Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 5 z 5
  1. #1
    Master
    Dołączył
    15 czerwiec 2018
    Skąd
    Zabrze
    Wiek
    40
    Postów
    1,596
    Auto
    Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet LPG
    Rocznik
    2018

    Samochód elektryczny - opłacalność.

    Tak sobie zacząłem czytać o Nissanie Leaf
    Ma baterię 40 kWh.
    Naładowanie do pełna w domu to 16h z gniazdka
    Licząc przy standardowej taryfie w zaokrągleniu 60 gr za 1 kWh to pełna bateria to 24 zł
    Producent podaje, że auto zrobi prawie 400 km na jednym ładowaniu, ale z danych jakie znalazłem w internetach od użytkowników bardziej realne jest około 250 km i tą wartość przyjmijmy.
    Koszt 100 km = 9,6 zł = około 2 litry benzyny = około 4 litry LPG czyli nieosiągalne dla żadnego pojazdu spalinowego.
    No ale 16 godzin ładowania... u mnie by to auto nie dało rady w domu się ładować, bo robię dziennie średnio około 180 km, więc codziennie musiałby być ładowany, a 16 godzin nie dam rady. Pozostają szybkie ładowarki.
    W Polsce największą sieć ma GreenWay i ja z domu do takiej stacji mam 6 km, więc idealna miejscówka do szybkiego ładowania. Producent podaje, że w 60 minut naładujemy z 20% do 80% więc podejrzewam, że do pełna będzie potrzeba około 80 minut.
    No to na greenway potrzebuję 80 minut na pełne ładowanie. Koszt 1 kWh najszybszego ładowania to 1,89 zł czyli w najgorszym przypadku mamy 75,60 zł do pełna za samą energię. Okazuje się, że dochodzą tam dodatkowe opłaty 40 gr za każdą minutę powyżej 45 minut ładowania, ale nie liczę teraz tego - upraszczam.
    75,60 zł daje nam koszt za 100 km = 30,24 zł = około 6 l PB95 = 13 litrów LPG. (a nie policzyłem jeszcze dodatkowego kosztu za minuty!)
    Morał z tego jest taki, że nie opłaca się "tankować" energii na stacjach szybkiego ładowania. One służą raczej do awaryjnego dobicia w trasie.
    Można sobie zamówić do garażu stację szybkiego ładowania od Nissana, że w 7,5 godziny naładuje do pełna - to już jest opcja - w nocy da radę dobić autko na maxa.
    Tylko nie potrafię znaleźć ceny tej ładowarki. No i trzeba mieć instalację 3f.
    Leaf w najtańszej wersji kosztuje 153 tyś cebulionów, co daje nam 3 sztuki najtańszych Tipełów lub 2 szt. takich lepsiejszych
    Wychodzi na to, że te auto to raczej zachcianka niż realna oszczędność.
    Nawet jeśli korzystać z szybkiej ładowarki w domu to mamy średnio licząc około 25 zł na 100 km oszczędności w stosunku do benzyny (około 7l/100km przyjąłem)
    Robiąc rocznie 10k mamy oszczędność na paliwie 2500 zł
    20k = 5000 zł
    Ja robię rocznie 40k = 10000 zł
    patrząc na samą oszczędność roczną jest super, ale najpierw trzeba wydać więcej, duuużo więcej za sam samochód.
    W przypadku LPG to jeszcze gorzej wygląda.
    Weźmy średnie gazu 10l/100km to daje oszczędność na prądzie "tylko" 13 zł/100km

    Wiadomo, że w przypadku elektryka troszkę taniej wychodzi eksploatacja pojazdu.. no ale baterie też się zużywają (nie znam kosztu wymiany ogniw)

    Moim skromnym zdaniem:
    elektryk z punktu widzenia ekonomii nie bardzo się opłaca

    Jeśli popełniłem rażące błędy matematyczne to najmocniej przepraszam, liczone w głowie po kilku browarkach
    Ot takie moje nieuczesane przemyślenia o pojazdach elektrycznych



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    23 październik 2016
    Skąd
    Płock
    Postów
    512
    Auto
    Ypsilon 1,2
    Rocznik
    2014
    Wyliczenia zrobiłeś dla samochodu pokonującego trasy a samochody elektryczne lepiej sprawdzają się w mieście - ich zasięg przekroczy pewnie 300 km a spalanie benzyny podskoczy do 9 litrów jak nie lepiej.
    Tak czy siak elektryka nie kupuje się jeszcze dla opłacalności tylko z pobudek ekologicznych.


    Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

  4. #3
    Master
    Dołączył
    15 czerwiec 2018
    Skąd
    Zabrze
    Wiek
    40
    Postów
    1,596
    Auto
    Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet LPG
    Rocznik
    2018
    Obliczenia zrobiłem pod siebie, cykl mieszany z przewagą trasy.
    Strikte w zakorkowanym mieście ponoć Leaf zrobi i 350 km, ale wtedy roczny przebieg raczej będzie poniżej 10 tyś.
    Natomiast gdzieś znalazłem, że na autostradzie z przebiegami autostradowymi (brak odzysku energii) zasięg spada do 200 km.
    Jak znajdę wolną chwilę to policzę Leaf vs Auris hybryda, ale już na szybko wychodzi mi, że Auris.
    A biorąc pod uwagę fakt, że firmy auta biorą na 3 lata leasingu lub 5 lat na firmę to cena Leafa się nie zwróci.

    Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

  5. #4
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    01 wrzesień 2018
    Skąd
    Bydgoszcz
    Wiek
    48
    Postów
    1
    Auto
    Bravo 1.9 Multijet
    Rocznik
    2005
    No my mamy elektryka na wyposażeniu floty już ponad rok. Poczatkowo mialy byc tylko do jazdy na regiony, ale teraz 2 handlowych wzielo je na stale do siebie i jezdza tez na dłuzsze trasy. Oplacalnosc jest zwlaszcza ze auta sa wlasciwie bezawaryjne i koszty eksploatacji sa niskie. Z ladowaniem tez juz wiekszego problemu nie ma. Stacji greenway'a jest coraz wiecej wiec poruszac sie miedzy miastami jest latwiej. A cenowo za ładowanie wychodzi podobnie jak przy flocie spalinowej

  6. #5
    Master
    Dołączył
    15 czerwiec 2018
    Skąd
    Zabrze
    Wiek
    40
    Postów
    1,596
    Auto
    Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet LPG
    Rocznik
    2018
    Cytat Napisał Łukaszenko Zobacz post
    No my mamy elektryka na wyposażeniu floty już ponad rok. Poczatkowo mialy byc tylko do jazdy na regiony, ale teraz 2 handlowych wzielo je na stale do siebie i jezdza tez na dłuzsze trasy. Oplacalnosc jest zwlaszcza ze auta sa wlasciwie bezawaryjne i koszty eksploatacji sa niskie. Z ladowaniem tez juz wiekszego problemu nie ma. Stacji greenway'a jest coraz wiecej wiec poruszac sie miedzy miastami jest latwiej. A cenowo za ładowanie wychodzi podobnie jak przy flocie spalinowej
    Co macie na wyposażeniu?
    Możesz napisać jakie zasiegi mają i jakie przebiegi robicie?

    Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka


 

Podobne tematy

  1. schemat elektryczny
    Napisany przez Busik na forum Bravo II
    Odpowiedzi: 13
    Ostatni post: 06-09-2020, 19:49
  2. Samochód elektryczny, dlaczego to marzenie, które się nie ziści.
    Napisany przez Artur45672 na forum Rozmowy o technice
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post: 13-02-2018, 18:21
  3. Schemat elektryczny
    Napisany przez Stilonasz na forum Stilo
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 27-04-2016, 14:21
  4. schemat elektryczny
    Napisany przez tolkos na forum Grande Punto
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post: 24-12-2014, 07:12
  5. Problem z opłacalnością - Brava
    Napisany przez Rick na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post: 07-01-2014, 17:57

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl