Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 15 z 15
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    09 luty 2021
    Skąd
    Bielsko-Biała
    Wiek
    37
    Postów
    6
    Auto
    FIAT Sedici 1.9 JTDM 8V
    Rocznik
    2007

    Świce żarowe do 1.9 JTDM / złe dane katalogowe

    Witam,

    Jestem nowy, mój pierwszy post ale mam nadzieję że będzie dla potomnych, a przy okazji potwierdzę coś. Nie znalazłem wątku o świecach zatem piszę:

    Walczę ze złym odpalaniem mojego Sedici odkąd kupiłem. Zaraz na początku wymieniłem świece i poduszkę silnika (PS. polecam zamontować od wersji 2.0 D)
    Wszystkie dane, odczyty komputerowe książkowe, ciśnienie na CR ok, wtryski po regeneracji, generalnie brak pomysłów itd....

    W końcu wizyta u innego mechanika i pierwsze rozeznanie --> złe świece. (czekam właśnie na oddanie auta)

    orginał 46754154 (z epera) --> 103/24 mm [długość / głębokość zabudowy]
    moje obecne NGK D-POWER 36 Y-534J DP36 3413 NGK --> [103/25]
    zalecane BOSCH 0250202132 (przez mechanika) [109/30]

    po przestudiowaniu całego forum z alfy + gdzieś po drodze fiat croma - ot wyszło że były źle dobrane w katalogu -->powinny być te dłuższe.
    Stąd moja prośba, aby potwierdzić/zaprzeczyć kto z Was wymieniał i na jakie?
    Wówczas mam nadzieję rozjaśni się.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Master
    Dołączył
    29 listopad 2016
    Skąd
    Chęciny
    Postów
    1,917
    Auto
    500L 1,3 jtd,500X 1,6 jtd2
    Rocznik
    ,2013,2020
    Napisz ,czy się poprawilo ?

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    09 luty 2021
    Skąd
    Bielsko-Biała
    Wiek
    37
    Postów
    6
    Auto
    FIAT Sedici 1.9 JTDM 8V
    Rocznik
    2007
    Napiszę, napiszę dopiero ale dopiero pod koniec miesiąca (czekam w kolejce do mechanika).

    Generalnie rzecz biorąc kogo bym się nie zapytał z mechaników (3 takich w rodzinie posiadam [o zgrozo!]) to każdy się za głowę łapie - "...jak włożysz dłuższe świece to się jest ryzyko że tłok uderzy o świece... ja się nie chwytam"

    Zatem pozostaje mi
    1) wymienić i przekręcić silnikiem na wale ręcznie - w nadziei że nie napotka się oporu
    2) poczekać aż ów spoza rodziny mechanik weźmie ryzyko na siebie - tutaj niestety muszę czekać ładnie w kolejce.
    3) zapytać na forum

    na razie wybieram kolejność 3-2-1.

    tak czy siak daję link co wyszukałem na innych forach - i tutaj jednoznacznie że pomogło:
    https://forum.autokacik.pl/index.php...o%C5%9B%C4%87/
    https://www.forum.alfaholicy.org/159...ilniku-74.html

  5. #4
    Master
    Dołączył
    29 listopad 2016
    Skąd
    Chęciny
    Postów
    1,917
    Auto
    500L 1,3 jtd,500X 1,6 jtd2
    Rocznik
    ,2013,2020
    Mam ten sam silnik w stilo,az jutro zmierze te swiece starą i nowa. Wymieniam sam i nie przyszlo mi do glowy,ze są az takie roznice.Nigdy nie mierzylem, swiece z al..ro, zawsze najtansze!? kupowalem.
    auto 17 lat, 267 kkm ,nigdy nic nie dotknęlo. U Ciebie , to bedzie problem z mapą sterownika (na moje). Dawki startowe trzeba zmienić i bedzie palil od strzala.
    A ten numer z odpieciem czujnika temp. na termostacie i zapalasz silnik....robiles? Wtedy sterownik sam dobiera dawke startową i pali "na dotyk"

  6. #5
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    09 luty 2021
    Skąd
    Bielsko-Biała
    Wiek
    37
    Postów
    6
    Auto
    FIAT Sedici 1.9 JTDM 8V
    Rocznik
    2007
    Robiłem robiłem - pali wówczas cacy.
    Widzi wówczas -40C i daje większą dawkę i dłużej grzeje świece... i wywala błąd notabene.
    I nawet rozmawiałem ze specem od map (okolice krk), ale...

    Na moje rozumienie świata (czyt. rozruch silników diesla zimą) podstawowa sprawa to świece (takie must be), i jak do tego dodać te "odkrycia" to aż mnie coś bierze... tylko potrzebuje podeprzeć teorię.
    Z drugiej strony moja teoria nie do końca działa bo mogę sobie grzać i 5 razy, a i tak zapali tak samo (czyt. rzeźbienie).
    No chyba że jeżeli świeca w ogóle nie wystaje z głowicy (bo jest taka aż za krótka) - to ciepło oddaje do wówczas do korpusu głowicy, zamiast grzać komorę cylindra.

    Tak czy inaczej - jeżeli dowiem się że inni posiadacze ów silnika mają te dłuższe (109/30)- to wymieniam świece jako krok 1, jeżeli natomiast nie zadziała do robię dawki.
    Nie omieszkam się podzielić rezultatami.
    Wielkie dzięki w ogóle za podjęcie tematu - myślałem że będzie martwo.

  7. #6
    Master
    Dołączył
    26 czerwiec 2017
    Skąd
    Pińczów
    Postów
    1,905
    Auto
    Grande Punto 1.9 MultiJet, 1.4 8V
    Rocznik
    2006, 2009
    U mnie po wymianie z febi 15959 na boscha poprawiło się o wiele, oczywiście na plus.
    Dokładnego modelu boscha nie pamiętam teraz, wrzucę, kiedy pójdę do auta, pudełka i stare świece leżą w bagażniku.
    Wiem tylko, że były dłuższe o 0,5 cm od febiego.

    Teraz czekam jeszcze na przewód ze sterownika, do świec. Idzie z Włoch już prawie miesiąc. W PL nie dało rady tego dostać.
    Czemu wymieniam? Bo fajeczka na drugim cylindrze jest trochę za luźna i często wali błędami przy odpalaniu. Poprawić tego nie dało rady, a pojedynczych fajek nie opłaca mi się wymieniać.

  8. #7
    Master
    Dołączył
    26 czerwiec 2017
    Skąd
    Pińczów
    Postów
    1,905
    Auto
    Grande Punto 1.9 MultiJet, 1.4 8V
    Rocznik
    2006, 2009
    A więc sprawdziłem. Świece to Bosch Duraterm 0 250 202 132 - EAF

  9. #8
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    09 luty 2021
    Skąd
    Bielsko-Biała
    Wiek
    37
    Postów
    6
    Auto
    FIAT Sedici 1.9 JTDM 8V
    Rocznik
    2007
    Czyli potwierdza się.
    U siebie w starym STILO (też 1.9 JTD 8V) też te same świece - ale tutaj katalog wskazuje prawidłowo.

    Z ciekawostek sprawdziłem bliźniaka SX4 - i tutaj katalog wskazuje prawidłowe (109/30)

    A tak na marginesie - obecne temperatury rano -10C wczoraj / -14C dzisiaj - autko odpala za 1 razem - nie idealnie, ale znacznie lepiej niż w kiedy było 0~10C
    Czyli zmiana dawek, wydłużenie czasu grzania świec i już mamy lepiej.
    Tak czy inaczej - najpierw świece - czekam na swoją kolejkę.

  10. #9
    Master
    Dołączył
    26 czerwiec 2017
    Skąd
    Pińczów
    Postów
    1,905
    Auto
    Grande Punto 1.9 MultiJet, 1.4 8V
    Rocznik
    2006, 2009
    Nie wiem tylko z jakiego katalogu korzysta mój mechanik. Zamówił takie świece jakie miał w katalogu. Zauważyli tą różnicę w długościach dopiero przy wymianie.

    Ja jak na razie nie grzebię w sofcie. Dopóki mechanicznie nie będzie idealnie, to lepiej nie ruszać, żeby nie zaszkodzić jeszcze bardziej.

  11. #10
    Master
    Dołączył
    29 listopad 2016
    Skąd
    Chęciny
    Postów
    1,917
    Auto
    500L 1,3 jtd,500X 1,6 jtd2
    Rocznik
    ,2013,2020
    Takie "cudenko" zamontujcie i jak ręką odjął...zero problemow z rozruchem...
    https://allegro.pl/oferta/zle-odpala...dti-4868994084

  12. #11
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    09 luty 2021
    Skąd
    Bielsko-Biała
    Wiek
    37
    Postów
    6
    Auto
    FIAT Sedici 1.9 JTDM 8V
    Rocznik
    2007
    Witam,
    Potwierdzam - wymiana świec przyniosła oczekiwany rezultat w 80% tzn. auto zapala znacznie lepiej ,ale jednak trzeba poczekać te kilka sekund aby świeca zdążyła nagrzać komorę spalania (kilka = ~8 sekund od przekręcenia kluczyka).

    Czy jest to błąd katalogowy? mogą to stwierdzić jedynie Ci którzy wymieniali świece z oryginalnych - ja niestety nie.
    Być może zamontowanie dłuższej świecy to patent mechanika - i tutaj ukłony bo ktoś dochodził do takiego rozwiązania i zdało rezultat. Na dodatek wymiana świec jest chyba jednym z najmniej bolących portfel rzeczy.

    Odnośnie cudeńka - sprawdzałem ten gadżet i nie działał do końca - wywalało błąd - braku odczytu temp. cieczy chłodzącej oraz dodatkowo przy wyłączaniu zapłonu wariował wentylator.
    Jeżeli jednak ktoś chce iść w "leczenie objawowe" to polecam zrobić dawkę rozruchową +/- wydłużenie grzania świec u tunera - od 100 zł w okolicach KRK można zrobić.

    Co jeszcze mogę dodać. Co warto sprawdzić i dlaczego (na chłopski rozum - tak jak na podchodziłem do tematu) :
    1. Akumulator - bo musi mieć wystarczająco amperów żeby mieć moc zakręcić.
    2. Rozrusznik - bo musi zakręcić silnikiem - jak nie da wystarczająco obrotów to sterownik nie poda dawki paliwa - powiedzmy że do tych 250 musi dokręcić
    3. Czujnik położenia wału korbowego - musi zczytać obroty silnika aby dać sygnał do sterownika. Rzadkość ale też się zdarza że się zepsuje.
    4. Doprowadzanie paliwa
    a) Pompa w baku - czy oby jakiś syf nie przeszkadza
    b) filtr paliwa - jw
    c) Zapowietrzanie układu - tutaj na innych forach można poczytać w szczegółach
    d) odpowiednie ciśnienie na CR - wiadomo min 300 bar
    e) Wtryski - tutaj temat rzeka - nie tylko ciśnienie wtrysku, dawka, do tego kształt mgiełki itd.
    5. Temperatura otoczenia
    Wcześniej u mnie :
    -9 do 20 stopni = kręcenie po 20 sekund
    -10 i mniej ==> auto zapala bez problemu! bo:

    6. Sterownik silnika - czyli dawka rozruchowa - słowo klucz.

    Do zapłonu potrzebujemy:
    a) dostarczenia powietrza
    b) Paliwa
    c) sprężenia - czyt. warunków zapłonu

    a oraz b są zależne od temp. silnika - i regulowane według tablicy rozruchowej gdzie przypisane są wartość dawek względem obrotów* silnika i jego temperatury.
    I teraz co można zrobić aby poprawić zapłon - moje konkluzje:
    a) dostarczyć więcej powietrza - no to się nie da
    b) dostarczyć więcej paliwa - czyli albo szybciej kręcimy silnikiem* , albo zmieniamy dawkę paliwa - czy to montując super urządzenie czy jadąc do tunera.
    c) poprawić warunki zapłonu - czyli podgrzać więcej.

    W moim przypadku pomogło i życzę wszystkim również rozwiązania problemów przy jak najniższych kosztach i nerwach.
    PS. ze mnie to żaden mechanik więc jeżeli opisuję rzeczywistość niezgodnie ze sztuką to proszę nie nie besztać od razu.

  13. #12
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    09 luty 2021
    Skąd
    Bielsko-Biała
    Wiek
    37
    Postów
    6
    Auto
    FIAT Sedici 1.9 JTDM 8V
    Rocznik
    2007
    Witam,

    Zrobiło się nieco cieplej tzn. około 20 stopni w moim garażu i problem z ciężkim odpalaniem nieco powrócił - tzn. trzeba było kręcić ze 2~3 sekundy (po uprzednim odczekaniu aż zagrzeje świece)
    Generalnie nie minął tydzień, zdenerwowałem się i zrobiłem dawkę rozruchową.

    Koszt : 100 zł (w KRK)
    dojazd: 60 zł
    św spokój: bezcenne

    Zwiększenie dawki dla 0, 10,20,30,40 stopni.
    Rezultat: zapala "na dotyk", bez czekania aż cała choinka zgaśnie (za wyjątkiem świec)
    Dużo obaw, ale dla 100 zł i św spokój to aż żałuje że tak długo zwlekałem.
    Więc jeżeli ktoś ma podobny problem to polecam "leczenie objawowe" w sofcie (nie przy użyciu "cudeńka")

  14. #13
    Master
    Dołączył
    29 listopad 2016
    Skąd
    Chęciny
    Postów
    1,917
    Auto
    500L 1,3 jtd,500X 1,6 jtd2
    Rocznik
    ,2013,2020
    Dobrze ,ze ogarnąles problem. Ja zamontowalem "cudenko" ,juz drugi rok leci, gdyż mialem problem z zapaleniem zimnegom silnika latem przy temp. powyzej 25stC. W zime na mrozie palil od strzala, taki paradoks. Auto mam ze sporym przebiegiem ,ponad 200kkm, a nie chcialem isc w koszty pompy CR itd. U mnie nie generuje zadnych bledow (bravo 2,0 jtd). Uklad spelnia swoją funkcję, wiec na razie nie grzebie w dawkach...

  15. #14
    Master
    Dołączył
    26 czerwiec 2017
    Skąd
    Pińczów
    Postów
    1,905
    Auto
    Grande Punto 1.9 MultiJet, 1.4 8V
    Rocznik
    2006, 2009
    U mnie wymiana przewodów pomogła Trochę się naczekałem, ale warto było Żadnych problemów z odpalaniem już nie ma, nie puszcza dymka, żadnych błędów w sterowniku. Wchodzę, przekręcam kluczyk i w drogę...

  16. #15
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    14 styczeń 2021
    Skąd
    W-wa
    Wiek
    45
    Postów
    4
    Auto
    Fiat Sedici
    Rocznik
    2007
    Potwierdzam ja kupiłem świece beru zgodnie z katalogiem, niestety były o ok. o,5cm krótsze.
    Ale które są prawidłowe nie wiem.IMG_20220307_104507_835.jpg


 

Podobne tematy

  1. TIPO Sedah/HB/SW brakujące elementy - nr katalogowe
    Napisany przez Szary83 na forum Tipo
    Odpowiedzi: 141
    Ostatni post: 21-03-2024, 17:00
  2. 192.A1.000 prawidłowe dane wtrysków
    Napisany przez grzegorzacy na forum Stilo
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 04-01-2021, 21:02
  3. Dane techniczne
    Napisany przez szoszon na forum Croma
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 10-12-2017, 19:29
  4. dane producenta na temat pasowania w 127
    Napisany przez mechanik34 na forum Old Timers i inne
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 11-12-2016, 12:40
  5. Dane z FES brava 1.2 16v
    Napisany przez piotrek1988 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 02-07-2012, 22:25

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl