Trzeba uwzględnić że 60kg to jest dopuszczalne obciążenie statyczne. W ruchu pojazdu z takim obciążeniem na haku przy obciążeniach dynamicznych pochodzących od pracy zawieszenie ta wartość jest dużo większa stąd zabezpieczenie producenta.
Trzeba uwzględnić że 60kg to jest dopuszczalne obciążenie statyczne. W ruchu pojazdu z takim obciążeniem na haku przy obciążeniach dynamicznych pochodzących od pracy zawieszenie ta wartość jest dużo większa stąd zabezpieczenie producenta.
Niezły cyrk jest też z DMC przyczepy. Dokładnie ten sam model przyczepki lekkiej bez hamulca możemy kupić z dowolną DMC wpisaną w papierach, z zakresu 300-750kg (sprzedawca nowej przyczepki wpisze w papiery co sobie klient życzy). To są te same przyczepki, tylko od tego, co zostało wpisane w kwity zależy czy można je legalnie ciągnąć (rubryka O.2 w dow. rej., Tipo sedan ma 500kg).
Ostatnio edytowane przez kjk ; 12-06-2019 o 13:40
Koledzy, jak wrażenia po dłuższym użytkowaniu haków? Jak Westfalia ? Jak Autohak?
Przymierzam się do montażu ,zastanawiam się co wybrać... i gdzie to założyć w okolicach Piaseczno/ Warszawa.
ASO raczej chyba w drugiej kolejności, auto po gwarancji, a i jakieś wyjątkowo wybitne mechaniki to tam nie robią...
A i jeszcze jaka wiązka ? 7 czy 13 pin ?
Ostatnio edytowane przez Celnik ; 06-05-2020 o 09:50
Hej kolego, w innym wątku opisałem dokładnie swoje wrażenia na temat różnych haków, miałem kilka, wszystkie sam montowałem, chcesz to przeczytaj, wg mnie konkluzja jest taka, masz więcej kaski załóż Westfalię, naprawdę jakość premium, liczysz koszty, załóż Auto-hak albo Brink ale upewnij się że wiązka naprawdę jest dedykowana bo różnie z tym bywa mimo zapewnień. Polecam samodzielny montaż jeśli masz zaparcie, nawet nie potrzeba kanału ani podnośnika. Chętnie bym pomógł Ci z montażem ale w obecnej sytuacji, "wicie.... rozumicie... ". Co do wiązki, brałbym 13pin nawet jeśli nie planujesz ciągnięcia kempingu, mam przyczepę towarową Branderup i też ma złącze 13 pin, 7pin chyba powoli odchodzi do lamusa, piny typowo kempingowe możesz zostawić niepodłączone, dodatkową wiązkę można zawsze dołożyć do gniazda. Poza tym zawsze są przejściówki 7pin-13pin.
Ostatnio edytowane przez CIERP ; 06-05-2020 o 10:27
Dzięki za odpowiedź. Poszukam zaraz Twoich postów...
Ok. Poczytałem trochę ale dalej nie czaję jaka ta wiązka ma być, najlepiej dedykowana ale to jest 7 czy 13 pin ? Czy jak dedykowana to juz mnie to nie interesuje? To chodzi o ilość pinów we wtyczce przyczepy ? Przepraszam ale nie wyznaje sie... [emoji6]
Ostatnio edytowane przez Celnik ; 06-05-2020 o 12:01
Wiązka dedykowana może być zarówno 7PIN jak i 13 PIN, chodzi o to, że jest przygotowana do danego modelu auta (długości przewodów, odpowiedni złączki, wtyczki, gniazda itp).
Bierz 13 PIN. dlaczego? a no dlatego, że z 13 można przejść przejściówką na 7 PIN w drugą stronę nie da rady. w 13 PIN masz między innymi (przede wszystkim) światło cofania.
Możesz kupić dedykowaną 7pin albo dedykowaną 13pin, w 13pin masz dodatkowo zasilanie przyczepy kempingowej, jeśli nie planujesz ciągnąć prz. kemp. wystarczy Ci 7pin ale możesz kupić też 13pin podstawową wiązkę, ja tak zrobiłem bo moja prz. towarowa ma wtyk 13pin a wiązkę dodatkową zawsze można dołożyć, w Westfalii występuje oddzielnie, jeśli planujesz kempingowanie to chyba tylko13pin pełna wiązka wchodzi w rachubę, jak nie to jak wolisz, zawsze możesz użyć przejściówki ale na zachodzie Europy to już raczej 13pin, jak się ruszę z kanapy to dokleję fotki mojego zestawu.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Da radę z 7pin na 13pin tylko nie będzie wszystkich opcji, do towarówki i platformy rowerowej wystarczy
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Zdjęcia mojego zestawu, gniazdo auta 13pin Westfalia bez wiązki dodatkowej, wtyk przyczepy towarowej 13pin, przejściówki 13pin-7pin i 7pin-13pin, kempingu narazie nie planuję, mogę podpinać oba typy przyczep a jak chcę pożyczyć komuś przyczepę do auta ze starym gniazdem to też dam radę.
Ostatnio edytowane przez CIERP ; 06-05-2020 o 13:58
w moim wpisie o przełączanie bardziej chodziło mi o wykorzystanie funkcji, że z w 13 są wszystkie z 7
Co istotne:
bagażnik rowerowy jest przedłużeniem pojazdu i powinien posiadać wszystkie światła, które posiada pojazd.
OBWIESZCZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)
z dnia 27 października 2016 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(...)
8a.21) W przypadku gdy obciążony albo nieobciążony bagażnik został zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego
albo zintegrowany z nadwoziem pojazdu, w sposób naruszający art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy, bagażnik powinien być wyposażony w:
1) światła, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 3â5, 7, 8, 12â14, spełniające wymagania określone w załączniku nr 6 do
rozporządzenia;
2) miejsce przewidziane do umieszczenia tablicy rejestracyjnej, spełniające wymagania określone w załączniku nr 5 do
rozporządzenia.
Tak więc w teorii stosowanie bagażnika bez światłą cofania jest niezgodne z prawem.
chyba, że jakimś cudem świateł nie zasłania, ale to mało prawdopodobne.
No i piszemy o hakach i bagażnikach zakupionych po rozpoczęciu obowiązywania ustawy.
Ostatnio edytowane przez Szary83 ; 06-05-2020 o 15:14
Zakładał ktoś te "tańsze" haki z wiązkami dedykowanymi? Będę zakładał haka do SW z gniazdem 13pin, pasuje żeby wiązka haka miała możliwość dezaktywacji org czujników parkowania.
Tak czysto teoretycznie, chyba nie zawsze światło cofania jest wymagane np w przyczepach o DMC do 750 kg (§12 ust1 pkt14) przy spełnieniu pozostałych wymogów ustawy, ale oczywiście 13pin jest "wszystkomające" i takie polecam, zależnie od tego do czego używamy haka można założyć 13pin wiązkę podstawową albo pełną do kempingu, za nieścisłości przepraszam
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Tańsze haki czasami delikatnie mijają się z fabrycznymi mocowaniami, trzeba coś podpiłować albo dogiąć, powłoka lakiernicza jest słaba i szybko koroduje a wiązki są dedykowane połowicznie, tzn zawierają moduł współpracujący z autem ale z reguły trzeba robić wcinkę w instalację. Tańszy hak także spełni swoje podstawowe zadanie ale wymaga więcej pracy i ingerencji w auto.
PS Przepraszam za podpis cytatu ale nie ogarniam narazie tego cytowania, chyba już czas wziąć łopatę i iść do lasu...
Ostatnio edytowane przez CIERP ; 06-05-2020 o 18:17
Dziękuję wszystkim za uwagi.
Telefon mi się włączył w kieszeni w pracy i chyba coś wysłałem....
Ostatnio edytowane przez Celnik ; 06-05-2020 o 18:25 Powód: Pomyłka
Zakładałem Steinhoffa z 4 lata temu do Punto 2, pasował idealnie i po tym czasie sam zaczep i wspornik haka tzn. to co jest widoczne zero korozji. Z rok temu zakładałem do Caddy hak z Aut-hak jak dobrze pamiętam, tutaj już widać było że zestaw "po piniądzach" aczkolwiek też pasował bez większych problemów. W obu przypadkach zakładałem zwykłe 7pin gniazdo z wiązką uniwersalną.
Ja mam AutoHak z uniwersalną wiązką. Jedyny minus jest taki, że przy cofaniu wyją fabryczne czujniki cofania, ale ja ciągnę przyczepę lub uchwyt rowerowy tylko kilka razy w roku, więc mogę to zignorować. Co do korozji, nawet jeśli się pojawi, będzie powierzchniowa, łatwa do usunięcia i bez znaczenia poza estetyką. Przecież taki kawał żelastwa nie przerdzewieje w ciągu życia Tipka.
Nie twierdzę że zawsze tańsze haki rdzewieją, pewnie jak ze wszystkim zależy jak się trafi, auta też jedne się psują inne wcale, to moja subiektywna opinia poparta własnym doświadczeniem:
peugeot 807, hak-pol, wiązka uniwersalna, po 4 latach czarnorudy;
Peugeot 307, Steinhoff, wiązka dedykowana, po 2 latach czarnorudy;
Volvo V40, Brink, wiązka uniwersalna, po kilku latach czarnorudy;
Mercedes Vito 639, Westfalia, wiązka dedykowana, 6 lat hak prawie jak nowy;
Fiat Tipo, hak Brink, wiązka Westfalia, prawie 2 lata narazie ok.
Oczywiście te haki nie rdzewiały tak że farba się łuszczyła ale widać było rude wykwity i kilka razy musiałem to i owo podmalować, nie mieszkam nad jeziorem a auto stoi w garażu więc nadmiaru wilgoci nie ma. Bodajże w haku Steinhoff musiałem zrobić fasolkę w 2 otworach bo brakowało po 3mm. Odkąd kilka lat temu za Auto-hak do Vito z uniwersalną wiązką warsztat zażyczył sobie prawie 1000 zł a w serwisie Mietka powiedzieli że za 1000 z groszem sprowadzą mi Westfalię dedykowaną z Niemiec montuję haki sam i wolę różnicę dołożyć do jakości, poza tym lubię to robić i nie jest to trudne ale nikomu nie narzucam wyboru, jak wcześniej napisałem każdy hak spełni swoją podstawową rolę a reszta to kwestia gustu, co kto lubi, pozdrawiam i zachęcam do własnoręcznego montażu.