1678023200_1347020707.jpg
Witam.
Dziś postaram się krótko opisać modyfikacje firmowego radioodtwarzacza z Fiata Bravo, Brava, Marea - Grudnig'a AM182M.
Modyfikacja polega na wstawieniu do radia modułu odtwarzającego pliki MP3. Wyświetlacz oraz wejście karty/pendriva znajduje się w miejscu, gdzie kiedyś wkładało się kasetę. Kaset chyba nikt już dziś nie używa, a w taki sposób można cieszyć się własną muzyką z karty czy pendrive'a w samochodzie.
Radia Grundiga w tych Fiatach występowały w wielu wersjach ale przecież zasada jest podobna dla każdego radioodtwarzacza dowolnej firmy.
Ktoś spyta po co takie kombinacje skoro można kupić dobre firmowe radio z MP3 za stosunkowo nieduże pieniądze. Tak - tylko w pewnych autach (między innymi w tych Fiatach) konsola środkowa z uniwersalnym radiem DIN wygląda raczej kiepskawo.. Poza tym kwota jaką wydałem na tą modyfikacje to nawet nie 1/10 firmowego radia.
Do modyfikacji radioodtwarzacza użyłem modułu do zabudowy kupionego w Dealextreme. Moduł widoczny na fotkach kosztował mnie 7$ z przesyłką czyli ok 23zł. Szedł prosto z chin około 2ch tygodni. W sklepie tym można też znaleźć odtwarzacze bez wyświetlacza - są ok 1,5-2 dolary tańsze. Wyświetlacz LED jest mały i idealnie mieści się w otworze na kasetę tak więc dlatego zdecydowałem się na taki.
9220185900_1347020775.jpg 1563700300_1347020778.jpg 7381091400_1347020779.jpg
Układ zasilany jest z 12V (ma na płytce stabilizator 5V), odtwarza pliki z kart SD, pendrive'ów, posiada tuner radiowy którego z oczywistych powodów nie wykorzystuję, wejście liniowe oraz oczywiście wyjście liniowe do przedwzmacniacza. Modułem sterujemy przyciskami bądź dołączonym miniaturowym pilotem IR.
Ze względu na estetykę zrezygnowałem z wstawiania przycisków w obudowie radia. Wykorzystałem tylko i wyłącznie otwory po kasecie i przyciskach do obsługi autorewersu. Sterowanie modułem odbywa się tylko i wyłącznie za pomocą pilota. Mi to specjalnie nie przeszkadza ale każdy może zrobić jak uważa.
Modyfikację radia zacząłem od usunięcia mechanizmu kasety. Najpierw dobrze jest przeanalizować jego działanie aby potem umieć włączać tryb kasety. W opisywanym radiu nie można przełączyć się na tuner jeżeli kaseta jest w środku tak więc trzeba emulować jej wkładanie i zachowanie się napędu. W przypadku radia AD182 konieczne jest symulowanie 3ch przełączników tak aby radio myślało, że w napędzie jest kaseta, że odtwarzana jest teraz strona A kasety oraz, że głowica radia jest opuszczona. W praktyce chodzi o zwarcie 2ch przewodów na stałe, następnie zwieranie ich z jednym przewodem równolegle z inną parą. Tu wykorzystałem 2 biegunowy przełącznik kołyskowy. Nie opisuje bardzo dokładnie bo to tak - jak mówię - bardzo indywidualne.
Następnie zabrałem się za front. Po usunięciu klapki kasety wykonałem z czerwonej plexi filtr do wyświetlacza z otworami na złącze USB i kartę SD. Lepszym rozwiązaniem byłby szary dymny filtr gdyż ten czerwony w słońcu psuje kolorystykę całego radia. W półcieniu i ciemnościach jest już ok i czerwonego plexi nie widać. Filtr wpasowałem na wcisk + dodatkowo wkleiłem go klejem dwuskładnikowym Distal. Najwięcej zabawy jest z ręcznym cięciem plexi + wykonywaniem otworów na złącze USB i kartę.
9914987000_1347020781.jpg
Aby zmieścił się moduł MP3 trzeba było poszerzyć w metalowym stelażu radia otwór kasety. Następnie przy pomocy blaszki aluminiowej i śrub m3 wykonałem mocowania pod płytkę modułu mp3.
1024734600_1347020776.jpg 9836124000_1347020777.jpg
Moduł nie posiada żadnych otworów montażowych tak więc to jedyna metoda solidnego zamontowania. Między dorobione blaszki a płytkę wkleiłem nieprzewodzącą piankową taśmę 2u stronnie klejącą - tak na wszelki wypadek aby odizolować płytkę i zniwelować jakieś drgania czy trzaski w sztywnej obudowie. Oczywiście opisuje to w skrócie bo zabawy ze spasowaniem wszystkiego trochę jest ale nie ma co ryzykować z klejeniem na ciepło itp bo za chwilę całość się rozpadnie. W aucie są naprawdę niesprzyjające warunki na tego typu konstrukcje tak więc dobrze poświęcić parę minut więcej i zrobić to porządnie.
8531205600_1347020782.jpg 1165354100_1347020783.jpg 4784842100_1347020784.jpg
Gdy już mechanicznie jest wszystko ok zabieramy się za podłączenie elektroniki. Zasilanie modułu podłączyłem zwyczajnie zamiast silnika napędu kasety. Po zasymulowaniu jej obecności w radiu silnik (czytaj - moduł) jest włączany. Masę znalazłem gdzieś na płytce bo napęd kasety brał ją z obudowy radia.
Następnym krokiem było podłączenie sygnału audio. Wykorzystałem do tego przewód ekranowany. AGND podłączałem tylko po jednej jego stronie aby uniknąć sprzężenia masy. Moje radio zbudowano w oparciu o przedwzmacniacz TDA7340. Z jego noty katalogowej wynika wprost że sygnał z "kaseciaka" wchodzi na nóżki 35 i 36. Nóżki zlokalizowałem, odciąłem je od układów dopasowujących od głowicy magnetofonowej i poprzez kondensatory elektrolityczne 1uF wpiąłem się tam z sygnałem z modułu. W sumie same podłączenie banalne. Całość zalałem klejem na ciepło aby wzmocnić to mechanicznie.
4921053300_1347020823.jpg 6632102900_1347020824.jpg 2842595600_1347020825.jpg
Cóż mogę powiedzieć o efektach - wg. mnie jest super. Wyszło wg. mnie względnie estetycznie, działa wyśmienicie, dźwięk z MP3 jest naprawdę dobrej jakości, żadnych przesterowań, szumów, przydźwięków itp.. Jedynie przy odtwarzaniu (a właściwie najbardziej przy inicjowaniu) z USB przy mocno podkręconej głośności słychać delikatne piski/trzaski. Włazi to najprawdopodobniej przez tor audio i nie za bardzo można coś z tym zrobić. Jest to jednak tak zupełnie niedostrzegalne, że nie zamierzam z tym robić niczego. Z karty SD czyta już idealnie.
Ciągle dla mnie jest też szokiem jak za 20 zł można kupić całkiem fajne urządzenie i jeszcze mieć "za darmo" przesyłkę lotniczą z Chin
Zachęcam do podobnych przeróbek - jest tyle wcale nie takich starych aut z kaseciakami, a wymiana radia na CD jest tam problematyczna.
I na koniec filmik z działania (kręcone starą skarpetą):
Pozdrawiam.