Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 3 z 3
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    25 listopad 2023
    Skąd
    powiat
    Postów
    3
    Auto
    Punto Evo 1.4 8V
    Rocznik
    2010

    Niewystarczające ciśnienie oleju Silnik STOP ; Punto Evo 1.4 benzyna 2011

    Witam Szanownych Forumowiczów,

    Na wstępie zaznaczę, że czytałem kilkanaście wątków na podobny temat, ale żaden wg mnie oddawał w pełni mojego przypadku.

    Pojazd: Fiat Punto Evo 1.4 8v benzyna (nigdy nie jeździł na LPG) 2011 ; przebieg 144 474 ; VIN: ZFA19900001718849

    Problem: komunikat na desce rozdzielczej: Niewystarczające ciśnienie oleju Silnik STOP ; TYLKO na rozgrzanym silniku

    Problem występuje TYLKO na rozgrzanym silniku, po około 20-35 km dynamicznej jazdy (3-3,5 tyś obrotów). Komunikat + kontrolka oliwiarki pojawiały się TYLKO kiedy dojeżdżałem do bramek na autostradzie / skrzyżowania / ronda / skręcałem na posesje i obroty sukcesywnie malały. Po wyłączeniu silnika i odczekaniu 15-30 min komunikatu nie ma przez następne 8-15 km jazdy po czym pojawia się ponownie (natychmiast wyłączyłem silnik). Nie ma żadnych słyszalnych zmian w pracy silnika.
    Sprawa świeża - z wczoraj. Nie chcąc ryzykować - wracałem z krótkiej trasy na lawecie.
    Dzisiaj zrobiłem prowokacyjny kurs 30 km i komunikat pojawił się po 25 km. Natychmiast wyłączyłem silnik, po odczekaniu 20 min odpaliłem (nie było kontrolki) i wróciłem do domu (komunikat pojawił się ponownie dosłownie jak skręcałem do siebie, ostatnie 20m)

    Dodatkowe informacje:
    - olej ostatnio wymieniany 06.06.2025 na Selenia 5W40 (przed wymianą był taki sam) + filtr SĘDZISZÓW (wcześnie też był Sędziszów tylko w czarnej obudowie, teraz jest w czerwonej)
    - od wymiany zrobiłem około 3k km; przez ostatnie 6 msc jeździłem sporadycznie (raz na 7-12 dni; miałem drugie auto, które sprzedałem), w tym także dystanse 65 km w jedną stronę, więc silnik miał okazję się odpowiednio nagrzać

    Dotychczas zrobiłem niewiele, ale sprawa świeża (z wczoraj):
    - kilkanaście razy sprawdzałem poziom oleju, oleju było w wystarczającej ilości (4/5 na miarce bagnetu), przyznaje, że wczoraj dolałem 150 ml na autostradzie, wiec teraz jest na miarce na full,
    - wsunąłem się pod pojazd szukając wycieków, nie zauważyłem żadnych,
    - podpiąłem się na zimnym silniku pod MES - po połączeniu ze sterownikiem Magnetti Marelli nie było żadnego błędu w zakładce "Errors"
    - zamówiłem już nowy czujnik ciśnienia + nowy filtr Boscha; zdaję sobie sprawę, że niekoniecznie w tych podzespołach musi leżeć przyczyna problemu

    W wątkach, które przeczytałem zwraca się uwagę na:
    - czujnik ciśnienia sam w sobie (wadliwy)
    - przewód czujnika (wadliwe łapanie masy, przetarcia, uszkodzenia)
    - filtr, który może blokować płynny przepływ oleju (na jednym z filmików facet pokazywał filtr od Alfy Romeo, gdzie środkowy "krzyżyk" totalnie się przesunął)
    https://www.youtube.com/watch?v=WLeX...ist=WL&index=1

    - smok pompy - zanieczyszczenia mechaniczne + ewentualnie zużyte uszczelki / oringi, a także nawet pęknięcie plastikowej rurki do pompy pokazane na TYM filmiku:
    https://www.youtube.com/watch?v=9Pqq...ist=WL&index=2

    - manometr wkręcony zamiast czujnika oleju i odczyt wyników- o to zamierzam poprosić mechanika - nie mam takiego manometru,
    - pompę oleju, panewki itd.


    Czy ktoś miał podobny problem (tylko na CIEPŁYM ; nigdy na zimnym) i potrafi wskazać gdzie przede wszystkim szukać przyczyny ?
    Czy z parametrów w MESie można odczytać ciśnienie oleju (szukałem, ale nie mogłem znaleźć; nie mam przewodów kolorowych, mam tylko czarny ELM 327) ?
    Ostatnio edytowane przez NoobSaibot ; Wczoraj o 22:30



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    02 sierpień 2018
    Skąd
    X
    Postów
    699
    Auto
    GP 1,4 8V LPG
    Rocznik
    2009

    Thumbs up Następne zaniedbane, nie szanowane Punto.

    A to nie słyszałeś nigdy, że rozgrzany olej zmienia lepkość (spada ona) i również wtedy SPADA ciśnienie?
    Jest to naturalne zjawisko. Przy czym umownie przyjmuje się, że jedynka z przodu powinna być.
    Czyli 1,0-1,5 bara na jałowym na gorąco, inaczej trzeba szukać przyczyny, co zużyte, gdzie ucieka.
    Czujnik (głupi przełącznik) działa przy ułamkach bara (różnie podają, 0,3-0,5 do 0,7 bar chyba), a to już za mało, silnik cierpi.
    Przed kupowaniem czegokolwiek, robi się właśnie pomiar, jak TUTAJ: https://www.youtube.com/watch?v=Tcnd0m7-SqE

    Krótkie odcinki i/lub sporadyczne użytkowanie szkodzą, m.in. właśnie dochodzi do rozcieńczania oleju paliwem + wilgoć siedzi (kilka dłuższych tras NIE usunie tego). W dodatku może być tendencja do zapiekania (zaklejania się) pierścieni na tłokach w całej rodzinie FIRE, co też pogarsza kwestię olej/paliwo. Gdzie w Internecie znajdziesz negatywne opinie o Selenii, coś z nagarami (co jeszcze może pogarszać sytuację, a strategia Long-Life, to gwóźdź do trumny silnika). Natomiast filtry Filtron i Sędziszów to się nadają...na tymczasowy filtr w celu wykonania płukanki. Także, masz niezłą mieszankę (niesprzyjające okoliczności) do ogarnięcia.

    Fachowa naprawa, kolejność działań:
    - pomiar ciśnienia (idealnie jak na filmie, również jazda, chociaż poważny problem wyjdzie i na postoju, na gorąco),
    - sprawdzenie samego "czujnika" poza samochodem, co mechanik na warsztacie powinien mieć jak wykonać, adaptery itd.,
    - wtedy jest świadoma decyzja co dalej, wymiana czujnika wystarczy, czy smok sprawdzać (miska w dół), czy górę (VVT),
    - analiza spalin (na same spaliny można jechać do SKP, cena 0-60 złotych, zależy gdzie na kogo trafisz), mówi o stanie silnika,
    - inne pomiary dla zasady (ścieżka zdrowia, np. kompresja), ocena organoleptyczna oleju, czy nie wali benzyną, wtedy do wymiany.
    Zacząć użytkować auto normalnie (SAMOCHÓD MA JEŹDZIĆ, A NIE STAĆ tydzień lub dwa). BO GO NISZCZYSZ.
    Twój dotychczasowy "styl użytkowania", to taka prowokacja, aby się Fiacik zjebał (kiedyś się doprosisz).

    Po więcej konkretów idziemy na prawidłowe forum dla modelu (Grande)Punto: https://fiatpunto.com.pl/forum37.html
    Ostatnio edytowane przez GrandePunto8V ; Dzisiaj o 00:07 Powód: Zaniedbane Punto, kolejne!!!

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    25 listopad 2023
    Skąd
    powiat
    Postów
    3
    Auto
    Punto Evo 1.4 8V
    Rocznik
    2010
    @GrandePunto8V - mimo stylu i tonu bardzo dziękuję za obszerną odpowiedź postaram się informować


 

Podobne tematy

  1. Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 28-11-2025, 01:06
  2. Start Stop Punto Evo 1.4 77KM - gasi i od razu uruchamia silnik
    Napisany przez kamix93 na forum Punto Evo
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 02-06-2023, 11:26
  3. Odpowiedzi: 15
    Ostatni post: 14-10-2022, 00:28
  4. Odpowiedzi: 41
    Ostatni post: 29-06-2020, 05:18
  5. Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 09-10-2016, 09:54

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl