Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Posty od 1 do 15 z 31
Like Tree1lubi to!

Temat: Przekroczone normy spalin - diagnoza  

  1. #1
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    285
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008

    Przekroczone normy spalin - diagnoza

    Siemson. Walczę od roku z przekroczonymi tlenkami azotu w Sienie 1.2. W tym roku auto przeszło przegląd ale nie wiadomo jak będzie za rok. Mam całkowicie nowy układ wydechowy z katalizatorem, ale nic a nic nie pomogło. W sobotę wymienię olej, filtry, świece i kable. Kupiłem też interfejs diagnostyczny. Czy mogę z jego pomocą znaleźć w odczytach parametrów silnika trop co może być nie tak? To niestety nie jest OBD2. Auto nie pali więcej niż powinno (6.5 l w trasie, 10l w mieście), nie faluje na wolnych i zawsze odpala.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    26 grudzień 2015
    Skąd
    wrocław
    Postów
    851
    Auto
    punto evo 1.4, doblo 1.4 T-Jet
    Rocznik
    2011, 2013
    zwiekszona ilosc NOx wynika z pracy na ubogiej mieszance , wtedy nastepuje spalanie azotu atmosferycznego.
    wiec musisz znaleść przyczyne dlaczego masz uboga mieszankę czyli dlaczego masz mniej podawanego paliwa w stosunku do ilosci powietrza, acha uwaga to sie moze dziac na wszystich cylindrach (bo np komp zle podaje na wszytskie) albo tylko na jednym cylindrze. niewłasciwy skład mieszanki moze powodowac np tez sonda lambda (ale jej padnięcie powinien wykryć komp), gdyż na podstawie odczytów z sondy dozuje odpowiednio paliwo, do tego czujnik cisnienia powietrza i temperatury itd, nieprawidlowo dziłajace ECU, wtryskiwacze itp..... rozpoczołbym od sondy lambda i innych czujników podpięcie pod kompa moze pomóc.
    oczywiście zakładamy że katalizator jest sprawny, co łatwo sprawdzić mierząc ilośc NOx z katalizatorem lub bez niego.

  4. #3
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    285
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008
    I takiej odpowiedzi oczekiwałem, dzięki wielkie

  5. #4
    Klubowicz
    Dołączył
    23 maj 2016
    Skąd
    wioska wilków ale nie Basior.
    Postów
    341
    Auto
    Były seicento i Panda ,są :Astra G X16SZR , Astra G Z14 XEP, Corsa D A14XER
    Rocznik
    12.1999, 09.2009, 11.2012
    To ja dodam coś od siebie - uszkodzenie sondy - jeśli nie podaje sygnału - wtedy sterownik pomija jej wskazania i dawkuje paliwo według sztywnych map paliwowych które są ustawione na bogatszą mieszankę - tak programiści zabezpieczają się by nie uszkodzić katalizatora

  6. #5
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    285
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008
    Ostatnio podpiąłem zwykły multimetr aby zobaczyć tylko czy są zmiany napięcia. Więc sonda chyba jest w porządku

  7. #6
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    26 grudzień 2015
    Skąd
    wrocław
    Postów
    851
    Auto
    punto evo 1.4, doblo 1.4 T-Jet
    Rocznik
    2011, 2013
    Cytat Napisał sandamiano Zobacz post
    To ja dodam coś od siebie - uszkodzenie sondy - jeśli nie podaje sygnału - wtedy sterownik pomija jej wskazania i dawkuje paliwo według sztywnych map paliwowych które są ustawione na bogatszą mieszankę - tak programiści zabezpieczają się by nie uszkodzić katalizatora
    a to bogata mieszanka nie uszkodzi przypadkiem katalizatora ? nadmiar niespalonych weglowodorów wtedy mamy , aż przy mega bogatej generowanie sadzy ?? wtedy węglowodory z bogatej mieszanki dopalają sie na katalizatorze powodując wzrost jego temperatury i szybsze zużycie. To dlatego samochód jeżdzacy w jeżdzie miejskiej, na krótkich dystansach ma krótsza zywotnośc katalizatora. NOx z ubogiej mieszanki nie ma wpływu na katalizator gdyż ulega redukcji na N2 oraz H2O.

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    Cytat Napisał adamko3 Zobacz post
    Ostatnio podpiąłem zwykły multimetr aby zobaczyć tylko czy są zmiany napięcia. Więc sonda chyba jest w porządku
    podepnij program diagnostyczny i zobacz jaki jest wykres z sondy lambda

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    sprawdz swiece po kolorze mozna (ale nei zawsze) zauważyć czy mieszanka jest uboga, moga miec niebieskawo jasny nalot (ale to nei zawsze) a tak z głupiego to silnik 1,2 8 zaworowy ? jak tak to czy przypadkiem on nie ma regulacji luzów zaworowych?? to tez bym sprawdził w tym przypadku (tak przy okazji)

  8. #7
    Klubowicz
    Dołączył
    23 maj 2016
    Skąd
    wioska wilków ale nie Basior.
    Postów
    341
    Auto
    Były seicento i Panda ,są :Astra G X16SZR , Astra G Z14 XEP, Corsa D A14XER
    Rocznik
    12.1999, 09.2009, 11.2012
    Cytat Napisał bnbn1 Zobacz post
    a to bogata mieszanka nie uszkodzi przypadkiem katalizatora ? nadmiar niespalonych weglowodorów wtedy mamy , aż przy mega bogatej generowanie sadzy ?? wtedy węglowodory z bogatej mieszanki dopalają sie na katalizatorze powodując wzrost jego temperatury i szybsze zużycie. To dlatego samochód jeżdzacy w jeżdzie miejskiej, na krótkich dystansach ma krótsza zywotnośc katalizatora. NOx z ubogiej mieszanki nie ma wpływu na katalizator gdyż ulega redukcji na N2 oraz H2O.
    Bardziej temperaturę podnosi uboga mieszanka niż za bogata a co do węglowodorów jak odpalasz zimny silnik zwłaszcza zimą to żeby w ogóle zaskoczył musi być bardzo wzbogacona inaczej nie zapali - taki urok benzyniaków i jakoś katalizatorowi to nie szkodzi i przy pierwszych zapłonach zdarzy się pewnie i wypadanie zapłonów a wtedy jeszcze więcej paliwa niespalonego idzie w katalizator. Zresztą nie wiem może masz rację ja tam mechnikiem nie jestem tylko opieram swoją wiedzę techniczną na tym co kiedyś wchłonąłem z książek

  9. #8
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    285
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008
    Dzień przy aucie skończony. Świece wzorcowe, bez żadnych niepokojących kolorów. Natomiast dostałem odpowiedź (najpewniej) co jest nie tak:

    wykres lambdy.png

    sonda lambda umarła. Dziwne tylko, że multimetr i tak pokazywał zmiany napięcia. Na dniach kupię nową i dam znać czy pomogło.

    Natomiast przy okazji sprawdziłem parametry silnika zaraz po odpaleniu:

    odpalenie silnika_1.png
    odpalenie silnika_2.png

    i po 10 minutach pracy:
    silnik po 10min.png
    silnik po 10min 2.png

    Widzicie coś niepokojącego? Dla mnie tylko odczyt temperatury jest wadliwy, ponieważ po 10 minutach już się załączył termowentylator a czujnik pokazuje taką wartość. Dodam, że na zegarach zawsze przy normalnej pracy widzę mniej niż pół (niewiele poniżej połowy)

  10. #9
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    285
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008
    A zawory w tym miesiącu mają być wyregulowane

  11. #10
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    26 grudzień 2015
    Skąd
    wrocław
    Postów
    851
    Auto
    punto evo 1.4, doblo 1.4 T-Jet
    Rocznik
    2011, 2013
    Cytat Napisał sandamiano Zobacz post
    Bardziej temperaturę podnosi uboga mieszanka niż za bogata a co do węglowodorów jak odpalasz zimny silnik zwłaszcza zimą to żeby w ogóle zaskoczył musi być bardzo wzbogacona inaczej nie zapali - taki urok benzyniaków i jakoś katalizatorowi to nie szkodzi i przy pierwszych zapłonach zdarzy się pewnie i wypadanie zapłonów a wtedy jeszcze więcej paliwa niespalonego idzie w katalizator. Zresztą nie wiem może masz rację ja tam mechnikiem nie jestem tylko opieram swoją wiedzę techniczną na tym co kiedyś wchłonąłem z książek

    no wlasnie o tym pisałem że samochody jeżdzące w mieście na krótkich trasach maja niższa zywotnośc katalizatora własnie z częstej pracy silnika na bogatej mieszance. chodzi o to że nastepuje "dopalanie" paliwa na katalizatorze podnoszac jego temperaturę a niespalone paliwo (np. wypadnięcie zapłonu, jazda z niepalącym cylindrem) podnosi gwałtownie temperaturę katalizatora.
    wzbogacenie mieszanki w przypadku uszkodzonej sondy lambda może mieć na celu obnizenie temperatury spalania, na ubogiej mieszance jest wyższa temperatura powoduje to szybsze wypalanie gniazd zaworowych jak i uwaga dziur w tłokach, znam jednego który sobie wypalił dziury w 2 tłokach bo januszował na LPG i obnizał spalanie (zrobil sobie uboga mieszankę), kataliza tlenków azotu do czystego azotu jest reacja endotermiczną czyli pobiera energię z otoczenia. np dla NO: N2 + O2 ⇌ 2NO ΔG 43,2 kcal (odwracając reakcje musisz dołozyc tą energię)

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    no z wykresu wygląda że sonda umarła.... sprawdz kable wtyczki (moze nie umarła tylko kabel umarł) to powinien być ładny wykresik naprzemiennie "góra - dół" niemniej zagrzej tez silnik. bo 51 stopni to za mało samochód ma swoje lata i nie wiem czy tam jest sonda podgrzewana czy tez spaliny musza ja "zagrzac" choc w 1999 to juz powinan być podgrzewana (wiecej kabelków idzie do sondy) troche dziwne że nie pokazuje awarii układu na desce (o ile to auto cos takiego ma bo to się pojawilo z OBD).
    weż też pod uwagę ze multimetr dobrze pokazywał i sonda jest OK, a to komp tego nie widzi prawidłowo (kabel, wtyczka, gniazdo, padł komp itp.....)

  12. #11
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    285
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008
    Cytat Napisał bnbn1 Zobacz post
    bo 51 stopni to za mało
    Samochód był zagrzany, bo już się wentylator załączał. Obstawiam, że czujnik temperatury też do końca sprawny nie jest ale to dziś potwierdzę omomierzem. Sonda bankowo ma grzałkę, bo dochodzą 4 kable (czyli jak mniemam dwa to grzałka a dwa są sygnałowe). Upewnię się dziś jeszcze raz z wtyczką i kablami czy wszystko w porządku, może podczas zabawy miernikiem coś naruszyłem.

    Jednakże teoria z lambdą mi bardzo by grała. Nie pamiętam już dokładnie podczas badań technicznych co wyskoczyło, ale na początku roku wszystkie parametry miałem przekroczone. Potem wpadły nowy wydech (wkład w katalizatorze latał luźno) i wtedy na badaniu wyszły tylko tlenki azotu i stosunek lambda.

    Mam czas do końca października sprawdzić sobie wszystko na własną rękę, potem i tak auto ląduje w Irbisie na regulację luzów zaworowych więc ostatecznie zajmą się tym problemem specjaliści

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    PS. Badanie zwykłym multimetrem i tak nie brałem za jakikolwiek pewniak, bo z natury swojej budowy nie nadają się do pomiaru takich sygnałów

  13. #12
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    285
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008
    Zmierzyłem rezystancję czujnika (w tej wersji jest czujnik 3 pinowy). Wygląda to następująco:
    240 Ohmów - około 90 stopni (kilka minut po załączeniu wentylatora)
    430 Ohmów - komputer pokazywał 35 stopni, auto stało gdzieś 30 min po pełnym rozgrzaniu. Skoro dziś było 20 stopni to strzelam, że temperatura wynosiła około 40 stopni
    1650 Ohmów - trochę cieplej niż temperatura ciała więc przyjmijmy 40 stopni (nie mniej)

    Dodatkowo zrobiłem pomiar temperatury cieczy i powietrza dolotowego. Auto odpaliłem po drugim pomiarze rezystancji:
    wykres temperatury.png
    Po 400 sekundach załączył się wentylator, gdzieś po 200 s otworzył się termostat.

  14. #13
    Klubowicz
    Dołączył
    28 sierpień 2014
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    285
    Auto
    Siena 1.2 HL, Bravo 1.4 T-jet
    Rocznik
    1999, 2008
    PS. Zmierzyłem dzisiaj rano jeszcze czujnik:

    5500 Ohmów - 12 stopni Celsjusza

  15. #14
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    26 grudzień 2015
    Skąd
    wrocław
    Postów
    851
    Auto
    punto evo 1.4, doblo 1.4 T-Jet
    Rocznik
    2011, 2013
    a to dziwne wentylator to powinien się właczać w okolicach 85-90 stopni, coś to dziwne bo jak by czujnik temperatury byl padnięty to by wentylator sie nie właczął....
    jednak komp podioł decyzje aby właczyć.... ten program diagnostyczny to pokazuje dobrze ?
    multi ecu scan tego nie ogarnia?

  16. #15
    ata
    ata jest nieaktywny
    Master
    Dołączył
    26 sierpień 2011
    Skąd
    Szczecin
    Postów
    1,427
    Auto
    Fiat Palio Weekend 1,2 MPI
    Rocznik
    11.1999
    A ja proponuję zobaczyć czy na chłodnicy jest termiczny włącznik wentylatora.
    W tych autach (Siena/Palio) był początkowo montowany włącznik termiczny który pracował niezależnie od sterowania wentylatorem przez komputer. Potem przestali go montować (inne sterowniki silnika), w wersji z klimą było jeszcze inaczej zrobione bo były dwa osobne sterowania wentylatorem.
    W każdym razie jeśli włącznik termiczny (bimetaliczny) jest na chłodnicy, to działa on zupełnie niezależnie od sterowania przez komputer i włącza od razu wysokie obroty.
    20a909e1443da78040aa2b0ab784.jpg
    Na obrazku widać temperaturę włączenia i wyłączenia. Ten układ może być podłączony przed stacyjką, to znaczy działa nawet po wyłączeniu zapłonu.

    Cytat Napisał adamko3 Zobacz post
    Zmierzyłem rezystancję czujnika (w tej wersji jest czujnik 3 pinowy).
    Taki czujnik ma w środku dwa termistory. Jeden używany jest przez komputer sterujący silnika, a pod drugi podłączony jest wskaźnik temperatury.
    czujnik_WS2673_vernet_fiat_alfa_lancia_znak.jpg
    Ostatnio edytowane przez ata ; 14-10-2018 o 02:52


 
Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. [all] Dobór oleju-normy
    Napisany przez jacjacek na forum Akcesoria i gadżety, kosmetyka auta, oleje silnikowe
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post: 06-03-2023, 19:14
  2. Olej - Stan bagnetu, normy zużycia
    Napisany przez wszystkojestzajete na forum Grande Punto
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 14-11-2017, 16:07
  3. Ducato 2.3 150 km jakie normy spalania oleju
    Napisany przez Danmed na forum Ducato III
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 12-03-2017, 21:54
  4. [all] Dobór oleju-normy
    Napisany przez jacjacek na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 22-04-2012, 15:26
  5. Normy spalania Punto 1.2 75KM + LPG
    Napisany przez MojePuntoDuzoSpala na forum Punto
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 25-12-2009, 21:18

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl