Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 15 z 15
Like Tree2lubi to!
  • 1 przez hak64
  • 1 przez hak64

Temat: Kolizja  

  1. #1
    Master
    Dołączył
    12 listopad 2012
    Skąd
    Żory
    Postów
    1,292
    Auto
    Marea weekend 2,0 20v /Mercedes 300SE 87r /Plymouth Valiant 61r
    Rocznik
    1997

    Kolizja

    Kolizja – to potoczne określenie zdarzenia drogowego, w którym doszło do uszkodzeń pojazdów, a uczestnicy nie doznali poważniejszych urazów. To najczęstszy i niestety powszechny rodzaj zdarzeń drogowych. Kolizją może być drobna, parkingowa stłuczka, uderzenie w latarnię, znak, czy przydrożne drzewo, jak również karambol kilkunastu samochodów na oblodzonej drodze. Wszystkie te zdarzenia wyczerpują znamiona czynu z art. 86 § 1 kw, który mówi o stworzeniu zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Ten ostatni zwrot ma tu niezwykle istotne znaczenie, gdyż informuje nas, że ochroną objęto wyłącznie miejsca w których odbywa się ruch drogowy. Tak więc wędkarz „parkujący” swoje auto na drzewie nie będzie podlegał karze (z tego artykułu), o ile rzecz działa się poza drogą (w miejscu nie przeznaczonym do ruchu). Innym warunkiem koniecznym do spełnienia jest fakt stworzenia zagrożenia bezpieczeństwa. Nie będzie zatem mowy o zagrożeniu, jeśli nieuważny kierowca (jadący sam) otrze się o drzewo, latarnię, lub inny pojazd, w którym nie ma żadnych osób. Takie samo zdarzenie, ale już z udziałem pasażera narazi naszego kierowcę na karę finansową w postaci mandatu, lub grzywny nałożonej przez sąd (mandat można wystawić do 14 dni, od faktu powiadomienia o zdarzeniu przez osoby trzecie, lub do 1 miesiąca, jeśli zdarzenie zarejestrowało urządzenie rejestrujące /np. fotoradar/, bądź też policjant osobiście był świadkiem zdarzenia. Aby dopełnić formalności wypada mi jeszcze wspomnieć o okresie przedawnienia. Następuje ono po dwóch latach od zdarzenia, jednak organ występujący z wnioskiem o ukaranie, ma tylko rok na sporządzenie takiego wniosku. Kolejnym istotnym elementem kolizji, jest fakt wystąpienia wyłącznie szkód materialnych. Ta okoliczność powoduje (m.in.), że uczestnicy mają obowiązek usunąć pojazdy z drogi, a jeśli to możliwe - zabezpieczyć je i odpowiednio oznakować, aby nie tamować ruchu i nie stwarzać kolejnego zagrożenia dla innych uczestników. Niezastosowanie się do tego obowiązku naraża kierowcę na odpowiedzialność z art. 84 kw i nie zwalnia od odpowiedzialności za skutki niezrealizowania tego obowiązku (gdyby na stojący w miejscu zagrażającym bezpieczeństwu ruchu, nieoznakowany, uszkodzony pojazd najechał inny, możemy mieć do czynienia z wypadkiem).
    Dość często zdarzają się sytuacje, kiedy początkowa kolizja staje się wypadkiem. Dzieje się tak, gdy jakiś uczestnik zdarzenia zgłosi się do lekarza, a ten stwierdzi, że doznane obrażenia skutkują naruszeniem czynności narządów ciała na okres powyżej dni siedmiu. Nie chodzi tu bynajmniej o okres leżenia w szpitalu, czy okres niezdolności do pracy. Jest to raczej umowna granica informująca o długotrwałości procesu leczenia. Złamanie choćby małego paluszka zakwalifikuje nam zdarzenie drogowe jako wypadek, gdyż zespolenie kości trwa trzy tygodnie. Natomiast zdarzenie w którym uczestnik doznał licznych stłuczeń, krwawych wybroczyn i otarć naskórka, powodujących że „nie może się ruszać”, nadal może pozostać kolizją. To właśnie odniesione przez uczestników obrażenia warunkują zakwalifikowanie zdarzenia do wyższej kategorii – wypadku.
    Wspomnę jeszcze, że dość częstą praktyką uprawianą przez ubezpieczycieli jest odmowa wypłacenia odszkodowania pokrzywdzonym w wyniku kolizji, gdzie faktycznie nie doszło do zderzenia pojazdów (ktoś wymusił pierwszeństwo, a my chcąc uniknąć zderzenia zjeżdżamy do rowu, uszkadzamy pojazd na krawężnikach, czy zatrzymujemy się na latarni). Te praktyki są zupełnie bezprawne i stanowią podstawę do wystosowania odwołania, gdyż istotą czynu z art. 86 § 1 kw, jest sam fakt wytworzenia zagrożenia, a jeśli następstwem tego była kolizja innego uczestnika ruchu, to obowiązkiem ubezpieczyciela jest zrekompensowanie powstałej szkody.
    Specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,637
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Temat podkleiłem
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  4. #3
    Master
    Dołączył
    04 grudzień 2010
    Skąd
    Waw
    Postów
    999
    Auto
    Accord VIII
    Rocznik
    2012
    Cytat Napisał hak64 Zobacz post
    Dość często zdarzają się sytuacje, kiedy początkowa kolizja staje się wypadkiem.
    jak wygląda procedura jeżeli taka sytuacja nastąpi po zamknięciu zdarzenia nałożeniem mandatu ?

  5. #4
    Master
    Dołączył
    12 listopad 2012
    Skąd
    Żory
    Postów
    1,292
    Auto
    Marea weekend 2,0 20v /Mercedes 300SE 87r /Plymouth Valiant 61r
    Rocznik
    1997
    Wygląda różnie, choć powinno to wyglądać tak, że mandat zostaje anulowany, a wszczynane jest dochodzenie w sprawie wypadku.
    Jest z tym trochę ceregieli, bo sprawcy z pewnością nie będzie zależeć na zmianie kwalifikacji prawnej czynu z wykroczenia na przestępstwo, ale i poszkodowanemu nie zawsze to jest na rękę. Starając się o odszkodowanie, poszkodowany zgłasza szkodę u ubezpieczyciela sprawcy, ten zaś ma obowiązek wypłacić szkodę w terminie do 30 dni od dnia przyjęcia zawiadomienia (art 815 kc). Ten okres może się przedłużyć jeśli występują okoliczności wymagające wyjaśnienia (i tu leży pies pogrzebany), a taką okolicznością może być anulowanie mandatu (nałożony niesłusznie), rozbieżne relacje uczestników zdarzenia, a także zmiana kwalifikacji prawnej. Osobiście zanam przypadek, kiedy sprawcą kolizji była pani sędzia (chroni ją immunitet) i do spowodowania kolizji jak najbardziej się przyznała. Jednak w chwili, kiedy poszkodowana przedstawiła opinię biegłego lekarza, o doznanych obrażeniach kwalifikujących czyn do wyższej kategorii (przestępstwo z art. 177 paragraf 1 /jak tu wstawić znak paragrafu?/), jej stanowisko uległo zmianie i nagle to ona została stroną pokrzywdzoną. Kobieta najzwyczajniej broni się przed wyrokiem i to na tyle skutecznie, że faktyczna pokrzywdzona czeka piąty rok z rzędu na odszkodowanie. Jak mawiają "im dalej w las, tym więcej drzew", czyli potencjalnych przeszkód i jak znam życie finału nie będzie, bo sprawa zdąży się przedawnić. Co ciekawe. Gdyby poszkodowana pozostała przy dawnej kwalifikacji czynu, pewnie dawno już miała by kasę na koncie. Teraz nie może już wrócić do kolizji, bo roszczenia za szkody powstałe w wyniku kolizji przedawniają się po trzech latach (przy wypadkach 20 lat), a na przekwalifikowanie kolizji w wypadek, ma coraz mniejsze szanse.
    qronax lubi to.
    Specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych.

  6. #5
    Administrator
    Dołączył
    11 styczeń 2008
    Skąd
    Pleszew
    Wiek
    42
    Postów
    3,720
    Auto
    Lancia Lybra Intensa 2,4 JTD 150KM CF3
    Rocznik
    2002
    Tak to tylko w Polsce.
    VW Polo 9N 1,2 12V - żony
    LANCIA LYBRA 1,9 JTD 115KM
    LANCIA LYBRA INTENSA SW 2,4 JTD 150KM


    Lancia Lybra


    Jeśli uważasz, ze ktoś Ci pomógł, kliknij "gwiazdkę" reputacji przy jego poście

    Tak mało, a tak może pomóc Składka Klubowa

  7. #6
    Master
    Dołączył
    12 listopad 2012
    Skąd
    Żory
    Postów
    1,292
    Auto
    Marea weekend 2,0 20v /Mercedes 300SE 87r /Plymouth Valiant 61r
    Rocznik
    1997
    Ciekawy artykuł o likwidacji szkody. Likwidacja szkody z OC to prosta sprawa. W teorii - Motoryzacja w INTERIA.PL

    Dla mnie sprawa jest prosta. Polecam swoje usługi.
    Specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych.

  8. #7
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    26 czerwiec 2014
    Skąd
    RBK
    Wiek
    54
    Postów
    4
    Auto
    Fiat 126p
    Rocznik
    1987
    Świetny artykuł polecam każdemu !

  9. #8
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    21 lipiec 2014
    Skąd
    Katowice
    Postów
    72
    Auto
    Punto
    Rocznik
    2006
    Super rzetelne informacje. Fajnie, że komuś się chciało wszystko tak dobrze opisać

  10. #9
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    15 grudzień 2014
    Skąd
    wawa
    Wiek
    34
    Postów
    5
    Auto
    fiat punto II
    Rocznik
    2002
    Dobry tekst

  11. #10
    Master
    Dołączył
    15 czerwiec 2018
    Skąd
    Zabrze
    Wiek
    41
    Postów
    1,582
    Auto
    Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet LPG
    Rocznik
    2018
    Cytat Napisał Lutosław Zobacz post
    A jak to działa z programem ochrony zniżek. Doprowadzam do kolizji i nie ponoszę żadnych konsekwencji z tego powodu?
    tylko u ubezpieczyciela, u którego masz wykupioną ochronę zniżek. W systemie UFG widniejesz jako sprawca i inni ubezpieczyciele mogą (ale nie muszą) podnieść w przypadku chęci zmiany ubezpieczyciela.

  12. #11
    Klubowicz
    Dołączył
    08 marzec 2013
    Skąd
    Wrocław
    Wiek
    44
    Postów
    195
    Auto
    Bravo 1.9 Multijet
    Rocznik
    12.2005
    Jest tak jak napisał kolega. Ubezpieczenie to działa w ramach tego ubezpieczyciela u którego masz wykuponą polisę. Gdybyś się chciał przenieść do innego ubezpieczyciela, to oni w systemie mieliby że nie masz bezszkodowej jazdy. Krótko mówiąc zapłaciłbyś wyższa składkę ubezpieczeniową niż w towarzystwie w którym mamy wykupioną polisę. Trzeba to po prostu sobie skalkulować, czy nam się to opłaca?
    Proponuję jeszcze tutaj sprawdzić: https://wygodnie.pl/porady/ochrona-znizek-oc-czy-warto - artykuł poruszający tą tematykę.

  13. #12
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 luty 2019
    Skąd
    Rzeszow
    Postów
    1
    Auto
    Alfa Romeo GT
    Rocznik
    2004
    Dobry artykul

  14. #13
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    13 czerwiec 2018
    Skąd
    Kielce
    Wiek
    39
    Postów
    1
    Auto
    ducato
    Rocznik
    2011
    wątek stary, ale tutaj dość dobrze opisujemy jak wygląda likwidacja szkody https://www.take-care.com.pl/kolizja.html . Na co zwrócić uwagę po kolizji.

  15. #14
    Master
    Dołączył
    12 listopad 2012
    Skąd
    Żory
    Postów
    1,292
    Auto
    Marea weekend 2,0 20v /Mercedes 300SE 87r /Plymouth Valiant 61r
    Rocznik
    1997
    Cytat Napisał takecare Zobacz post
    tutaj dość dobrze opisujemy jak wygląda likwidacja szkody
    Owszem, same procedury są fajnie opisane i przydatne, ale tekst zawiera kryptoreklamę firmy skupującej szkody, co niestety nie jest mile widziane, na domiar złego nie jest też korzystne dla samego poszkodowanego. Sam do niedawna współpracowałem z taką firmą robiąc dla nich wyceny szkód i wiem, że oferta dopłaty do odszkodowania, zwykle nie przekracza 40% kwoty spornej. Ponadto niektóre firmy życzą sobie jeszcze. aby to poszkodowany ponosił koszty opłat sądowych. Dla zrównoważenia klimatu wklejam więc zdecydowanie tańszy algorytm egzekwowania odszkodowań - własnego autorstwa (skuteczny!!!):
    - ocena poprawności wyceny ubezpieczyciela (ta zwykle nie jest poprawna i pełno w niej bezprawnych korekt i naliczonych rabatów),
    - sporządzenie własnej wyceny (jestem rzeczoznawcą, więc nie stanowi to dla mnie problemu),
    - sporządzenie odwołania z uzasadnieniem i wytknięciem błędów w wycenie ubezpieczyciela,
    - wysłanie ubezpieczycielowi wezwania do zapłaty na kwotę wyliczoną we własnej kalkulacji,
    - w przypadku odmowy zaspokojenia roszczenia, sporządzenie skargi do rzecznika finansowego,
    - po uzyskaniu rekomendacji rzecznika, sporządzenie kolejnego odwołania do ubezpieczyciela, zawierającego wezwanie do zapłaty żądanej kwoty, wraz z informacją, że w przypadku odmowy kieruję sprawę na drogę sądową .
    - jeśli nadal ubezpieczyciel nie zmienił swojego stanowiska, sporządzam pozew, dołączam komplet materiałów sprawy, wraz z korespondencją ubezpieczyciela i rzecznika i zanoszę do sądu.
    Zwykle ubezpieczyciel - oszczędzając sobie kosztów sądowych wypłaca pełną, należną kwotę odszkodowania jeszcze przed rozprawą.
    Szary83 lubi to.
    Specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych.

  16. #15
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    16 kwiecień 2019
    Skąd
    Warszawa
    Postów
    55
    Auto
    Punto
    Rocznik
    2010
    Pytanie tylko, czy po takiej kolizji samochodowej, opłaca się w ogóle naprawiać samochód?
    Po tych wszystkich dzwonach, dachowaniach i innych uszkodzeniach - oszacowanie strat i co za tym idzie kosztów naprawy, wcale nie jest prostym zadaniem.
    Najgorsze jest to, że wartość samochodu powypadkowego jest stosunkowo niska.
    Nawet jak się tutaj czyta: https://mamauto.pl/wartosc-pojazdu-powypadkowego/ to różnie z tym bywa i o jakiejś większej wartości samochodu trzeba zapomnieć.


 

Podobne tematy

  1. Kolizja z sarną - prostowanie maski
    Napisany przez nike166 na forum Akcesoria i gadżety, kosmetyka auta, oleje silnikowe
    Odpowiedzi: 12
    Ostatni post: 17-06-2012, 09:46
  2. kolizja - zwrot za lawete
    Napisany przez Tomek1 na forum Ruch drogowy, bezpieczeństwo, ubezpieczenia
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 19-09-2010, 23:43
  3. kolizja drogowa
    Napisany przez bandito na forum Punto II
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 27-06-2009, 16:36

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

anulowanie mandatu przy zmianie kwalifkacji

kolizje przekwalifilowano na wypadek

przekwalifikowanie kolizji na wypadekprzekwalifikowanie kolizji w wypadekwypadek a kolizja zmiana kwalifikacjizmiana kwalifikacji czynu z kolizji na wypadekco daje przekwalifikowanie kolizji na wypadek drogowyprzekwalifikowanie wykroczenia na wypadekzmiana kwalifikacji na wypadek drogowyco daje zmiana kwalikacji cznu z zdarzenia drogowego na wypadek

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl