Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 9 z 9
  1. #1
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    04 czerwiec 2009
    Skąd
    wrocław
    Postów
    178
    Auto
    marea wekend 1.9td 74kw

    [osprzęt silnika] turbina

    Mam maryske 100konna i chcialbym ominac intercoler.To znaczy puscic rure z turbiny bezposrednio do kolektora ssacego,moze ktos juz testowal takie rozwiazanie?



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    14 maj 2008
    Skąd
    slupsk
    Postów
    56
    Auto
    Bravo 1.6
    Najgłupszy pomysł jaki słyszałem
    Intercooler jest po to by schłodzić powietrze co ma 2 ogromne zalety:
    1) zmniejsza się jego objętość a więc więcej tlenu w cylindrze (co można uzyskać również przez podniesienie ciśnienia na turbinie)
    2) chłodne powietrze wlatujące do cylindra chłodzi tłok, a bez tego łatwo o jego przepalenie.

    Dlaczego chcesz to zrobić? Ciekawość czy chcesz zaoszczędzić na niekupowaniu zamiennika uszkodzonej chłodnicy?
    pozrdawiam
    KK

  4. #3
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    14 styczeń 2008
    Skąd
    dziki kraj
    Postów
    3,467
    Auto
    osobowe
    Rocznik
    nieistotny
    Cytat Napisał klimekkk
    1) zmniejsza się jego objętość a więc więcej tlenu w cylindrze (co można uzyskać również przez podniesienie ciśnienia na turbinie)
    2) chłodne powietrze wlatujące do cylindra chłodzi tłok, a bez tego łatwo o jego przepalenie.
    O ile z punktem pierwszym jeszcze bym się zgodził w 50% to punkt drugi to bzdety wyssane z palca.

    IC stosuje się po to żeby obniżyć temperature w dolocie bo normalną sprawą jest że powietrze które zostaje sprężone to się nagrzewa, w efekcie przy butowaniu a bez zastosowania IC mamy gwałtowny wzrost temperatury silnika i za pomocą chłodzenia cieczą nie jest on w stanie utrzymać właściwej temperatury. Jeździłem chwile Tipo 1,9TD bez IC to przy rozpędzeniu do 160 wskazówka odrazu wyskakiwała poza 90*C, po dodaniu IC można było sobie do woli butować a temperatura zawsze była w normie.

    A żeby dziure w tłoku wypalić to trzeba mieć nieźle lejący wtrysk i paliwo musi się spalać bezpośrednio na sciance tłoka a nie jako mieszanka.


    Ogólnie podsumowując to ominiecie IC to zły pomysł, jakby był tylko zbędnym dodatkiem to producent by tego elementu nie montował.

  5. #4
    Klubowicz
    Dołączył
    14 maj 2008
    Skąd
    slupsk
    Postów
    56
    Auto
    Bravo 1.6
    Nie to nie są bzdury wyssane z palca!
    W silnikach doładowanych często się zdarza stopienie tłoków przy ostrym "butowaniu". Nikt doświadczony nie zamontuje turbiny bez chłodnicy bo silnik nie pożyje długo!
    pozrdawiam
    KK

  6. #5
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    14 styczeń 2008
    Skąd
    dziki kraj
    Postów
    3,467
    Auto
    osobowe
    Rocznik
    nieistotny
    Cytat Napisał klimekkk
    W silnikach doładowanych często się zdarza stopienie tłoków przy ostrym "butowaniu". Nikt doświadczony nie zamontuje turbiny bez chłodnicy bo silnik nie pożyje długo!

    Prędzej Ci silnik się przegrzeje i zatrzesz na tulejach niż dziure w tłoku wypali ... i to jest powodem montowania IC a nie jakieś mity o dziurach w tłoku.

  7. #6
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    04 czerwiec 2009
    Skąd
    wrocław
    Postów
    178
    Auto
    marea wekend 1.9td 74kw
    Ogolnie chodzi mi o to,ze IC nie jest zbyt szczelny.Pomiedz tymi plastikami gdzie sa rury dolotowa i wylotowa a chlodniczka sa szczeliny i powietrze z turbiny moze tam uciekac.

  8. #7
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    14 styczeń 2008
    Skąd
    dziki kraj
    Postów
    3,467
    Auto
    osobowe
    Rocznik
    nieistotny
    Jesli nie jest szczelny to wymień i tyle, ominięcie będzie złe dla silnika.

  9. #8
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    04 czerwiec 2009
    Skąd
    wrocław
    Postów
    178
    Auto
    marea wekend 1.9td 74kw
    Mulenie silnika moze byc spowodowane tym ze czesc powietrza idzie bokiem?

  10. #9
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    08 grudzień 2009
    Skąd
    Chrzanów
    Postów
    208
    Auto
    Bravo 1,9 JTD, 105CV (CF2), Lis '98
    Dolot ma byc calkowicie szczelny. Szczegolnie w wypadku turbiny gdzie masz nadcisnienie w stosunku do atmosfery.

    Co do IC i jego stosowania i nie - polecam sie zapoznac z niektorymi konstrukcjami turbodoladowanych silnikow (X20DTL 82KM Opla, lub wersja X20DTI 102KM) - sa silniki turbo (diesle) bez IC. Zasadniczo IC stosuje sie z przyczyn ktore koledzy wymyslili, a podstawa fizyczna stosowania tego elementu jest rownanie Clapeyrona ktore mowi ze:

    Kod:
     P * v = n * r * T
    Mowiac po ludzku:
    P - cisnienie
    v - objetosc
    n - liczba moli gazu
    r - stala gazowa zalezna od gazu (dla gazu doskonalego liczba Avogadra, srednia wazona dla mieszaniny gazow)
    T - temperatura

    Wniosek jest taki ze jesli zalozymy ze objetosc dolotu jest stala (nie do konca ale o tym pozniej), staly jest tez gaz (zalozmy ze powietrze w kazdej chwili ma taki sam sklad co tez nie do konca jest prawda), to wychodzi nam na to ze aby zrownowazyc wzrost cisnienia po jednej stronie rownania, musi wzrosnac temperatura. Z drugiej strony wiadomo ze im nizsza temperatura powietrza, tym wieksza jest jego gestosc - a co za tym idzie jest wiecekszy udzial masowy tlenu. Dlatego stosuje sie IC. Najpierw jest stopien ktory spreza (sprezarka), nastepnie w nadcisnieniu powietrze jest chlodzone w wymienniku powietrze-powietrze jakim jest IC i do kolektora ssacego jest dostarczane po primo w nizszej temperaturze, po secondo dalej w nadcisnieniu. Same plusy i to dodatnie

    Co do niescislosci warunkow w jakich sie to odbywa: powietrze nie jest gazem idealnym przez co nalezy rozumiec ze czlon "n*r" jest obliczany jako srednia wazona stalych gazowych gazow bedacych w mieszaninie: tutaj pojawia sie problem bo jak wiadomo: azot 79%, tlen 20% (lub tez 19 roznie zrodla podaja),1% CO2 i inne gazy (Argon, Wodor, Hel, Tlenek wegla, Para wodna) w sumie ok 1% - ciezko jest obliczyc wartosc bardzo dokladnej stalej gazowej. Drugim aspektem jest wspomniana wczesniej stala objetosc - nie jest mozliwa do uzyskania przy gumowych przewodach a takich jest dosyc sporo Guma sie rozszerza (puchnie bardzo fajnie w rece jak sie docisnie gazu i zwieksza sie obroty turbiny). Ostatnim chyba aspektem niescislosci jest dodatkowa zmiana parametrow gazu w trakcie jazdy - na to ma niestety wplyw bardzo duzo czynnikow (temperatura otoczenia, lokalne prady powietrzne, cisnienie, wilgotnosc). Wiekszosc z tych parametrow jest zapisana na stale w komputerze, na potrzeby pracy silnika mierzy sie natomiast przeplyw powietrza (MAF) i jego temperature na wlocie do sprezarki i to w zasadzie tyle, niekiedy mierzone jest tez cisnienie doladowania (tak zeby z polaczenia rownania Clapeyrona, Bernouliego i Ciaglosci Strugi komputer mogl sobie obliczyc najistotniejsze parametry i do nich dobrac dawke wtrysku oraz jego czasy)

    Koniec wykladu.


    I teraz na temat: jesli auto jest mulowate, to polecam na poczatek zrobic diagnoze komputerowa (ale to najczesciej kosztuje, wiec moze zostawmy to na koniec). Druga sprawa to odpiecie MAFu - jesli nie zauwazysz roznicy to znaczy ze jest do wymiany. Gdzies tez na forum przeczytalem kiedys ze komp ma zapisane parametry stale na wypadek awari MAF i tych uzywa w przypadku awari/odpiecia wiec moze sie poprawic - ale wtedy spalanie wzrosnie. I ostatni element ktorym bym sie zainteresowal (w swoim przypadku) to EGR czyli zawor recyrkulacji spalin (chociaz nie wiem czy w TD wystepuje). Jak jest zatkany i jest podobnie zbudowany do tego w JTD to kolektor dolotowy moze byc po prostu zawalony sadza Znam z doswiadczenia.

    Pozdrawiam
    Bolek
    www.checkengine.com.pl - Ewolucja.

    Bolek, Zasiadający Po Prawicy Mistrza Loży Prześmiewców


 

Podobne tematy

  1. [osprzęt silnika] jaki olej
    Napisany przez pawlonik na forum Punto II
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post: 01-02-2009, 22:15
  2. [osprzęt silnika] Nierówne obroty
    Napisany przez lukvwp na forum Cinquecento, Seicento
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post: 25-10-2008, 23:53
  3. [osprzęt silnika] kolektor wydechowy
    Napisany przez artur 2310 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 18-08-2008, 21:13
  4. [osprzęt silnika] Wariujący obrotomierz
    Napisany przez Andrzej_F12 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 18-08-2008, 20:27
  5. Turbina
    Napisany przez szerszenjtd na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 15
    Ostatni post: 20-07-2008, 20:20

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

turbina to osprzet silnika

http://www.iparts.pl