Witam wszystkich jetem tu nowy dlatego proszę o wyrozumiałość.
Jak w temacie, proszę o opisanie od czego to zależy, a chodzi mi głównie o to ze u mnie pętla zamknięta jest tylko na biegu jałowym, a morze tak ma być ?
Z góry dziękuje i pozdrawiam.
Witam wszystkich jetem tu nowy dlatego proszę o wyrozumiałość.
Jak w temacie, proszę o opisanie od czego to zależy, a chodzi mi głównie o to ze u mnie pętla zamknięta jest tylko na biegu jałowym, a morze tak ma być ?
Z góry dziękuje i pozdrawiam.
Proponował bym najpierw zapoznać się ze strukturą forum ... masz dział poświęcony swojemu autu i tam pytaj
Jest Bravo 1.9 JTD 142 KM i 311 Nm
Było Bravo 1.9D zwane Morski Ślimakiem
Była Fiesta 1.8 D -> 2.0 Turbo - Zwana Białą Strzałą
Był Austin METRO - Zwany Szkaradnym Betonem
Temat przeniosłem. Proszę nie robić śmietnika z FKP i nie dublować postów!
Lambda pracuje w każdych obrotach.
Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.
>> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004
Był: Fiat Bravo 1.8GT
Wiem ze lambda pracuje w każdych obrotach ale w pętli zamkniętej i otwartej i chodzi mi o te pętle
Zacytuję tekst:
układ zamkniętej pętli (closed loop) - tym trybem komputer steruje biorąc dane z pierwszej sondy lambda i kompensując różnice z map paliwowych odpowiednio dolewając lub ujmując paliwa (dolewanie/ujmowanie to STRIM (Short fuel Trim) do osiągnięcia pożądanego AFR zdefiniowanego w innej matrycy (też obciązenie w funkcji obrotów).
układ otwartej pętli (open loop) - tym trybem komputer steruje nie biorąc danych z sondy lambda tylko biorąc dane z mapy paliwowej. Układ odłącza sonde lambda w tym trybie i sugeruje się tylko mapami paliwa.
Zakładając, że sonda lambda się nie zepsuje - dobrze korygując paliwo powinno być cały czas "closed loop". Niestety tak nie jest bo sonda się psuje. Pal go licho jak zepsuje się a my jeździmy 3000obr/min i zmiana biegu - tego nawet możemy nie odczuć - chyba, że spalanie nam gwałtownie wzrośnie. Jednak gdy sonda nie będzie działać prawidłowo, a my mamy komputer działający tylko w closed loop i jedziemy na tor i pałujemy auto do odcinki - to możemy od razu powiedzieć BYE BYE naszemu silnikowi.
Takie auta się stroi tak aby działały w closed loop i trzymały 14.7:1 (nie ma sensu mniej, bo chodzi o to aby nie smrodziło CO i mniej paliło) do ok 60% obciążenia, powyżej 60% w tzw trybie WOT auto przechodzi w układ open loop - czyli na sztywno zakodowane wartości z komputera z map paliwowych. Wtedy cokolwiek by się działo z sondą - nas to nie interesuje. Wiemy, że mamy zrobione to dobrze i śpimy spokojnie, bo to "my" tą logikę wgraliśmy do ECU.
Nie stosuje się też układu open loop w całym zakresie - w teorii jest to możliwe, ale bardzo mocno niepraktyczne.
Fiat Tempra 1.6l 8V, gaźnik, LPG, 450 tys. km przebiegu
Audi A8L 4.2l V8 Quattro, tiptronic - na długie podróże
Audi A6 2.8l V6, FWD, mulitronic (CVT) - do pracy
Peugeot 206 2.0 HDI - na dojazdy
Była służbowa: Toyota Auris II TS, 1.6l Valvematic @ 132KM
Z tego wynika że mam chyba sondę zepsuta jak myślicie?
Najlepiej podłącz pod diagnozę i sprawdź wykres sondy, to Ci pozwoli coś o niej powiedzieć. Główne oznaki padniętej sondy to wzrost spalania.
Fiat Tempra 1.6l 8V, gaźnik, LPG, 450 tys. km przebiegu
Audi A8L 4.2l V8 Quattro, tiptronic - na długie podróże
Audi A6 2.8l V6, FWD, mulitronic (CVT) - do pracy
Peugeot 206 2.0 HDI - na dojazdy
Była służbowa: Toyota Auris II TS, 1.6l Valvematic @ 132KM
Dzięki a nie wystarczy to ze sonda za szybko wchodzi w pętle otwartą
Poprzedź to dowodami, zrób diagnostykę sondy. Przy normalnej pracy na biegu jałowym powinna rysować wykres przybliżony do wykresu sinusoidy.
Fiat Tempra 1.6l 8V, gaźnik, LPG, 450 tys. km przebiegu
Audi A8L 4.2l V8 Quattro, tiptronic - na długie podróże
Audi A6 2.8l V6, FWD, mulitronic (CVT) - do pracy
Peugeot 206 2.0 HDI - na dojazdy
Była służbowa: Toyota Auris II TS, 1.6l Valvematic @ 132KM
Wiesz co to jest ta "pętla"? Jeśli lambda pracuje to silnik przechodzi w sterowanie w pętli zamkniętej czyli zaczyna korygować mieszankę właśnie patrząc na wskazania lambdy. Sterownik silnika pracuje w pętli otwartej (czyli korzysta tylko z zebranych wcześniej map + zapas aby mieszanka nie była za uboga) TYLKO I WYŁĄCZNIE podczas rozgrzewania się lambdy. Jeśli grzałka sondy jest sprawna to przy zimnym silniku przy takich temperaturach jak teraz mamy powinno to trwać nie więcej jak minutę a następnie lambda powinna zacząć oscylować i sterownik silnika przechodzi w pętlę zamkniętą.. Jeśli diagnostyka pokazuje Ci że głupieje ten parametr "pętla" to znaczy się że na 99% masz sondę uwaloną ale warto by było się przyjrzeć temu tak jak napisał miszko - patrząc na wykresy.
Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.
>> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004
Był: Fiat Bravo 1.8GT
Bardzo dziękuje za odpowiedz, niestety nie mam teraz laptopa żeby jakieś foto wrzucić iaw nie pokazuje w V sondy tylko korektę sondy dlatego wiem ze jest pętla otwarta np. na 2k obrotów silnika, linia ciągła ale mierząc jakimś zwykłym miernikiem to sonda oscyluje postaram się zamówić jak najszybciej sonde to napisze czy się coś zmieniło ewentualnie jakąś używkę.
Lambdę to tylko Boch oryginał. Nie ma co bawić się w inne. Jeszcze NTK niby są dobre ale dużo podróbek na rynku. Każda inna wytrzyma może miesiąc, może rok.. Jeszcze taka sprawa jest że sonda nie zawsze idealnie oscyluje bo właśnie po to jest aby korygować dawkę paliwa.. Przy zmiennych obrotach trudno stwierdzić czy dobrze działa. Lepiej obroty i obciążenie ustawić na jeden poziom, dać chwilę na adaptację silnika i dopiero wtedy patrzeć.. Gdyby zawsze była mieszanka idealna to by sonda nie była potrzebna
Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.
>> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004
Był: Fiat Bravo 1.8GT
Witam, ogrzeję temat, bo właśnie jestem po zlogowaniu pracy sond w Bravo 1.6 16V CF3 i pętla drugiej sondy mnie intryguje. Zechcielibyście zerknąć i podpowiedzieć coś więcej? Auto pali jakieś 16l /100km przy spokojnej jeździe w mieście. Czuć że w wydech idzie paliwo. No i najważniejsza kwestia, to popękany kolektor
Poniżej logi:
sondy, adaptacyjna.pdf
Średni czas wtrysku z 10 minutowej przejażdżki to 6,44 ms, co również wydaje mi się nieco duże
Dodaję jeszcze logi z układu zapłonowego zapłon.pdf
Proszę o scalenie z poprzednim (brak opcji edytuj)
Nie możesz tego normalnie na wykres wrzucić? Lambda pracuje w zamkniętej pętli po nagrzaniu cały czas - powinna.
Ktoś Ci pomógł? Odwdzięcz się i kliknij gwiazdkę reputacji.
>> Peugeot 407SW 2.0 + LPG 12.2004
Był: Fiat Bravo 1.8GT