Od 2018 roku któregoś tam miesiąca, zmieniono z 4 na 3 czujniki. Tak jest fabrycznie
Od 2018 roku któregoś tam miesiąca, zmieniono z 4 na 3 czujniki. Tak jest fabrycznie
Fiat Tipo 1.4 16V Open Edition Plus Węgry
https://allegro.pl/oferta/czujnik-pd...1r-12451334869
Znalazłem również czujniki na przód jest to wersja chyba od silnika 1.0 (nie wiem czy ma to znaczenie) ogólnie próbuję skompletować parktronic przód i tył. Przód nie jest potrzebny ale jak się uda to czemu nie
Jeszcze jedno, jak odróżnić wersje oryginalnych i tych montowanych w ASO. Jak to działa w oryginale coś się wyświetla na zegarach, czy tylko sygnał dźwiękowy i ściszone radio. Może ktoś ma link do aukcji, proszę tu wrzucać.
Ostatnio edytowane przez Słavvek ; 13-01-2023 o 09:24
Czujnik od kombi podpasują do sedana? i jeszcze jedno pytanie, gdzie fabrycznie w aucie jest przymocowany sterownik PDC?
Może być że sedan ma też gdzieś z lewej strony?
Mam czujnik z wiązką, sterownik i te plastikowe mocowania klejone do zderzaka, zostało dorobić kawałek wiązki od czujników- biała kostka do sterownika i z sterownika. Nie znalazłem gotowej wiązki, jak sobie z tym poradziliście?
Ktoś pomoże z tą wiązką? czujniki i sterownik mam, niestety obdzwoniłem gdzie się da i nie ma jak zdobyć wiązki od czujników do sterownika i nie wiem jak idzie od sterownika do auta- czy tam jest jakaś osobna wiązka, czy trzeba coś samemu rzeźbić?
Wiązka od PDC do auta to raptem 4 przewody, zasilanie po stacyjce, masa i 2 kable od CAN-a.
A masz w ogóle wtyczkę w tym PDC od wiązki, wtyczka z obciętymi kablami ? Bo kable to sobie już dorzeźbisz.
Ostatnio edytowane przez JackTheNight ; 30-03-2023 o 14:47
Fiat Tipo 1.4 16V Open Edition Plus Węgry
Mam pytanie odnośnie montażu czujników z oryginalną wiązką - dość trudno kupić z uchwytami - są jakieś pasujące zamienniki w ludzkiej cenie? Jeszcze nie mam tych czujników, dopiero się zbieram do kompletowania wszystkiego. Przy okazji, czy jest gdzieś przebiegająca linia CAN L i H żeby nie trzeba było w HB pruć samochodu pod nową wiązkę do złącza pod kierownicą? A może ktoś ewentualnie podpowie gdzie prowadzić kable od centralki do bagażnika?
Na koniec asekuracyjnie zapytam - mam bieda wersję POP z TFT na zegarach ale z najtańszym radiem - funkcje ściszania radia i dźwięki informujące o odległości będą działać? No i czy jest szansa na status odległości na TFT na zegarach?
I co? Nikt? Może chociaż ktoś mi powie gdzie jest pin 23 w BCM (zasilanie z wyłącznika zapłonu) tzn na której wtyczce? No i która wtyczka z BCM prowadzi do gniazda OBD?
Ukończyłem instalację. Jeśli ktoś będzie zainteresowany to w HB wygląda to tak:
potrzebne rzeczy - oryginalna wiązka z czujnikami (wiązkę można zrobić samemu ale to średnio opłacalne),
moduł, w zależności od pożądanej wersji - są 3 i 4 kanałowe (czujnikowe)
kable (dobrze sprawdza się taśma rgb)
"złodziejka" z gniazda bezpiecznika
opcjonalnie uchwyty czujników
sytuacja ogólna: należy przeciągnąć wiązkę 3 kabli (ewentualnie 4 jak kto woli mieć z masą przez cały samochód) z okolicy BCM i bezpieczników. Z F49 bierzemy złodziejką KL 15 +12V do zasilania modułu (F49 to właśnie RVC/PAM i chyba lusterka) do tego w pozostałych 2 kablach CAN + HI i - LOW (wlutowałem się ordynarnie zaraz za gniazdem OBD) i przeciągamy pod osłonami progów (plastiki są na wcisk, wyglądają na dość solidne, pierwsza część od skrzynki bezpieczników do progu jest podchwytliwa bo trzeba ją odpowiednio "pociągnąć i przekręcić" - sposób jest opisany w jakiejś instrukcji, łatwo znaleźć), przez słupek środkowy i pod tylnymi osłonami progów, pod kanapą i do bagażnika. W osłonach progów można ładnie dołączyć wiązkę do reszty kabli które tam są poprowadzone. Do bagażnika również po podłodze z lewej strony samochodu jest puszczona jakaś wiązka, polecam użyć jej spinek. Ja dodatkowo żeby wiązka do PAM się nie przecierała i nie obijała nigdzie, całą taśmę którą prowadziłem zawinąłem w materiałową taśmę do instalacji elektrycznych. Za lewym nadkolem w bagażniku jest klapka w wykładzinie za którą jest dość duża przestrzeń gdzie można umieścić moduł. Tam zresztą jest montowany przez fabrykę. Z tego miejsca wychodzi też wiązka świateł zderzaka przez gumowy dekiel uszczelniający przepust. Przez ten dekiel przerzucamy połączenie od modułu PAM do czujników. Ja skompletowałem sobie wszystko z wtyczkami więc miałem dużo prościej. Obok dekla w elemencie z blachy jest zamocowane gniazdo na kablu od wiązki świateł. Obok tego gniazda jest otwór w który montujemy gniazdo wiązki czujników parkowania (o ile je mamy). Wiązka czujników ma też wtyk od świateł i poprowadzone kable ale mi akurat fabryka zrobiła psikusa i okazało się, że wtyk wiązki miał dużą wtyczkę z 4 pinami a z samochodu wychodziło gniazdo na małą wtyczkę 2 pinów. Wyprułem więc z wiązki czujników kable od świateł i puściłem drugą wiązkę do czujników niezależnie. Pominąłem też etap zdejmowania zderzaka - jest z tym trochę roboty. Wnęki nadkoli - po 2 śrubki plus jedna spinająca zderzak do karoserii na łączeniu zderzak - poszycie boczne. Po jednej śrubie po bokach pod klapą bagażnika plus jedna (dolna) od świateł. Dla spokoju światła lepiej całkiem wyjąć (druga śruba plus bardzo marny system na wcisk z gniazdami na kulkę - oceniam że jeszcze z raz - dwa będzie demontowany i się rozpadnie bo jest bardzo tandetny). Teraz 3 śruby od dołu wzdłuż tłumika i po 3 na łuku od końca nadkoli w stronę tylnej dolnej krawędzi zderzaka. Na koniec pierdylion zatrzasków które potrafią dość mocno trzymać i zderzak zdejmujemy. Uważnie bo trzeba rozpiąć wiązkę świateł - połączenie nie jest bardzo długie.
Wracając do instalacji. Zderzak ma zaznaczone punkty na montaż czujników - kółka średnicy 18 mm. No i znowu niemiła niespodzianka - wiedziałem że moje tipo jest z okresu kiedy zmieniali instalacje z 4 na 3 czujniki więc oczywiście mając kupioną instalację 4-kę, na zderzaku miałem już 3 miejsca. Lektura zderzaków na allegro i można wywnioskować jak powinny być rozlokowane 4 a nie 3. Uchwyty - oryginalne są wgrzewane bo zderzak jest z polipropylenu z dodatkiem talku więc praktycznie żaden klej za normalne pieniądze tego nie sklei. Można użyć spawarki do plastiku na spinki, ja użyłem starej lutownicy kolbowej. Mam nadzieję że wytrzyma.
Jeśli nie ma wtyczek pomiędzy modułem a czujnikami, schematy wrzucali już ludzie powyżej, albo odsyłam do dostępnych manuali elektrycznych do tipo - do pobrania na forum.
W kwestii uchwytów, ja kupiłem jakieś na allegro bo wyglądały ok, ale okazało się że czujniki nie wystawały z nich a wręcz były w nich zagłębione. Trochę szlifowania i jest ok. Musiałem je podszlifować po 4 mm żeby czoło czujnika wystawało i było równo z powierzchnią zderzaka.
Masę systemu wziąłem dorzucając śrubkę w jakiś otwór montażowy obok modułu przez "oczko"
W kwestii software - w mojej dziwnej (prawie) bieda wersji jest radio 3" i nie byłem pewien czy da radę. Jak najbardziej. Obsługa opcji jest na TFT między zegarami a nie w radiu. Ściszanie radia też działa. Po aktywacji alfaobd jak sugerowano powyżej, pojawia się obrazowanie stref i odległości na wyświetlaczu.
Sugestie:
- brać moduł i wiązki z wtyczkami. Oszczędność czasu i kosztów na lutowaniu a i ułatwia w przyszłości zdejmowanie zderzaka
- nie kupować czujników bez gumowych uszczelek - zdarzają się!
- w miejscu gdzie powinna iść wiązka czujników są "listki" materiału prawdopodobnie jakoś pomagające w prowadzeniu kabla - ja puściłem przez nie spinki do kabli i przymocowałem tam wiązkę
Witam, który kabel(kolor) od modułu parkowania to masa. Potrzebuje odciąć i wpiąć się modułem od haka żeby oszukać czujniki.
Ostatnio edytowane przez puszkin84 ; 12-05-2023 o 20:27
Witam
Czy czujniki z przodu i z tyłu są takie same??
Czeka mnie naprawa po kolizji.