Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 11 z 11
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 listopad 2023
    Skąd
    kujawsko-pomorskie
    Postów
    53
    Auto
    Punto Evo 0,9 TwinAir
    Rocznik
    2013

    Ruzrusznik nie kręci, słychać jedno tyknięcie i tyle

    Dwa miesiące działał bez zarzutów, palił nawet po 2 tyg. postoju. Wczoraj zrobiłem nim 70km postawiłem, dzisiaj przekręcam i tylko pojedynczy pstyk chyba rozrusznika i tyle.
    Zapalają się kontrolki te co zawsze i tyle, nic nie przygasa, żadnych komunikatów. Nie kojarzę tylko czy wcześniej zapalała się żółta kontrolka trójkąta z wykrzyknikiem w środku nad obrotomierzem. Nie kojarzę czy była czy nie - nie zwraca się na to uwagi tyle ich tam się zapala.

    Miernik - kontrola akumulatora - 100% sprawny, z resztą widać że to prawie nowe, może z rok ma, 60Ah 640A EFB Bosch
    Ale... nie takie cuda widziałem, dobre aku z drugiego auta przełożyłem - to samo.
    Czytam internety - kabel masowy. Sprawdzam mocne wszystko, czyste. Ten od podłużnicy ruszyłem, psiknąłem odrdzewiaczem, złożyłem. Do oczka na skrzyni, do śruby w nim ciężko się dostać bo pod wysprzęglikiem. Ale tam wszystko ok wygląda, nic nie zarośnięte czy zielone.
    Popukałem kilka razy w elektromagnes rozrusznika bo tylko do tego dałem radę się dostać dużą grzechotką - postukałem na ile się dało. Złożyłem wszystko.
    A gdzie tam - to samo. Zapłon, pompa paliwa, wszystkie kontrolki co zawsze (jak wspomniałem nie wiem czy ten żółty trójkąt z wykrzyknikiem) i pstyk pod maską i tyle tego było.
    Gónwo jedno, jeszcze ten cholerny mróz. Nikogo żeby na pych odpalić itp.
    Żadne komunikaty błędów się nie wyświetlają, nic. Żadne immo itp kłódki jak to inni opisywali. No 2 m-ce działał, teraz jak cholera mróz największy ani gónwo myśli.
    Za co się jutro zabrać ? Na pych odpalić i liczyć że po rozgrzaniu się "samo naprawi" ? Bo muszę gdzieś na jakiś podnośnik podjechać żeby się do rozrusznika dostać jeżeli to on może być winowajcą.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    02 sierpień 2018
    Skąd
    X
    Postów
    469
    Auto
    GP 1,4 8V LPG
    Rocznik
    2009

    Question Jaki silnik? Od kiedy masz auto? Historia serwisowa?

    Ale jakie "2 miesiące działał", co to za informacja? Auto jest kupione 2 miesiące temu, czy rozrusznik był robiony 2 miechy temu?
    Rozrusznikiem steruje pewnie jakiś przekaźnik w skrzynce bezpieczników głównej (i jeszcze jeden wewnętrzny w "Body Computerze", czy "BSI" w innych markach to się nazywa). Zlej ją WD-40 profilaktycznie.
    To też typowa usterka Grande/EVO/2012, "masę" w internecie znalazłeś, a tego nie? A może szukasz w internecie tylko "EVO", bo myślisz, że to inny model?
    GRANDE rządzi! Większość usterek i rozwiązań jest w internecie "do Grande".
    Chociaż silnik "TwinAir" może ma jakieś nietypowe sterowanie/rozruch, nie wiem...ale znając Fiaty, to poszli na łatwiznę i większość rzeczy będzie "po staremu".

    W zimie też się powinno dać zapalić na pych, samodzielnie (chyba, że śniegiem zasypało i jest pod górkę to OK), dorosły chłop ma być w stanie pchnąć auto rozmiarów Punto. Do tego są stacjonarne metody odpalania (kręcenie uniesionym kołem na przykład). Można też kogoś poprosić o holowanie krótkie.

    Wcześniej wypadałoby zajrzeć w OBD2, może tam jakieś rewelacje będą, błędy, parametry z czujników nie mające sensu w zimie.
    Ostatnio edytowane przez GrandePunto8V ; 11-01-2024 o 05:17 Powód: Lenistwo i myślenie, że ma EVO ("inny" model niż Grande).

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 listopad 2023
    Skąd
    kujawsko-pomorskie
    Postów
    53
    Auto
    Punto Evo 0,9 TwinAir
    Rocznik
    2013
    Cytat Napisał GrandePunto8V Zobacz post
    Ale jakie "2 miesiące działał", co to za informacja? Auto jest kupione 2 miesiące temu, czy rozrusznik był robiony 2 miechy temu?
    No kupiłem i działał... Nic nie robiłem bo i po co jak za każdym razem z pierwszego obrotu. Pisali też o rozrusznikach ale tego nie jestem w stanie wyjąć sam pod domem - muszę do mechanika podjechać. Dziwi mnie tylko że wcześniej żadnych, ZERO, objawów. Podchodziłem, pyk i chodzi. A dzisiaj (wczoraj) ani myślał.
    Niczym się nie podpinałem jeszcze - mam tam tylko jakieś coś uniwersalne - ale zobaczę czy się uda połączyć i czy coś pokaże.
    Problemy z masami, rozrusznikami itp - z tego co pisali - dotyczyły głównie sztuk dobre 7-8 lat starszych od mojego (a i pewnie ze sporo większym przebiegiem). Mój ledwo 10 lat i 118 tys km.

  5. #4
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 listopad 2023
    Skąd
    kujawsko-pomorskie
    Postów
    53
    Auto
    Punto Evo 0,9 TwinAir
    Rocznik
    2013
    Podpiąłem się jakimś uniwersalnym skanerem po BT i darmową apką Car Scaner. Były tam jakieś błędy ale wszystko stare. Po ich wykasowaniu i kolejnych 2x skanowania błędów zero. A rozrusznik jak pukał tak puka i tyle. Wychodzi na to że mechanicznie jest uwalony. Nie tyle pewnie rozrusznik co sam elektromagnes na nim ale... i tak trzeba wyrwać całość żeby dać to do naprawy lub kupić nowy. Ale zanim to - sprawdzę jeszcze tą skrzynkę z przekażnikami pod maską (obok aku). Może tam któryś coś nie teges bo jednak

    Screenshot_20240111-111424_1.jpg

    ostatni błąd P0615 wskazuje
    Zbyt duża rezystancja upływ do masy lub przerwa może powodować błąd P0615

  6. #5
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 listopad 2023
    Skąd
    kujawsko-pomorskie
    Postów
    53
    Auto
    Punto Evo 0,9 TwinAir
    Rocznik
    2013
    Dobrałem się do skrzynki bezpieczników. Niestety ale u mnie wygląda ona inaczej niż po intenretach znalazłem

    sk5.jpg

    i nie wiem który z przekaźników może być od rozrusznika. Poruszałem każdym, żaden nie jest potreszczony czy cokolwiek co by mogło sugerować przegrzanie. Wyciągnąłem, obejrzałem gniazda, styki, powąchałem - nic nie śmierdzi spalenizną, nic tam nie wygląda aby cokolwiek niedomagało. Wszystko zatem wskazuje na rozrusznik.
    Przy okazji na skrzynce mam dziwny kabel z bezpiecznikami który jest zwinięty w pętelkę i leci gdzieś tam na dół ku ścianie grodziowej. Ktoś wie co to, po co i od czego ?

    sk1.jpg

    sk2.jpg

    sk3.jpg

    sk4.jpg

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    Temperatura gdzieś od 2h jest zero, może trochę na plusie. Podszedłem z ciekawości zobaczyć.
    Zapalił z obrotu jakby przed chwilą zgaszony.
    Nic już nie rozumiem poza tym że rozrusznik tak czy tak wyjąć trzeba do przejrzenia bo tak być nie może.

  7. #6
    Master
    Dołączył
    08 marzec 2016
    Skąd
    Toruń
    Postów
    5,527
    Auto
    500X Lounge 1.4 16V MultiAir Turbo, Seat Ateca Xperience 1.5 TSI Evo 2
    Rocznik
    04.2016, 05.2023
    Mnie w samochodach już nic nie zdziwi w temacie druciarstwa...

  8. #7
    Klubowicz
    Dołączył
    02 sierpień 2018
    Skąd
    X
    Postów
    469
    Auto
    GP 1,4 8V LPG
    Rocznik
    2009

    Lightbulb Narzędzia (multimetr) w dłoń i kombinujemy.

    W internecie niestety nie ma aktualnych opisów skrzynek, ani schematów do najmłodszych roczników. Słabo to wygląda.
    https://fusesdiagram.com/fiat/fuses-...t-punto-3.html Brak rozrusznika.
    https://fuse-box.info/fiat/fiat-punto-2013-2018-fuses Brak rozrusznika.
    Albo to błąd, albo faktycznie coś innego steruje rozrusznikiem, dodatkowy moduł (może to mieć związek ze start&stop na przykład), albo zasilanie jest dzielone jakoś z innymi obwodami (dlatego zapomnieli dopisać rozrusznika w opisie).

    Starsze graty (Grande) miały klasyczny (prawie) układ. Rozrusznik ma swój przekaźnik (nawet dwa po drodze) i bezpiecznik 30 Amperów. Natomiast sterowanie jest z ECU, za pośrednictwem CAN z Body Computera (a ten ogarnia stacyjkę).
    https://4cardata.info/elearn/199/2/1...0000/199001400

    Szukaj u siebie podobnego obwodu. Całkiem tego pewnie nie zlikwidowali. Może przekaźnik jest w drugiej skrzynce, w kabinie (nie pod maską), może Body lub ECU bezpośrednio ogarniają rozrusznik? Do sprawdzenia po kabelku, od rozrusznika po wiązce iść (czy porozpinać wtyczki i omomierzem znaleźć gdzie to idzie, skąd, co uruchamia rozrusznik, żadna filozofia wyższa, a raczej "robota głupiego" omomierzem). Jak znajdziesz żyłę sterującą (elektromagnes), to rozrusznik można przetestować "na krótko" z plusa. Tylko biegi na luzie (N).

    Niektóre bezpieczniki bywały już na klemie dodatniej, co rocznik to inna odmiana (albo brak - również gdy auto było bite i robili ulepa, przypadkowe wiązki dorobione, dlatego możesz mieć takie dziwadło wiszące pod maską, może 1 z tych 2 jest od rozrusznika?).

    PS
    Tam jest jeszcze zwykły osobny rozrusznik i alternator, czy jakaś chimera dwufunkcyjna (alternatoro-rozrusznik)? Oby nie.

    Cytat Napisał Piasek80 Zobacz post
    Nic już nie rozumiem poza tym że rozrusznik tak czy tak wyjąć trzeba do przejrzenia bo tak być nie może.
    To są normalne objawy usterki w elektryce. Coś nie łączy, zależnie od wieku, liczby cykli (łączeń), korozji, pogody (temperatura, wilgotność), jakości zasilania (napięcie, zapady pod obciążeniem, słaba masa). Nic specjalnego.
    Trzeba odseparować odbiornik (rozrusznik) od jego obwodu sterowania i zasilania, co padło. A nie w ciemno obstawiać "to rozrusznik" (nie kręci rozrusznik = wymieniam rozrusznik, tak się nie "diagnozuje" samochodów). W ostatnich latach (5-10) spadła jakość elementów stykowych (wtyczki, gniazda, styczniki, przekaźniki, wyłączniki) w przemyśle (więc w motoryzacji zgaduję, że też).
    Ostatnio edytowane przez GrandePunto8V ; 11-01-2024 o 21:03 Powód: Linki, alternatywne rozwiązania itd.

  9. #8
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 listopad 2023
    Skąd
    kujawsko-pomorskie
    Postów
    53
    Auto
    Punto Evo 0,9 TwinAir
    Rocznik
    2013
    Cytat Napisał GrandePunto8V Zobacz post
    Tam jest jeszcze zwykły osobny rozrusznik i alternator,
    tak, normalny zwykły osobny rozrusznik i obok osobny alternator. Wyjąć i tak muszę dla samego świętego spokoju. To ma swoje 10 lat, ileś tam dziesiąt tys cykli rozruchowych, w środku już może nie być szczotek czy tam syfu się z nich tyle nazbierało że to w połączeniu z wilgocią i mrozem skleiło go. Bo na to wszystko wskazuje: mróz ustąpił - rozrusznik zaczął działać.
    A autem kobieta jeździ także ... sam wiesz, tam musi być wszystko na tip-top bo inaczej mogę mieć któregoś dnia telefon że stoi właśnie na środku skrzyżowania bo jej zgasł i co ona ma zrobić bo zakorkowała pół miasta.

  10. #9
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 listopad 2023
    Skąd
    kujawsko-pomorskie
    Postów
    53
    Auto
    Punto Evo 0,9 TwinAir
    Rocznik
    2013
    Dziś rano -5*C. Bez wsiadania z ciekawości przekręciłem kluczyk... odpalił z obrotu. Jedno co mnie zdziwiło, ułamek sekundy w trakcie rozruchu taki dość dziwne chrząknięcie rozrusznika. Także musowo do wyjęcia i kontroli/przeglądu przez fachowców.

  11. #10
    Klubowicz
    Dołączył
    02 sierpień 2018
    Skąd
    X
    Postów
    469
    Auto
    GP 1,4 8V LPG
    Rocznik
    2009
    To też typowe w rozrusznikach Grande/EVO, bendix zgrzyta.

  12. #11
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    02 listopad 2023
    Skąd
    kujawsko-pomorskie
    Postów
    53
    Auto
    Punto Evo 0,9 TwinAir
    Rocznik
    2013
    Dzisiaj odkryłem że to ustrojstwo ma Start&Stop. To się nie ma co dziwić że rozrusznik zamęczony.


 

Podobne tematy

  1. Czy samochód ciągnie na jedno koło?
    Napisany przez bartek70 na forum Cinquecento, Seicento
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 17-07-2014, 12:06
  2. Ręczny trzyma jedno kolo
    Napisany przez kedzior94 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 26-01-2014, 20:05
  3. Soczewki, jedno pytanie dotyczące postojówek
    Napisany przez tomx123 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 16-07-2013, 09:23
  4. stukanie w tyle
    Napisany przez koza1981 na forum Cinquecento, Seicento
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post: 25-02-2013, 17:42
  5. skrzypienie w tyle
    Napisany przez maciek1 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 25-03-2010, 23:29

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl