witam wszystkich klubowiczów mam pytanie jaki akumulator do stilo 1.9 JTD wersia Dynamik
witam wszystkich klubowiczów mam pytanie jaki akumulator do stilo 1.9 JTD wersia Dynamik
Topla Energy 75 Ah 750A
czy nie za duży ???? myślałem o 60 AH
Kupisz 60Ah i za rok będziesz pisał, że słabo kręci
Ta Topla to dobra opcja, wysoki prąd rozruchowy od razu jest odczuwalny.
They see me trollin', they hatin'
308 SW 2.0, Focus MK2, GS500 i inne...
2009 - 2017 Marea Weekend 1.9 JTD CF2 Verde Gardena
Większy nie zawsze znaczy, że będzie lepszy - eksploatacja na krótkich odcinkach z wieloma rozruchami szybciej wykończy akumulator o większej pojemności gdyż alternator nie zdoła go naładować.... a niedoładowany akumulator to jego zasiarczenie i szybka śmierć. Z wielkością akumulatora nie ma co przesadzać: radzę akumulator większy o max 5Ah od tego co zaleca producent. Inaczej aby nie doprowadzić większego akumulatora do szybkiego zgonu trzeba go będzie częściej doładowywać. Co innego prąd rozruchowy - do diesla trzeba szukać akumulatory o możliwie wysokich prądach rozruchowych dla danej pojemności akumulatora.
Ostatnio edytowane przez starling ; 04-01-2016 o 20:58
podpisuję się ręcami i nogami pod postem wyżej. A to że długo kręci może być przyczyną złego stanu rozrusznika a nie akumulatora.
Przecież nikt nie każe kupować akumulatora 150Ah, tylko 75. I warto wziąć większy akumulator, co najmniej z 2 powodów. Po pierwsze Włosi nie cierpią w wyniku mrozów i dla nich 60Ah w jtd to zupełnie wystarczająca pojemność, a po drugie w starym samochodzie potrzeba więcej prądu np. na kompensację pogorszonych wiekiem połączeń elektrycznych czy spadku skuteczności rozrusznika.
to racja, ale to:
jest chyba najczęscie powtarzanym zdaniem w kontekście doboru akumulatora do samochodu. Każdy to powtarza, a nikt nie napisze dlaczego miałoby się tak stać. Załóżmy, że mamy akumulator 50Ah i drugi 75Ah, oba naładowane w 80%. Na start zużywamy (mocno przeszacowane) 2Ah. W jednym zostało nam 38Ah, w drugim 58Ah. Jechaliśmy krótko, na światłach mijania, z graniem szyby tylnej, więc doładowaliśmy tylko 1Ah. Mamy więc 39Ah i 59Ah. Oba są niedoładowane. Dlaczego więc ten większy ma umrzeć szybciej?
no i jeszcze jedna sprawa. Alternatory w samochodach są wydajne, jeśli się nie mylę JTD ma 120A - nie widzę więc powodu, żeby kupować jakieś badziewie 55Ah w obawie o doładowanie. To nie czasy prądnic!
They see me trollin', they hatin'
308 SW 2.0, Focus MK2, GS500 i inne...
2009 - 2017 Marea Weekend 1.9 JTD CF2 Verde Gardena
U mnie jest centra futura 60ah, 5lat skończyła i dalej kręci taka pojemność była i taka kupiłem i nie narzekam
Błąd w Twoich końcowych wnioskach ale obliczenia zrobiłeś dobrze ! - ponieważ oba akumulatory w tych samych warunkach będą ładowane identycznie tzn. tym samym prądem więc ten o mniejszej pojemności zostanie lepiej naładowany. Zgodnie z Twoimi przykładowymi danymi po rozruchu stosunek pojemności wyniesie : 38/58=0,655 , a po jeździe stosunek pojemności wyniesie : 39/59=0,661.... z czego wynika, że procentowo mniejszy akumulator został lepiej naładowany od większego - kilka takich cykli i różnica będzie jeszcze bardziej znacząca. Dlatego we wcześniejszym poście zwróciłem uwagę na sposób eksploatacji akumulatora - czyli przejeżdżane odcinki pomiędzy kolejnymi rozruchami.
dlaczego zakładasz ten sam prąd ładowania obu akumulatorów? Całe twoje obliczenia psu na budę przy tym założeniu. W aucie masz stabilizator napięcia, a nie prądu, więc prąd ładowania większego akumulatora (wynikowy) będzie większy. A przy alternatorach rzędu 100-120A nie ma co się bać o ujemny bilans więc nadal nie jestem przekonany do twojej teorii.
They see me trollin', they hatin'
308 SW 2.0, Focus MK2, GS500 i inne...
2009 - 2017 Marea Weekend 1.9 JTD CF2 Verde Gardena
@starling
akumulatory mają dość podobne parametry względem pojemności. Prąd rozruchowy w granicach 8-10C oraz prąd ładowania w granicach ~0.1C(choć można i gotować aku na 0.3C). Czyli takie 2 aku o pojemnościach 60Ah i 75Ah będą miały prądy rozruchowe w przedziale 480A-600A dla pierwszego i 600A-750A dla drugiego. To samo tyczy się ładowania. Pierwszy będzie miał przyswajalność na poziomie 6Ah/h a drugi 7.5Ah. Zakładając, że na rozruch zużywamy ~1Ah to który naładuje się szybciej?
Ostatnio edytowane przez Wiktor ; 05-01-2016 o 23:15
@andrzej-72 -> kupiłeś ten akumulator? Jaką pojemność wybrałeś?
@starling -> Wiktor podał tutaj konkretne dane, z których wynika, że jednak większy akumulator wypada lepiej - jak to więc jest z tym niedoładowaniem?
They see me trollin', they hatin'
308 SW 2.0, Focus MK2, GS500 i inne...
2009 - 2017 Marea Weekend 1.9 JTD CF2 Verde Gardena