Witamy na Fiat Klub Polska
  • Nowa strategia Fiata. Rozwój Alfy Romeo, koniec Lancii

    W najbliższych latach Fiat zamierza całkowicie zmienić swoją strategię. Wszystko dzięki udanemu zakupowi Chryslera.

    Niedawno informowaliśmy, że Fiatowi udało się dojść do porozumienia w sprawie pozyskania pozostałych 41,5 proc. udziałów w Chryslerze. Fiat zainwestował w amerykański koncern w 2009 roku, gdy ten ostatni przeżywał kłopoty związane z gwałtownym załamaniem sprzedaży w USA. Inwestycja okazała się strzałem w dziesiątkę - obecnie rynek amerykański wyszedł z dołka, a Chrysler notuje rekordową sprzedaż.


    Wykupienie pozostałych akcji Chryslera sprawi, że grupa Fiat-Chrysler będzie siódmym największym producentem samochodów na świecie. Cała transakcja ma zostać sfinalizowana najdalej do 20 stycznia.

    Dzięki Chryslerowi Fiat zapewnił sobie przetrwanie. Gdy kryzys uderzył w Europę Włosi wstrzymali inwestycję w nowe modele, przez co zanotowali dramatyczny spadek sprzedaży. W samej tylko Polsce w zeszłym roku wyniósł on ponad 25 procent, a Fiat, który kilka lat temu był nawet liderem zestawień sprzedaży dziś z trudem łapie się do czołowej "piętnastki". Mimo tego, dzięki zyskom przynoszonym przez Chryslera, Włosi nie martwią się o przetrwanie.

    Jaka jednak przyszłość czeka Fiata, a także Alfę Romeo i Lancię? Co nieco ze swoich planów zdradził szef grupy Fiata w wywiadzie udzielonym włoskiemu dziennikowi La Repubblica.

    Fiat bardziej premium. I mniej modeli
    Przede wszystkim Włosi nie zamierzają odbudowywać pozycji Fiata jako producenta samochodów popularnych, obecnego we wszystkich możliwych segmentach. Sukces modelu 500 sprawił, że w przyszłości Fiat ograniczy się do zaledwie dwóch(!) lini modelowych: pierwsza z nich oparta będzie na Pandzie, a druga - na modelu 500. Przy czym samochody mają być nieco bardziej "premium", a więc właśnie takie, jak Fiat 500 - to nie niska cena ma decydować o tym, że ludzie będą kupować te samochody.

    To oznacza wycofanie się z segmentu wyższego (produkcja Cromy została już zakończona, następcy nie będzie), a nawet kompaktowego (koniec Bravo!). Nie wiadomo czy utrzymana zostanie nazwa Punto, czy też zastąpi ją pojazd z liczbą 500 w nazwie. To prawdziwa rewolucja.

    Przesądzony los Lancii
    Na Lancię wydano wyrok. Nowa strategia przewiduje zdegradowanie Lancii do poziomu marki obecnej tylko na rynku włoskim, która będzie sprzedawała tylko jeden model - Ypsilon. Już od wielu lat mówiło się, że ostatnią szansą dla Lancii jest Delta. Ten całkiem udany model sprzedawał się jednak przeciętnie. Już dzisiaj 8 na 10 sprzedanych Lancii trafia na rynek włoski, w dodatku aż 3/4 wszystkich sprzedanych samochodów to Ypsilon.

    Ofensywa Alfa Romeo
    Marchionne powiedział, że nowym filarem sprzedaży ma być Alfa Romeo. Obecnie już trwają intensywne i utrzymane w tajemnicy prace nad nowymi modelami. Szczegółów brak, ale wiadomo, że samochody Alfa Romeo nie będą napędzane tymi samymi silnikami, które znajdziemy w modelach Fiata.
    Szef Fiata przyznał przy tym, że marka zachowa swoje włoskie DNA, a więc i wykorzystanie technologii amerykańskiej (Chryslera) będzie mocno ograniczone. Alfy będą sprzedawane na całym świecie, ale produkowane - we Włoszech. Alfa Romeo ma być jak Jeep, którego auta można kupić wszędzie, ale wszyscy wiedzą, że to amerykańska marka i amerykańskie pojazdy.

    Dzięki nowym modelem Alfy Romeo Fiat Europie powinien zacząć zarabiać już w latach 2015-2016.

    Zmiana nazwy i siedziby
    To nie koniec nowości. Po sfinalizowaniu fuzji z Chryslerem grupa Fiata zmieni nazwę. Niewykluczone, a wręcz bardzo prawdopodobne jest również przeniesienie siedziby z Włoch do USA. Fiat zniknie również z włoskiej giełdy, akcje mają być notowane w USA. - Pójdziemy tam, gdzie są pieniądze. Największy potencjał ma rynek amerykański, ale ostateczne decyzje zostaną podjęte przez zarząd - powiedział Marchionne.

    Szczegóły nowej strategii Fiata zostaną ogłoszone w kwietniu. Tak czy inaczej, włoski koncern czeka prawdziwa rewolucja. Czy przyniesie efekty? Czy Włochom uda się przywrócić świetność Alfie Romeo, a więc coś, co nie udało się od momenty przejęcia marki w 1986 roku? Czas pokaże...

    Źródło: chceauto.pl
    wypowiedzi 23 wypowiedzi
    1. Avatar miszko
      miszko -
      Formalnie to SUV. Tylko taki mniejszy
    1. Avatar ciril
      ciril -
      Co racja to racja. Póki co to ino rynek amerykański, ale i chiński. A w EU póki co nie ma dobrej konionktury na nowe auta i fiat ma ją gdzieś.
    1. Avatar AutomobileFanatico
      AutomobileFanatico -
      W mojej ocenie cała grupa zarządzająca chyba mózgi utopiła w formalinie. Niestety obecny super szefo marzy o Chryslerze i zostaniem drugim Iaccocą, tylko że czasy trochę nie te i sytuacja inna...
Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl