800zł? A Vordon za 400 gra źle?
Podejrzewam, że taki HT-869BT by mi wystarczył. Nie potrzebuję nawigacji, więc szkoda mi do niej drugie tyle.
Wiem, że to nie jedyna różnica, ale jednak.
800zł? A Vordon za 400 gra źle?
Podejrzewam, że taki HT-869BT by mi wystarczył. Nie potrzebuję nawigacji, więc szkoda mi do niej drugie tyle.
Wiem, że to nie jedyna różnica, ale jednak.
Ja mam właśnie Vordon BT 869 i daje radę. Za 350 zł jakie oszczędzasz za brak GPS możesz kupić fajne navi - lektor nie wcina się w czasie grania muzy. Radio podłączał mi kolega ale z tego co widziałem to tylko dodał kabelek z "+" (dodatkowa wsuwka) i wtyczka już pasuje. Druga wtyka (sterowanie z kierownicy) wisi luzem bo w Vordonie nie ma jej jak podłączyć (nie ma takiej opcji). Więcej zabawy było z podłączeniem kamery cofania - konkretnie to podanie prądu do kamery (ja mam w ramce tablicy rejestracyjnej) bo światło wstecznego jest w klapie i nie ma jak bezpośrednio pociągnąć kabla. Znalazłem prąd od wstecznego w wiązce która idzie z lewej strony (schowana za osłonami w bagażniku - kolor czerwono różowy). Prąd do radia (monitora) pociągnąłem z wiązki (ten sam kabel) przy bezpiecznikach koło kierowcy. Jak wrzucasz wsteczny radio automatycznie przechodzi w tryb monitora i pokazuje co tam z tyłu widać. Po wyłączeniu wstecznego wraca do odtwarzania muzyki. Dla mnie jest ok. Jedyny minus kamerki w tablicy to jest hak który widać w polu kamery (odczepiany więc można się go pozbyć) - ale mi nie przeszkadza i wszystko widać ok.
Jeżeli chcielibyście 2 din plug & play - to chyba tylko oryginalne - koszt około 1200 zł - a za dużo bajerów nie ma.
Co do tego na co zwrócić uwagę kupując radio do krówki - na to co chcesz mieć - navi, BT, odtwarzacz DVD, kamerka cofania itp. Wymiar jest praktycznie taki sam (standard 2 din). Na aliekspres jest sporo fajnych z dobrymi bajerami - ale ja wolę z naszego rynku - gwarancja itp.
Ostatnio edytowane przez zino ; 27-04-2017 o 15:14
Fajne i kuszące. Tracimy jednak sterowanie, wyświetlanie stacji na zegarach i słuchanie z CD, z których nagminnie korzystam. A jak odczyt z USB/MP3?
Cd już poszło w niepamięć. USB czyta jak złoto (muza mp3, zdjęcia itp). Do tego slot na kartę pamięci - wgrałem kilkaset utworków w formie mp3 i mam spokój z zacinającymi się płytami na które wchodzi zaledwie do 20 utworów audio. Wyświetlona lista utworów, wybierasz jaki pasuje i gaz do dechy
DSC_0192-1200x1600.JPG
Witam.
Ja montowałem ostatnio tę ramkę do radia 2DIN. Poniżej zamieszczam kilka uwag na temat ramki oraz radia.
RAMKA
Zalety:
- Nie powoduje problemów w obsłudze radia z pokrętłami
- Jakość wykonania
Wady:
- Wymiary wnęki na radio to 165x98mm, czyli zdecydowanie zbyt mało. Większość stacji 2DIN ma wymiary 178x102mm, więc trzeba szlifować.
- Podczas piłowania ramki musiałem się pozbyć oryginalnych zaczepów, które zresztą i tak nie pasowały do radia. Ramka musiała więc zostać zeszlifowana na nieco mniejszy wymiar, aby trzymała się na wcisk.
- Zewnętrzne wymiary ramki też nie są idealne. Musiałem zeszlifować górę ramki gdyż była za bardzo zaokrąglona oraz ściąć nieco dolny rant aby ramka lepiej przylegała do konsoli nawiewu. Mimo wszystko drobne szczeliny pozostały, choć nie są one widoczne na pierwszy rzut oka.
WYBÓR RADIA
- Vordon HT-869BT - Dyskwalifikacja z powodu braku nawigacji oraz ceny, która choć niska (450zł), to jednak jest wyraźnie wyższa od chińskich odpowiedników oferujących podobną funkcjonalność za 300zł (cena z Allegro).
- 7021G - Nie wiem jaka to firma, ale radio wydaje się najsensowniejsze w relacji cena/jakość, bo posiada nawigację i kosztuje 550zł na Allegro.
- Vordon HT-869V2 - 770zł na Allegro. Fajne, bo oprócz nawigacji ma jeszcze wejście na kamerę DVR, czyli rejestrator jazdy. Ma też MirrorLink, ale działa on średnio. Samo radio oparte na systemie Windows 6.0 CE, który jest mało rozwojowy i choć generalnie nie jest to duży problem, to wydając niewiele więcej można mieć już radio z Androidem.
- Eunavi Android 2GB RAM, 32GB ROM - 1050zl na Allegro. To był właśnie mój wybór. Zaraz opiszę dlaczego.
- Zamiennik radia oryginalnego z Aliexpress (link) - wygląda ładnie i pewnie nie ma problemów z montażem, ale to nadal Windows 6.0 CE, w dodatku dwa razy droższy od Vordona. Czyli oprócz wyglądu nie zyskujemy właściwie nic. Dla mnie ta opcja odpadła bardzo szybko.
RADIO EUNAVI Android 2GB RAM, 32GB ROM
Cena 1050zł na Allegro - link
Przyznam, że trochę obawiałem się zakupu, bo brak było płatności przy odbiorze oraz towar wysyłany był z "zagranicznego magazynu". Mimo wszystko zaryzykowałem i uważam, że się opłaciło - wszystko było w porządku, a na radio czekałem tylko trzy dni.
Zalety:
- 2GB RAMu - to bardzo ważne, bo radio uruchamia się szybciej i działa dużo płynniej niż wersje z 1GB RAMu. W dodatku ma zainstalowaną nowszą wersję Androida i może obsługiwać bardziej wymagające programy lub po prostu więcej programów odpalonych jednocześnie.
- Czytelny wyświetlacz z regulacją jasności
- Bardzo dobra jakość wbudowanego wzmacniacza. Oczywiście nie jest to jakość Alpine, ale gra naprawdę przyzwoicie i zdecydowanie lepiej od mojego poprzedniego radia JVC.
- Działa płynnie, nie przycina się ani nie zawiesza.
- Bluetooth działa bardzo dobrze i czyta książkę kontaktów z telefonu.
- W zestawie jest nawigacja iGO z mapami Europy z 2016 roku
- Antena GPS szybko łapie sygnał
- Wi-Fi również bardzo bezproblemowo
- W zestawie kamerka cofania. Fajnie, że jest, ale nie miałem okazji jej montować, więc wstrzymam się z oceną jej działania.
- Radio ma fizyczne przyciski dzięki czemu jego obsługa podczas jazdy jest dużo łatwiejsza niż Vordona.
- Możliwość zmiany loga startowego na dowolne, również stworzone przez siebie.
- Obsługuje kamerę DVR, czyli rejestrator jazdy.
- Obsługuje odczyt z adapterów OBDII po Bluetooth (firmowo zainstalowany Torque Pro)
- Można sobie wgrać aplikację z książką serwisową pojazdu i na bieżąco notować naprawy serwisowe, wydatki, przypomnienia itp.
- Bardzo dobra instrukcja obsługi oraz oznaczenia na przewodach.
- Obsługuje naprawdę dużo formatów muzyki jak i filmów.
- Nawigacja może wyciszać inne źródła dźwięku lub działać wspólnie z nimi, czyli miksować głos
- Radio pozwala ustawić natężenie dźwięków dla każdego źródła osobno.
- Dodatkowe wejścia USB z tyłu radia.
- Radio gra naprawdę czysto i szybko łapie stacje.
Wady:
- Radio ma wbudowany mikrofon do rozmów telefonicznych, ale działa on przeciętnie. Źle nie jest i da się spokojnie rozmawiać, ale do ideału trochę brakuje.
- W zestawie jest też mikrofon zewnętrzny, ale po jego podłączeniu działają obydwa mikrofony, czyli pojawia się pogłos. Być może da się to jakoś ustawić w systemie, ale póki co nie udało mi się tego zmienić.
- Drugie pokrętło pozwala na zmianę utworów bez konieczności wchodzenia do odtwarzacza. Niestety jest całkowicie bezużyteczne podczas słuchania radia, bo zamiast automatycznego wyszukiwani stacji pozwala jedynie na ręczne strojenie.
- Brak pilota na podczerwień w zestawie.
- Brak kostki ISO, choć może nie jest to takie złe, bo przecież ISO ma kilka standardów i nie wszystkie piny są wszędzie takie same. Mimo wszystko jest to kolejny wydatek lub konieczność lutowania na własną rękę.
- Radio posiada wyprowadzenie przewodu do automatycznej zmiany podświetlania, ale po podłączeniu do kostki ISO nie działa on razem z regulacją oświetlenia deski rozdzielczej tylko reaguje na włączenie świateł mijania. Dodatkowo tracimy wtedy całkowicie możliwość zmiany poziomu jasności ekranu z poziomu radia. Lepiej więc nie podłączać tego kabla (oznaczenie "ILL").
- Płyty CD czytane są czysto i bez przeskakiwania, ale niestety wczytywanie płyty trwa zbyt długo.
- Wyjście USB na przednim panelu to archaiczne mini USB zamiast micro USB. Na szczęście w zestawie jest przejściówka.
- Ogólna jakość wykonania jest naprawdę niezła, ale same przyciski są nieco zbyt luźno spasowane. Nie przeszkadza to w użytkowaniu, ale może skrócić ich żywotność.
- Czas włączania około 30 sekund, czyli zdecydowanie więcej niż radio z Windows CE
Ogólnie radio bardzo mi się podoba, a lista wad jest stworzona nieco na wyrost. Gdyby raz jeszcze miał podjąć decyzję, to na pewno bym się na nie zdecydował!
Ostatnio edytowane przez marianmaciag ; 11-05-2017 o 18:39
Ja akurat montuje radio 2din bez ekranu LCD
Napisz gdzie kupiłeś ramkę co trzeba ja szlifować z zewnątrz, we wcześniejszych postach nikt o tego typu szlifowaniu nie pisał
P.S. Ktoś pisał o interfejsie do sterowania z kierownicy za 250zl, a ja znalazłem za 130 - ma niby działać....
Ramkę kupiłem na Allegro na tej aukcji - link
Na zdjęciu kolorem czerwonym zaznaczyłem miejsca, które szlifowałem. Szlifowanie ramki na zewnątrz było konieczne, żeby zniwelować szczeliny i poprawić przyleganie ramki do konsoli, ale być może jest to odosobniony przypadek, skoro piszesz, że nikt inny nie miał takich problemów.
ramka_fiat_croma_01.jpg
Dziś po południu, właściwie tuż po napisaniu poprzedniego posta na jaw wyszła kolejna wada ramki. Auto stało cały dzień na słońcu, więc ramka dość mocno się rozgrzała i zaczęła zlatywać z radia. Będę musiał wyposażyć ją w dodatkowe zaczepy. Jeśli Ty zamierzasz swoją ramkę dopiero szlifować, to proponuję zrobić ją ciaśniejszą, żeby po rozgrzaniu nie spadała z radia.
Jeśli chodzi o sterowanie z kierownicy, to niestety za wiele nie pomogę, bo moje auto nie posiada tego sterowania. Miałem jednak okazję podłączać takie sterowanie w poprzednim aucie, więc napiszę jak tam się sprawa przedstawiała. Otóż są dwa rodzaje sterowania radiem - klasyczne rezystorowe, które jest niczym innym jak zwykłym przyciskiem wpiętym bezpośrednio w radio oraz sterowanie sprzęgnięte z szyną CAN. Jeśli przyciski na kierownicy są klasyczne, wówczas nie potrzebujesz żadnego adaptera, tylko możesz podpiąć wtyczkę pilota bezpośrednio do radia (np. Vordon lub radio z Androidem) i zaprogramować wszystkie przyciski wedle upodobania. Jeśli natomiast pilot kierownicy wykorzystuje szynę CAN, wówczas rzeczywiście potrzebujesz adaptera i dopiero przez niego podpinasz pilot do radia i programujesz przyciski. Jaki rodzaj sterowania jest w Cromie, tego niestety nie wiem.
Pozdrawiam i mam nadzieję, że choć trochę pomogłem.
Ostatnio edytowane przez marianmaciag ; 12-05-2017 o 01:16
A co z CANEM ? Gada tot po sieci ?
Tzn , czy można regulować głośność z kierownicy i zmieniać stacje ?
Czy wyświetla zużycie paliwa etc etc ???
marianmaciag - ja mam Vordona HT-869BT i bym go nie dyskwalifikował Na moje potrzeby wystarczający - radio gra, można podłączyć kamerkę cofania, czyta SD, peny i ma wejście AUX - wszystkie wejścia z przodu więc można wpinać i wypinać do woli bez zbędnych kombinacji. Jeżeli chodzi o przyciski - ekran dotykowy działa ok i wg. mnie przyciski są zbędne. Fajna opcja to BT (robi za zestaw głośnomówiący). Oczywiście nie jest to ideał no ale 450 zł to nie 1050 zł - jaka kasa taka funkcjonalność. Widziałem "zamienniki" tego radia z Chin za 300 zł - ale świadomie wybrałem jednak vordona. W mojej ocenie - jakość do ceny jak najbardziej ok. Jak pisałem wcześniej - nawigację wolałem dokupić osobno. Pozdrawiam i dużo frajdy z nowego radia życzę.
Moja ramka (dwuczęściowa), zakupiona od tego samego sprzedawcy jw. również nie pasowała.
Ostro musiałem się napracować żeby wszystko wyglądało jak należy.
Moje nowe radio też wystaje górą poza ramkę i nie da się tego inaczej zrobić. Zdjęcia powinienem niedługo wrzucić.
Jakość dźwięku jest nie do opisania
Ja kupiłem radio Eunavi 2DIN z Androidem i raz jeszcze je polecam.
Jeśli natomiast chodzi o jego podłączenie, to niestety radio przyszło bez kostki ISO, którą trzeba było samodzielnie dorobić. Możesz oczywiście skorzystać z pomocy elektryka (50-150zł) lub mając odpowiednie części przeprowadzić całą operację samodzielnie w kilkanaście minut (koszt to kilka zł za wtyczkę + Twój czas, choć do elektryka też trzeba dojechać).
Czego potrzebujesz?
- Lutownicy + kostki ISO z wyprowadzonymi kablami - link
- Jeśli nie chcesz lutować, możesz kupić kostkę ISO z pinami do zaciskania + kombinerki - link
- Multimetr jest przydatny, ale jeśli będziesz się trzymał schematu to poradzisz sobie bez niego
- Adapter do anteny - link
KOSTKA ISO - schemat kostki ISO z mojej Cromy (rocznik 2010, silnik 1.8 benzyna, brak sterowania z kierownicy)
iso_standard.png
Uwagi:
B1 - Głośnik RR+
B2 - Głośnik RR-
B3 - Głośnik FR+
B4 - Głośnik FR-
B5 - Głośnik FL+
B6 - Głośnik FL-
B7 - Głośnik RL+
B8 - Głośnik RL-A1 - pusty
A2 - pusty
A3 - pusty
A4 - +12V na stałe (przewód żółty, najczęściej podłączany jako podtrzymanie pamięci radia)
A5 - Antena (przewód niebieski, "ANT")
A6 - Podświetlenie (przewód pomarańczowy, "ILL")
A7 - +12V ze stacyjki (przewód czerwony, "ACC", najczęściej podłączany jako zasilanie główne radia)
A8 - Masa (przewód czarny, "-")
- A6 - Podświetlenie - u mnie działa to tak, że wyświetlacz radia lekko się przyciemnia, jeśli w aucie zostaną zapalone światła. Niestety nie współgra to z przyciemnianiem tablicy rozdzielczej a jedynie reaguje na zapalenie świateł. Ja ten kabel odłączyłem, bo tylko mnie denerwował, a poza tym traciłem możliwość ręcznej regulacji jasności radia.
- A4, A7 - Kable zasilające występują w Cromie w dość nietypowej konfiguracji, bo są podłączone odwrotnie niż w większości kostek ISO pozostałych producentów samochodów. Same kable można podłączyć do radia na dwa sposoby:
- Zgodnie z kolorami, czyli +12V ACC jako główne zasilanie radia, a +12V żółte do podtrzymania pamięci radia. W tej konfiguracji radio będzie się uruchamiało po przekręceniu kluczyka i wyłączy się zaraz po zgaszeniu silnika.
- +12V ACC olewamy, a +12V żółte podłączamy zarówno do podtrzymania pamięci radia jak i jako główne zasilanie radia. W tej konfiguracji radio będzie działać cały czas, nawet bez włączania zapłonu. Niestety trzeba także pamiętać o każdorazowym ręcznym gaszeniu radia przed wyjściem z auta, choć ten problem też da się rozwiązać dodatkowym układem sterującym (o tym innym razem).
- I najważniejsze: nie pomyl się podłączając masę i zasilanie +12V do radia. Jeśli zrobisz to w odwrotnej kolejności, to na 90% spalisz radio!
ANTENA GPS
To jest akurat bardzo łatwe. Wystarczy odkręcić centralną kratkę nawiewu i poprowadzić tamtędy kabel od anteny, a samą antenę wyciągnąć na zewnątrz przez pokrywkę pod przednią szybą. W ogóle podczas montażu radia dobrze jest odkręcić centralną kratkę nawiewu, bo mamy wtedy bardzo łatwy dostęp do wszystkiego.
Ostatnio edytowane przez marianmaciag ; 17-05-2017 o 00:33
Zdjęcie z montażu anteny GPS.
DSC_0276-1200x1600.jpg
image1.JPG
Sterowanie z kierownicy, po podłączeniu interfejsu nie działa. Trzeba zrobić "osiowanie proxy" (tak się chyba na to mówi) ?
Nie miałem niestety laptopa żeby się pobawić tak więc temat odłożyłem.
Całkowity montaż to była jakaś masakra. Musiałem kieszeń radia potraktować boshką, tak samo jak ramkę która w ogóle nie pasuje do Cromy.
Efekt końcowy mnie zadowala, nawet bardzo. Mam osłony głośników w kolorze nadwozia (czyli gorsze ?), i oprócz samej wymiany radia nie robiłem nic innego. Dźwięk jest super, nie potrzebne jest wygłuszanie czegokolwiek, jedyne co muszę zrobić, to podokręcać niektóre elementy wewnątrz samochodu które są luźne i podczas słuchania muzyki wychodzi to na jaw.