Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Posty od 16 do 30 z 31
Like Tree1lubi to!

Temat: Przekroczone normy spalin - diagnoza  

  1. #16
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    289
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008
    Kolega ata ma jak najbardziej rację. Wentylator jest uruchamiany z osobnego czujnika. Informację o pinach czujnika podałem ponieważ, w Sienach/Paliach do 99 roku były dwa osobne. Studiując wiele wątków na różnych forach dużo osób przeoczało ten fakt i mieszało dwa różna czujniki i ludzie mieli problem z niemierzeniem odpowiedniego. Dlatego dla "przyszłych pokoleń" podkreśliłem o który mi chodzi.

    Co do nowości w temacie. Niestety podmiana sondy lambda nie pomogła (znaczy się znową sondą nie ma zmian napięcia sondy odczytanych przez komputer). Podejrzewałem problem z masą w samochodzie, jednak po wyczyszczeniu punktów masowych akumulatora oraz komputera (dodatkowo posmarowane smarem miedzianym) nie dało żadnych efektów. Ja na razie daję sobie z tym spokój. Za 2 tygodnie auto idzie na serwis i już ugadałem się by przy okazji został sprawdzony komputer oraz wszystkie przewody. Jak będzie znana przyczyna problemów to niezwłocznie ją podam.

    Bajo



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #17
    ata
    ata jest nieaktywny
    Master
    Dołączył
    26 sierpień 2011
    Skąd
    Szczecin
    Postów
    1,423
    Auto
    Fiat Palio Weekend 1,2 MPI
    Rocznik
    11.1999
    Cytat Napisał adamko3 Zobacz post
    Studiując wiele wątków na różnych forach dużo osób przeoczało ten fakt i mieszało dwa różna czujniki i ludzie mieli problem z niemierzeniem odpowiedniego. Dlatego dla "przyszłych pokoleń" podkreśliłem o który mi chodzi.
    Dobra, a mierząc oporność mierzyłeś termistor który jest podłączony do komputera czy ten sterujący wskaźnikiem na desce?
    One są niezależne.
    Dwa osobne czujniki temperatury były montowane jeszcze w 2001, a w przypadku silnika 1.2 8V trafiają się egzemplarze późniejsze mające "stary" komputer i dwa czujniki.


    Cytat Napisał adamko3 Zobacz post
    Niestety podmiana sondy lambda nie pomogła (znaczy się znową sondą nie ma zmian napięcia sondy odczytanych przez komputer).
    Napięcie zasilania grzejnika jest?
    Co prawda jego brak nie powoduje niedziałania sondy (wydłuża tylko czas nagrzewania), ale jednak coś nam mówi. Znaczy jak nie ma grzania, to albo bezpiecznik albo kabelki/złączki, albo komputer.
    Sondę można sprawdzić bez montowania do samochodu, bo sam sensor jest ogniwem galwanicznym (wytwarza napięcie). Sprawna sonda wytworzy około 0,5-0,6 V podgrzewana małym palnikiem na propan albo zapalniczką "sztormową" (zwykła zapalniczka nie wystarczy). Nienaukowy i mało precyzyjny test, ale już nieraz zaoszczędziłem dzięki niemu kasę.

    Ja podejrzewam że masz uszkodzony komputer (ECU), bo ostatnio to jest najmodniejsze uszkodzenie w Siena/Palio z 1999-2000 roku. Niektóre sterowniki wysiadały wcześniej, teraz zaczynają padać wszystkie i to nawet w autach o małych przebiegach. Prawdopodobnie puszczają luty, ale nikt tego nie naprawia więc nie mam pewności. Na razie są dostępne tanie sprawne używki, a że te samochody mają bardzo niską wartość rynkową to chętnych na kosztowne naprawy nie widać.
    Może tym razem nie komputer, ale w tym roku widziałem kilka z tzw "dziwnymi usterkami", wcześniej tego typu problemów było dużo mniej.

  4. #18
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    289
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008
    Cytat Napisał ata Zobacz post
    Dobra, a mierząc oporność mierzyłeś termistor który jest podłączony do komputera czy ten sterujący wskaźnikiem na desce?
    Testując czujnik byłem w stanie zmierzyć oporność tylko pomiędzy jedną parą pinów (już nie pamiętam którymi). W innych konfiguracjach piny były nie sprzężone ze sobą i omomierz pokazywał "nieskończoność"


    Cytat Napisał ata Zobacz post
    Napięcie zasilania grzejnika jest?
    Jest.

  5. #19
    ata
    ata jest nieaktywny
    Master
    Dołączył
    26 sierpień 2011
    Skąd
    Szczecin
    Postów
    1,423
    Auto
    Fiat Palio Weekend 1,2 MPI
    Rocznik
    11.1999
    Cytat Napisał adamko3 Zobacz post
    W innych konfiguracjach piny były nie sprzężone ze sobą i omomierz pokazywał "nieskończoność"
    Drugi termistor ma jedną końcówkę podłączoną do obudowy (masy), tak jak na fotce. Kiedyś miałem rozrysowane który z nich do czego jest w Siena/Palio, ale nie znalazłem tej kartki. Wydaje mi się że ten który mierzysz jest do wskaźnika temperatury. Ale z kolei w innych modelach Fiata (wielu) wskaźnik temperatury jest zasilany stałym napięciem, a termistor jest wpięty pomiędzy wskaźnik a masę. Sam nie wiem, w swoim Palio nie sprawdzę bo ma dwa osobne czujniki.

    Zasilanie grzejnika sondy jest, to można zmierzyć napięcie. Na włączonym ciepłym silniku już po minucie powinna dawać więcej niż zero voltów. Napięcie mierzymy miernikiem na złączce, nie programem diagnostycznym.

    [edit]
    Dobra, znalazłem. Ten termistor który mierzysz jest używany przez sterownik silnika. Na włączonym powinno być na nim napięcie z ECU. Mierzone wartości wyglądają dobrze, ale różnią się od tej którą mam zapisaną -> 2200-2500 ohm w temperaturze pokojowej. Może innym model czujnika.
    Ostatnio edytowane przez ata ; 14-10-2018 o 14:59

  6. #20
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    289
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008
    Brak luzów zaworowych. Według Examinera nie ma problemów z sondą lambda, a auto wyjechało ponownie na analizę spalin. Stosunek lambda teraz jest poprawny (więc wymiana sondy była uzasadniona) a jedynym przekroczonym parametrem są wodorotlenki na przyspieszeniu. Auto z powodu awarii układu zapłonowego zostaje jeszcze w serwisie na dalsze diagnozy. Stay tuned

  7. #21
    Klubowicz
    Dołączył
    19 wrzesień 2014
    Skąd
    Lubin
    Wiek
    46
    Postów
    459
    Auto
    Fiat cinquecento
    Rocznik
    1994
    Z tego co pamiętam, to w benzynie, nie możliwości, przekroczenia spalin, bo jest to tak genialny silnik, że odmówi pracy w takiej sytuacji, testowano to, i 99% gdy benzyniak przekracza spaliny, to nie jest wstanie nawet zapalić się mieszanka paliwo-powietrzna, dlatego silnik benzynowy, jest genialny w swej konstrukcji, mówię o starych silnikach, w nowych są jeszcze spliny sondowane, prze lamde, gorzej wypada właśnie diesel, wiem sam po moim cieniasie fiat cc700, że zawsze na spalinach się nie wyłożył, sorry za dygresję.
    I like my FIAT Cinquecento.

  8. #22
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    289
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008
    Przyczyną awarii była legendarna w Sienach cewka. Niestety dojechanie 3km do mieszkania z uszkodzoną cewką już zabiło katalizator, który się przegrzał i cały wkład się obluzował. Nie ma sensu więc dopóki nie wymieni się katalizatora wracać do tematu. Do zobaczenia na wiosnę!

  9. #23
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    26 grudzień 2015
    Skąd
    wrocław
    Postów
    849
    Auto
    punto evo 1.4, doblo 1.4 T-Jet
    Rocznik
    2011, 2013
    Cytat Napisał adamko3 Zobacz post
    Przyczyną awarii była legendarna w Sienach cewka. Niestety dojechanie 3km do mieszkania z uszkodzoną cewką już zabiło katalizator, który się przegrzał i cały wkład się obluzował. Nie ma sensu więc dopóki nie wymieni się katalizatora wracać do tematu. Do zobaczenia na wiosnę!
    czyli ostatnei zdanie z mojego postu okazało sie prorocze "oczywiście zakładamy że katalizator jest sprawny, co łatwo sprawdzić mierząc ilośc NOx z katalizatorem lub bez niego. "

  10. #24
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    289
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008
    Cytat Napisał bnbn1 Zobacz post
    oczywiście zakładamy że katalizator jest sprawny, co łatwo sprawdzić mierząc ilośc NOx z katalizatorem lub bez niego
    Katalizator był w czerwcu tego roku wymieniony więc nie sądzę by został uszkodzony w 4 miesiące. Uszkodził się podczas awarii cewki zapłonowej (według mnie). Po przejechaniu 4km z dwoma cylindrami tylko katalizator był rozgrzany do czerwoności a po ostygnięciu było słychać, że wkład luźno lata.

  11. #25
    Klubowicz
    Dołączył
    19 wrzesień 2014
    Skąd
    Lubin
    Wiek
    46
    Postów
    459
    Auto
    Fiat cinquecento
    Rocznik
    1994
    W sumie bez kata, większość benzyniaków i tak, nie przekracza spalin, ale zmniejsza o te 30% szkodliwe substancje, gdy jest przytkany nie spełnia swojej funkcji, przy dzisiejszych paliwach przekroczenie norm nie jest możliwe.
    I like my FIAT Cinquecento.

  12. #26
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    18 grudzień 2014
    Skąd
    Łódź
    Postów
    573
    Auto
    Fiat Croma 1,9 jtd 150km, AF40
    Rocznik
    2007
    Artur45672 przestań się błaźnić, wszyscy już chyba wiedzą, że najlepszym autem na świecie jest twoje cinkocinko, ale przestań się błaźnić wydumanymi teoriami przedszkolaka.
    bnbn1 lubi to.
    FiatFan: Marea Weekend 1,9jtd, Brava 1,9jtd, Croma 1,9jtd
    Scenic 1 PH2 1,6 16v z LPG

  13. #27
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    26 grudzień 2015
    Skąd
    wrocław
    Postów
    849
    Auto
    punto evo 1.4, doblo 1.4 T-Jet
    Rocznik
    2011, 2013
    Cytat Napisał Artur45672 Zobacz post
    W sumie bez kata, większość benzyniaków i tak, nie przekracza spalin, ale zmniejsza o te 30% szkodliwe substancje, gdy jest przytkany nie spełnia swojej funkcji, przy dzisiejszych paliwach przekroczenie norm nie jest możliwe.
    gdyby tak było to by nikt wartego minimum kilkaset złotych katalizatora nie montował w samochodach.

  14. #28
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    289
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008
    Słuchajcie, niemożliwe ale odgrzebuję temat po wielu latach W tym roku diagnosta już nie odpuścił mi spalin. Praktycznie to co zawsze, ale tym razem już dużo mocniej bo nawet systemy zadymienia się załączyły.
    Mieszanka jest za bogata, nawet pojawia się błąd w MES:
    bledy_przed_skasowaniem.png

    Teraz tak: wszystkie zapisy, które wstawiłem te 5 lat temu są do kosza, bo wybierałem niepoprawny sterownik silnika. W skrócie: auto rozgrzane po 30km pętli na autostradzie.
    Wolne obroty:
    wolne.png

    RPM 2k:
    2k.png

    RPM 4k:
    4k.png4k.png

    Chwila po puszczeniu z 5k RPM:
    popuszczeniu5k.png

    Moja obserwacje:
    -Temperatury cieszy zgadza się co do joty, powietrza też się zmieniała ale nie wiem czy takie wartości powinny być
    -Ciśnienie dolotowe wydaje się w porządku
    -Czas wtrysku, tu mnie zastanawia bo w książce jest napisane: Minimalny czas zasilania: 2,0ms przy 14V
    -Korekta lambda nie wynosi 1% ale nie zmienia swojej wartości (oprócz przechodzenia z closed na open loop), tak powinno być?
    -Auto w trakcie dogrzewania po puszczeniu gazu potrafi spaść na chwilę do 500RPM i minimalnie faluje
    -Kąt wyprzedzenia wydaje się w porządku

    Czyli co ja bym sprawdził: czy podciśnienie jest szczelne, czy wtryski nie leją i chyba zostaje wymiana zamiennika katalizatora po 5 latach. Co wy o tym myślicie?
    Ostatnio edytowane przez adamko3 ; 17-05-2023 o 21:37 Powód: literówka

  15. #29
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    02 sierpień 2018
    Skąd
    X
    Postów
    539
    Auto
    GP 1,4 8V LPG
    Rocznik
    2009

    Cool

    Przy poważniejszych usterkach nie wystarczy oglądać cyferki, a wypada zebrać dane (np. 5 minut jazdy miejskiej) i zrobić wykres np. w Excelu. FES/MES ma przecież taką możliwość (logowanie danych do pliku CSV). Napięcia, ciśnienia, czasy, obroty.
    Wtedy widać więcej. A tak, będziesz wszystko sprawdzać na oślep po kolei, podmieniać części. To NIE jest "diagnostyka".
    Do znudzenia podaję przykład dziadka z USA: https://www.youtube.com/c/Automotive...lutions/videos TO jest Diagnostyka.

    Jeśli tyle sam działasz, kombinujesz, to dlaczego np. luzów zaworowych sam nie zrobiłeś? Problem? To łatwiejsze niż ta cała "diagnostyka" którą robisz.
    Robienie w kawałkach, połowę ty, połowę mechanicy, losowo, nie ma sensu. Plus forum ("na trzeciego" pomaga). W sumie nie wiadomo co kto i dlaczego robił, a co nie.
    Ostatnio edytowane przez GrandePunto8V ; 18-06-2023 o 18:01 Powód: ...WYKRESY ZRÓB Z DANYCH.

  16. #30
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    289
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008
    Temat zamknięty po kilku latach W międzyczasie porównałem zanotowane wartości z tymi zadeklarowanymi w dokumentacji. W tym miejscu wszystko się zgadzało. Rozrządu i luzu zaworowego nie brałem pod uwagę bo było jakieś 40k temu robione.
    Sprawdziłem rezystancje na sondzie i odkryłem coś ciekawego. Pomimo, że pamiętam jak kilka lat temu wymieniałem sondę na Magnetti Marelli to znalazłem tam jakiegoś "no name" którego zarówno rezystancja czujnika jak i obwodu grzaniu się nie zgadzało. Zakupiłem nową, pomierzyłem, sprawdziłem znowu parametry ECU i pojechałem na SKP. Nieznaczna zmiana. Zatem jednak obstawiałem, że trzeba kupić i zamontować w końcu porządny katalizator. I tak spędzając wieczory na ebay znalazłem pewnego włocha sprzedającego nówkę oryginał za 180EUR (niecałe 700zł chyba przy ówczesnym kursie) więc zamówiłem i zleciłem naprawę.
    Na węch poprawa była lepsza, ale dopiero dzisiaj miałem czas podjechać na SKP na badanie. Wszystkie parametry wzorcowe: lambda jakieś 1.034, CO 4, HC 30, CO2 nie pamiętam. Zatem przestrzegam przed opiniami, na które natknąłem się parę razy że kat jest bez sensu bo jak auto ma wtrysk elektronicznie to na pewno spełnia. Otóż nie tym razem.


 
Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. [all] Dobór oleju-normy
    Napisany przez jacjacek na forum Akcesoria i gadżety, kosmetyka auta, oleje silnikowe
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post: 06-03-2023, 19:14
  2. Olej - Stan bagnetu, normy zużycia
    Napisany przez wszystkojestzajete na forum Grande Punto
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 14-11-2017, 16:07
  3. Ducato 2.3 150 km jakie normy spalania oleju
    Napisany przez Danmed na forum Ducato III
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 12-03-2017, 21:54
  4. [all] Dobór oleju-normy
    Napisany przez jacjacek na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 22-04-2012, 15:26
  5. Normy spalania Punto 1.2 75KM + LPG
    Napisany przez MojePuntoDuzoSpala na forum Punto
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 25-12-2009, 21:18

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl