Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 7 z 7
Like Tree1lubi to!
  • 1 przez morcmarc

Temat: Napełnienie klimatyzacji propanem-izobutanem  

  1. #1
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    04 luty 2011
    Skąd
    Nowa Sól
    Wiek
    42
    Postów
    97
    Auto
    Croma 1.9 150KM Automat
    Rocznik
    2008

    Smile Napełnienie klimatyzacji propanem-izobutanem

    Popełniłem jakiś czas temu januszowy zabieg.
    Napełniłem klime propanem-izobutanem.
    Całość sprawuje się znakomicie.
    Pokupowałem sobie trochę gratów aby nie robić tego na czuja.
    Wpierw wsio posprawdzałem.
    Okazało się że sprężarka cieknie (Delphi V5 - zmora tych sprężarek)
    Wcześniej próbę robiłem i w zależności od ustawienia sprężarki - układ różnie się zachowywał.
    Wymieniłem sprężarkę na zregenerowaną.
    Zrobiłem próbę azotową wpierw na 9 bar potem na 15 bar. w sumie na każdym etapie po ok 2godz.
    Wsio wyszło perfekt. Układ mam szczelny.
    Pogadałem trochę ze specem od klim stacjonarnych i zdradził mi kilka patentów, nie chciał abym go reklamował.
    Opowiadał o "nabijaczach klim" w warsztatach.
    Zdradził mi najważniejszy patent.
    Wobec tego zrobiłem tak:
    Nagrzałem garaż i wytwarzałem próżnie pompą przez ponad 2 godziny.
    Ten element jest najważniejszy i należy go okresowo robić. Niestety nabijacze tego nie robią bo nie chcą bo to czas a nie mają czasu i też te pompy w tanich automatach nie będą w stanie wytwarzać tak długiej próżni.
    Długotrwała próżnia powoduje wygotowywanie się pozostałości wody w układzie.
    Można poczytać o tym w necie.
    Po wytworzeniu próżni przystąpiłem do nabijania propanu-butanu.
    Stosowałem izobutan R600a (czynnik chłodniczy o deklarowanej czystości 99%) i propan R290 (również czynnik chłodniczy) Nie polecam gazu z zapalniczek ani tym bardziej LPG.
    Stosunek wagowy 50/50. Wytwarza się tzw CARE30 środek stosowany w USA i Australii. Mieszanka 50/50 propanu z izobutanem.
    Croma ma 730g r134a a mieszanki wystarczy 30% wobec tego wystarczy 220g.
    Wpierw wtłaczałem w FAZIE CIEKŁEJ 110-115g R600a a następnie tyle samo w fazie ciekłej R290.
    Po napełnieniu odpalenie i sukces.
    W temp ok 20 stopni w garażu na nawiewie na 3 i funkcji LO z kratek 2,6 St C.
    Ciśnienie na niskim między 1,8 - 2,1 bara. Niżej niż na R134. Mieszanka CARE30 jest wydajniejsza od r134a i pracuje na niższych ciśnieniach.

    _k00001.jpg
    Próba azotowa na 9bar a potem 15bar.

    _k00002.jpg
    Wytwarzanie próżni

    _k00003.jpg
    Czynniki chłodnicze z zaworami

    _k00004.jpg
    Napełnianie w fazie ciekłej - denkiem do góry.
    Odmierzanie wagą kuchenną z dokładnością do 1gr.


    Oleju nie dolewałem ponieważ miałem założyłem sprężarkę zalaną odpowiednią ilością oleju a i nie wymieniałem żadnej innej części wobec tego nie musiałem uzupełniać.
    Za duża ilość oleju doprowadzi do unieruchomienia sprężarki.
    Ostatnio edytowane przez morcmarc ; 09-03-2019 o 21:22 Powód: błędy literówki
    PapajPan lubi to.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    09 czerwiec 2018
    Skąd
    Kościan
    Wiek
    31
    Postów
    184
    Auto
    Croma 1.9 Multijet
    Rocznik
    2009
    Ilę Cię wyszła ta operacja łącznie z zakupem całego sprzętu?

  4. #3
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    04 luty 2011
    Skąd
    Nowa Sól
    Wiek
    42
    Postów
    97
    Auto
    Croma 1.9 150KM Automat
    Rocznik
    2008
    Pompa próżniowa Value 120l/m jednostopniowa - 390 PLN
    Zestaw manometrów - 169 PLN
    Butla Azot 8L - 200 PLN
    Manometr azot 15bar - 100 PLN
    Zawór do czynników x 2 - 40 PLN za sztukę

    Butla R290 - 44 PLN (starcza na 2-3 razy)
    Butla R600a - 22 PLN (starcza na 2-3 razy)

    Jeśli potrzeba to:
    Strzykawka do podawania oleju 80 PLN
    Olej PAG (wbrew opiniom również nadaje się do mieszanek typu CARE30, MINUS30, pod warunkiem iż układ zostanie opróżniony i napełniony tylko mieszanką chłodniczą)

    Waga - ceny nie pamiętam - mam ją już jakiś czas (pewnie coś koło 30-50 PLN)
    Ostatnio edytowane przez morcmarc ; 09-03-2019 o 23:18

  5. #4
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    24 lipiec 2011
    Skąd
    Gdańsk-Łeba
    Wiek
    47
    Postów
    903
    Auto
    Croma II MJTD 1,9 150 KM
    Rocznik
    7.2007
    A mi pewnie latem znowu trzeba będzie dodać z 400...500 gram... i znowu 3 stówki poleca jak nic...
    Zdrowy rozsądek to coś, czego każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje

  6. #5
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    04 luty 2011
    Skąd
    Nowa Sól
    Wiek
    42
    Postów
    97
    Auto
    Croma 1.9 150KM Automat
    Rocznik
    2008
    We wrześniu napełniałem klimę i zapłaciłem 270 zeta za cały układ.
    W grudniu już było pusto.
    Gość mnie straszył że jeszcze pójdzie do góry.
    Dużo jest teraz ukraińskiego R134a, o jakości nie będę się rozwodził.
    U mnie winna była cieknąca sprężarka. Co dziwne. Raz nabiłem azotem. Wsio było ok. Nie dawało mi jednak spokoju.
    Następnego dnia znowu próbę zrobiłem i wtedy zaczęło schodzić.
    Wymieniłem sprężarkę i wsio jest OK.
    W moim przypadku graty sporo kosztowały ale to inwestycja na przyszłość.
    Za ok 1000 PLN jest zestaw do sprawdzenia szczelności i do napełnienia klimy.
    Do obsługi mam 3 auta. Przez te nienormalne ceny zdecydowałem się na ten manewr.
    W przypadku R134a chodzą takie pogłoski iż ma być ewidencjonowany tzn że Pan nabijacz będzie musiał wykazywać komu uzupełnia. Jeśli po roku przyjedziesz z tak dużym ubytkiem to w świetle prawa powinien cię odprawić z kwitkiem, celem naprawy. Za ponowne napełnienie bez naprawy kara 10 tyś PLN. Tak podobno ma być tzn już podobno tak jest ale na razie nikt tego nie respektuje. UNIA i ekokonsekwencje - R134a ma wysokie GWP.
    Propan-izobutan można spokojnie i legalnie wypuszczać w atmosferę bo ma niskie GWP. Nie warto odzyskiwać mieszanki i nie powinno się tego robić.
    Następnie wytworzyć próżnię. Własnie owa długotrwała próżnia jest najważniejsza. Żaden nabijacz tego nie robi bo nie ma na to czasu.
    Na forum vectry c (bliźniacze silniki i sprężarki) też poruszali ten temat i ludzie po fachowym serwisie klimy z długotrwałą próżnią pisali iż klima znacznie lepiej funkcjonuje poprzez wygotowanie pozostałości wody z układu.

    Czynniki:
    Dwie butle kosztują w sumie ok 66 pln i w teorii wystarczą na 3 razy - w praktyce na 2 razy.
    Jako czynnik chłodniczy jest to wysokiej czystości czynnik stosowany w chłodnictwie, gdzie zawory są znacznie mniejsze i wymagają gazów o wysokiej czystości.
    A co ma Pan nabijacz w butli R134a odzyskany x razy?
    Pytałem się dwóch nabijaczy czy dadzą mi na papierze że to jest czysty R134a? Żaden tego nie chciał zrobić.

  7. #6
    Doświadczony klubowicz
    Dołączył
    24 lipiec 2011
    Skąd
    Gdańsk-Łeba
    Wiek
    47
    Postów
    903
    Auto
    Croma II MJTD 1,9 150 KM
    Rocznik
    7.2007
    Niestety mam prawdopodobnie to co ty. bo rok temu zauważyłem zielone ślady na dole sprężarki więc obstawiam na nią..
    Sprężarki są nowe na rynku ale chińskie i według opinii fachowców wytrzymują od kilku dni !!! do półtora roku jedyne rozwiązanie do regeneracja... Koszt w zależności od stanu tak jak napisałeś 1 tys zł..
    Zobaczę jak się to będzie rozwijało ale na razie rok wytrzymowało...

    Ja wymieniałem 2 razy skraplacz u siebie w ciągu tych 170 tys km i prawie 12 lat ... Czynnik jest drogi w UE bo Francuzom zależy na tym aby promować swój czynnik 1234... mówi sie że ceny maja się wyrównać tych czynników...

    Nikomu nie zależy w UE na pompowaniu Propan/Butan bo na tym niema $$$$$ dlatego jest on stosowany np: w Australii...
    Zdrowy rozsądek to coś, czego każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje

  8. #7
    Nowy klubowicz
    Dołączył
    04 luty 2011
    Skąd
    Nowa Sól
    Wiek
    42
    Postów
    97
    Auto
    Croma 1.9 150KM Automat
    Rocznik
    2008
    Zapłaciłem 399 pln za sprężarkę na alledrogo - regenerowaną - wymieniane łożyska - uszczelnienia - testowaną na 35 barów. Tak zapewnia sprzedawca - Stara do zwrotu.
    https://allegro.pl/oferta/fiat-croma...cji-7417358445
    Moja była zielona jakby ją ktoś pomalował.
    Myślałem na początku że nieszczelność była na złączu tandemie - bo widać było strużkę. Wymieniłem uszczelki ale nic to nie dało.
    Potem jak oglądałem dokładnie sprężarkę to aż wydawało mi się niemożliwe że jest tak ładnie "pomalowana" od wycieku z tandemu.
    U mnie uwalona była aż podłużnica od strony sprężarki na zielono po odkręceniu sprężarki cała strona od strony silnika.
    Po wymianie i napełnieniu azotem, wyszło że jest OK, jest szczelnie.
    U siebie mam wymienione chłodnice (zestaw Valeo) skraplacz klimy, intercooler i chłodnicę silnika w jednym roku Pan Niemiec wymienił.


 

Podobne tematy

  1. Napełnianie butli gazowej turystycznej
    Napisany przez czech22 na forum Na luzie, po pracy
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post: 14-03-2019, 00:57
  2. Ciśnienie klimatyzacji - czyżby zbyt wysokie?
    Napisany przez gurmiki na forum Bravo II
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post: 10-08-2017, 22:21
  3. ciśnienie klimatyzacji
    Napisany przez marynarzsnk na forum Grande Punto
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post: 26-07-2017, 16:49
  4. Ciśnienie w klimatyzacji - jakie powinno być?
    Napisany przez RafalWawa na forum Croma
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 12-08-2015, 23:15
  5. Klimatyzacja - poziom napełnienia, oleju - nowo zakupiony Kropek
    Napisany przez magnum146 na forum Grande Punto
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post: 05-05-2015, 21:37

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Propan czy izobutan do klimatyzacji

czynnik r290 na ile starcza

r134a to care30

propan do klimatyzacji

r290 r600a wydajniejszy r134a

propan izobutan 30

propan izobutan proporcje

propan izobutan

ilosc r600a w stosunku do r134

Tagi dla tego tematu

https://www.iparts.pl