Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Posty od 1 do 15 z 34
Like Tree1lubi to!

Temat: demolka rozrządu  

  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    26 listopad 2015
    Skąd
    Turcz
    Wiek
    46
    Postów
    12
    Auto
    croma 1.9 jtd
    Rocznik
    2006

    demolka rozrządu

    Witam wszystkich.
    Mam Cromę 1,9 jtd 120 KM 8v, jeździ nią żona, wszystkie płyny eksploatacyjne są wymieniane na czas, rozrząd również, Croma ma przejechane 230000 jest z 2006 roku.
    I stała się rzecz niesłychana.
    Rozleciało się koło napędzające wałek rozrządu i z drugiej strony, nie wiem takie sprzęgiełko, które napędza jakąś mini pompę, chyba oleju smarującego Turbo (połączone są rurkami, domyślam się) , dzieła zniszczenia dokonała też żona, gdy na 5 biegu auto jej zgasło, więc zredukowała na 4, potem 3, itd. aż w końcu stanęła.Pasek rozrządu cały, rozleciał się natomiast w pył (dosłownie) pasek wieloklinowy napędzający alternator, zniszczony został również czujnik Hall'a. Po całym dniu zmagań, zdjąłem głowicę i 4 zawory wygięte(widać gołym okiem) reszta nie mogę stwierdzić.
    Moje pytanie to: Jak to się stało, co było przyczyną? Jakby zablokowało wałek, pasek nie puścił a koło poddało się.
    Może ktoś miał podobną historię i chciałby się podzielić?
    Demontaż - trudny.
    I jak ustawić pompę wtryskową, jeśli na niej nie ma znaków, ani na obudowie, czy nie ma różnicy? Czy pompa daje ciśnienie a wtrysk następuje elektronicznie?
    Dodałem zdjęcia.
    IMAG1209.jpgIMAG1211.jpgIMAG1221.jpgIMAG1222.jpg
    Ostatnio edytowane przez kruchy43 ; 27-11-2015 o 22:38



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    12 lipiec 2014
    Skąd
    Gdańsk
    Wiek
    40
    Postów
    320
    Auto
    Croma 1.9 16v JTD
    Rocznik
    2005
    Wow

    Pompa nie ma żadnych ustawień, zawsze pompuje paliwo pod ciśnieniem do common raila, a wtryski załatwiają resztę.

    Jakim cudem nie doszło do pogięcie zaworów? To nie jest silnik kolizyjny? Z tego co wiem to wersja 150KM jest.

    Dobrze, że nikomu nic się nie stało, trochę się pewnie żona strachu najadła

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    26 listopad 2015
    Skąd
    Turcz
    Wiek
    46
    Postów
    12
    Auto
    croma 1.9 jtd
    Rocznik
    2006
    Cytat Napisał CzarnyGD Zobacz post
    Wow

    Pompa nie ma żadnych ustawień, zawsze pompuje paliwo pod ciśnieniem do common raila, a wtryski załatwiają resztę.

    Jakim cudem nie doszło do pogięcie zaworów? To nie jest silnik kolizyjny? Z tego co wiem to wersja 150KM jest.

    Dobrze, że nikomu nic się nie stało, trochę się pewnie żona strachu najadła

    Z tego co czytałem to jest kolizyjny.
    A strachu najadła się bo w szczerym polu w nocy
    Coś musiało zablokować wałek. Może to sprzęgiełko?
    A pompę jak ustawię to tak będzie dobrze?
    Tylko wał z wałkiem trzeba zgrać?
    Bo tam są znaki.

    [COLOR="gray"](Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.[/COLOR]

    Cytat Napisał kruchy43 Zobacz post
    Z tego co czytałem to jest kolizyjny.
    A strachu najadła się bo w szczerym polu w nocy
    Coś musiało zablokować wałek. Może to sprzęgiełko?
    A pompę jak ustawię to tak będzie dobrze?
    Tylko wał z wałkiem trzeba zgrać?
    Bo tam są znaki.

  5. #4
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    26 październik 2015
    Skąd
    Poznań
    Postów
    784
    Auto
    Fiat Croma
    Rocznik
    2007
    Cytat Napisał kruchy43 Zobacz post
    Z tego co czytałem to jest kolizyjny.
    A strachu najadła się bo w szczerym polu w nocy
    Coś musiało zablokować wałek. Może to sprzęgiełko?
    A pompę jak ustawię to tak będzie dobrze?
    Tylko wał z wałkiem trzeba zgrać?
    Bo tam są znaki.

    [COLOR="gray"](Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.[/COLOR]
    Pompy CR nie ustawiasz. Ona tylko tłoczy do szyny ciśnienie..

    O sprzęgiełku napędzającym pompę to masz na myśli pompę po drógiej stronie wałka??Jak tak to pompa vacum..??o to chodzi??

  6. #5
    Klubowicz
    Dołączył
    12 lipiec 2014
    Skąd
    Gdańsk
    Wiek
    40
    Postów
    320
    Auto
    Croma 1.9 16v JTD
    Rocznik
    2005
    Z tego co pamiętam na trzpieniu pompy i kole zębatym jest takie wycięcie. Powienien tam być klin, ale nie zawsze jest. W procedurach Oplowskich do tego motoru (a przynajmniej do 150KM) piszą, żeby klina nie wstawiać z powrotem na miejsce. W procedurach Fiata piszą z kolei żeby wstawić.

    Jak wyciągłem kolektor dolotowy, to moja pompa nie miała takiego klina, ale wcięcia były. Skręcone bez, od prawie 7kkm i wszystko gra.

    Ten trzpień ma kształt klina, do tego całkiem spory moment jest tam wrzucony. Dla spokoju możesz jeszcz dać loctite na gwint.

    Względem pozostałych elementów rozrządu nie musisz jej ustawiać.
    Po drugiej stronie silnika, napędzana wałkiem jest pompa vacuum, tak jak desmo pisze.

    A może o napinacz Ci chodzi?

  7. #6
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    26 listopad 2015
    Skąd
    Turcz
    Wiek
    46
    Postów
    12
    Auto
    croma 1.9 jtd
    Rocznik
    2006
    Cytat Napisał desmo999 Zobacz post
    Pompy CR nie ustawiasz. Ona tylko tłoczy do szyny ciśnienie..

    O sprzęgiełku napędzającym pompę to masz na myśli pompę po drógiej stronie wałka??Jak tak to pompa vacum..??o to chodzi??
    tak o tą pompę chodzi, próżniowa vacum.
    Szukam używanej, może ktoś coś ma, wie

    [COLOR="gray"](Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.[/COLOR]

    rozleciało się sprzęgiełko i występuje ono tylko razem z tą pompą. W serwisie cena-masakra.(700zł)
    policzyłem na szybkiego to za same części wychodzi już ponad 2500 zł.
    Chyba ją oddam na złom.
    Znalazłem silnik cały za 2000 zł i chyba to będzie lepsze rozwiązanie.
    Tylko pytanie: jak długo on pojeździ? W jakim jest stanie?
    Ręce opadają.
    Tylko nie mogę zrozumieć jak to się stało? Klin w piaście koła na wałku też ścieło. Nie wiem czy wałek jest prosty?
    Ten wałek rozrządu zatrzymał się nagle, nie wiem czy może to sprzęgiełko rozleciało się i zblokowało wszystko? Ale dlaczego miałoby się rozlecieć? Wałek kręcił się luźno więc nie zatarł się bo nie na to śladów.
    Na 1-ym cylindrze coś wpadło na tłok wygląda jakby ktoś młotkiem stukał i tak samo na głowicy nad tym tłokiem. I wykręcałem świece żarowe i na tym cylindrze nie dałem rady urwałem, reszta poszła ok.
    Wałem kręcę bez oporów, płynnie. Nie widać też śladów porysowania cylindrów.
    P.S. Może ktoś chce kupić cromę z uszkodzonym silnikiem?

    [COLOR="gray"](Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.[/COLOR]

    150 km i 120 km jest różnica ten pierwszy 16v drugi 8v

    [COLOR="gray"](Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.[/COLOR]

    pompy nie ruszałem została na miejscu, nie znalazłem żadnych oznaczeń do ustawiania, więc stąd było moje pytanie

  8. #7
    Klubowicz
    Dołączył
    12 lipiec 2014
    Skąd
    Gdańsk
    Wiek
    40
    Postów
    320
    Auto
    Croma 1.9 16v JTD
    Rocznik
    2005
    Mi się wydaje, że poprostu koło zębate miało jakąś wadę i się rozleciało. Jakby się coś przyblokowało w pompie vacuum i zablokowało wałek rozrządu, to by zerwało pasek a nie ścieło koło.

    Dobrze, że nikomu się nic nie stało. Zawsze możesz się zabawić i sprzedać auto na części. Trochę tam tego jest, tylko potrzeba miejsca, czasu i cierpliwości żeby to wszystko opisać itd.

  9. #8
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    26 listopad 2015
    Skąd
    Turcz
    Wiek
    46
    Postów
    12
    Auto
    croma 1.9 jtd
    Rocznik
    2006
    stanął wałek-ścięło klin-rozwaliło koło. A podejrzewam, że zaczęło się od sprzęgiełka do vacum. Taką mam teorię i tego będę się trzymał.
    znalazłem całą głowicę z vacum za 500 jutro jadę po nią
    co prawda pracowała w zafirze ale numery się zgadzają wezmę starą i porównam

  10. #9
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    26 październik 2015
    Skąd
    Poznań
    Postów
    784
    Auto
    Fiat Croma
    Rocznik
    2007
    A takie pytanie klawiatura się nie roleciała.
    Czasem ciężko jest na odległość stierdzić co jest przyczyną ale jakoś mi się wydaję że pompa vacum jest skutkiem.Pompa vacum w środku jest rozsypana??czy tylko sprzęgło??Ta pompka i jej sprzęgło jest smarowane olejem silnikowym, jeśli coś się posypie w silniku to i ona może dostać..

    Tak jakoś dziwnie mi się wydaje że to nie od niej się zaczeło...no ale wiadomo mylić się mogę na żywo tego nie widzę a nawet jakbym widział to też się czasami mylę

  11. #10
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    09 wrzesień 2008
    Skąd
    Kalisz
    Postów
    818
    Auto
    Citroen C8, Lancia Musa
    Cytat Napisał kruchy43 Zobacz post
    rozleciał się natomiast w pył (dosłownie) pasek wieloklinowy napędzający alternato
    i pewnie kawałki paska wkręciły się pod koło pasowe na wale, dostały się pod pasek rozrządu i przestawił się rozrząd. to jedna z możliwych przyczyn skoro pasek jest w strzępach, ale pompa vacum też mogła zblokować wałek.

  12. #11
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    16 wrzesień 2015
    Skąd
    kuj-pom
    Postów
    580
    Auto
    Croma 1,9 16V Multijet
    Rocznik
    2006
    Pamietam przypadek laguny 1 gdzie zerwany pasek 'klinowy' zblokowal i rozsypal rozrzad

  13. #12
    Klubowicz
    Dołączył
    23 grudzień 2011
    Skąd
    Mysłowice
    Postów
    138
    Auto
    Fiat Croma
    Rocznik
    2010.09.29
    Kolego na pasku rozrządu masz poprzeczne białe kreski powinni być ich trzy. Jedną zgrywasz z kołem pasowym wału ze znakiem, drugą ze znakiem na wałku rozrządu a trzecią ze znakiem na kole zębatym pompy, wszystkie kreski muszą się zgrywać wtedy blokujesz rozrząd i skręcasz tak jest w reno 1,9 tdi 8v w silnikach F8Q. Na zdjęciu nr 2 widać taką kreskę poprzeczną. Powodzenia.

  14. #13
    Klubowicz
    Dołączył
    13 luty 2014
    Skąd
    Rzeszów
    Postów
    399
    Auto
    Croma 1.9 MJTD 150 automat
    Rocznik
    2008
    Kolego Kruchy, jak jesteś bardzo ciekaw czy przyczyną destrukcji silnika było uszkodzenie zmęczeniowe elementów które podejrzewasz (koła pasowe rozrządu, pompy paliwa lub wałek (sprzęgło) pompki podciśnienia) to przyślij do mnie ( pocztą) wszystkie uszkodzone elementy (łącznie z małymi kawałkami kół, których nie widać na zdjęciach i pewnie wpadły pod osłonę paska rozrządu lub osłonę silnika). Mogę z dużym prawdopodobieństwem ocenić czy w tych uszkodzonych elementach od dłuższego czasu była wada lub wstępne pęknięcie zmęczeniowe, które spowodowało destrukcję elementu. Mogę Ci te części później odesłać.

    Alternatywnie możesz porobić ostre zdjęcia wszystkich przełomów w powiększeniu. Potrzebny jest do tego aparat z dobrym makro. Przełom to każda powierzchnia powstała w wyniku pęknięcia. Z dobrych zdjęć też można ocenić czy pęknięcie w uszkodzonym elemencie było pierwotną przyczyną destrukcji silnika (będzie wówczas widoczny przełom zmęczeniowy, który rozwija się zwykle długo i zostawia specyficzne ślady), czy też jest to pęknięcie wtórne (pęknięcie statyczne powstałe w wyniku skokowego impulsu naprężenia). Pęknięcie statyczne świadczy o tym, że pęknięty element nie był pierwotną przyczyną uszkodzenia.

  15. #14
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    26 listopad 2015
    Skąd
    Turcz
    Wiek
    46
    Postów
    12
    Auto
    croma 1.9 jtd
    Rocznik
    2006
    na kawałkach elementów widać świeże pęknięcia. koło zmieliło resztę strzępów w piaście. vacum jak kręcę ręcznie(pękło tylko sprzęgiełko, też swieże pęknięcia) zasysa czuć na języku . gdy żonie zgasł samochód na 4 biegu zredukowała na 3 potem na 2 aż stanęła i to podejrzewam narobiło więcej szkód.Pęknięte sprzęgiełko mieliło się jeszcze wokół wałka bo widać wgnioty w głowicy.Zatarł się zawór może na 4 cylindrze wydechowy bo miseczkę wyrwało spod wałka i uszkodziło szklankę. Lucek, nie będę się bawił i rozmyślał już nad tym. Wał się kręci tłoki chodzą, nie widać uderzeń od zaworów. A jeszcze reszta szklanek pęknięta pajęczynka się zrobiła tylko 2 są dobre.
    Mam drugą głowicę, już prawie uzbrojona, czekam jeszcze na resztę części.Udało mi się ją kupić z kolektorem ssącym, EGR i Vacum za 530 zł z 2008 roku a moja Croma jest z 2006 i facet mówił, że miała przejechane ponad 140000 km, a moja 230000 km.Tylko strasznie zasyfiona, oleju nie zmieniał na czas? i nagaru się nazbierało. Wymyłem, osuszyłem i jutro, może będę zakładał.
    Krysiek ta pompa z common rail nie ustawia się na znaki, jest tak jak pisał kolega cosmo999 i czarnyGD, tylko wałek z wałem się ustawia.
    i klawiatura cała, ale podejrzewam, że wałek też mógł się wykrzywić.
    Mam teraz EGR z ssącym do sprzedania.
    ale poczekam czy uruchomię i będzie wszystko ok.
    Na pewno dam znać jak poszło.

  16. #15
    Klubowicz
    Dołączył
    13 luty 2014
    Skąd
    Rzeszów
    Postów
    399
    Auto
    Croma 1.9 MJTD 150 automat
    Rocznik
    2008
    Kolego Kruchy. Odkupiłbym za symboliczną kwotę tą uszkodzoną głowicę ze wszystkimi zmielonymi kawałkami kół. Zawodowo zajmuję się analizą uszkodzeń eksploatacyjnych i zaciekawił mnie ten przypadek. Ostatnio zajmowałem się przypadkiem urwanego zaworu wylotowego w silniku 1,9TDI. Jednak uszkodzenia silnika były wówczas większe (m.in. skasowany tłok i korbowód oraz głowica). Wyniki analizy wskazują że przedwczesne uszkodzenie zaworu było spowodowane przez niesprawne wtryskiwacze. Osadzający się nierównomiernie nagar na przylgni spowodował zginanie trzonka zaworu. Duże naprężenia gnące skróciły znacznie żywot zaworu.
    Obecnie na "blacie" jest pęknięty wał korbowy Zafiry 2.2dti.


 
Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. Czujnik położenia wałka rozrządu (fazy rozrządu)
    Napisany przez Artysta na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post: 02-08-2015, 23:25
  2. Luźny pasek rozrządu, awaria, koło zębate rozrządu
    Napisany przez kloonej na forum Siena, Palio
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 18-10-2014, 16:16
  3. Wałek rozrządu
    Napisany przez Kamil2062 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 16
    Ostatni post: 17-01-2013, 16:01
  4. Rozrząd do 1,4b
    Napisany przez olek383 na forum Doblo
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 18-03-2011, 12:42
  5. Rozrząd
    Napisany przez Marcineek_85 na forum Stilo
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post: 10-05-2010, 20:53

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

f8q kolizyjny

zerwany pasek klinowy croma

https:fiatklubpolska.plcroma-446demolka-rozrzadu-30840

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl