Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Posty od 1 do 15 z 16
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    11 sierpień 2021
    Skąd
    Bytom
    Postów
    6
    Auto
    Tipo Lounge
    Rocznik
    2020

    Zablokowany hamulec tylny (bębnowy)

    Cześć!

    Nie znalazłem podobnego wątku więc zapytam tutaj.

    Tipo Sedan Lounge zakupione z wyprzedaży rocznika (2020) w sierpniu 2021. Aktualny przebieg 4700km.

    Przychodzę dzisiaj do samochodu, otwieram, odpalam, ruszam i... Ździwko - nie mogę ruszyć, uczucie jakby trzymał ręczny. Myślę pewnie zapomniałem zrzucić, chcę zrzucić, a tu dźwignia na dole. No to myślę sobie stał 2 dni, to pewnie zmroziło mu hamulce, ruszyłem z większym gazem, jadę 1, 2, 3, 10 m i czuję, że ciągle koło z tyłu trzyma. Okazało sie, że lewy tył (hamulec) nie chce puścić i trzyma koło zablokowane.

    Próba rozruszania jazdą do przodu / tyłu (co później mi też zasugerowano w ASO) nie pomogła.

    Przecież to auto ma dopiero lekko ponad 4.5tys. przebiegu i już taka przygoda - będzie tak co roku w zimę?😆 Tym bardziej, że temperatura dzisiaj u mnie na plusie (1.5 stopnia), a ruszałem ok. 17:00 także powinno spokojnie się rozmrozić (o ile coś przyłapało).. Po kilku metrach jazdy, a później po szarpaniu w przód / tył nie puściło..

    Pytanie - miał ktoś podobną sytuację? Bo dla mnie to nie jest normalne.. Jutro z rana przyjedzie laweta i do ASO, ale nie chcę się dać na miejscu "nabić w butelkę" więc dajcie znać czy to mogą już być jakieś oznaki zepsutego tłoczka / innej awarii?

    Z góry dzięki!



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    07 listopad 2017
    Skąd
    Gdańsk
    Wiek
    25
    Postów
    6
    Auto
    Tipo
    Rocznik
    2017
    Cześć,

    Zużycie części poprzez eksploatację jest raczej niemożliwe ponieważ samochód ma tylko 4700km przebiegu. W moim przypadku w samochód FIAT TIPO 1.4 T-jet 120km 2017r. Hatchback z hamulcami tarczowymi z tyłu. Przy przebiegu około 60 tys. W okresie letnim auto zostało umyte i odstawione do hali garażowej na miesiąc. Po miesiącu przerwy przejechałem kilkanaście kilometrów po czym okazało się, że w prawym tylnym kole trzymał zacisk hamulcowy na tyle aby koło się obracało, ale z dużym oporem. Od koła buchało mocno ciepłe powietrze, a tarcza hamulcowa rozgrzana do czerwoności. Ostatecznie wystarczyło rozebrać zacisk hamulcowym, w którym były zaklinowane klocki przez korozję. Czyszczenie i ponowny montaż pomogło. Możliwe, że u Ciebie jest podobna sytuacja.

    W pierwszej kolejności. Dźwignia hamulca ręcznego ustawiona na dół. Sprawdź schylając się pod samochód, czy linka hamulcowa która wchodzi do hamulca bębnowego odpuściła. Porównaj położenie dźwigni, z którą połączona jest linka koła prawego w stosunku do lewego. Możesz złapać kombinerkami za dźwignię, poruszać i sprawdzić zakres pracy dźwigni.

    Jeśli dźwignie hamulca bębnowego są w takich samych pozycjach i masz pewność, że jest ok, to jest problem. Po zdjęciu koła trzeba zdjąć bęben hamulca. Można go zdjąć dopiero jak odpuszczą szczęki. Więc lepiej postarać się i próbować rozruszać hamulec tak jak zaleciło ASO.

    Powodzenia
    Marcin

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    11 sierpień 2021
    Skąd
    Bytom
    Postów
    6
    Auto
    Tipo Lounge
    Rocznik
    2020
    Dzięki za odpowiedź!

    Sprawa jest o tyle dla mnie dziwna, że auto stało dokladnie ok. 48h, a temperatury były raczej dodatnie bo były rozstopy. Dodatkowo przez jakieś 5min. dosyć dynamicznie jeździłem przód / tył żeby to odblokować i bez skutku, a szkoda mi też było trochę opony jak zobaczyłem że zostawiam ślady na asfalcie..

    Wątpię, żebym z tym wszystkim (posprawdzać co napisałeś) zdążył w dodatku jak ciemno na placu - laweta będzie ok. 7:00.

    Nic no, oddam je do ASO póki jeszcze na gwarancji i niech z tym walczą 😕 Obawiam się tylko, że skoro tak się stało raz, gdy temperatura była dodatnia to co będzie jak przyjdą mrozy (?).. Chyba będę zostawiał auto na samym biegu na czas postoju.

    Dam znać jak będzie po wszystkim.

  5. #4
    Master
    Dołączył
    08 marzec 2016
    Skąd
    Toruń
    Postów
    5,527
    Auto
    500X Lounge 1.4 16V MultiAir Turbo, Seat Ateca Xperience 1.5 TSI Evo 2
    Rocznik
    04.2016, 05.2023
    Cytat Napisał zienkaxxx Zobacz post
    Porównaj położenie dźwigni, z którą połączona jest linka koła prawego w stosunku do lewego. Możesz złapać kombinerkami za dźwignię, poruszać i sprawdzić zakres pracy dźwigni.
    Jaką dźwignię w bębnowym? To nie UNO/126p.

  6. #5
    Master
    Dołączył
    07 grudzień 2012
    Skąd
    Bielsko
    Wiek
    63
    Postów
    2,723
    Auto
    Bravo 1,4 +Evo 1,4 + Tipo SW EASY 1,4 120KM
    Rocznik
    2011....i....2012....i....2018
    Miałem kilka takich przypadków (nie w Tipo ) ,że odkleiła się okleina szczęki i zablokowało na amen . Raz w Renault Clio musiałem rozciąć bęben .

  7. #6
    kjk
    kjk jest nieaktywny
    Master
    Dołączył
    03 listopad 2016
    Skąd
    Polska B, a może C?
    Postów
    2,066
    Auto
    Tipo Pop 1.4 sedan
    Rocznik
    12.2016
    Moim zdaniem tu mamy po prostu kumulację bardzo długiego postoju (samochód ma prawie 2 lata i większość czasu stał na parkingu), małego przebiegu i wilgotnej pogody. Zardzewiało i tyle. Rozruszać, nasmarować i więcej jeździć
    Ostatnio edytowane przez kjk ; 01-02-2022 o 10:10

  8. #7
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    11 sierpień 2021
    Skąd
    Bytom
    Postów
    6
    Auto
    Tipo Lounge
    Rocznik
    2020
    Cytat Napisał kjk Zobacz post
    Moim zdaniem tu mamy po prostu kumulację bardzo długiego postoju (samochód ma prawie 2 lata i większość czasu stał na parkingu), małego przebiegu i wilgotnej pogody. Zardzewiało i tyle. Rozruszać, nasmarować i więcej jeździć
    Nie, no stał u dealera na parkingu lekko ponad rok😄 Z tym rozruszaniem to właśnie próbowałem wczoraj z 30min. na parkingu przy ulicy, więc tylko 5m przód/tył i nic.. A jeździć nim - jeżdżę prawie codziennie, ewentualnie co drugi lub bardzo sporadycznie (jak teraz) co trzeci dzień. Nie są to jakieś drakońskie dystanse z reguły, ale wystarczy żeby sie wszystko "przetarło"😆

    Auto oddane do ASO rano, zobaczymy co się okaże - dam znać.

  9. #8
    Master
    Dołączył
    02 sierpień 2010
    Skąd
    Częstochowa
    Postów
    4,527
    Auto
    Fia Tipo T-Jet 120/ AR Mito 1,4 16V
    Rocznik
    2017
    mi się w mito blokowało niemal zawsze w mróz, nauczyłem się odblokowywać pociągając ramię przy zacisku hamulcowym. Niestety jazda z lekko chwyconym zaciskiem spowodowala nagrzanie wszystkiego tak że wytopił się smar z łożyska i było do wymiany.

  10. #9
    Klubowicz
    Dołączył
    11 grudzień 2020
    Skąd
    Jelenia Góra
    Postów
    101
    Auto
    Fait Tipo 1.4 16V
    Rocznik
    2020
    To jest cecha, a raczej wada hamulców bębnowych. Dzieje się tak jak jest mocno mokro. Wilgoć zamknięta między powierzchnią bębna a okładziny po pewnym czasie powoduje korozję i "sklejanie" się ze sobą współpracujących części.

    Swoje mogła dołożyć ujemna temperatura.

    Pomijam sytuację gdzie zapieczone są linki, to za młode auto na takie problemy.

  11. #10
    Moderator
    Dołączył
    02 maj 2016
    Skąd
    Łódź
    Wiek
    44
    Postów
    2,333
    Auto
    Tipo 1.4 16V OE+ Węgry
    Rocznik
    2016
    Ja mam bębny i nic się nie klei, a zawsze zaciągam ręczny jak
    parkuję także to nie jest typowa cechą bębnów
    Jak się zaciąga zawsze ręczny i z niego korzysta codziennie przy parkowaniu to sytuacja wyżej nie ma miejsca.
    Fiat Tipo 1.4 16V Open Edition Plus Węgry

  12. #11
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    11 sierpień 2021
    Skąd
    Bytom
    Postów
    6
    Auto
    Tipo Lounge
    Rocznik
    2020
    W ASO dostałem info, że szczęki skleiły się z bębnem oraz że wyczyszczono i zakonserwowano hamulce osi tylnej (na szczęście objęła to gwarancja).

    Trafiłem na w porządku osobę przy odbiorze, z którą trochę pogadałem i ogólnie mają co najmniej kilka takich przypadków w ciągu zimy podobno co roku😄

    Kwestia warunków atmosferycznych no i ogólnie dłuższych postojów - u mnie może rzeczywiście powodem było to, że auto stało ponad rok u dealera, a ja sam od sierpnia zrobiłem nie za duży przebieg..

    Cytat Napisał JackTheNight Zobacz post
    Jak się zaciąga zawsze ręczny i z niego korzysta codziennie przy parkowaniu to sytuacja wyżej nie ma miejsca.
    Ja też zawsze zaciągam, a mimo to mi się skleiło, być może z powodów, które opisałem wyżej. No nic mam nadzieję, że to była jednorazowa niespodzianka😆

    Dzięki wszystkim za rady, na pewno się przydadzą na przyszłość!
    Ostatnio edytowane przez PajDziku ; 01-02-2022 o 22:43

  13. #12
    Master
    Dołączył
    08 marzec 2016
    Skąd
    Toruń
    Postów
    5,527
    Auto
    500X Lounge 1.4 16V MultiAir Turbo, Seat Ateca Xperience 1.5 TSI Evo 2
    Rocznik
    04.2016, 05.2023
    Cytat Napisał PajDziku Zobacz post
    Ja też zawsze zaciągam, a mimo to mi się skleiło, być może z powodów, które opisałem wyżej. No nic mam nadzieję, że to była jednorazowa niespodzianka��
    Podam przepis na sklejenie klocków z tarczą z tyłu, bardzo skuteczne w przypadku elektrycznego hamulca
    1. Zamoczyć tarcze i klocki np. myjąc samochód.
    2. Włączyć/zaciągnąć hamulec postojowy.
    3. Zostawić na kilka dni.
    4. Można podziwiać efekt w postaci obu zablokowanych kół tylnych

    Gdy mrozu nie ma, to idzie je odblokować ruszając delikatnie przód-tył, ale przy ujemnych temperaturach nie widzę tego.
    Wniosek jest taki, że po myciu trzeba uważać - nie uruchamiać na dłużej, jeżeli nie będą osuszone, a przy ujemnych temperaturach nie włączać/zaciągać, jeżeli tarcze i klocki będą zalane.
    Ostatnio edytowane przez krowka1978 ; 02-02-2022 o 08:44

  14. #13
    Klubowicz
    Dołączył
    18 wrzesień 2014
    Skąd
    RZ
    Postów
    465
    Auto
    Tipo 1.4 HB 95 KM / Stilo 1.4 HB 95 KM
    Rocznik
    12.2017 / 12.2004
    Cytat Napisał krowka1978 Zobacz post
    1. Zamoczyć tarcze i klocki np. myjąc samochód.
    To prawda. Ale szybszą opcją jest obecna pora roku i nie chodzi o temperaturę, że coś zamarznie. Woda z solą drogową powoduje jeszcze szybszy nalot na tarczach i jest kluczem do blokowania kół.

  15. #14
    Klubowicz
    Dołączył
    28 wrzesień 2014
    Skąd
    na skraju grodu
    Postów
    229
    Auto
    Ulysse2.0 ; 500L 1,4 ; GrC4Picasso 1,6HDi
    Rocznik
    500L 12.12, Picasso 12/09
    Cytat Napisał krowka1978 Zobacz post
    1. Zamoczyć tarcze i klocki
    równie podobny efekt w układach z linką napinającą odchodzącą od zacisku w dół -nałyka wody do pancerza, a później jak złapie na mrozie to jazda tylko w rolkach - Eurovan II ; Pug 807, Citr C8, Fiat Ulysse, Lancia Phedra i chyba dostaw. wersje Jumpy, Expert Scudo i Tojka Pro Ace
    osobny temat to linki hamulców w osłonie tworzywowej do pancerza montowane bez grama smaru -bo przecież nie powinno być tarcia - po paru latach jak spęka ten igielit to skutecznie blokuje swobodne luzowanie linki - nawet w lecie przy upale i w towarzystwie gorącego tłumika
    Ostatnio edytowane przez sympatyk ; 03-02-2022 o 18:23

  16. #15
    Klubowicz
    Dołączył
    29 styczeń 2021
    Skąd
    Bielsko Biała
    Postów
    398
    Auto
    Tipo SW 1.4
    Rocznik
    2020
    Cytat Napisał krowka1978 Zobacz post
    1. Zamoczyć tarcze i klocki np. myjąc samochód.
    2. Włączyć/zaciągnąć hamulec postojowy.
    3. Zostawić na kilka dni.
    Tak jak piszesz, od kilku lat po umyciu samochód robię przejazd ok. 1km i dobrze hamuję, żeby woda odparowała z klocków i tarcz.
    Inaczej albo zapiecze, albo oderwie klocek od podstawy.
    I w cale nie trzeba zaciągać ręcznego aby wilgoć zrobiła swoje.


 
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. Zablokowany hamulec po wymianie łożyska przedniego.
    Napisany przez Rafix095 na forum Bravo II
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 03-10-2020, 09:38
  2. Zablokowany hamulec ręczny w seicento.
    Napisany przez MateuszPOZNAŃ na forum Forum ogólne o Fiat
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 04-11-2016, 14:27
  3. Odpowiedzi: 11
    Ostatni post: 11-07-2013, 20:02
  4. Punto I bardzo slaby prawy tylny hamulec nozny
    Napisany przez sq6pom na forum Punto
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post: 14-03-2013, 08:36
  5. Trzymający Hamulec Tylny
    Napisany przez gotique na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 18
    Ostatni post: 02-10-2011, 14:39

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

https:fiatklubpolska.pltipo-531zablokowany-hamulec-tylny-bebnowy-49912

hamulec bebnowy jedno kolo sie nie kreci po chwili tak

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl