Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 13 z 13
  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    14 marzec 2017
    Skąd
    Głogów
    Postów
    50
    Auto
    Tipo 1.4 95KM
    Rocznik
    2016

    Regulacja luzów zaworowych

    Witam.

    Na czym polega regulacja luzów w GP 1.4 77KM ? Niedawno dałem Punciaka do wymiany rozrządu ale nie pomyślałem żeby od razu sprawdzili luzy a na dniach chcę wstawiać gaz i doczytałem, że tu jest przecież płytkowa regulacja luzów. Gazownik mnie postraszył że jakby trzeba było regulować luz to znów trzeba rozrząd ściągać. Trochę lipa.
    Prawda to ?



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    02 sierpień 2014
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    54
    Postów
    101
    Auto
    Punto Evo 1,4
    Rocznik
    01.2011
    W GP 1.4 77KM luzy zaworowe reguluje się poprzez dobór grubości płytek regulacyjnych. Podstawową trudnością w regulacji zaworów jest ... zakup płytek! Osobiście mam dużo szczęścia bo mieszkam blisko serwisu fabrycznego Fiata w Bielsku-Białej i w magicznym sklepie przy serwisie potrzebne płytki można kupić lub zamówić. Mają tych płytek coraz mniej bo większość im już wykupiłem. W pierwszej kolejności trzeba zdjąć pokrywę zaworów - ten dekiel, w którym jest zrobiony wlew oleju. Po zdjęciu widzimy wałek rozrządu. Pod krzywkami znajdują się popychacze z płytkami regulacyjnymi. Obracamy wał KORBOWY zakładając na śrubę centralną mocująca małe koło napędowe paska rozrządu klucz nasadowy 15mm najlepiej z grzechotką i sobie nim kręcimy w kierunku obrotu silnika. Wałek rozrządu się obraca i kiedy jedna z krzywek nie naciska na płytkę popychacza (stoi na sztorc do góry - prostopadle do głowicy) wkładamy pomiędzy płytkę, a tą krzywkę szczelinomierz i ustalamy wielkość luzu zaworowego. Jeśli wchodzi zbyt gruby listek szczelinomierza to płytkę wymieniamy na grubszą. Jeśli luz jest za mały wymieniamy ją na cieńszą. Aby wymienić płytkę kręcimy popychaczem tak aby wycięcia w popychaczu w miejscu osadzenia płytek ustawiły się prostopadle do wałka rozrządu. Następnie wkładamy pierwsze narzędzie (kształt klina) między popychacz (płytkę), a krzywkę wałka tak aby maksymalnie ugiąć sprężynę zaworową. Zawór zostaje otwarty. Następnie inne drugie narzędzie wkładamy pomiędzy obrzeże gniazda płytki popychacza, a wałek rozrządu tak aby zawór pozostał otwarty i żeby można było wyjąć pierwsze narzędzie z pomiędzy wałka i płytki. W ten sposób robi się wystarczająca przestrzeń między popychaczem, a wałkiem umożliwiająca wyjęcie płytki. W tym celu wąski płaski śrubokręt wkładamy w wycięcie w popychaczu, które ustawiliśmy na początku i podważamy płytkę. Płytka wyskakuje z gniazda w popychaczu i jest nasza. Możemy zmierzyć jej grubość i obliczyć grubość nowej na podstawie aktualnego luzu. Tu wystarczy matematyka na poziomie dodawania i odejmowania. Po wsunięciu nowej płytki, która MUSI osiąść w gnieździe popychacza wkładamy pierwsze narzędzie, zwalniamy drugie i wyjmujemy pierwsze. Po sprawdzeniu poprawności obecnego luzu robota jest GOTOWA (dla jednego zaworu).
    Te narzędzia to mogą być odpowiednio powyginane i doszlifowane śrubokręty. Luz zaworowy to 0,4mm dla wydechu i 0,3mm dla ssania. Płytki należy osadzać powierzchnią bardziej wypolerowaną w kierunku wałka rozrządu. Nowe płytki mają napisy, które muszą znaleźć się od strony popychacza. Stare płytki mają napisy częściowo wytarte. Oczywiści stare nieuszkodzone płytki mogą zostać ponownie zamontowane tam gdzie ich wymiar będzie właściwy. Płytki mają średnice 31mm i są zupełnie płaskie. Sprężyny zaworowe poddają się lekko więc się nie namęczymy. Pokrywę montujemy PO WYMIANIE uszczelki. W ostrych załamaniach uszczelki nakładamy nieco silikonu wysokotemperaturowego (stary silikon oczywiście usuwamy). Pamiętamy również o wymianie oringów uszczelniających kanały olejowe zmiennych faz rozrządu. Na centusiach oszczędzających na uszczelce skąpstwo zemści się szybko, nie tylko wyciekami. Pokrywa sama usiądzie na miejsce (nie trzeba opisywanego w książkach narzędzia w postaci płytki ustalającej) No może trzeba jej trochę pomóc naciskając z góry i nieco poruszając na boki. Uszczelkę można też posmarować olejem. Dokręcamy pokrywę do oporu i nic więcej. Śruby najpierw spęczają uszczelkę. Później pokrywa osiada na swoich nóżkach na sztywno. Mnie się w przeszłości zdarzyło ukręcić śrubę mocującą pokrywę. No i jeszcze oznaczenie płytek. Cztery cyfry kodują grubość. 2468 oznacza, że płytka ma grubość 2,468mm. Czas pracy powolnej i dokładnej ok. 2godz. Koszt - ok. 40 zł. uszczelka, kilkadziesiąt zł za silikon, po 7-8zł. za płytkę i jakieś 3zł. za puszkę browara w zależności od upodobań. Satysfakcja bezcenna.
    P. S. Do pomiaru najlepiej użyć mikrometru lub suwmiarki elektronicznej. O dziwo suwmiarki chińskie za ok. 40 zł są wystarczająco dokładne. W celu ich sprawdzenia można zmierzyć grubość nowej płytki lub listek szczelinomierza.
    Ostatnio edytowane przez misci ; 23-09-2019 o 21:01

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    14 marzec 2017
    Skąd
    Głogów
    Postów
    50
    Auto
    Tipo 1.4 95KM
    Rocznik
    2016
    Dziękuję za dokładną odpowiedź. Sam się raczej za to nie będę brał. gazownik powiedział, że przy instalacji sprawdzi luzy ale jakby trza było ustawiać to pojadę do serwisu - choćby ze względu właśnie na ciężki dostęp do płytek regulacyjnych na rynku. Mam daleko ale trudno się mówi.

    Pozdrawiam

    MM

  5. #4
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    13 listopad 2013
    Skąd
    slask
    Postów
    63
    Auto
    Punto Easy 1.2 8V 69KM
    Rocznik
    2014
    Po jakich przebiegach trzeba regulować zawory? Mam 95kkm nalotu i nie wiem czy było to kiedykolwiek robione. Silnik chodzi cichutko - nic nie stuka nie cyka itp , jest sens w tym grzebać?

  6. #5
    Klubowicz
    Dołączył
    02 sierpień 2014
    Skąd
    Warszawa
    Wiek
    54
    Postów
    101
    Auto
    Punto Evo 1,4
    Rocznik
    01.2011
    Co 60kkm. Jakby zawory klepały (luzy byłyby nadmierne) to pół biedy. Zawory umierają cicho. Skasowanie luzu zaworowego powoduje ciszę ale też słabe przyleganie grzybka zaworu do gniazda. W efekcie zawór nie może oddać ciepła do głowicy. Rozpoczyna się wypalanie. Reszty nie muszę pisać.
    Z drugiej strony regulacja płytkowa jest stabilna. Jeśli silnik nie dostaje popalić i nie spala LPG to być może nie będzie co robić. Z doświadczenia jednak wiem, że w fabryce wkładają płytki niezbyt dokładnie. We wszystkich silnikach, które mi wpadły w ręce luzy poprawiałem.

  7. #6
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    07 marzec 2015
    Skąd
    Poznań
    Postów
    80
    Auto
    Grande Punto 1.2
    Rocznik
    2006
    Cytat Napisał mmilek Zobacz post
    Witam.

    Na czym polega regulacja luzów ......
    luzzaworow (1).jpg
    luzzaworow (2).jpg
    luzzaworow (3).jpg

  8. #7
    Klubowicz
    Dołączył
    02 luty 2014
    Skąd
    śląsk
    Postów
    348
    Auto
    Grande Punto 1.4 + LPG i inne marki
    Rocznik
    2007
    Witam serdecznie ja mam pytanie jaki jest system luzów zaworowych w silniku 1.4 16v 95 KM. Jest tam płytkowy, kieliszkowy czy hydrauliczny?

  9. #8
    Master
    Dołączył
    07 grudzień 2012
    Skąd
    Bielsko
    Wiek
    63
    Postów
    2,723
    Auto
    Bravo 1,4 +Evo 1,4 + Tipo SW EASY 1,4 120KM
    Rocznik
    2011....i....2012....i....2018
    Płytki regulacyjne . Zdjęcia powyżej twojego postu.

  10. #9
    Klubowicz
    Dołączył
    02 luty 2014
    Skąd
    śląsk
    Postów
    348
    Auto
    Grande Punto 1.4 + LPG i inne marki
    Rocznik
    2007
    KOBRA ale to jest 8v a mi się zdaje że 16v 95 KM miały hydrauliczne i zmienną fazę rozrządu.

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    Cytat Napisał KOBRA Zobacz post
    Płytki regulacyjne . Zdjęcia powyżej twojego postu.
    Ale to jest 8v a mi się zdaje że 16v 95 KM miały hydrauliczne i zmienną fazę rozrządu.

  11. #10
    Master
    Dołączył
    08 marzec 2016
    Skąd
    Toruń
    Postów
    5,527
    Auto
    500X Lounge 1.4 16V MultiAir Turbo, Seat Ateca Xperience 1.5 TSI Evo 2
    Rocznik
    04.2016, 05.2023
    Cytat Napisał szary1977 Zobacz post
    Witam serdecznie ja mam pytanie jaki jest system luzów zaworowych w silniku 1.4 16v 95 KM. Jest tam płytkowy, kieliszkowy czy hydrauliczny?
    Hydraulika.

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    Cytat Napisał szary1977 Zobacz post
    Ale to jest 8v a mi się zdaje że 16v 95 KM miały hydrauliczne i zmienną fazę rozrządu.
    1.4 8V też ma zmienne fazy rozrządu.

  12. #11
    Master
    Dołączył
    07 grudzień 2012
    Skąd
    Bielsko
    Wiek
    63
    Postów
    2,723
    Auto
    Bravo 1,4 +Evo 1,4 + Tipo SW EASY 1,4 120KM
    Rocznik
    2011....i....2012....i....2018
    Cytat Napisał szary1977 Zobacz post
    16v 95 KM
    Masz rację w 16 jest hydraulika . nie zauważyłem ,że piszesz o 95KM

  13. #12
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    26 grudzień 2015
    Skąd
    wrocław
    Postów
    851
    Auto
    punto evo 1.4, doblo 1.4 T-Jet
    Rocznik
    2011, 2013
    Cytat Napisał KOBRA Zobacz post
    Płytki regulacyjne . Zdjęcia powyżej twojego postu.
    ale to sa zdjęcia z silnika 8v

  14. #13
    Master
    Dołączył
    07 grudzień 2012
    Skąd
    Bielsko
    Wiek
    63
    Postów
    2,723
    Auto
    Bravo 1,4 +Evo 1,4 + Tipo SW EASY 1,4 120KM
    Rocznik
    2011....i....2012....i....2018
    Zdjęcia są z 8 V i dlatego napisałem o pytkach , ale Szary1977 pytał o 16V 95KM


 

Podobne tematy

  1. hydrauliczna regulacja luzów zaworowych
    Napisany przez Sławek32 na forum Forum ogólne o Fiat
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 25-07-2015, 13:30
  2. regulacja luzów zaworowych brava 1.6 16V
    Napisany przez Sławek32 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 25-07-2015, 12:01
  3. Regulacja luzów zaworowych Doblo 1.9 JTD 105
    Napisany przez ggoogle na forum Śląskie
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 11-04-2015, 17:05
  4. Odpowietrzanie kasowaczy luzów zaworowych 1.4 12v
    Napisany przez niunia96 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 20-08-2014, 17:53
  5. regulacja luzów zaworowych
    Napisany przez MaxPleasure na forum Siena, Palio
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 05-06-2010, 08:47

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

https:fiatklubpolska.plgrande-punto-469regulacja-luzow-zaworowych-45497

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl