Witamy na Fiat Klub Polska
  • Niedocenione: Fiat Stilo - 170 KM za 14 tys. zł

    Fiat Stilo przyszedł na świat w 2001 roku. Niestety jego zbyt wysoka, w stosunku do innych produktów Fiata, cena przesądziła o jego porażce. Obecnie świetnie wyposażone modele można nabyć za całkiem przyzwoite pieniądze, a do tego Stilo nie jest szczególnie awaryjne.
    Fiat Stilo to bezpośredni następca modeli Bravo i Brava. W momencie swojej premiery wydawał się kolejnym przełomem w gamie Fiata. Wyposażony lepiej niż ówczesne, oferowane przez Fiata modele, miał stać się konkurencją dla Golfa IV.


    Mimo że Stilo został zaprojektowany we Włoszech, odznacza się ciężką sylwetką, niespotykaną w samochodach spod znaku Fiata. Samochód
    miał bowiem spodobać się także Niemcom.

    Niestety samochód nie zdobył popularności na rynku. Klienci nie byli jeszcze przyzwyczajeni do tak luksusowych modeli Fiata. Stopniowe obniżanie ceny i zubożanie wersji niewiele dało. Nawet Michael Schumacher, który stał się twarzą marki, nie pomógł w sprzedaży.

    Rok 2005 to czas niewielkiego face liftingu. Stilo zyskał nową atrapę chłodnicy, nowe obicia foteli. W wersji pięciodrzwiowej można też zauważyć nowy kształt tyłu.

    W 2005 roku pojawiła się wersja z pseudo offroadowym uzbrojeniem nazwana Stilo Uproad.

    Najciekawszą odmianą, jaka powstała, jest Stilo w wersji Abarth. I od niej zaczniemy.

    Ukąszony przez skorpiona, czyli 170 KM za 14 tys. zł




    W 2002 roku za Stilo Abartha trzeba było zapłacić około 84 tys. zł (wersja 3-drzwiowa). Samochód w tej cenie wyposażony był w ABS z EBD, ESP, automatyczna skrzynię biegów, elektroniczną klimatyzację czy też czujnik parkowania. Do tego dochodzą aluminiowe felgi, elektryczny dach, ksenonowe reflektory lub sterowany głosem system audio. Samochód wyposażony we wszystkie możliwe opcje kosztował około
    120 tys. zł.

    Dziś cena Fiata Stilo Abarth na rynku wtórnym rozpoczyna się od około 11-16 tys. zł.

    Samochód wyposażony jest w 2,4 litrowy silnik benzynowy o mocy 170 KM. Jednostka jest bardzo dynamiczna i oferuje całkiem niezłe przyspieszenia. Dzięki swojej mocy ten ważący zaledwie 1300 kg samochód rozpędza się do 215 km/h. Pierwsza „setka” pojawia się na liczniku po 8,5 sekundy.

    Taka moc jest jednak okupiona dość wysokim spalaniem. W mieście zapotrzebowanie na 98-oktanową benzynę wynosi 13,5 do 15 litrów na 100 km. Oszczędna jazda na trasie może zaowocować zmniejszeniem średniego spalania nawet do 8-9 litrów na 100 km.

    Sprawdź ogłoszenia używanych

    W krajowej ofercie Stilo Abarth występował tylko z automatyczną skrzynią biegów Selespeed; 5-stopniową z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów manetkami przy kierownicy lub dźwignią w podłodze.

    Po niemiecku z włoskich materiałów

    Samochód występuje w trzech wersjach: trzydrzwiowej, pięciodrzwiowej i kombi nazywany również MultiWagonem. Ten ostatni zastąpił model Marea Weekend.

    Trzydrzwiowa wersja auta jest niższa i krótsza, pięciodrzwiowy hatchback, podobnie jak kombi, jest wysoki i długi, idealnie nadaje się na auto rodzinne.

    Nawet w trzydrzwiowej odmianie na tylnych siedzeniach zmieszczą się dwie osoby. W każdej odmianie Stilo oferuje sporo schowków. Ciekawym patentem jest także odsuwana kanapa, zamontowana w niektórych hatchbackach o pięciu drzwiach. Kierowca, niezależnie od wzrostu, zajmując miejsce w samochodzie, może obrać wygodną pozycję. Pomaga mu w tym regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy oraz regulacja wysokości fotela.

    Deska rozdzielcza została zaprojektowana w niemieckim stylu z przeciętnych materiałów wykończeniowych. Czasami zdarzają się modele, w których wnętrza nieprzyjemnie hałasują.

    Kufer trzydrzwiowego Stilo ma pojemność 305 l, więcej przewieziemy w wersji 5d, a dokładnie 370/1120 litrów. Gdy producent zastosował przesuwaną kanapę, przedział pojemności kufra wynosi 335– 410/1035 l. Kombi dysponuje 510 litrami, zaś po złożeniu tylnej kanapy aż 1480.

    Zawieszenie Fiata nastawione jest raczej na komfort, choć auto ma przyzwoite właściwości jezdne. W szybkim pokonywaniu zakrętów przeszkadza jednak zbyt mocne wspomaganie kierownicy.

    Stilo nie ma problemów z korozją, blachy jego nadwozia dobrze spasowano. Dobrej jakości jest także powłoka lakiernicza pojazdu.

    Typowe usterki Stilo to przede wszystkim awarie przedniego i tylnego zawieszenia, pękające przednie sprężyny (aby zapobiec uszkodzeniu opony ASO zakładało na kolumnę metalowe osłony). W silniku 1,6 zdarzają się awarie przepustnicy. W skrzyni Selespeed mogą wystąpić problemy ze sterownikiem. W dieslach zauważono defekty dwumasowych kół zamachowych i rzadziej wtryskiwaczy.

    Radzimy unikać Stilo po wypadkach. Auto ma bardzo wrażliwą instalację elektryczną i trzeba fachowca, który sobie z nią poradzi. Stilo należy do tej grupy aut, w których elektronika pokazuje błędy, ale jedzie się dalej. Wiele z tych problemów można rozwiązać samemu.

    Najczęściej poszukiwanymi modelami Stilo są te wyposażone w silniki Diesla. Nic dziwnego, wykorzystuje one technologię common rail i stanowią największy atut tego modelu. Szczególnie warte są polecania 8-zaworowe o mocach 80, 115 i 120 KM. Multijet (140 i 150 KM) może być droższy w utrzymaniu z racji wyższego zaawansowania technicznego.

    Jeżeli chodzi o jednostki benzynowe to warto zastanowić się nad 1,2 (80 KM), 1,4 (95 KM) i 1,6 (105 KM).


    Tak więc Fiat Stilo może być bardzo udanym zakupem, ale przed podjęciem decyzji trzeba wziąć pod uwagę denerwujące niektórych szczegóły i oczywiście stan techniczny. Na szczęście nie trzeba się bać ponadprzeciętnej awaryjności i korozji, bo tu Stilo nie odbiega już od średniej na rynku.

    Jeżeli chodzi o stosunek ceny do wyposażenia Stilo nie ma sobie równych. Trzeba się tylko uzbroić w cierpliwość, jeżeli chodzi o drobne awarie.

    Źróło: onet.pl
    wypowiedzi 5 wypowiedzi
    1. Avatar ka_czor
      ka_czor -
      Ciekawy tekst. Będę brał Stilo pod uwagę przy następnej zmianie auta
    1. Avatar boch
      boch -
      też biorę pod uwagę Stilo przy okazji zmiany auta. mam jednak małe wątpliwości po przygodach z Bravo. dużo się pisze o delikatnej elektryce, stad auto przewija się w wielu rankingach awaryjności. plusem jest możliwość podłączenia się w warunkach garażowych darmowym programem diagnostycznym FES. oczywiście brałbym wersje 2D w kolorze srebra. Podoba mi się ta sportowa sylwetka i ciekawie ściety tył. Na uwagę zasługuje również pięknie zaprojektowana deska rozdzielcza. Stilo w innych wersjach niż 2D wygląda bardziej po niemiecku niż auta niemieckie. wersja silnikowa do przemyślenia.
    1. Avatar Marek_Cz
      Marek_Cz -
      Czuć różnicę po przesiadce z Punto 1.2, ale Golf IV siostry szału nie robi, więc Stilo JTD jest dobrym pomysłem za swoją cenę i jest szerszy wewnątrz/wygodniejszy od Golfa.
      Z elektroniką jest 'ok, ale lepiej dmuchać na zimne
      Mechanika póki co 'ok
      Za 10-12 tys. godny uwagi i w wersji 3D najładniejszy...
    1. Avatar inez
      inez -
      Mam Stilo 1.6 3d ,kupiłam 2 lata temu, wciąż mnie zachwyca pod każdym względem.Szczerze polecam. Agnieszka
    1. Avatar boch
      boch -
      dasz się przejechać?