Polski producent samochodów- FSO, które zmotoryzowało ten kraj i eksportowało samochody na wszystkie kontynenty, ostatecznie upadnie, co pociągnie za sobą upadek kilkunastu firm, utratę pracy przez tysiące osób, zmarnowanie wielomilionowej pomocy publicznej i likwidację jednej z najnowocześniejszych fabryk samochodów w Europie.
Dlaczego FSO należy uratować? Ponieważ:
-Od momentu zaprzestania produkcji FSO już zwolniło 1600 osób załogi, a w razie upadku zwolni kolejnych 200 ,upadną także kooperanci fabryki co pociągnie za sobą dalsze masowe zwolnienia. Tysiące rodzin straci środki do życia i stanie się przy tym dodatkowym obciążeniem dla finansów socjalnych państwa.
-Ta nowoczesna fabryka może wyprodukować dowolny samochód osobowy w liczbie do 300 000 sztuk rocznie których wartość rynkowa z łatwością może znacznie przekroczyć sumę 10 miliardów złotych.
-FSO tuż przed podjęciem produkcji dla General Motors otrzymało wielomilionową pomoc od państwa za którą Komisja Europejska nałożyła na fabrykę limity produkcyjne które właśnie wygasły. Upadek FSO będzie oznaczał zatem zmarnowanie astronomicznej kwoty publicznych pieniędzy.
-FSO posiada 60 letnią historię i odnosiło w przeszłości liczne sukcesy, dlatego pomimo stosunkowo małej rozpoznawalności nadal jest potencjalnie wartościową marką np. dla inwestorów nie mających tradycji motoryzacyjnych, jest to też niezaprzeczalny składnik naszej kultury motoryzacyjnej i historii. (O sukcesach FSO czytaj niżej)
Skoro FSO jest tak wspaniałe to dlaczego upada?
-Główną przyczyną bieżących problemów jest 12 krotne (!) podniesienie obciążeń podatkowych przez władze miasta Warszawa. Uderzające jest to że zrobiono to akurat w chwili gdy fabryka odzyskała pełne moce produkcyjne i poszukiwała nowego kontraktu na produkcję samochodów. Decyzję tę podjęła rada miasta jednak pośrednio odpowiedzialna jest również pani prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz która pomimo iż jest najbardziej prominentną członkinią partii kontrolującej ponad połowę mandatów radnych Warszawy, nie powstrzymała swoich kolegów przed uchwaleniem tak dziwnej i krzywdzącej decyzji.
-W dawniejszej perspektywie przyczyną porażki FSO jest zabieranie jej zysków przez państwo i czynienie trudności przez aparat polityczny PRL. Ostatnim ciosem poprzedniego systemu który bardzo utrudnił FSO wejście do nowego systemu gospodarczego było samowolne zerwanie przez ministra Wilczka negocjowanego od trzech lat kontraktu FIAT-FSO na produkcję samochodów.
-Pomimo tych trudności fabryka mogła by dziś produkować samochody własnej marki i utrzymywać w miarę dobrą pozycję na rynku gdyby nie nie do końca udana prywatyzacja polegająca na sprzedaniu FSO Daewoo które zmodernizowało fabrykę ale zlikwidowała wszystkie polskie projekty w tym:
-Nowy Polonez z nowym zawieszeniem i mocnymi silnikami Rover- znacząco poprawiłby wyniki sprzedaży ,a zwłaszcza eksportowe które na początku lat 90tych i tak były bardzo dobre
-Terenowy pick up Polonez Analog 4x4 który potencjalnie mógł być sprzedawany i odnieść sukces na wszystkich rynkach może za wyjątkiem USA
-Polonez Truck z napędem 4x4
-Polonez Kombi
-FSO Kit Car- samochód sportowy do samodzielnego montażu
-FSO Maraton- tani motocykl crossowy
-FSO Sella- rozwojowa wersja samochodu Wars znacznie nowocześniejszego od Poloneza
Wszystkie wymienione wyżej pojazdy były w chwili likwidacji gotowe do produkcji albo na zaawansowanym stadium prac
Osiągnięcia FSO:
3 oficjalne światowe rekordy prędkości FIA w jeździe długodystansowej samochodem seryjnym na dystansie 25 000km, 25 000 mil i
50 000km.
Pierwszy na świecie samochód typu hatch-back - FSO Gamma- przedprototyp Syreny 110
Pionier nadwozi z tworzyw sztucznych, w tym nadwozi samonośnych tego typu
Pionier produkcji samochodu bezpiecznego- Polonez wykorzystywał wszystkie rozwiązania prototypu FIAT E.S.V. Włoski koncern nie wykorzystał pełni własnych rozwiązań ,a później na lata je zarzucił.
Pionier samochodów typu crossover- 125p Kombi 4x4
Jeden z najbezpieczniejszych samochodów produkcyjnych na świecie- Polonez
Wygrana w wielu rajdach, w tym w Mistrzostwach Europy w Monte Carlo i Acropolis oraz drużynowo w Press On Regardless w USA (125p Rallye i 125p Monte Carlo Rallye)
Pierwsze punkty w klasyfikacji generalnej WRC dla polskiej załogi. (Polonez 2000 Rally)
Najmocniejsze samochody rajdowe w bloku wschodnim (Polonez 2000 Rally i 2000 Turbo)
Jedyny seryjny samochód z turbodoładowaniem produkowany w bloku wschodnim (Polonez 1.5 Turbo)
Filmy o FSO:
RWD Rallying: 2000 Turbo&Rally Polonez Rally drift - YouTube
http://www.youtube.com/watch?v=00DNbx_o3VQ
Dawno temu w Polsce / Amazing Polish prototype cars - YouTube
Wizjonerskie polskie samochody vol.2 - FSO Syrena Sport - YouTube
Jak pomóc FSO?
Jeżeli chcesz pomóc FSO bo uważasz że upadek fabryki będzie zmarnowaniem historii, pracy ludzi albo po prostu zmarnowaniem twoich pieniędzy, opowiedz o sprawie twoim znajomym, poskarż się biurze poselski, w radiu, napisz do prasy, do telewizji, do posłów, do władz Warszawy, umieść ten artykuł na innych forach, roześlij go swoim znajomym. Planowana jest również akcja protestacyjna w Warszawie, o formule akcji i jej terminie poinformujemy gdy ustalone zostaną wszystkie szczegóły. Szczególnie liczymy również na właścicieli Fiatów ze względu na silne niegdyś związki z włoskim producentem
Akcja społeczna forum FSO PTK, wkrótce przyłączą się do nas FSO AK, PFD i sama FSO, pomóż i ty!