uno
    Odpowiedzi: 24
    Ostatni post: 16-02-2015, 18:07
  4. Szarpanie po zmianie biegu!!!!
    Napisany przez Jasio1025 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 03-01-2015, 19:44
  5. Krótkotrwały zanik mocy po zmianie biegu na wyższy
    Napisany przez mikoz na forum Croma
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 05-05-2013, 12:58

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl