Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 14 z 14
  1. #1
    Master
    Dołączył
    07 wrzesień 2009
    Skąd
    Ząbki
    Wiek
    31
    Postów
    1,492
    Auto
    BRAK

    Ratujmy FSO! Dlaczego, jak i co możemy stracić.

    Polski producent samochodów- FSO, które zmotoryzowało ten kraj i eksportowało samochody na wszystkie kontynenty, ostatecznie upadnie, co pociągnie za sobą upadek kilkunastu firm, utratę pracy przez tysiące osób, zmarnowanie wielomilionowej pomocy publicznej i likwidację jednej z najnowocześniejszych fabryk samochodów w Europie.

    Dlaczego FSO należy uratować? Ponieważ:
    -Od momentu zaprzestania produkcji FSO już zwolniło 1600 osób załogi, a w razie upadku zwolni kolejnych 200 ,upadną także kooperanci fabryki co pociągnie za sobą dalsze masowe zwolnienia. Tysiące rodzin straci środki do życia i stanie się przy tym dodatkowym obciążeniem dla finansów socjalnych państwa.
    -Ta nowoczesna fabryka może wyprodukować dowolny samochód osobowy w liczbie do 300 000 sztuk rocznie których wartość rynkowa z łatwością może znacznie przekroczyć sumę 10 miliardów złotych.
    -FSO tuż przed podjęciem produkcji dla General Motors otrzymało wielomilionową pomoc od państwa za którą Komisja Europejska nałożyła na fabrykę limity produkcyjne które właśnie wygasły. Upadek FSO będzie oznaczał zatem zmarnowanie astronomicznej kwoty publicznych pieniędzy.
    -FSO posiada 60 letnią historię i odnosiło w przeszłości liczne sukcesy, dlatego pomimo stosunkowo małej rozpoznawalności nadal jest potencjalnie wartościową marką np. dla inwestorów nie mających tradycji motoryzacyjnych, jest to też niezaprzeczalny składnik naszej kultury motoryzacyjnej i historii. (O sukcesach FSO czytaj niżej)

    Skoro FSO jest tak wspaniałe to dlaczego upada?

    -Główną przyczyną bieżących problemów jest 12 krotne (!) podniesienie obciążeń podatkowych przez władze miasta Warszawa. Uderzające jest to że zrobiono to akurat w chwili gdy fabryka odzyskała pełne moce produkcyjne i poszukiwała nowego kontraktu na produkcję samochodów. Decyzję tę podjęła rada miasta jednak pośrednio odpowiedzialna jest również pani prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz która pomimo iż jest najbardziej prominentną członkinią partii kontrolującej ponad połowę mandatów radnych Warszawy, nie powstrzymała swoich kolegów przed uchwaleniem tak dziwnej i krzywdzącej decyzji.
    -W dawniejszej perspektywie przyczyną porażki FSO jest zabieranie jej zysków przez państwo i czynienie trudności przez aparat polityczny PRL. Ostatnim ciosem poprzedniego systemu który bardzo utrudnił FSO wejście do nowego systemu gospodarczego było samowolne zerwanie przez ministra Wilczka negocjowanego od trzech lat kontraktu FIAT-FSO na produkcję samochodów.
    -Pomimo tych trudności fabryka mogła by dziś produkować samochody własnej marki i utrzymywać w miarę dobrą pozycję na rynku gdyby nie nie do końca udana prywatyzacja polegająca na sprzedaniu FSO Daewoo które zmodernizowało fabrykę ale zlikwidowała wszystkie polskie projekty w tym:

    -Nowy Polonez z nowym zawieszeniem i mocnymi silnikami Rover- znacząco poprawiłby wyniki sprzedaży ,a zwłaszcza eksportowe które na początku lat 90tych i tak były bardzo dobre
    -Terenowy pick up Polonez Analog 4x4 który potencjalnie mógł być sprzedawany i odnieść sukces na wszystkich rynkach może za wyjątkiem USA
    -Polonez Truck z napędem 4x4
    -Polonez Kombi
    -FSO Kit Car- samochód sportowy do samodzielnego montażu
    -FSO Maraton- tani motocykl crossowy
    -FSO Sella- rozwojowa wersja samochodu Wars znacznie nowocześniejszego od Poloneza

    Wszystkie wymienione wyżej pojazdy były w chwili likwidacji gotowe do produkcji albo na zaawansowanym stadium prac

    Osiągnięcia FSO:

    3 oficjalne światowe rekordy prędkości FIA w jeździe długodystansowej samochodem seryjnym na dystansie 25 000km, 25 000 mil i
    50 000km.
    Pierwszy na świecie samochód typu hatch-back - FSO Gamma- przedprototyp Syreny 110
    Pionier nadwozi z tworzyw sztucznych, w tym nadwozi samonośnych tego typu
    Pionier produkcji samochodu bezpiecznego- Polonez wykorzystywał wszystkie rozwiązania prototypu FIAT E.S.V. Włoski koncern nie wykorzystał pełni własnych rozwiązań ,a później na lata je zarzucił.
    Pionier samochodów typu crossover- 125p Kombi 4x4
    Jeden z najbezpieczniejszych samochodów produkcyjnych na świecie- Polonez
    Wygrana w wielu rajdach, w tym w Mistrzostwach Europy w Monte Carlo i Acropolis oraz drużynowo w Press On Regardless w USA (125p Rallye i 125p Monte Carlo Rallye)
    Pierwsze punkty w klasyfikacji generalnej WRC dla polskiej załogi. (Polonez 2000 Rally)
    Najmocniejsze samochody rajdowe w bloku wschodnim (Polonez 2000 Rally i 2000 Turbo)
    Jedyny seryjny samochód z turbodoładowaniem produkowany w bloku wschodnim (Polonez 1.5 Turbo)

    Filmy o FSO:
    RWD Rallying: 2000 Turbo&Rally Polonez Rally drift - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=00DNbx_o3VQ
    Dawno temu w Polsce / Amazing Polish prototype cars - YouTube
    Wizjonerskie polskie samochody vol.2 - FSO Syrena Sport - YouTube


    Jak pomóc FSO?

    Jeżeli chcesz pomóc FSO bo uważasz że upadek fabryki będzie zmarnowaniem historii, pracy ludzi albo po prostu zmarnowaniem twoich pieniędzy, opowiedz o sprawie twoim znajomym, poskarż się biurze poselski, w radiu, napisz do prasy, do telewizji, do posłów, do władz Warszawy, umieść ten artykuł na innych forach, roześlij go swoim znajomym. Planowana jest również akcja protestacyjna w Warszawie, o formule akcji i jej terminie poinformujemy gdy ustalone zostaną wszystkie szczegóły. Szczególnie liczymy również na właścicieli Fiatów ze względu na silne niegdyś związki z włoskim producentem

    Akcja społeczna forum FSO PTK, wkrótce przyłączą się do nas FSO AK, PFD i sama FSO, pomóż i ty!



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    15 wrzesień 2011
    Skąd
    tzw. Zagłębie
    Wiek
    27
    Postów
    5
    Auto
    Fiat Panda/FSO Polonez GTI
    Pozytywnie zaskoczyło mnie pojawienie się na forum tego tekstu. W zasadzie zalogowałem się po to by go umieścić. Jestem inicjatorem i koordynatorem akcji. Wspomniane Polskie Forum Daewoo i FSO AK są już z nami, o akcji wie już wiele klubów najróżniejszych samochodów i liczba cały czas rośnie. Pozdrawiam

  4. #3
    Master
    Dołączył
    04 kwiecień 2010
    Skąd
    Sanok
    Postów
    1,519
    Auto
    Abrath Panda 1.3 multijet 2005r. :)

  5. #4
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    15 wrzesień 2011
    Skąd
    tzw. Zagłębie
    Wiek
    27
    Postów
    5
    Auto
    Fiat Panda/FSO Polonez GTI
    Zajrzałem na ten wątek w klubie Pandy i przykro patrzeć kiedy dorośli ludzie wyrażają opinie bez chociażby próby uzyskania jakichkolwiek potrzebnych do jej wyrażenia informacji.

  6. #5
    Master
    Dołączył
    04 kwiecień 2010
    Skąd
    Sanok
    Postów
    1,519
    Auto
    Abrath Panda 1.3 multijet 2005r. :)
    póki co jeden post jest. nie pasuje czyjaś opinia? zapraszam do nawiązania polemiki. ale nie tu tylko tam.

  7. #6
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    07 październik 2011
    Skąd
    Wałbrzych
    Postów
    9
    Auto
    Punto
    Kiedyś na TVN Turbo pokazywali Syrenkę w wersji cabrio. Nikt by nie powiedział, że to polski projekt.
    Niestety beton z KC PZPR zdecydował, że takie auta są zbyt ekstrawaganckie jak dla Polaków.
    Szkoda, bo kto wie, dzisiaj moglibyśmy być potęgą motoryzacyjną w Europie Wschodniej.

  8. #7
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    01 listopad 2011
    Skąd
    WADOWICE
    Wiek
    51
    Postów
    1
    Auto
    PANDA 1.1
    cóż, nie zgadzam się z ideą ratowania FSO z prostej przyczyny - dlaczego i czyimi pieniędzmi? Wolny rynek rozwiązuje sprawy choć jest w nim sporo brutalności ale takie jest życie . FSO już dawno by nie istniało tylko ze to Warszawka to próbowało się ratować - dlaczego ? Jeśli za moje podatki to sobie nie życzę. Skoro nie ma inwestora " z jajami " - a nie będzie, to jest to tylko fikcja . Gdyby to był dobry interes to koncerny samochodowe już dawno by tam działały.

  9. #8
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 listopad 2011
    Skąd
    płużnica
    Wiek
    30
    Postów
    1
    Auto
    punto II 1.2
    zaczelo sie juz burzenie budynkow po FSO

  10. #9
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    03 listopad 2011
    Skąd
    Białobrzegi
    Wiek
    26
    Postów
    5
    Auto
    seicento
    szkoda FSO ale niestety my nie damy rady tego uratować możemy tylko co jakiś czas spodkać się na zlotach z samochodami, które są związane z FSO i nie kryć tego że jesteśmy dumni z tego, że nasze auta są zrobione przez ręce pracowników naszej narodowej dumy, która umiera. Więc proponuje spotkanie właśnie takie aby pokazać że FSO nie umrze dopuki istnieją samochody stworzone przez tą firmę i są kierowcy , którzy chcą takimi autami jeźdźić

  11. #10
    Master
    Dołączył
    04 kwiecień 2010
    Skąd
    Sanok
    Postów
    1,519
    Auto
    Abrath Panda 1.3 multijet 2005r. :)
    Nissan Micra z Żerania - Magna uratuje FSO? | regiomoto.pl coś nowego dzieje się w FSO. i nikt się nie pochwalił.

  12. #11
    Moderator
    Dołączył
    14 październik 2010
    Skąd
    Bydgoszcz
    Postów
    13,644
    Auto
    Peugeot 407SW
    Rocznik
    2004
    ta fabryka jeszcze fizycznie istnieje?
    Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.

    >> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004

    Był: Fiat Bravo 1.8GT

  13. #12
    Administrator
    Dołączył
    28 sierpień 2009
    Skąd
    Gdynia/Lębrok
    Postów
    11,077
    Auto
    FF 1.8 TDCi
    Rocznik
    2001
    Tak i jest dobrym materiałem na otworzenie nowej linii produkcyjnej,bo nie będzie trzeba stawiać wszystkiego od nowa

    Wysłano z GT-I9100 z użyciem Tapatalk

    Przed założeniem nowego tematu zapoznaj się z :
    Regulamin | Szukaj | Skargi |
    Kontakt| Zanim stworzysz nowy temat

    Jest:
    -rower
    -FF 1.8 TDCi
    Było:
    -Brava 1.4 S 75 KM
    -Marea 1.9 JTD na FKP

  14. #13
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    06 kwiecień 2012
    Skąd
    Łoniów
    Wiek
    31
    Postów
    148
    Auto
    brava 1.6
    oby nie było powtórki z deawoo swoja drogą kiedy fso kraży pomiędzy koreanczykami a amerykanami inne fabryki duzo mniejsze dobrze sobie radza same choćby w mielcu jest kilka takich, wiem bo kiedys pracowałem obok kirkham polska motor sport robią tam cobre i nienazekaja na brak zlecen sa tez auta elektryczne.
    Mysle że głownym problemem FSO jest złe zarządzanie firma tak jak w przypadku pzl który dzis praktycznie juz nie istnieje teraz nazywa sie sikorsky

  15. #14
    Master
    Dołączył
    04 kwiecień 2010
    Skąd
    Sanok
    Postów
    1,519
    Auto
    Abrath Panda 1.3 multijet 2005r. :)
    http://m.autocentrum.pl/?FF=1408&id=705672605 smutna rocznica :'(


 

Podobne tematy

  1. Dlaczego na motocyklach jeżdżą bezrozumni ludzie?
    Napisany przez petarda na forum Na luzie, po pracy
    Odpowiedzi: 68
    Ostatni post: 26-07-2012, 10:25
  2. Skokowy wzrost zużycia oleju - dlaczego ?
    Napisany przez edwardo65 na forum Stilo
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 01-02-2011, 17:57
  3. nie odpala - moze ktoś wie dlaczego
    Napisany przez walles na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 15-07-2010, 10:16
  4. Co piszczy pod maską i dlaczego - Punto 2 HLX 1.2 16V
    Napisany przez sornell na forum Punto II
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 12-04-2010, 08:59
  5. Kierunkowskazy - Świeca ale nie mrugaja, dlaczego?
    Napisany przez morrs na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 02-11-2009, 10:00

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

fabryka fso burzona

fso ak

pandaclubpolska gdynia

burzenie fso

www dlaczego fso

co nowego w fso

co fso

ratujmy fso fiat klub polska

Tagi dla tego tematu

http://www.iparts.pl