Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Posty od 1 do 15 z 18
  1. #1
    Klubowicz
    Dołączył
    30 maj 2011
    Skąd
    Gdańsk
    Wiek
    32
    Postów
    386
    Auto
    Fiat Marea Sedan 1.8 ELX
    Rocznik
    1997

    Błąd sondy lambdy, źle wyregulowany gaz

    Zacznę od tego, że marycha spaliła mi 13 litrów LPG. Podczas jazdy na wyższych obrotach przy wyższej prędkości zapala się marchewa sygnalizująca błąd lambdy.. Teraz pytanie, czy instalacja Igen/II gen bierze informacje z sondy i według niej rownież ustala dawkę paliwa? wiem, że gaz u mnie reguluje się "na śrubkę". Na gazie dodatkowo dziś chyba strzeliło raz w kolektor, na niższych biegach 1000-1700 obrotów delikatnie szarpie. Może jak silnik się rozgrzeje zrobię testy FES'em na lambde, zobaczę jak się waha napięcie? Czy mogę to zrobić na postoju dodając gazu, czy musze się przejechać?

    Czy popsuta lambda może powodować zwiększone spalanie w instalacji I/II gen? Podczas jazdy zdecydowanie czuć nieprzepalony gaz, benzynę chyba też..

    zrobiłem wykresy. Silnik był zagrzany. 1 wykres na jałowych przez dwie minuty. Drugi wykres obroty wyższe, najpierw 2300 potem ok 3000. Sonda chyba dobrze działa? Test był na benzynie. Jedyne co mnie dziwi, że parametr sondy wskazuje "closed loop". Czy to oznacza, że sonda nie jest brana pod uwagę przez silnik podczas dobierania mieszanki?





    Proszę o pomoc. Błędu lambdy na benzynie nie było.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Master
    Dołączył
    11 kwiecień 2012
    Skąd
    Łódź
    Postów
    2,330
    Auto
    Bravo 1.4 tjet '09
    Rocznik
    2009
    Cytat Napisał tomasz_ Zobacz post
    eraz pytanie, czy instalacja Igen/II gen bierze informacje z sondy i według niej rownież ustala dawkę paliwa? wiem, że gaz u mnie reguluje się "na śrubkę"
    Instalacja II generacji powinna mieć na wężu idącym z parownika do mieszacza silniczek regulujący dawkę gazu właśnie na podstawie wskazań sondy lambda. Jeśli masz zamiast tego śrubę to wskazania sondy nie są brane pod uwagę i trzeba wyregulować tą śrubą i/bądź w parowniku aby spalanie było w normie.

    Cytat Napisał tomasz_ Zobacz post
    Czy popsuta lambda może powodować zwiększone spalanie w instalacji I/II gen? Podczas jazdy zdecydowanie czuć nieprzepalony gaz, benzynę chyba też..
    W pierwszej generacji nie, w drugiej tak. Jeśli czuć również nie przepaloną benzynę znaczy że przyczyna może leżeć po stronie zasilania benzynowego. Warto by sprawdzić spalanie benzyny.



    Cytat Napisał tomasz_ Zobacz post
    zrobiłem wykresy. Silnik był zagrzany. 1 wykres na jałowych przez dwie minuty. Drugi wykres obroty wyższe, najpierw 2300 potem ok 3000. Sonda chyba dobrze działa?
    Z wykresów wynika, że sonda działa prawidłowo, z tym że na drugim wykresie widać za bogatą mieszankę (stąd zapach nieprzepalonej benzyny). Closed loop oznacza, że układ regulacji pracuje w tzw. zamkniętej pętli sprzężenia zwrotnego, czyli sonda jest brana pod uwagę i tak powinno być.

    Wydaję mi się, że instalacja LPG wymaga regulacji. Po drugie w instalacji LPG II gen. potrzebna jest emulacja sondy lambda, bo jej wskazania nie nadają się do odczytu przez ECU (tylko podczas jazdy na LPG). Czasem robi się to zwierając wejście sondy do masy, co generuje błąd sondy ale nie wpływa na mapy benzyny. Drugą opcją jest jej emulacja w taki sposób, aby ECU myślało że mieszanka jest git i nie korygowało map benzyny. No i tu przychodzi mi pomysł, że właśnie tutaj coś może nie grać, stąd taki efekt. Ale z drugiej strony nie powinno to wpłynąć na działanie instalacji LPG II gen, bo działa jakby ona niezależnie. Dlatego zacząłbym od regulacji LPG i sprawdzenia czy jest tam śruba czy silniczek.

  4. #3
    Klubowicz
    Dołączył
    30 maj 2011
    Skąd
    Gdańsk
    Wiek
    32
    Postów
    386
    Auto
    Fiat Marea Sedan 1.8 ELX
    Rocznik
    1997
    dziękuję za wyczerpującą wypowiedź. Błąd sondy wyrzucany jest tylko na LPG, więc źle wyregulowany LPG (za duża mieszanka) go powoduje tak?


    Cytat Napisał markshall Zobacz post
    Z wykresów wynika, że sonda działa prawidłowo, z tym że na drugim wykresie widać za bogatą mieszankę (stąd zapach nieprzepalonej benzyny)
    Mógłbyś powiedzieć mi coś więcej na ten temat? Gdzie na wykresie widać tą zbyt bogatą mieszankę? Przepraszam za głupie pytania, lecz nigdy nie miałem styczności z silnikami benzynowymi, ciągle tylko diesle czy to właśnie nie sonda jest narzędziem, na podstawie którego dobierana jest mieszanka? Wiem, że mam świece do wymiany, rozruch na zimnym to koszmar, chociaż kręci bardzo ładnie. Czy świece mogą być powodem zbyt bogatej mieszanki (nie wszystko się przepala)? Właśnie na wyższych obrotach czuć coś jakby niedopalonego ale ciężko mi powiedzieć co to. W dodatku troszkę kopci jak się doda gazu.

  5. #4
    Master
    Dołączył
    11 kwiecień 2012
    Skąd
    Łódź
    Postów
    2,330
    Auto
    Bravo 1.4 tjet '09
    Rocznik
    2009
    Z mojej wiedzy wynika, że napięcie na sondzie lambda (1 woltowej) jest proporcjonalne do ilości tlenu w spalinach i powinno oscylować w granicach ~0.2 ~0.8 V i teraz widzę, że na pierwszym Twoim wykresie jest podobnie jak na drugim (mała rozdzielczość tych screenów i ciężko skale zobaczyć) i dochodzi jedynie do 0,6 V co świadczy o małej ilości tlenu czyli bogatej mieszance i może powodować zapach nieprzepalonej benzyny. Co do zasady działania silników benzynowych z wtryskiem, są tzw. mapy mówiące ile dać paliwa zależnie od obrotów silnika i innych czynników. A sonda jest narzędziem korygującym dającym szczegółowe informacje o aktualnym spalaniu. W trakcie jazdy komputer z czasem dostosowuje mapy do zużywającego się silnika, uczy się jak nim sterować aby nie trzeba było przeprowadzaj okresowej regulacji jak to miało miejsce w gaźnikach. Jest to tzw. adaptacja, którą można wykasować i przywrócić fabryczne mapy wtrysku. Jeśli jeździ się na gazie i komputer zbiera sygnał z sondy (nie emulowanej wcale bądź źle emulowanej) to może coraz bardziej korygować czasy wtrysków (co wcale nie ma wpływu na pracę silnika bo jedzie na LPG) i z czasem auto zaczyna mieć problemy z jazdą na benzynie, bo mapy nie pasują do rzeczywistości. Dlatego instalacja gazu do silników z wtryskiem wcale nie musi być taka łatwa
    Świece zapłonowe nie mogą być problemem zbyt bogatej mieszanki. Jeśli chodzi o rozruch zimnego silnika to ciężko jednoznacznie stwierdzić czego to wina (aczkolwiek stare świece czy rozjechane mapy wtrysku mogą być powodem). Co do kopcenia auta po dodaniu gazu - jeśli dym jest niebieski to przepala olej, jeśli inny - może to być zbyt bogata mieszanka.

  6. #5
    Klubowicz
    Dołączył
    30 maj 2011
    Skąd
    Gdańsk
    Wiek
    32
    Postów
    386
    Auto
    Fiat Marea Sedan 1.8 ELX
    Rocznik
    1997
    dym jest biały, jasnoszary. Czyli od jazdy na źle wyregulowanym LPG mogę mieć "rozjechane" mapy i zbyt bogatą mieszankę benzynową? Tak to rozumiem, ponieważ na kompie żadnych innych błędów nie ma, przepustnica czysta, krokowiec sprawny. Jeśli to nie to, to dlaczego jest zbyt bogata mieszanka? Czy 20 km w cyklu miejskim na benzynie to za mało, żeby silnik ponownie za pomocą lambdy skorygował te mapy?

    btw, co do wykresów to po lewej stronie jest napisane max i min. Na jałowych 0,7 a na wyższych 0,85.

  7. #6
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,642
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Jeżeli jest śruba to instalacja jest 1gen lub zakładał to jakiś druciarz. Po drugie w instalacji 1/2 gen lambda podczas pracy na gazie jest odcinana od ecu inaczej komp silnika będzie rozkładał sobie mapy.. Lambda jak pracuje dobrze (oscyluje) to znaczy, że jej napięcie przechodzi przez zakres 0,4 - 0,6 utrzymując się w granicach 0,1V.. Nie jest ważne tak na prawdę te napięcie jakie podaje tylko to czy oscyluje. Oczywiście im w większym zakresie tym lambda jest w lepszym stanie..
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  8. #7
    Klubowicz
    Dołączył
    30 maj 2011
    Skąd
    Gdańsk
    Wiek
    32
    Postów
    386
    Auto
    Fiat Marea Sedan 1.8 ELX
    Rocznik
    1997
    Komputer gazu również podał błąd lambdy, spalanie ok 12.5/100 km 20% trasa, 80% miasto, chyba trochę za dużo?

    Może czas zamontować uniwersalną sondę? tylko jak z jej instalacją, w sensie okablowaniem - jak ją połączyć do sterownika gazowego?

  9. #8
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,642
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Co tam masz za instalacje, że podpięta jest sonda lambda? II gen? Do 1.8?
    Jeżeli lambda to tylko oryginał bosh'a - wszystko inne padnie w niedługim czasie więc zwyczajnie nie warto..
    Spalanie 12 litrów fakt trochę dużo ale jakby tam mocno butować w mieście to podejrzewam realne.
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  10. #9
    Moderator
    Dołączył
    03 wrzesień 2010
    Skąd
    .
    Postów
    5,143
    Auto
    AR Giulietta 1.4Tjet 120KM+LPG
    Rocznik
    2014
    ludzie jeżdżą na uniwersalnych Magneti Marelli i japońskich Denso i nie narzekają. grunt to unikać sond z allegro za 100 zł, które w opisie mają "niemiecka firma", po czym wlepiasz nazwę tej niemieckiej firmy w google i jedyne co Ci wyskakuje to... allegro

  11. #10
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,642
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Miałem getza i wytrzymała rok - nie dziękuję.. Nie warto. NTK podrabiają chociaż też podobno są dobre.. Można czasem dziwnym trafem je w cenie ok 120zł dostać.. Moja rada kupić bosh'a - sam kupiłem choć nie było tanio i mam przynajmniej spokój..
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  12. #11
    Klubowicz
    Dołączył
    30 maj 2011
    Skąd
    Gdańsk
    Wiek
    32
    Postów
    386
    Auto
    Fiat Marea Sedan 1.8 ELX
    Rocznik
    1997
    II gen LEONARDO XL z Elpigaz, tak się dowiedziałem ostatnio. Skoro jest błąd lambdy wyrzucany na LPG to może to świadczyć o złym podłączeniu wiązki z lambdy do sterownika? sory, że zadaje głupie pytania ale nie ogarniam tego już. Czy te wykresy co wstawiłem wyżej na benzynie są ok? Bo jak widać chyba całkiem dobrze oscyluje. Już sam nie wiem co mam robić.

    Sprawdzać instalacje, gaz, te emulatory czy co to tam jest czy lambde wymienic?

  13. #12
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,642
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Cytat Napisał tomasz_ Zobacz post
    Skoro jest błąd lambdy wyrzucany na LPG to może to świadczyć o złym podłączeniu wiązki z lambdy do sterownika?
    Jeżeli jest to 2ga generacja to przy pracy na gazie odcina się lambdę od ECU silnika. Z tego co wiem we fiatach popularnym sposobem jest zwieranie wtedy wejścia lambdy do masy co powoduje wywaleniem błędu w ECU ale często nie zapala kontrolki i nie powoduje rozregulowania map benzynowym na ECU. W takim wypadku wszystko jest ok i tak po prostu musi być. Wykresy na benzynie są jak najbardziej ok, sonda pracuje dobrze. Pokaż wykres na LPG i napisz czy zapala się lampka od systemu wtryskowego.

    Lambdy nie wymieniaj skoro chodzi na benzynie.
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  14. #13
    Master
    Dołączył
    11 kwiecień 2012
    Skąd
    Łódź
    Postów
    2,330
    Auto
    Bravo 1.4 tjet '09
    Rocznik
    2009
    Sonda wygląda ok więc ja bym jej nie wymieniał. A próbowałeś podregulować LPG, bo może po prostu za dużo gazu dawać. A najlepiej z analizatorem spalin ustawić tą instalację, będziesz miał odpowiednie spalanie i będzie widać czy sonda działa dobrze.

  15. #14
    Klubowicz
    Dołączył
    30 maj 2011
    Skąd
    Gdańsk
    Wiek
    32
    Postów
    386
    Auto
    Fiat Marea Sedan 1.8 ELX
    Rocznik
    1997
    Marchewe wywala na gazie tylko podczas jazdy powyżej 70kmh na 4 lub 5 przy stałym położeniu pedalu gazu.

    Co do regulacji gazu to chyba nie da sie zrobic czegos takiego, ten sterowbik robi to sam.

  16. #15
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,642
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    Cytat Napisał tomasz_ Zobacz post
    Marchewe wywala na gazie tylko podczas jazdy powyżej 70kmh na 4 lub 5 przy stałym położeniu pedalu gazu.
    A możesz pokazać jak wygląda wykres z lambdy na gazie? Jestem ciekaw czy ona jest jakoś emulowana czy po prostu ją tylko odcinają.. Bo zachowuje się tak jakby ją zwyczajnie odcinali. Czemu do 1.8 nie zakładałeś sekwencji?

    Cytat Napisał tomasz_ Zobacz post
    Co do regulacji gazu to chyba nie da sie zrobic czegos takiego, ten sterowbik robi to sam.
    Tak i nie. Wstępnie się to zdaje reguluje. Poza tym reguluje się sam pod warunkiem że wszystko jest dobrze podłączone i sprawne a może nie jest..
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT


 
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. Brava 1.6, Lpg 13,5l/100km, stały sygnał lambdy, ciężej chodzi na pb :(
    Napisany przez SzczepPL na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 41
    Ostatni post: 14-12-2012, 20:01
  2. Emulacja sondy
    Napisany przez koziol1172 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 18-05-2012, 17:46
  3. Zakup sondy
    Napisany przez koziol1172 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 19
    Ostatni post: 23-03-2012, 09:22
  4. [osprzęt silnika] Wymiana sondy Lambdy
    Napisany przez fellipe82 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 13-09-2010, 06:39
  5. [silnik] napiecie sondy lambdy wynosi 468,27 mW
    Napisany przez djdamian1988 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 02-03-2009, 16:26

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

jak zamontowac unwersalna sonde lambda magneti marelli

esgi 2 podlaczenie sondy

co sie dzieje gdy nie jest dobrze wyregulowany gaz w fiacie brava

https:fiatklubpolska.plbravo-brava-marea-438blad-sondy-lambdy-zle-wyregulowany-gaz-19795

sonda lambda przy gazie

Sonda lambda na gazie

sonda lambda gaz

blad 19795

marea co 1000 km wymiana sondy

blad sondy lambda co zrobicczy gaz lpg dziala na sonde lambdaczy do wyregulowania gazu potrzebna benzynaawaria sondy lambda lpggaz i sondasonda lambda a gazsonda lambda a lpgwskazanie sondy gaz lpgjak przepalic sonde lambdablad sondy a zla regulacja lpgczy po dodaniu emulatora sondy trzeba regulowac instalacjesonda zle dziala na lpg

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl