Rozważając jaką przyjąć teorię serwisowania automatycznej skrzyni, odwiedziłem mechanika zajmującego się tymi sprawami w Toruniu.
Starałem się poznać jego zdanie na ten temat.
Według jego opinii AISIN to bardzo awaryjna skrzynia, w której padają kosze sprzęgłowe i sterowniki. Żywotność skrzyni określił na 120-140 tys. km!
Według "starych mechaników a nie tych młodych co niby wszystko wiedzą" olej w tej skrzyni wymienia się co 30 tys. mil (widać ślad amerykańskiej literatury ), lub raz do roku jeśli się mało jeździ. Dodał, że uwzględnił to, że nowoczesne oleje się nie starzeją ,ale gdy auto jest mało używane w środku skrzyni są ślady korozji. Według mnie dość pokrętna teoria.
Zapytałem jak traktować zapis o serwisowaniu skrzyni w postaci kontroli stanu i ew. uzupełnieniu oleju. Stwierdził, że oleju nie może ubywać jeśli układ jest szczelny a o ewentualnym odparowaniu nie ma mowy.
Zapytałem o to co rekomenduje w moim przypadku (197 tys.przebiegu, skrzynia bez usterek). Polecił wymianę oleju. Zapytałem czy dynamicznie czy statycznie - polecił statycznie.
Zapytałem o koszt wymiany - 700 PLN z olejem :-)
Zapytałem o koszt robocizny - stwierdził, że w takim wypadku muszę napisać oświadczenie i on nie bierze odpowiedzialności. Sam stosuje oleje Valvoline i Mobil. Pytałem o Tutellę - uznał ją za "wynalazek" :-)
Uwaga - podał koszt robocizny wymiany statycznej => 250 PLN!
Moje wnioski:
Skłaniam się ku kontroli stanu oleju (z ciekawości czy go nie ubywa) i dla świętego spokoju wymianie statycznej (złoty środek). Zgodnie z serwisówką wejdzie 3.3 l.
Za spuszczenie starego oleju i nalanie nowego 250 PLN to jednak za drogo :-)
Koszt nie powinien przekroczyć 50 PLN.
Fiat i AISIN polecają tylko uzupełnianie. Wymiana statyczna poprawi jakość oleju bardziej niż "dolewka" - o ile faktycznie go ubywa.
Podejmę decyzję co robić w najbliższych dniach.
Pzdr