Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Posty od 1 do 15 z 17
Like Tree3lubi to!

Temat: Ubytek czynnika w klimie  

  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    16 styczeń 2016
    Skąd
    Wrocław
    Wiek
    39
    Postów
    67
    Auto
    Croma 1.9 8v Multijet
    Rocznik
    2007

    Ubytek czynnika w klimie

    Witam wszystkich,
    mam problem ze spitalającym czynnikiem w klimie. W zasadzie z tematem bujam się odkąd kupiłem auto, tj. od 2016. W instalacji klimatyzacji było już zrobione, w kolejności chronologicznej:
    • regeneracja sprężarki - uszczelnienia poszły dosłownie w piz.., w 2016 r,
    • wymiana chłodnicy klimatyzacji (vel skraplacza) - była rozdarta na rancie, w 2016 r,
    • wymiana któregoś z oringów na przewodzie,

    W międzyczasie pod dolnym grillem zamontowałem siatkę, żeby kamienie nie tłukły w skraplacz.
    Po w/w czynnościach przez dwa sezony szło‚o dobrze - tj. sezonowy ubytek czynnika był‚ w ramach 10%.
    Po dwóch sezonach był ubytek ~ 150 gram, uzupełniany w październiku 2018.
    I teraz znowu spitala. Miesiąc temu klima była dobita (brakowało 200 gram), i obecnie znowu czynnik gdzieś ucieka (słychać po syczeniu w parowniku po zgaszeniu silnika).
    I tutaj mam pytanie - znacie jakieś miejsce instalacji, w którym czynnik lubi uciekać bardziej niż w innych?
    Ostatnio edytowane przez davidjezz ; 06-08-2019 o 08:24



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    25 kwiecień 2016
    Skąd
    -
    Postów
    430
    Auto
    Croma 1.9 16V
    Rocznik
    2005
    Napełnij klimę środkiem z barwnikiem UV, kup sobie latarkę uv (nawet tą: https://allegro.pl/oferta/yato-latar...zty-7435098939 , mam i polecam). W nocy stawiasz auto w ciemnym miejscu i znajdziesz wyciek.

  4. #3
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    25 październik 2015
    Skąd
    Poznań
    Postów
    786
    Auto
    Fiat Croma
    Rocznik
    2007
    Dobrze sprawdza sie tez nabicie azotem do ok 30bar. To co ma sie rozwalic to sie rozwali. Jesli ogolnie nic nie widac itd to moze byc parownik w kabinie

  5. #4
    ata
    ata jest nieaktywny
    Master
    Dołączył
    26 sierpień 2011
    Skąd
    Szczecin
    Postów
    1,428
    Auto
    Fiat Palio Weekend 1,2 MPI
    Rocznik
    11.1999
    Cytat Napisał davidjezz Zobacz post
    Po w/w czynnościach przez dwa sezony szło dobrze - tj. sezonowy ubytek czynnika był‚ w ramach 10%.
    Po dwóch sezonach był ubytek ~ 150 gram, uzupełniany w październiku 2018.
    Prawidłowo to ma być 0% rocznie. Poważnie! Układy klimatyzacji z założenia mają być szczelne.


    Pomysł z użyciem kontrastu UV jest dobry, w zasadzie to pierwsza rzecz jaką się robi przy szukaniu nieszczelności. Problem jest taki, że są miejsca w których ciężko sprawdzić czy coś świeci w UV. Jeśli chodzi o parownik, to po nabiciu kontrastu można dać nawiew na full i obserwować wyloty powietrza na desce - jeśli gdzieś cieknie to powietrze rozpyli kontrast i wyloty będą świecić.

    Kolejne typowe miejsce w którym ciekną stare klimatyzacje to zaworki serwisowe - to one powodują ubytki rzędu 5-10% rocznie. A ciekną w praktycznie każdym starszym aucie, bo przecież nikt ich nie wymienia.

  6. #5
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    31 maj 2017
    Skąd
    Wrocław
    Postów
    85
    Auto
    croma
    Rocznik
    2009
    Ja wymieniłem niedawno przewód wysokiego ciśnienia, ten z zaworkiem. Mi czynnik uciekał na łączeniu aluminium z gumą. Wąż gumowy w tym miejscu jest mocno wygięty i u mnie był nawet zatłuszczonych. Myślałem, że jest to olej z węża intercolera, który jest w pobliżu i trochę się poci. Dopiero pod lampą UV widać było, że jest to nieszczelność klimy. Drugie miejsce które zauważyłem to na wężu niskiego ciśnienia w miejscu zawiasu klapy silnika w " dziurze" pod UV wygląda to tak jakby utlenił się przewód aluminiowy i jest mała dziurka wielkości szpilki widoczna tylko przy lampie.

    Wysłane z mojego LG-H900 przy użyciu Tapatalka

  7. #6
    Klubowicz
    Dołączył
    12 luty 2017
    Skąd
    Oświęcim
    Wiek
    49
    Postów
    265
    Auto
    Fiat Croma 1.9 150KM ASB Ambient White
    Rocznik
    2007
    Obstawiam parownik. Mnie również czeka wymiana . Ostatnie nabicie ze śmierdzącym kontrastem wskazuje właśnie parownik. Nigdzie nie widać nieszczelności a jednak po miesiącu nie chłodzi. Co prawda można klimę włączyć co oznacza jakieś ilości czynnika w układzie. Jednak bez sensu włączać jeśli i tak nie chłodzi. Jeżeli to nie będzie parownik to sprzedaję Crome...

    Wysłane z mojego Nokia 6.1 przy użyciu Tapatalka

  8. #7
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    05 marzec 2012
    Skąd
    Gliwice
    Wiek
    54
    Postów
    646
    Auto
    Ford Kuga MK2 2,0 TDCi 180KM AWD; Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDM2 95KM, Była Croma 1,9JTDM 150KM
    Rocznik
    10.2007
    Cytat Napisał ata Zobacz post
    Prawidłowo to ma być 0% rocznie. Poważnie! Układy klimatyzacji z założenia mają być szczelne.
    Nigdy w życiu, no może w pierwszym roku życia samochodu. Normą jest 10-15% w ciągu roku.

    (Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

    Cytat Napisał Marcin_Croma Zobacz post
    Obstawiam parownik. Mnie również czeka wymiana . Ostatnie nabicie ze śmierdzącym kontrastem wskazuje właśnie parownik. Nigdzie nie widać nieszczelności a jednak po miesiącu nie chłodzi. Co prawda można klimę włączyć co oznacza jakieś ilości czynnika w układzie. Jednak bez sensu włączać jeśli i tak nie chłodzi. Jeżeli to nie będzie parownik to sprzedaję Crome...

    Wysłane z mojego Nokia 6.1 przy użyciu Tapatalka
    W tym roku wymieniłem parownik, 240 zamiennik 520 robocizna z napełnieniem od zera. Demontujesz schowek, dmuchawę nawiewu i masz dostęp do parownika. Rurki odpinasz w komorze silnika i parownik wyjeżdża pod nogi pasażera. Mechanik chciał rozbierać całą deskę, ale dał się przekonać.
    Maxi lubi to.

  9. #8
    Klubowicz
    Dołączył
    17 czerwiec 2016
    Skąd
    Bydgoszcz
    Wiek
    50
    Postów
    403
    Auto
    Croma 1.9 Multijet 16V 150KM Automat
    Rocznik
    2008
    Cytat Napisał Capsel Zobacz post
    Normą jest 10-15% w ciągu roku.
    Mój mechanik od klimy twierdzi ,ze nawet i 20% to jest norma przy tej ilości czynnika.
    Co co sprawdzenia to dobry serwis przed wpuszczeniem czynnika sprawdza kontrastem czy gdzieś nie wychodzi.
    Mi mój mechanik tak robi. Mówi tez,że wiele serwisów tego nie robi bo kontrast drogi jest.
    Dzieki temu kontrastowi sie dowiedzialem, ze chłodnice klimy muszę wymienić.

  10. #9
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    16 czerwiec 2009
    Skąd
    piła
    Postów
    42
    Auto
    Marea 1.9 jtd
    Cytat Napisał piniasty Zobacz post
    Mój mechanik od klimy twierdzi ,ze nawet i 20% to jest norma przy tej ilości czynnika.
    Co co sprawdzenia to dobry serwis przed wpuszczeniem czynnika sprawdza kontrastem czy gdzieś nie wychodzi.
    Mi mój mechanik tak robi. Mówi tez,że wiele serwisów tego nie robi bo kontrast drogi jest.
    Dzieki temu kontrastowi sie dowiedzialem, ze chłodnice klimy muszę wymienić.
    czynnik nie ma prawa uciekać nawet 1% przy szczelnej instalacji. Klima to praktycznie lodówka a z niej nic nie ucieka. Mam Maree 2000r i o dziwo cały czas dzieła tak samo.
    Ostatnio edytowane przez pawzak ; 14-08-2019 o 12:41

  11. #10
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    05 marzec 2012
    Skąd
    Gliwice
    Wiek
    54
    Postów
    646
    Auto
    Ford Kuga MK2 2,0 TDCi 180KM AWD; Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDM2 95KM, Była Croma 1,9JTDM 150KM
    Rocznik
    10.2007
    Cytat Napisał pawzak Zobacz post
    czynnik nie ma prawa uciekać nawet 1% przy szczelnej instalacji. Klima to praktycznie lodówka a z niej nic nie ucieka. Mam Maree 2000r i o dziwo cały czas dzieła tak samo.
    Chyba nie przeczytałeś co już było na forum...
    Nie masz racji, klima w aucie to nie lodówka...
    W samochodzie masz pełno połączeń elastycznych, a sam skraplacz jest narażony na uszkodzenia mechaniczne.
    20 letnia marea i klima działa, bez uzupełnień przez dwadzieścia lat, dzieciom bajki opowiadaj.
    ...chociaż, piszesz cały czas działa tak samo... to jest możliwe, bo nie chłodzi wcale
    chrom lubi to.

  12. #11
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    16 czerwiec 2009
    Skąd
    piła
    Postów
    42
    Auto
    Marea 1.9 jtd
    Cytat Napisał Capsel Zobacz post
    Chyba nie przeczytałeś co już było na forum...
    Nie masz racji, klima w aucie to nie lodówka...
    W samochodzie masz pełno połączeń elastycznych, a sam skraplacz jest narażony na uszkodzenia mechaniczne.
    20 letnia marea i klima działa, bez uzupełnień przez dwadzieścia lat, dzieciom bajki opowiadaj.
    ...chociaż, piszesz cały czas działa tak samo... to jest możliwe, bo nie chłodzi wcale
    volvo v70 r 2002 klima działa jak działała też nic nie robione czynnik był tylko wymieniany w 2012 w obu autach.

  13. #12
    Klubowicz
    Dołączył
    08 maj 2016
    Skąd
    Rzeszów
    Wiek
    49
    Postów
    376
    Auto
    Fiat Croma 1,9 Multijet 120 manual 6
    Rocznik
    2008
    Octavia 2002 r. Klima działa aż miło. Bez przeglądów i "dobijania" czynnika. Capsel, jest to możliwe w starszych samochodach, gdzie nie oszczędzali jeszcze na materiałach.

  14. #13
    Master
    Dołączył
    24 lipiec 2011
    Skąd
    Gdańsk-Łeba
    Wiek
    50
    Postów
    1,371
    Auto
    Croma II MJTD 1,9 150 KM + Hyundai I30 1,4 100KM i KONA 1.6 T-GDI 198 KM 2WD 7DCT
    Rocznik
    7.2007
    Cytat Napisał pawzak Zobacz post
    czynnik nie ma prawa uciekać nawet 1% przy szczelnej instalacji. Klima to praktycznie lodówka a z niej nic nie ucieka. Mam Maree 2000r i o dziwo cały czas dzieła tak samo.
    No nie jest tak ponieważ sprężarka w przeciwieństwie do lodówki ma wyprowadzony napęd ( koło pasowe ) na zewnątrz i uszczelnienia na wale muszą utrzymywać gaz. Do tego elastyczne przewody gumowane które mają mikro pory. Do tego połączenia są na gumowych oringach i również nie są na 100% szczelne tak jak w lodówce gdzie wszystko jest lutowane. Zawsze więc ubywa czynnika ale zakłada się ze jak masz 600.700 gram to ten ubytek powinien być na poziomie 40-60 gram/rok. Klima będzie pracować w Cromie do około 300...250 gram. tak więc nawet 10 lat powinno wytrzymać przy idealnym stanie. U mnie był juz 2-krotnie wymieniony skraplacz ( chłodnica przednia od kamieni miała dziury ) a obecnie zauważyłem zielony płyn na sprężarce co świadczy o uszczelnieniach. Na razie muszę dobijać 400 gram / 2 lata więc nie robię remontu bo mi się nie kalkuluje
    Zdrowy rozsądek to coś, czego każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje

  15. #14
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    16 czerwiec 2009
    Skąd
    piła
    Postów
    42
    Auto
    Marea 1.9 jtd
    Cytat Napisał lisekg Zobacz post
    No nie jest tak ponieważ sprężarka w przeciwieństwie do lodówki ma wyprowadzony napęd ( koło pasowe ) na zewnątrz i uszczelnienia na wale muszą utrzymywać gaz. Do tego elastyczne przewody gumowane które mają mikro pory. Do tego połączenia są na gumowych oringach i również nie są na 100% szczelne tak jak w lodówce gdzie wszystko jest lutowane. Zawsze więc ubywa czynnika ale zakłada się ze jak masz 600.700 gram to ten ubytek powinien być na poziomie 40-60 gram/rok. Klima będzie pracować w Cromie do około 300...250 gram. tak więc nawet 10 lat powinno wytrzymać przy idealnym stanie. U mnie był juz 2-krotnie wymieniony skraplacz ( chłodnica przednia od kamieni miała dziury ) a obecnie zauważyłem zielony płyn na sprężarce co świadczy o uszczelnieniach. Na razie muszę dobijać 400 gram / 2 lata więc nie robię remontu bo mi się nie kalkuluje
    skoro są nieszczelności to trzeba to usunąć na pewno będzie to tańsze w czasie niż ciągłe uzupełnianie( a po za tym są chłodnie gdzie połączenia nie są lutowane tylko też elastyczne )

  16. #15
    Master
    Dołączył
    24 lipiec 2011
    Skąd
    Gdańsk-Łeba
    Wiek
    50
    Postów
    1,371
    Auto
    Croma II MJTD 1,9 150 KM + Hyundai I30 1,4 100KM i KONA 1.6 T-GDI 198 KM 2WD 7DCT
    Rocznik
    7.2007
    Cytat Napisał pawzak Zobacz post
    skoro są nieszczelności to trzeba to usunąć na pewno będzie to tańsze w czasie niż ciągłe uzupełnianie( a po za tym są chłodnie gdzie połączenia nie są lutowane tylko też elastyczne )
    Rachunek ekonomiczny mówi mi że się nie opłaca remont sprężarki za 1000..1500 zł... więc tego nie robię
    W chłodniach przemysłowych czynnik niestety się ulatnia a to wiem z autopsji ...$$$$$
    Zdrowy rozsądek to coś, czego każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje


 
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. Grzałka PTC w klimie manualnej.
    Napisany przez paveu na forum Stilo
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post: 12-12-2018, 15:47
  2. Stuki przy wył. klimie
    Napisany przez lopez93 na forum Grande Punto
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 17-10-2016, 21:28
  3. Ubytek płynu Chłodniczego
    Napisany przez Aegnr na forum Grande Punto
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 04-06-2016, 16:27
  4. P0530 "Czujnik ciśnienia czynnika chłodzącego A/C
    Napisany przez tommykrk na forum Stilo
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post: 01-08-2014, 22:08
  5. Ilość oleju w klimie
    Napisany przez szela na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 12-06-2010, 18:22

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl