Witamy na Fiat Klub Polska
  • Fiat porozumiał się z Mazdą. Mazda serii 1 produkowana w Tychach?

    Są małżeństwa, które po szumnych zapowiedziach i wystawnych weselach kończą się równie hucznymi rozwodami. Są też mariaże zawierane bez większego rozgłosu, które jednak okazują się zaskakująco trwałe i owocne. Czy taki właśnie będzie związek Fiata i Mazdy?


    Początki były skromne. Bez roztaczania dalekosiężnych wizji, sloganów o nowej epoce w dziedzinie motoryzacji i snucia strategicznych planów. Kiedy w drugiej połowie maja Fiat i Mazda ogłaszały nawiązanie współpracy, podkreślały, że jest to tylko wstępne porozumienie, które ma zostać sformalizowane w ciągu sześciu miesięcy i dotyczy wyłącznie wspólnego rozwijania projektu, którego celem jest skonstruowanie nowej generacji modelu MX-5 oraz dwumiejscowego kabrioletu z logo Alfa Romeo.

    Zbudowany na japońskiej platformie, lecz utrzymany w duchu legendarnej alfy romeo duetto mały, lekki (masa poniżej 900 kg!), zwinny spider z wzdłużnie ustawionym silnikiem i napędem na tylne koła?

    Brzmi ciekawie, ale byłby to pojazd niszowy, a jego produkcja - od 2015 roku w zakładach w Hiroszimie - nie wpłynęłaby znacząco na pozycję rynkową i sytuację finansową żadnej z firm. Dlatego włoska prasa branżowa zastanawia się, co dalej. Punktem wyjścia jest ostrożny zapis w podpisanej w maju umowie, informujący, że "Fiat i Mazda ocenią dodatkowy zakres współpracy w Europie". Warto dodać, iż w owych spekulacjach pojawia się także wątek polski...

    Zacznijmy od tego, że obie umawiające się strony, to partnerzy po przejściach, do tego niejednakowo silni. Fiat w latach 2000-2005 współpracował z General Motors. Obecnie pozostaje w ścisłym, również kapitałowym, związku z Chryslerem. W ubiegłym roku koncern z Turynu wyprodukował 3,6 mln samochodów, jego przychody sięgnęły 60 mld euro, a zysk netto wyniósł 1,6 mld euro. Mazda jeszcze pod koniec lat 70 związała się z Fordem, który stopniowo zwiększał swoje udziały, aż do 33,4 proc. w 1996 r. W 2010 r. doszło jednak do rozstania. Ubiegłoroczna produkcja Mazdy to 1,3 mln aut, jej przychody wyniosły 20,3 mld euro przy stracie netto w wysokości 1,1 mld euro.

    Dziennikarze magazynu "Quattroruote" widzą co najmniej kilka obszarów, w których współpraca mogłaby przynieść obu partnerom konkretne korzyści...

    W kwietniu 2010 r. prezes Fiata Sergio Marchionne przedstawił projekt "Fabbrica Italia", zgodnie z którym w 2014 r. z taśm montażowych we włoskich zakładach koncernu miałoby wyjechać 1,4 mln samochodów. Niestety, z powodu kryzysu, głębokiej zapaści na rynku wewnętrznym, produkcja jak na razie zamiast rosnąć - spadła. Z 650 tys. aut rocznie do poziomu poniżej 500 tys. sztuk.

    Mazda z kolei, to jedna z nielicznych japońskich marek, które nie mają w Europie własnych fabryk. Ulokowanie produkcji niektórych jej modeli we Włoszech pozwoliłoby zbliżyć się, bez kosztownych inwestycji, do rynków, na których auta Mazdy są sprzedawane, a zarazem pomogłoby wykorzystać wolne moce produkcyjne zakładów Fiata, podtrzymać zatrudnienie i zrealizować ambitne plany prezesa Marchionne.

    Bardzo dobre wyniki mogłoby przynieść również współdziałanie Fiat i Mazdy przy tworzeniu następców modelu punto, którego obecna generacja powstała we współpracy z GM i mazdy 2, samochodu z tego samego segmentu, dotychczas bardzo blisko spokrewnionego z fordem fiesta.

    Udostępnienie przez Fiata platformy wykorzystywanej w modelach 500, panda i lancia ypsilon, umożliwiłoby wreszcie Japończykom urzeczywistnienie idei budowy mazdy 1, czyli samochodu typowo miejskiego. I tu właśnie pojawia się wspomniany wątek polski - mazda 1, zdaniem dziennikarzy "Quattroruote", mogłaby być produkowana w zakładach w Tychach, zastępując za kilka lat montowanego tam obecnie forda Ka.

    Według włoskich dziennikarzy, dołączenie Mazdy do rodziny Fiat-Chrysler, nawet "na kocią łapę", nie jest wcale tak nieprawdopodobne, tym bardziej, że taki związek wzmocniłby, słabą obecnie, pozycję grupy w Azji.

    źródło: Interia.pl
Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl