Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Posty od 1 do 15 z 22
  1. #1
    Master
    Dołączył
    05 styczeń 2010
    Skąd
    Nowy Sącz
    Wiek
    40
    Postów
    1,496
    Auto
    Renault Scenic 1.6
    Rocznik
    1997

    Jak jeździć we mgle? Przedstawiamy przepisy i sztuczki

    Podróż we mgle niesie spore ryzyko. Zobacz, o czym warto pamiętać.



    Jesienią dość często pojawia się mgła, co skutecznie ogranicza widoczność. Kierowcy często lekceważą niebezpieczeństwo związane z mgłą. To właśnie w takich warunkach dochodzi do karamboli.

    1. Czy kierowca ma obowiązek używania świateł przeciwmgłowych?

    Nie ma obowiązku włączania świateł przeciwmgłowych, zarówno przednich jak i tylnych, przy spadku widoczności. Jednak ze względu bezpieczeństwa warto je używać.

    2. Czy światła do jazdy dziennej mogą być używane, jeśli w dzień występuje lekka mgła?

    Trzeba pamiętać, że ten rodzaj oświetlenia można używać tylko w warunkach normalnej przejrzystości. We mgle już nie można z nich korzystać.

    3. Czy podczas nieznacznego zamglenia można skorzystać ze świateł przeciwmgłowych?

    Przednie światła przeciwmgłowe mogą być włączone przy każdym zmniejszeniu przejrzystości powietrza. Natomiast przeciwmgłowe tylne można używać podczas mgły, ale także gęstej śnieżycy, kiedy widoczność spada poniżej 50 m. Jeśli widoczność się poprawi, należy je wyłączyć.

    4. Czy światła drogowe mogą być używane podczas mgły?

    Mogą, jednak nie należy ich włączać, bo powodują efekt "białej ściany". W praktyce tylko pogarszają widoczność.

    5. O jakich zasadach trzeba szczególnie pamiętać?

    Jeżeli mgła jest bardzo gęsta, należy bacznie obserwować linie krawędziowe i linie wyznaczające pasy ruchu oraz oś jezdni. Warto unikać wyprzedzania i wykazać się cierpliwością. Uwaga! W warunkach ograniczonej widoczności kierowcy mają zwyczaj podążać za światłami samochodu przed sobą. Z tego powodu, chcąc zjechać z drogi np. z powodu awarii, aby uniknąć kolizji, należy odsunąć się jak najdalej od pasa ruchu, włączyć światła awaryjne i zdjąć nogę z hamulca.

    6. Jaki dystans należy zachować podczas jazdy we mgle?

    Bezpieczna odległość powinna wynosić tyle metrów, ile wynosi prędkość pojazdu. Jeśli poruszamy się 90 km/h - będzie to 90 m. Jeżeli w trakcie jazdy okaże się, że mgła nie zapewnia bezpiecznej widoczności, należy jeszcze zwolnić. Za granicą są stosowane znaki, które pomagają kierowcom trzymać właściwy dystans potrzebny do uniknięcia najechania na tył innego pojazdu. Wskazują bezpieczną prędkość dla danej widoczności. W Polce takie znaki mają pojawić się na drogach w przyszłym roku.

    7. Na jakie pułapki trzeba jeszcze uważać w trakcie jazdy we mgle?

    Należy zwracać uwagę na prędkościomierz. Mgła tworzy iluzję zwolnionego tempa i może się wydawać, że jedzie się wolno, a w rzeczywistości kierowca znacznie przekracza rozsądną i bezpieczną prędkość. Trzeba też pamiętać, że asfalt podczas mgły jest wilgotny, co sprzyja powstawaniu poślizgu oraz wydłuża drogę zatrzymania przed przeszkodą, która może się nagle wyłonić z mgły.

    8. W jaki sposób można ostrzegać innych we mgle?

    Kodeks ruchu nakazuje poza obszarem zabudowanym używaniu klaksonu podczas omijania i wyprzedzania we mgle. W praktyce nie każdy kierowca o tym pamięta, a więc istnieje ryzyko, że zostanie zaskoczony użyciem sygnału i wykona nieprzewidziany manewr.


    źródło motor.pl
    https://www.facebook.com/RenaultScenicKrzychuB/



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,642
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    hehe ktoś napisał artykuł dla zabicia czasu chyba Najbardziej sensowny wniosek w punkcie 8
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  4. #3
    Master
    Dołączył
    05 styczeń 2010
    Skąd
    Nowy Sącz
    Wiek
    40
    Postów
    1,496
    Auto
    Renault Scenic 1.6
    Rocznik
    1997
    sam o tym nawet nie miałem pojęcia
    https://www.facebook.com/RenaultScenicKrzychuB/

  5. #4
    Master
    Dołączył
    14 kwiecień 2012
    Skąd
    Wasilków
    Wiek
    36
    Postów
    1,189
    Auto
    500X
    Rocznik
    2015
    Ale kopia .....ze ci sie chcialo ....
    Szkoda ze tak naprawde te porady internetu sa tak malo ulokowane - Raz na cala zime o czyms napisza i tyle...I pozniej wychodza takie rodzynki w postaci zimowe opony sa najlepsze wszedzie

  6. #5
    Master
    Dołączył
    05 styczeń 2010
    Skąd
    Nowy Sącz
    Wiek
    40
    Postów
    1,496
    Auto
    Renault Scenic 1.6
    Rocznik
    1997
    Chciało A takie info są przydatne
    https://www.facebook.com/RenaultScenicKrzychuB/

  7. #6
    Master
    Dołączył
    14 kwiecień 2012
    Skąd
    Wasilków
    Wiek
    36
    Postów
    1,189
    Auto
    500X
    Rocznik
    2015
    Fakt nie mowie ze nie jest przydatne..Tylko szkoda ze tak malo dostepne..Zebysmy o tych poradach slyszeli tyle co o Poslach..to moze wrescie bylo by mniej tych wypadkow..No i szkoda ze w dzisiejszych czasach nie wynaleziono skutecznej zarowki na te mgly
    Ostatnio edytowane przez kamilo62 ; 08-11-2013 o 19:29 Powód: Potwor zjadajacy litery krazy na forum

  8. #7
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    20 lipiec 2012
    Skąd
    Niemcy
    Wiek
    40
    Postów
    800
    Auto
    Fiat Coupe Turbo 16v
    Rocznik
    1994
    Czy mi się wydaje czy przepisy określają też maksymalną prędkość jaką można rozwijać gdy widoczność spadnie poniżej 50m?

    Ze swojej strony, jako osoba śpiewająca czas za kierownicą zawodowo i w dużych ilościach, dodam że warto zachować umiar w używaniu świateł przeciwmgłowych, szczególnie tylnych. Włączać powinno się je dopiero wtedy gdy widoczność NAPRAWDĘ spadnie poniżej 50m. W praktyce oznacza to, że na zakręcie nie widzimy kolejnego białego słupka. Zaznaczam, na zakręcie - na prostej słupki są co 100m i jeśli możemy zobaczyć następny to dość łatwo określić zasięg wzroku. Nadużywanie tylnego światła wbrew powszechnemu mniemaniu nie podnosi bezpieczeństwa.
    Pamiętajmy też o tym żeby nie wyłączać głowy. Jeśli inny kierowca nas dogonił i jedzie za nami to WYŁĄCZMY tylne światło przeciwmgłowe. Ten za nami nas widzi i oślepianie go naprawdę w niczym nie pomoże. Również jadąc w kolumnie aut wystarczy żeby światła używał ostatni w kolumnie a nie wszyscy.

    Dlaczego nadużywanie tylnego światła przeciwmgłowego jest niebezpieczne? Z kilku powodów.
    Jest ono dużo mocniejsze niż normalne światła a co za tym idzie oślepia jadących za nami.
    Drugi problem wynika z tego jak pracują światła "stop". Ludzkie oko najszybciej zauważa ruch lub zmianę koloru. Kierowca widząc przed sobą nagły rozbłysk czerwonego światła hamuje bez zwracania uwagi na to co się zaświeciło. Oko rejestruje nagłą zmianę natężenia światła (ruch) a reszta to już wyuczony odruch. Problem w tym, że kiedy świecą się światła przeciwmgłowe to światła stop przestają być najjaśniejszym elementem oświetlenia samochodu. Ktoś jadący za nami i ciągle oślepiany światłami może o sekundę za późno zauważyć, że zaświeciły się dodatkowe dwie lampy...

    Ważnym aspektem jazdy w.warunkach kiepskiej widoczności (deszcz, mgła, śnieg) jest właściwy odstęp. Ta kwestia jest na polskich drogach kompletnie ignorowana. Najczęściej gdy widoczność spada 99% popełnia podstawowy błąd i zamiast pozwolić temu z przodu zniknąć z oczu kurczowo trzyma się zderzaka zmniejszając nawet do kilku metrów. Jadąc 100kmh pokonujemy circa 27m W ciągu każdej sekundy. Jadąc 50 jest to zaledwie 13m czyli 2,5 długości typowego kompaktowego samochodu. W teorii dużo, w praktyce średni czas reakcji zawiera się w przedziale 0,5-0,8 sekundy a większość rzeczoznawców przyjmuje czas jednej sekundy jako typowy czas od zauważenia przeszkody do naciśnięcia pedału. Później kolejne cenne ułamki sekundy zanim układ hamulcowy osiągnie pełną sprawność.
    Podświadomie zmniejszamy odstęp bo czujemy się się pewniej widząc co się dzieje z tym z przodu. W praktyce sami kopiemy sobie tym grób.

    Kolejna ważna sprawa: nie mierzmy każdego według nas samych. W zimie powszechnym widokiem jest sznurek aut jadących za jednym który nie chce lub nie może szybciej. To nic złego. Złe zaczyna się robić gdy Ci którzy jadą za nim nie zostawiają miejsca przed sobą. W praktyce mamy najczęściej sznurek aut jadących wolno. W tym sznurku mamy kierowców którzy pukają się w głowę i mówią do pasażerski "patrz, jakiś idiota wyprzedza wszystkich na raz!". Problem w tym, że jeśli nie zostawiamy miejsca przed nami to sami zmuszamy kogoś do wyprzedzania całego sznurka. To że my nie możemy czy nie chcemy wyprzedzić to nie znak że inni nie mogą. To, że w naszej opinii warunki nie pozwalają na szybszą jazdę wcale nie oznacza, że to powszechna opinia i nie wymagajmy od innych żeby się z nią zgodzili. Nie chcesz szybciej? Ok, ale, postaraj się nie utrudniać tym którzy chcą. Ocenę tego czy to bezpieczne zostaw im - W.końcu my też ich nie pytamy o zdanie wycierając jak prowadzimy nasze auto

  9. #8
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,642
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Cytat Napisał dejv667 Zobacz post
    Kolejna ważna sprawa: nie mierzmy każdego według nas samych. W zimie powszechnym widokiem jest sznurek aut jadących za jednym który nie chce lub nie może szybciej. To nic złego. Złe zaczyna się robić gdy Ci którzy jadą za nim nie zostawiają miejsca przed sobą. W praktyce mamy najczęściej sznurek aut jadących wolno. W tym sznurku mamy kierowców którzy pukają się w głowę i mówią do pasażerski "patrz, jakiś idiota wyprzedza wszystkich na raz!". Problem w tym, że jeśli nie zostawiamy miejsca przed nami to sami zmuszamy kogoś do wyprzedzania całego sznurka. To że my nie możemy czy nie chcemy wyprzedzić to nie znak że inni nie mogą. To, że w naszej opinii warunki nie pozwalają na szybszą jazdę wcale nie oznacza, że to powszechna opinia i nie wymagajmy od innych żeby się z nią zgodzili. Nie chcesz szybciej? Ok, ale, postaraj się nie utrudniać tym którzy chcą. Ocenę tego czy to bezpieczne zostaw im - W.końcu my też ich nie pytamy o zdanie wycierając jak prowadzimy nasze auto
    Zaimponowałeś mi tym tekstem bo to jedna z mądrzejszych rzeczy w tym wątku. Jest tak jak mówisz - nie inaczej Zdarzają się jednak nie tylko bałwany nieświadome swojego działania ale nawet tacy, którzy podczas wyprzedzania z premedytacją podjeżdżają pod zderzak auta przed nim w momencie jak chcemy go wyprzedzić..
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  10. #9
    Klubowicz
    Dołączył
    02 październik 2013
    Skąd
    Wawa
    Postów
    116
    Auto
    Albea 1.4
    Rocznik
    2005
    Najgorsi i tak jednak są, Ci którzy podczas mgły włączaja długie światła. Najcześciej są to ludzie młodzi, którzy prawo jazdy posiadają bardzo krótko. Nie wiem czy Wy też mieliście z takimi "wyczynami" do czynienia ale ja już parę razy coś takiego widziałem. Nie wiem jak można niezauważyć, że wtedy tylko pogarsza się widoczność.

  11. #10
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,642
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Jak mieszkałem jeszcze poza miastem to zdarzało się że na osiedlu była mgła z widocznością dosłownie 2m - wtedy nawet w ogóle wyłączałem światła mijania i jechałem po osiedlu tylko na postojach i przeciwmgielnych..
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  12. #11
    Master
    Dołączył
    11 kwiecień 2012
    Skąd
    Łódź
    Postów
    2,330
    Auto
    Bravo 1.4 tjet '09
    Rocznik
    2009
    Jechałem kiedyś za gościem, średnia mgła, a on długie + przednie przeciwmgielne i jedzie tak 30km/ bo nic nie widzi... masakra.

  13. #12
    Master
    Dołączył
    14 kwiecień 2012
    Skąd
    Wasilków
    Wiek
    36
    Postów
    1,189
    Auto
    500X
    Rocznik
    2015
    To ze dlugie wedlug tego info robia wieksza mgle nie oznacza ze nie mozna ich uzywac..Moze komus akurat pomagaja..Pozatym niech zaczna nauczac tego w szkole...a nie w gazetach...
    Pozatym niewiem jak rozumiec "jechalem za gosciem" - Sam goscia oslepiasz a go obwiniasz ze zle jedzie....
    Ciekawe jakie bylo by zachowanie gdyby ktos jechal we mgle po autostradzie...Powiedz dla Tira ze nic nie widzisz....

  14. #13
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    20 lipiec 2012
    Skąd
    Niemcy
    Wiek
    40
    Postów
    800
    Auto
    Fiat Coupe Turbo 16v
    Rocznik
    1994
    Cytat Napisał polaris Zobacz post
    Najgorsi i tak jednak są, Ci którzy podczas mgły włączaja długie światła. Najcześciej są to ludzie młodzi, którzy prawo jazdy posiadają bardzo krótko. Nie wiem czy Wy też mieliście z takimi "wyczynami" do czynienia ale ja już parę razy coś takiego widziałem. Nie wiem jak można niezauważyć, że wtedy tylko pogarsza się widoczność.
    To zależy od specyfikcji drogi. Często nocą jeżdżę na długich we mgle. Owszem, przed sobą mam mleko, ale w tym mleku widać światła na słupkach przy drodze. W mojej okolicy te słupki naprawdę pomagają dostrzec w którą stronę będzie kolejny zakręt. Za to np w moich rodzinnych stronach tego nie ma i długie stają się nieprzydatne.

    Generalizowanie to tylko niepotrzebne zakładanie, że istnieje jedno dobre rozwiązanie na każdą okazję - a tymczasem najważniejsze jest aby używać głowy a nie bezmyślnie robić coś "bo w "wysokich obrotach" pisało..."

  15. #14
    Master
    Dołączył
    11 kwiecień 2012
    Skąd
    Łódź
    Postów
    2,330
    Auto
    Bravo 1.4 tjet '09
    Rocznik
    2009
    Cytat Napisał kamilo62 Zobacz post
    Pozatym niewiem jak rozumiec "jechalem za gosciem" - Sam goscia oslepiasz a go obwiniasz ze zle jedzie....
    A czego tu nie rozumiesz ? Normalnie jechałem na światłach mijania, więc nikogo nie oślepiałem (jeśli Ty oślepiasz jadące przed Tobą auta to proponuje ustawić światła).
    Chodziło mi o to że na drodze były takie warunki że jakby gość wyłączył te długi to by wiele więcej widział. Tak jak napisał mój przedmówca, trzeba się umieć dostosować do sytuacji i tyle.

  16. #15
    Master
    Dołączył
    12 listopad 2012
    Skąd
    Żory
    Postów
    1,301
    Auto
    Marea weekend 2,0 20v /Mercedes 300SE 87r /Plymouth Valiant 61r
    Rocznik
    1997
    Cytat Napisał dejv667 Zobacz post
    Czy mi się wydaje czy przepisy określają też maksymalną prędkość jaką można rozwijać gdy widoczność spadnie poniżej 50m?
    Niestety nie ma takiego przepisu, natomiast mowa jest o dostosowaniu prędkości jazdy do panujących na drodze warunków i własnych umiejętności. Bardzo ładnie ująłeś to tu:
    Cytat Napisał dejv667 Zobacz post
    Jadąc 100kmh pokonujemy circa 27m W ciągu każdej sekundy. Jadąc 50 jest to zaledwie 13m czyli 2,5 długości typowego kompaktowego samochodu. W teorii dużo, w praktyce średni czas reakcji zawiera się w przedziale 0,5-0,8 sekundy a większość rzeczoznawców przyjmuje czas jednej sekundy jako typowy czas od zauważenia przeszkody do naciśnięcia pedału. Później kolejne cenne ułamki sekundy zanim układ hamulcowy osiągnie pełną sprawność.
    Jest to jednak raczej przydatne do określenia pojęcia bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. Ta bezpieczna odległość nie powinna być mierzona w metrach, a właśnie w sekundach (konkretnie 2 sekundach), tyle bowiem potrzeba by bezpiecznie zatrzymać się za poprzedzającym nas i jadącym z tą samą prędkością pojazdem. W temacie dostosowania prędkości do warunków drogowych można by się doktoryzować, bo w istocie jest tu tak wiele czynników warunkujących to bezpieczeństwo, że trudno o precyzyjne podanie jakiejkolwiek realnej wartości. Rozpatrując problem prędkości jazdy podczas zmniejszonej przejrzystości powietrza należało by zatem uwzględnić takie czynniki jak: rzeczywista widoczność i dostosowana do niej prędkość, droga hamowania z tej właśnie prędkości, z uwzględnieniem zmniejszonej przyczepności opon (bo asfalt w czasie mgły jest co najmniej wilgotny), własne umiejętności (wliczając w to doświadczenie, czas reakcji, zdolność koncetracji i opanowanie samochodu /nie zawsze jest on nam dobrze znany/). Co najgorsze, nawet stosując się do tych zasad, może nas spotkać przykra niespodzianka w postaci innego kierowcy, który nie dość, że przecenił własne umiejętności, to uczynił wszystko, by utrudnić życie innym (oślepianie, jazda na zderzaku, jazda środkiem drogi itp.).
    Specjalista z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i odszkodowań powypadkowych.


 
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. [szyby] Nawiew, zaparowane szyby, jak jeździć w zimne dni?
    Napisany przez MojePuntoDuzoSpala na forum Punto
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 22-11-2014, 23:46
  2. FIAT BRAVA 1.6 16v 97 rok brakło paliwa a po dolaniu nie chce jeździć
    Napisany przez wuemstudio na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post: 09-02-2013, 15:52
  3. dołożenie trzeciego fotela - jakie przepisy?
    Napisany przez subratri na forum Ducato II
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 20-09-2012, 01:15
  4. Przepisy dotyczące holowania
    Napisany przez KrzychuB na forum Ruch drogowy, bezpieczeństwo, ubezpieczenia
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 31-07-2012, 06:27
  5. Sonda lambda - czy można ją odpiąć i jeździć bez?
    Napisany przez MojePuntoDuzoSpala na forum Punto
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 13-11-2009, 20:28

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Przepis na Sztuczki

fiat punto 2 sztuczki

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl