Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Posty od 1 do 15 z 17
Like Tree1lubi to!

Temat: Akumulator - aby zrozumieć...  

  1. #1
    Master
    Dołączył
    19 listopad 2016
    Skąd
    Szczecin
    Wiek
    47
    Postów
    2,003
    Auto
    Fiat Tipo Sedan 1.4 95 KM Lounge
    Rocznik
    31/12/2016

    Akumulator - aby zrozumieć...

    Witajcie.
    Pisze ten post ponieważ mam parę pytań, a że na tej dziedzinie nie znam się zbytnio, stąd zapytania do Was.
    Mój Tipek ma już 7 lat. Akumulator nie był wymieniany, więc klasycznie pojemność 50Ah i natężenie 250A.
    Kiedy nocne stały się zimniejsze, coraz częściej przy odpalaniu auta wyłączało mi się radio i zegary cofały się wraz z ich "terkotaniem"
    Ponieważ mam motocykl postanowiłem kupić ładowarkę do akumulatorów motocyklowych jak i samochodowych (zdjęcie poniżej - tutaj ładowałem akumulator motocykla).

    8_ETAPOW_CTEK.jpg
    CTEK.jpg

    Naładowałem też akumulator auta i tutaj wszystko OK gdyby nie fakt, że może po tygodniu, może półtora zegary znów się cofały i "terkotały" przy odpaleniu. Dodam, że nic nie pobiera prądu, nie wymieniałem żarówek na LED, rejestrator wideo uruchamia się ze stacyjką i nie mam innych dodatkowych urządzeń mogących pobierać prąd przy wyłączonej stacyjce. Światła w kabinie też na off.
    Auto w garażu murowanym, noce max -7 stopni, kilka krótkich tras po mieście i aby tak napięcie szybko spadło? Teraz w nocy może ze 3 stopnie na plusie.
    Dziś naładowałem ponownie aku na maxa. Ładowarka nie wykazała żadnych błędów i przy okazji podjechałem do elektryka z ASO po prywacie aby testerem sprawdził akumulator. Poniżej wynik - nie patrzcie na datę)

    Test akumulatora Tipo 14-12-2023 II.jpg

    Więc akumulator dobry, gdyby był do wymiany taki teks pojawiłby się na wydruku.
    Zakładam, że alternator pracuje dobrze, bo inaczej miałbym choinkę na desce rozdzielczej.

    Ładowanie.jpg

    Więc czy to rzeczywiście wina zimnych nocy i pokonywanych krótkich dystansów?

    Aby zrozumieć...
    Gdybym miał kupić nowy akumulator to byłaby to marka Moll.
    Szczeciński znany sklep z akumulatorami na Mickiewicza, dzwonię, pytam o markę, podaję, że fabrycznie mam 50Ah, 250A, Pan skrupulatnie sprawdza w katalogu, pyta o typ nadwozia, rok produkcji, czy mam S&S i stwierdza, że wg jego katalogu to auto powinno mieć 50ah ale 470A i nie wie skąd ten Fiacik ma 250A. Zaproponował taki akumulator MOLL X-Tra Charge 12V 48Ah/470A. Dobry wybór?

    48Ah - to pojemność akumulatora tak? - czyli jak z powerbankiem do komórki. Im większy tym lepszy, ale dłużej się ładuje, jest większy i cięższy. Czy zatem taki aku o pojemności 70Ah-90Ah jest dobrym rozwiązaniem do aut jeżdżących w mieście? Kiedy on się naładuje? Bo potrzebuje przecież więcej czasu na naładowanie.

    470A - to prąd rozruchowy - czyli daje napięcie na rozrusznik i ogólnie podczas odpalenia silnika mogę mieć włączone światła, podłączone dwie komórki do ładowarek, włączone podgrzewanie foteli itd itp. ??? Dobrze rozumiem? Czyli im więcej tym lepiej?

    Podstawa akumulatora vs wymiana podstawy do akumulatora - czy orientujecie się od jakiej pojemności akumulatora zmienia się jego podstawa? Jaki wymiar podstawy ma fabryczne aku?

    Przez tydzień porobię notatki, będę notował temperatury i dokładnie po tygodniu wsiądę do auta i zobaczę jak się zachowa. Czy będzie miał dość napięcia czy znów trzeba będzie podładować?
    A jak znów liczniki się cofną i wyłączy się radio? Co jest powodem takiego stanu rzeczy?
    Ostatnio edytowane przez tedybear ; 14-12-2023 o 21:48
    Fiat Tipo 1.4 16V by tedybear



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Master
    Dołączył
    08 marzec 2016
    Skąd
    Toruń
    Postów
    5,590
    Auto
    500X Lounge 1.4 16V MultiAir Turbo, Seat Ateca Xperience 1.5 TSI Evo 2
    Rocznik
    04.2016, 05.2023
    Coś mi nie pasuje. Niemożliwe, że akumulator ma nominalnie 250A rozruchowego. Daj zdjęcie naklejek na tym aku. Około 470A jest normą dla akumulatorów w okolicy 50Ah. Teraz kupiłem do Kropka Autoparta Golda 52Ah/480A, zmierzone testerem ma 540A.
    Patrząc na zdjęcie wyniku z testera, to ten akumulator nadaje się na złom.
    Pchanie do Tipo 1.4 akumulatora 70Ah i większego jest bez sensu ze względu na cenę, a wartości dodanej nie odczujesz. Spokojnie 60Ah wystarczy i będzie gitara. Gdyby miał ogrzewanie postojowe, to co innego.
    Ostatnio edytowane przez krowka1978 ; 14-12-2023 o 22:37

  4. #3
    kjk
    kjk jest nieaktywny
    Master
    Dołączył
    03 listopad 2016
    Skąd
    Polska B, a może C?
    Postów
    2,075
    Auto
    Tipo Pop 1.4 sedan
    Rocznik
    12.2016
    Cytat Napisał krowka1978 Zobacz post
    Coś mi nie pasuje. Niemożliwe, że akumulator ma nominalnie 250A rozruchowego.
    Coś łazi mi po głowie, że może tak być, tylko te 250A jest liczone wg. jakiejś innej normy.

    Tedy, objawy wprost wskazują na słaby aku. Taki tester to też nie wyrocznia. Kup coś w okolicy 60Ah i prawdopodobnie na kilka lat zapomnisz o problemie. Temat podstawek masz rozpracowany w wątku o akumulatorach.
    Ostatnio edytowane przez kjk ; 14-12-2023 o 23:14

  5. #4
    Master
    Dołączył
    08 marzec 2016
    Skąd
    Toruń
    Postów
    5,590
    Auto
    500X Lounge 1.4 16V MultiAir Turbo, Seat Ateca Xperience 1.5 TSI Evo 2
    Rocznik
    04.2016, 05.2023
    Cytat Napisał kjk Zobacz post
    Coś łazi mi po głowie, że może tak być, tylko te 250A jest liczone wg. jakiejś innej normy.
    Dlatego poprosiłem o zdjęcie naklejki z Aku.

  6. #5
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    18 sierpień 2013
    Skąd
    Sz-n
    Postów
    91
    Auto
    Tipo 1.4 Tjet
    Rocznik
    2017
    ca. 60 Ah to optimum dla twojego samochodu.

    Ten wydruk z badania akumulatora wskazuje, że jest podwyższona oporność wewnętrzna.
    Zresztą osiągnął już swój wiek.

    Podjedź na Gryfińską 106 https://www.e-moto.pl/pl/i/Kontakt/9

    Zmierzą ci napięcie akumulatora pod obciążeniem za pomocą opornicy i będziesz znał realny stan akumulatora.

    Za pomiar nic nie zapłacisz, a rozwiejesz wszystkie wątpliwości.

  7. #6
    Master
    Dołączył
    19 listopad 2016
    Skąd
    Szczecin
    Wiek
    47
    Postów
    2,003
    Auto
    Fiat Tipo Sedan 1.4 95 KM Lounge
    Rocznik
    31/12/2016
    Ale sam JTN właśnie tutaj wrzucił post w którym opisane są akumulatory i alternatory do naszych Fiatów i też tam jest 250A

  8. #7
    Master
    Dołączył
    08 marzec 2016
    Skąd
    Toruń
    Postów
    5,590
    Auto
    500X Lounge 1.4 16V MultiAir Turbo, Seat Ateca Xperience 1.5 TSI Evo 2
    Rocznik
    04.2016, 05.2023
    Tylko nie mogę znaleźć według jakiej normy jest to 250A. Jest założenie, że EN, ale nominał 250A dla EN nie pasuje w tym przypadku. W Grande Punto nigdy nie miałem akumulatora, w tym fabrycznego, w którym prąd rozruchowy byłby niższy niż 450A według normy EN.

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    Znalazłem w jednym z wątków. To jest norma IEC, nie EN Trzeba inaczej tester ustawić. Fachowiec z ASO popisał się wzorowo, czyli zgodnie z oczekiwaniami, bez komentarza. Elektryk od siedmiu boleści, który norm nie odróżnia i na IEC ustawia EN. Właśnie dlatego trzymam się z dala od ASO, bo partacze tam robią.
    Ostatnio edytowane przez krowka1978 ; 15-12-2023 o 00:43

  9. #8
    Master
    Dołączył
    19 listopad 2016
    Skąd
    Szczecin
    Wiek
    47
    Postów
    2,003
    Auto
    Fiat Tipo Sedan 1.4 95 KM Lounge
    Rocznik
    31/12/2016
    Krówka masz rację, bo właśnie przeglądam i jest ta norma co piszesz i jest odpowiednik tego czyli 360A

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    Kolega ANDI napisał
    Akumulator Fiat Tipo 2018 1.4 16V (70 kW)
    Kończy mi się akumulator (oryginalny to turecki 50 Ah 360A (EN2/SAE) 250A (IEC))

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    Tutaj są przeliczniki - tabela

    https://dobreakumulatory.pl/news/2-p...mulatorach.htm

    http://locustcarservice.pl/tabela_przeliczeniowa_prad_rozruchowy_ampery_din_e n_sae_cca_norma_europejska.html
    Ostatnio edytowane przez tedybear ; 15-12-2023 o 00:53

  10. #9
    Master
    Dołączył
    08 marzec 2016
    Skąd
    Toruń
    Postów
    5,590
    Auto
    500X Lounge 1.4 16V MultiAir Turbo, Seat Ateca Xperience 1.5 TSI Evo 2
    Rocznik
    04.2016, 05.2023
    Akumulator bezdyskusyjnie do wymiany. Pomiar na EN w porównaniu do przelicznika EN 360A (to jest już za słabe), w wartości z wydruku jest zdecydowanie za niski, żeby w mróz bezproblemowo autko odpalało. W nowym minimum te 480A musi być, 360A to chyba odrzuty jakieś dają.

  11. #10
    Master
    Dołączył
    19 listopad 2016
    Skąd
    Szczecin
    Wiek
    47
    Postów
    2,003
    Auto
    Fiat Tipo Sedan 1.4 95 KM Lounge
    Rocznik
    31/12/2016
    Akumulator moll będzie ok z mojego pierwszego wpisu tutaj?

  12. #11
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    18 sierpień 2013
    Skąd
    Sz-n
    Postów
    91
    Auto
    Tipo 1.4 Tjet
    Rocznik
    2017
    Cytat Napisał tedybear Zobacz post
    Akumulator moll będzie ok z mojego pierwszego wpisu tutaj?
    Będzie O.K.
    Ale jeśli masz podstawkę do 60 Ah to ja bym kupił właśnie ten większy.

  13. #12
    Master
    Dołączył
    19 listopad 2016
    Skąd
    Szczecin
    Wiek
    47
    Postów
    2,003
    Auto
    Fiat Tipo Sedan 1.4 95 KM Lounge
    Rocznik
    31/12/2016
    Dziękuję Wam Panowie.

  14. #13
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    02 sierpień 2018
    Skąd
    X
    Postów
    527
    Auto
    GP 1,4 8V LPG
    Rocznik
    2009

    Lightbulb Tłumaczenie 457 raz tego samego starym koniom!

    Akumulator to prosta rzecz, ale ciągle (rok 2023!) ludzie nie ogarniają kompletnie podstaw (co aku. lubi, a co nie).
    Cytat Napisał tedybear Zobacz post
    Mój Tipek ma już 7 lat. Akumulator nie był wymieniany, więc...
    Więc może być najwyższy czas. Akumulatory powinny żyć typowo 5-10 lat.

    Cytat Napisał tedybear Zobacz post
    Kiedy nocne stały się zimniejsze, coraz częściej przy odpalaniu auta wyłączało mi się radio i zegary cofały się wraz z ich "terkotaniem".
    Typowe objawy słabego akumulatora i/lub korozji np. masy. W Grande klasycznym objawem było też wyłączanie wspomagania kierownicy.

    Cytat Napisał tedybear Zobacz post
    Ponieważ mam motocykl postanowiłem kupić ładowarkę do akumulatorów motocyklowych jak i samochodowych...

    Naładowałem też akumulator auta i tutaj wszystko OK gdyby nie fakt, że może po tygodniu, może półtora zegary znów się cofały i "terkotały" przy odpaleniu.
    Normalne przy słabym aku. Podstawową czynnością powinno być nie tylko ładowanie na oślep byle czym, ale sprawdzenie gęstości elektrolitu (i poziomu), ale musi być dostęp do cel. Tylko wtedy można taki słaby akumulator odratować i jeszcze 1-2 zimy się przemęczyć.
    Ustalenie kiedy jest naładowany metodami czysto elektrycznymi jest niemożliwe ze 100% pewnością! MUSI być dostęp do cel (elektrolit). Tak się kończy "bezobsługowość" (krótszym życiem podzespołów).

    Cytat Napisał tedybear Zobacz post
    ...kilka krótkich tras po mieście i aby tak napięcie szybko spadło?
    Oczywiście, że tak. Zdziwiony ktokolwiek? Ja nie. Krótkie trasy to klasyczny tryb mordowania samochodu (później dorosłe chłopy zdziwione usterkami, przestaje to być zabawne).

    Cytat Napisał tedybear Zobacz post
    Dziś naładowałem ponownie aku na maxa. Ładowarka nie wykazała żadnych błędów i przy okazji podjechałem do elektryka z ASO po prywacie aby testerem sprawdził akumulator.
    Trzy błędy w jednym segmencie! Ładowanie "na maxa" w słabym akumulatorze może trwać kilka dni (2-3 typowo), NIE wystarczy przez noc (nie ważna jaka ładowarka). Ładowarka nie ma prawa ustalić na pewno, że akumulator jest OK (bo jak wyżej - gęstość elektrolitu to podstawowy parametr techniczny akumulatora, NIE parametry elektryczne, one są pochodną chemii i mechanicznego stanu płyt, cel). Testery to samo co ładowarki, są różne oraz można ich źle użyć. Najlepszym "testerem" jest sam samochód.

    Cytat Napisał tedybear Zobacz post
    Więc akumulator dobry, gdyby był do wymiany taki teks pojawiłby się na wydruku.
    OK, nie rozśmieszaj nas, już wystarczy. Wiara w ładowarki "inteligentne" oraz "testery" bywa zgubna. Podstawy elektrotechniki (+chemii w tym przypadku) się liczą.

    Cytat Napisał tedybear Zobacz post
    Zakładam, że alternator pracuje dobrze, bo inaczej miałbym choinkę na desce rozdzielczej.
    Dwa błędy w jednym zdaniu. Alternatora się nie "zakłada, że pracuje dobrze", tylko mierzy (a pośrednim wyznacznikiem jest stan akumulatora). Co do "choinki", to efekty zależą od modelu.

    Cytat Napisał tedybear Zobacz post
    Więc czy to rzeczywiście wina zimnych nocy i pokonywanych krótkich dystansów?
    Naturalnie. Zero zaskoczenia powinno być (inaczej idzie to w stronę trollowania internetowego).

    Cytat Napisał tedybear Zobacz post
    Kiedy on się naładuje? Bo potrzebuje przecież więcej czasu na naładowanie.
    Niby tak, ale w praktyce wychodzi coś innego. On, naładowany prawidłowo, potrzebuje też więcej czasu, aby go dobić. Czyli powinien pożyć dłużej.

    Cytat Napisał tedybear Zobacz post
    ...i ogólnie podczas odpalenia silnika mogę mieć włączone światła, podłączone dwie komórki do ładowarek, włączone podgrzewanie foteli itd itp. ??? Dobrze rozumiem? Czyli im więcej tym lepiej?
    To najgłupszy zwyczaj samochodowy jaki obserwuję czasem. Nie wiem, w której szkole specjalnej tego uczą. Masz mieć jak najmniej innych odbiorników przy odpalaniu.
    Tak, w uproszczeniu "im więcej, tym lepiej" pojemności. Akumulator dobiera się po rozmiarze: wstawiasz największy jaki wejdzie w mocowanie i tyle (cała "procedura" doboru), a i tak dużo większy niż fabryczny nie wejdzie, więc nie ma żadnego problemu ("za dużego" nie da się założyć).

    Cytat Napisał tedybear Zobacz post
    Przez tydzień porobię notatki, będę notował temperatury i dokładnie po tygodniu wsiądę do auta i zobaczę jak się zachowa. Czy będzie miał dość napięcia czy znów trzeba będzie podładować?
    A jak znów liczniki się cofną i wyłączy się radio? Co jest powodem takiego stanu rzeczy?
    Odpowiedzi już dostałeś. Oraz były one do znalezienia samodzielnie. Przez tydzień, to zrób nie notatki, tylko poczytaj artykuły na ten temat albo najlepiej kup sobie książkę (za PRL-u była m.in. seria książeczek: akumulator, świece, rozrusznik i tak dalej...w moim samochodzie).
    Ostatnio edytowane przez GrandePunto8V ; 15-12-2023 o 06:14 Powód: DO KSIĄŻEK i edukować się.
    siwymw lubi to.

  15. #14
    Master
    Dołączył
    19 listopad 2016
    Skąd
    Szczecin
    Wiek
    47
    Postów
    2,003
    Auto
    Fiat Tipo Sedan 1.4 95 KM Lounge
    Rocznik
    31/12/2016
    GrandePuntoV8 trochę ironicznie i obraźliwe w moją stronę ale i tak dziękuję. Ty znasz się na tym ja znam się na innych rzeczach. Nie muszę wiedzieć tego co Ty wiesz i odwrotnie.
    Co do notowania to jakbyś nie zauważył już Krówka znalazł błąd w wyborze normy i sprawa się wyjaśniła.
    Zakładanie największego jaki wejdzie w podstawę oryginalną to też nie wyznacznik bo część chłopaków wymieniła podstawy na większe i kupiła akumulatory mocniejsze. W Tipo jest tyle miejsca pod maską, że akumulator od Stara też by się zmieścił.
    Co do szukania w internecie to jest tego bardzo dużo i każdy artykuł pisał specjalista i znawca tematu (od siedmiu boleści)
    Jeden pisze aby montować aku o pojemności zbliżonej do oryginału, drugi pisze, że im większy tym lepszy. I kogo się tu słuchać?
    Cenne rady dałeś, dzięki, rozumiem, że nie umiesz inaczej niż z szyderą, doceniam poczucie humoru.
    Jak wspomniałem, nie jestem alfą i omegą - tak samo jak Ty - i nie muszę znać się na wszystkim.
    Pozdrawiam

  16. #15
    Master
    Dołączył
    12 wrzesień 2017
    Skąd
    Bystrzyca Kłodzka
    Postów
    1,106
    Auto
    tipo 1,4 sedan 2017r, ix 35-2,0crdi 2010, Fiat 125p 1988, Polonez 1,5- 1989, Polonez Caro 1,6-1994,
    Rocznik
    03.2017
    GP 8V.... za cenne rady i wykład łopatologiczny odnośnie traktowania baterii
    Ostatnio edytowane przez jacek2 ; 15-12-2023 o 08:08 Powód: literówka


 
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. [akumulator] Jaki akumulator do Bravo 1.9 JTD?
    Napisany przez pawsta1989 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 40
    Ostatni post: 28-02-2012, 20:42
  2. [akumulator] Jaki akumulator do Brava 1.4
    Napisany przez colakcynia na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 41
    Ostatni post: 03-02-2011, 20:10
  3. [akumulator] Rozładowuje akumulator-pobór 1A!! Auto zgasło i
    Napisany przez omegarules na forum Stilo
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 20-12-2010, 21:29
  4. [akumulator] Pękł akumulator na mrozie
    Napisany przez rejczi85 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post: 20-12-2010, 13:40
  5. [akumulator] Radio a akumulator;/
    Napisany przez ewela9030 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 26
    Ostatni post: 23-10-2009, 21:45

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

https:fiatklubpolska.plinstalacja-elektryczna-i-elektronika-tipo-538akumulator-aby-zrozumiec-53295

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl