Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 11 z 11
Like Tree2lubi to!
  • 1 przez lisekg
  • 1 przez lisekg

Temat: Tempomat się wyłącza przy około 100 kmh  

  1. #1
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    18 grudzień 2014
    Skąd
    Łódź
    Postów
    633
    Auto
    Fiat Croma 1,9 jtd 150km, AF40
    Rocznik
    2007

    Tempomat się wyłącza przy około 100 kmh

    Croma 1,9 jtd 150 KM.
    Tempomat wyłącza się przy około 100 kmh, błędów brak MES nic nie znajduje. Sprawdziłem więc prędkość poszczególnych kół i tył sie zgadza między sobą oraz mniej więcej z GPSem, lewe przednie ma największy odchył i przy 132kmh z tyłu, lewy przód podaje 138kmh, a prawy przód 136kmh. Różnice te występują przy jeżdzie prosto. Ciśnienie w kołach takie samo, mam TPMS (zakładam w każdym aucie).
    Druga Croma różnic nie ma wcale między kołami, a podczas skrętu różnice nie przekraczają 1kmh i w niej tempomat działa idealnie do każdej prędkości.

    Czego to może być wina? Opony takie same, zresztą problem ten jest od jakiegoś czasu, teraz postanowiłem się tym zająć dopiero. Zamiana kół nic nie daje, nadal pi razy oko przy 100kmh tempomat wyłącza. Manetki a w zasadzie całe "pająki" zamieniłem między autami i bez skutku.

    Jeszcze jedna obserwacja. W cromie gdzie tempomat wali kichę, wskazówka prędkościomierza lekko faluje, im większa prędkość tym więcej, w drugiej Cromie wskazówka stoi jak skała.

    Poradźcie coś, czego się czepiać? I czy moja teoria o różnicy prędkości między kołami ma sens?
    Ostatnio edytowane przez iron64 ; 08-05-2025 o 13:30
    FiatFan: Marea Weekend 1,9jtd, Brava 1,9jtd, Croma 1,9jtd
    Scenic 1 PH2 1,6 16v z LPG



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    30 styczeń 2022
    Skąd
    Kraków
    Postów
    142
    Auto
    Fiat Croma 1,9 Multijet 120KM
    Rocznik
    2007
    Temat ciekawy. Prędkość kół odczytywana jest z chyba z czujników ABS wiec tam można pogrzebać. W komputerze pokładowym jest coś takiego jak pamietam że można ustawić daną prędkość tylko nie wiem czy po przekroczzeniu tej ustawionej prędkości jest sygnał czy coś innego ale funkcja zwiazana z prędkościa jest wiec też można tam zajrzeć.

  4. #3
    Master
    Dołączył
    24 lipiec 2011
    Skąd
    Gdańsk-Łeba
    Wiek
    51
    Postów
    1,497
    Auto
    Croma II MJTD 1,9 150 KM + HYUNDAI KONA 1.6 T-GDI 198 KM 2WD 7DCT
    Rocznik
    7.2007
    Z reguły tempomat nie będzie działał jeżeli:
    - Uszkodzony jest przełącznik na pedale sprzęgła
    - uszkodzony jest przełącznik na pedale hamulca
    - Prędkość jest mniejsza niż ( nie pamiętam 25..35 km/h )

    Jeżeli mówisz że prędkościomierz faluje to sprawdź czy prędkość jest stała w MES
    i czy to tylko kwestia licznika czy jednak czegoś więcej
    A to się dzieje z automatyczną skrzynią? Jeżeli tam to tam może być więcej zależności związanej z skrzynią...
    Zdrowy rozsądek to coś, czego każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje

  5. #4
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    18 grudzień 2014
    Skąd
    Łódź
    Postów
    633
    Auto
    Fiat Croma 1,9 jtd 150km, AF40
    Rocznik
    2007
    Licznik podaje to samo co MES. Znaczy w MES też faluje prędkość.
    Ogranicznika bym się nie czepiał, bo nie ma znaczenia czy jest włączony czy nie.
    Czujnik hamulca jest ok. Zresztą wyjaśnię. Tempomat znika i nie sposób go włączyć do czasu ponownego rozruchu, znika tez kontrolka tempomatu z deski, a włącznik nie robi wtedy różnicy, po prostu brak tempomatu wtedy. Przy uszkodzeniu czujnika hamulca włącznik normalnie włącza i wyłącza ikonkę na liczniku. Także to nie to, zresztą MES mówi, że włącznik jest ok.

    No i jak wyżej. Jedziesz dajmy na to 96kmh na tempomacie i przyspieszasz tempomatem, po przekroczeniu 100-102 kmh tempomat się wyłącza, znika kontrolka, a na zegarach info, że tempomat wyłączony i tyle. Nie włączysz go do czasu ponownego rozruchu. Błędów brak. Jedyna informacja gdzieś w body (can info, albo coś podobnego) tempomat - nieznany błąd i tyle. Cana bym się nie czepiał również, bo jedyne błędy cana jakie kiedykolwiek widziałem to te związane z aku.
    Ostatnio edytowane przez iron64 ; 09-05-2025 o 09:37
    FiatFan: Marea Weekend 1,9jtd, Brava 1,9jtd, Croma 1,9jtd
    Scenic 1 PH2 1,6 16v z LPG

  6. #5
    Master
    Dołączył
    24 lipiec 2011
    Skąd
    Gdańsk-Łeba
    Wiek
    51
    Postów
    1,497
    Auto
    Croma II MJTD 1,9 150 KM + HYUNDAI KONA 1.6 T-GDI 198 KM 2WD 7DCT
    Rocznik
    7.2007
    To obstawiam ślizgające się sprzęgło - brak spójności prędkości obrotowej silnika z prędkością kół
    Ta spójność jest istotna i to tez potwierdzało by szalejące wskazówki/odczyty prędkościomierza...
    A może tylko czujnik prędkości wału pada... A prubowałeś sprawdzić to na niższych biegach? Może dzieje się to wtedy przy mniejszej prędkości?

    Dezaktywacja tempomatu
    (A) Użytkownik może dezaktywować tempomat poprzez:
    - przestawienie nakrętki pierścieniowej przełącznika w pozycję WYŁĄCZONY;
    - wyłączenie silnika;
    - naciśnięcie pedału sprzęgła lub hamulca (w takim przypadku zapamiętywana jest ostatnio osiągnięta prędkość, którą można przywołać, naciskając przycisk Wznów);
    - ustawienie dźwigni zmiany biegów automatycznej/sekwencyjnej w położeniu N, P, R (w takim przypadku zapamiętywana jest ostatnio osiągnięta prędkość, którą można przywołać naciskając przycisk Wznów);
    - prędkość pojazdu niższa od minimalnej dozwolonej (około 40 km/h) lub wyższa od maksymalnej dozwolonej;

    w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów, jeśli dźwignia zostanie naciśnięta bez użycia sprzęgła, zaczyna brakować spójności między obrotami silnika a prędkością pojazdu; we wszystkich przypadkach naciśnięcie przycisku Wznów umożliwia ponowną aktywację systemu.
    Wciśnięcie pedału przyspieszenia przy włączonym tempomacie: po naciśnięciu pedału przyspieszenia (np. w celu wyprzedzania) tempomat pozwala na chwilowe zwiększenie prędkości pojazdu, a następnie chwilowo go wyłącza, ale gdy tylko pedał przyspieszenia nie jest już wciśnięty, system ponownie aktywuje zapamiętane ustawienie prędkości.

    Rozpoznanie włączonego biegu odbywa się poprzez porównanie prędkości pojazdu z prędkością obrotową silnika przy włączonym sprzęgle.
    (B) Tempomat jest automatycznie dezaktywowany, jeśli:
    - dochodzi do przypadkowego lub nieprawidłowego naciśnięcia przycisków na dźwigni;
    - przyspieszenie przekracza skalibrowany limit (np. strome zbocze);
    - opóźnienie przekracza skalibrowany limit (np. dźwignia zmiany biegów jest używana bez użycia sprzęgła);
    - w systemie występuje usterka;
    - interweniuje ABS lub ESP.
    System wyłącza się automatycznie, gdy sygnały używane przez oprogramowanie tempomatu okażą się nieprawidłowe, ponieważ wynikają z usterek podzespołów:
    - czujnik prędkości pojazdu;
    - potencjometr pedału przyspieszenia;
    - wiarygodność wyłącznika hamulcowego;
    - wiarygodność wyłącznika sprzęgła;
    - wiarygodność przełącznika tempomatu i klawisza wznawiania;
    - Wiarygodność przełącznika tempomatu oraz położenia dźwigni zwiększania lub zmniejszania prędkości.
    Tempomat zostanie również wyłączony, jeśli wystąpią błędy w podzespołach, które wpływają negatywnie na pracę silnika, a mianowicie:
    - jednostka sterująca pracą silnika;
    - czujnik obrotów silnika;
    - czujniki/siłowniki przepustnicy elektronicznej (dla silników benzynowych);
    - miernik obciążenia silnika (dla silników benzynowych),
    - cewki zapłonowe (do silników benzynowych),
    - wtryskiwacze;
    - elementy układu wysokiego ciśnienia (dla silników Diesla).

    Poważna awaria układu zarządzania silnikiem tempomatu, która wymaga, aby tempomat został „zablokowany” (tj. wyłączony do momentu wyłączenia pojazdu), jest definiowana jako „usterka”. „Problem” to nietypowa sytuacja (spowodowana awarią lub nieprawidłowym poleceniem użytkownika, na przykład jednoczesna przypadkowa aktywacja przycisków Resume i (+) (-), która powoduje dezaktywację tempomatu, ale nie wymaga jego zablokowania.
    Zarówno w przypadku usterek, jak i problemów zapamiętywany jest kod błędu, który można odczytać za pomocą sprzętu diagnostycznego, jednak błędy tempomatu nie powodują zapalenia się kontrolki ostrzegawczej awarii silnika ani kontrolki ostrzegawczej tempomatu.
    Ostatnio edytowane przez lisekg ; 09-05-2025 o 13:17
    iron64 lubi to.
    Zdrowy rozsądek to coś, czego każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje

  7. #6
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    18 grudzień 2014
    Skąd
    Łódź
    Postów
    633
    Auto
    Fiat Croma 1,9 jtd 150km, AF40
    Rocznik
    2007
    Oczywiście, że sprawdzałem przy innych mniejszych prędkościach i oczywiście, że wszystko działa. *

    Czujnik prędkości wału, hmm nie sprawdzałem, ale wątpię, mimo to sprawdzę. Wątpię w niego, bo gdyby on był winny to prędkość pojazdu nie miałaby znaczenia a raczej prędkość obrotowa. W moim przypadku jedynie prędkość pojazdu ma znaczenie. Odkopię oscyloskop, sprawdzę, albo wymienię między autami. Nie ma problemu.
    Wracając jeszcze do prędkości, na 90kmh przejechałem kiedyś niemal 200 km, zero problemu z tempomatem.

    * - czepiam się prędkości odczytywanej z kół chyba słusznie, bo dziś jadąc około 80 kmh robiłem coś na wzór testu łosia, bo przypominam, że oba przednie koła pokazują wyższe wartości niż tylne. I teraz przy gwałtownym skręcie przy tej prędkości też się wyłączył, tego nigdy wcześniej nie sprawdzałem.
    Moja robocza teoria jest teraz taka. Komp ma jakąś tam tolerancję na różnice w prędkości kół. Ale najwyraźniej przy skręcie gwałtownym przy około 80kmh już ta tolerancja zostaje przekroczona. Zrobiłem to samo później z 50kmh i tempomat się nie wyłączył, możliwe że (to znów teoria) musiałbym jeszcze mocniejszy skręt zrobić, ale szczerze to chyba bym wtedy wylądował na boczku już, a tego nie planuję.

    Do przyczyn nie działania tempomatu dodaj jeszcze odłączenie przepływomierza (przynajmniej w automacie tak jest, w manualu nie sprawdzałem).

    Co sądzicie o mojej teorii? Jeśli jest prawdopodobna to czujnik czy pierścień?
    Ostatnio edytowane przez iron64 ; 09-05-2025 o 14:12
    FiatFan: Marea Weekend 1,9jtd, Brava 1,9jtd, Croma 1,9jtd
    Scenic 1 PH2 1,6 16v z LPG

  8. #7
    Master
    Dołączył
    24 lipiec 2011
    Skąd
    Gdańsk-Łeba
    Wiek
    51
    Postów
    1,497
    Auto
    Croma II MJTD 1,9 150 KM + HYUNDAI KONA 1.6 T-GDI 198 KM 2WD 7DCT
    Rocznik
    7.2007
    Mnie ciągle zastanawiają "falujące" wskazania prędkościomierza. Z mojego doświadczenia gdy był problem z czujnikami/kabelkami, wtyczkami w kołach to zaraz ABS/ESP się wywalało. Dziwne że tu nic takiego się nie dzieje. Ale z drugiej strony teraz są to inne niż kiedyś "ząbki" Teraz to wszystko jest w łożysku.
    "Niespójność prędkości"... a nie możesz przełożyć kół z jednej do drugiej Cromy? Pisałeś o zamianie ale pewnie przód/tył?
    PS...
    Jeszcze coś mi przyszło do głowy
    uszkodzony amortyzator. Może tego nie widzisz a koło/opona traci kontakt z drogą...
    Zdrowy rozsądek to coś, czego każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje

  9. #8
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    18 grudzień 2014
    Skąd
    Łódź
    Postów
    633
    Auto
    Fiat Croma 1,9 jtd 150km, AF40
    Rocznik
    2007
    Amorki były wymieniane z 8 miesięcy temu, komplet, łącznie z łożyskami, a problem ten występuje nadal. Występuje również niezależnie od opon i felg, bo wymieniane są sezonowo. Dodatkowo druga Croma gdzie tempomat działa jeździ teraz na felgach z pierwszej Cromy, gdzie tempomat wali kichę. To już wyeliminowałem wcześniej niejako przy okazji. Ostatnio podmieniałem "pająki" i to tez nie wina samej manetki.
    FiatFan: Marea Weekend 1,9jtd, Brava 1,9jtd, Croma 1,9jtd
    Scenic 1 PH2 1,6 16v z LPG

  10. #9
    Master
    Dołączył
    24 lipiec 2011
    Skąd
    Gdańsk-Łeba
    Wiek
    51
    Postów
    1,497
    Auto
    Croma II MJTD 1,9 150 KM + HYUNDAI KONA 1.6 T-GDI 198 KM 2WD 7DCT
    Rocznik
    7.2007
    No to faktycznie dużo już potencjalnych przyczyn wyeliminowałeś.
    Dziwne więc jest to że 2-ga Croma ma stałe prędkości kół a tu są takie różnice.
    Zmierzyć rezystancje czujników w piastach ale przy pompie ABS w obu autach i porównać
    ESP.jpg
    Ostatnio edytowane przez lisekg ; 12-05-2025 o 12:31
    Zdrowy rozsądek to coś, czego każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje

  11. #10
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    18 grudzień 2014
    Skąd
    Łódź
    Postów
    633
    Auto
    Fiat Croma 1,9 jtd 150km, AF40
    Rocznik
    2007
    Rezystancja czujników przy pompie, hm, no nie pomyślałem o tym.
    Dobra, pomyśle jak to zrobić i zmierzę. Ale najpierw muszę zająć się wymiana wtryskiwaczy, za jakiś czas wrócę z wynikami.
    Niemniej nadal czekam na pomysły.

    Rozumiem, że czujniki są oznaczone jako K07xx?
    Ostatnio edytowane przez iron64 ; 12-05-2025 o 14:00

  12. #11
    Master
    Dołączył
    24 lipiec 2011
    Skąd
    Gdańsk-Łeba
    Wiek
    51
    Postów
    1,497
    Auto
    Croma II MJTD 1,9 150 KM + HYUNDAI KONA 1.6 T-GDI 198 KM 2WD 7DCT
    Rocznik
    7.2007
    Tak, K07xx
    Jeżeli gdzieś kable/wtyczki zgniły to powinno wyjść na tym pomiarze.
    iron64 lubi to.
    Zdrowy rozsądek to coś, czego każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje


 

Podobne tematy

  1. 2003 tempomat - kostka jest, tempomat nie dziala
    Napisany przez pimikiel na forum Stilo
    Odpowiedzi: 28
    Ostatni post: 22-07-2020, 20:52
  2. Tempomat w doblo bez instalacji pod tempomat. Doblo 2002 1,6 16v
    Napisany przez jazeck na forum Forum ogólne o Fiat
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 11-10-2019, 00:03
  3. Tempomat
    Napisany przez piotrek74 na forum Ulysse
    Odpowiedzi: 28
    Ostatni post: 25-06-2019, 09:49
  4. Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 01-04-2017, 11:15
  5. Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 20-11-2014, 12:47

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl