Ostatnio edytowane przez lisekg ; 10-04-2020 o 14:54
Zdrowy rozsądek to coś, czego każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje
Za tym stoi podstawowe prawo fizyki związane z prądami, napięciami i rezystancją, czy opornością, czyli prawo Ohma. W układzie zapłonowym istotna jest rezystancja między elektrodami świecy w funkcji ciśnienia sprężania. Do tego moduł z procesorem, który obrabia przebiegi prądów i napięć podczas zapłonu, który może iść w kilku cyklach, tzw. multispark. Znam auta które mają trzy iskry w jednym cyklu, może są i takie, które mają więcej. W tym aucie znam opis z eLearna jak działa synchronizacja, przyjąłem go jako dogmat :-) Co oni tam dokładnie wywijają, trzeba by się uwiesić sondą wysokonapięciową na każdej ze świecy i podpatrzeć zależność impulsu sterującego zapłonem a impulsem synchronizacji. Nie wiem tylko, czy chcę aż tak się doktoryzować Ew. poszukać opisy Trionic-a 8.
Sprawdzę u siebie ustawienie rozrządu, wałki mam na pewno dobrze, może być tylko kopnięty na wale, długa historia z tym związana...Jeśli faktycznie jest przestawiony, to problem rozwiązany, jeśli nie , zabawa będzie dalej
Ostatnio edytowane przez kamslaw ; 11-04-2020 o 01:36
Powiem tak. Byłem u kilku mechaników i każdy obstawiał, tak jak Ty ,że może to być kwestia źle ustawionego rozrządu. Sprawdzali i okazywało się, że to jednak nie to. Jeden z nich zasugerował wymianę modułu wysokiego napięcia bo impulsy są liczone właśnie z niego. I tak zrobiliśmy. Wzięliśmy nawet kilka ze sklepu z możliwością zwrotu. Ale to były zamienniki. I nie ma pewności do końca, czy sprawne. Mimo, że nowe. Za każdym razem problem wracał. Był pomysł, żeby zamienić na oryginał, ale ten jest bardzo drogi i nie ma pewności, czy o niego chodzi. Trzeba by podmienić na jakąś używkę i sprawdzić, no ale czekamy aż pojawi się ktoś z takim oryginalnym modułem. U mnie jednak tego błędu nie wywala od razu. Trzeba trochę pojeździć. Jest jednak kwestia wolnych obrotów. Bo czasami "trzepnie" silnikiem i dalej chodzi jak trzeba. Nie wiadomo, co powoduje, że te obroty czasami "kuleją".
U mnie tez na jałowych „trzepnie” silnikiem i tez nie wiem gdzie szukać przyczyny...
OK... Jednym słowem mierzą ( odpowiedź ) punk przeskoku iskry między elektrodami w czasie w stosunku do zadanego sygnału z czujnika na wale. Problem w tym, że ten punkt przeskoku zależy od tak wielu czynników że głowa mała... ( stan elektrod świec i samych świec, kompresja na poszczególnych cylindrach - narastanie jej w czasie, ilość wtryskiwanego paliwa oraz jego rozprowadzenie w cylindrze, stan cewki zapłonowej, stan połączeń fajka/świeca i stan wtryskiwaczy paliwa... i może jeszcze od kilku w tym zaworów ) Nie wiem czy ten sygnał pochodzi z jednego cylindra czy też z wszystkich 4 jest podawany ...
Ale w takiej sytuacji jeżeli opisujecie, że wymiana układu zapłonowego nic nie daje ( co prawda zamiennik ale zawsze ) i za pewno sprawdzaliście/zmienialiście świece a na nich nic podejrzanego nie było to może jednak za tym stoi nie tylko sam rozrząd ale wtryskiwacze paliwa które zamiast rozpryskiwać paliwo leja je tym bardziej, ze opisujecie coś w rodzaju zapłonu w kolektorze wylotowym. Zazwyczaj w benzynowych silnikach można to sprawdzić poprzez odkręcenie listwy wtryskiwaczy i wtryskiwaczy od kolektora i obserwowaniu podczas kręcenia rozrusznikiem czy i jak rozpylają poszczególne wtryskiwacze. Ja tak robiłem w silniku 1,6 16V u Fiata i łatwo eliminowałem uszkodzone wtryskiwacze, które na LPG często mi się zacierały/stawały. Druga rzecz to sprawdzenie kompresji. Zanim bym się dobierał do rozrządu to bym jeszcze to sprawdził
Zdrowy rozsądek to coś, czego każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje
Dobrałem się dzisiaj do tego nieszczęsnego rozrządu, który już raz był poprawiany, ale bez rozkręcania dołu, bez blokady, tylko na ogniwka. Wcześniej górę miałem o jeden ząb przestawiony, dół ustawiony ze znakiem na obudowie. Dlatego była spora szansa, że na dole też jest przestawiony o jeden ząb. Po pierwszej poprawce auto zaczęło chodzić prawidłowo, i zasadniczo chodzi bez zarzutu, tylko ten błąd. Dzisiejsza akcja dowiodła niestety, że rozrząd OK. Szkoda, bo było by z głowy, a tak trzeba walczyć dalej
Nie zmienia to oczywiście tego, że ten nieszczęsny P0340 może być wywoływany do tablicy przez rozrząd, bo taka jego rola...
Moje auto przywiozłem osobiście z Niemiec, z usterką silnika, nie palił na jeden cylinder. Dzisiaj przyjrzałem się cewce. Okazuje się, że nie jest oryginalna, w zasadzie nowa. Na niej jest data produkcji, i wynika, że w Niemczech robili chyba szybką naprawę w stylu "na pewno cewka", nie pomogło to auto sprzedali. I może to jest trop.
Potrzebna albo cewka, albo klubowicz z takim motorkiem bez błędu i oscyloskopem, by sprawdził jaki jest właściwy sygnał synchronizacji. Ale to pewnie w sferze marzeń, bo to benzyna a fuj i ble
Załączam przebieg sygnałów w moim aucie, wraz z przesuniętym sygnałem synchronizacji, z którym błąd nie wystąpił przez pół godziny pracy, wcześniej po kilku minutach pracy na wolnych obrotach.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
dołączenie zdjęcia przerasta moje umiejętności...
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
...poza podejrzeniem, ja mam dwa paliwa, czyli Pb i LPG, zmiana zasilania nic nie wnosi...
Ostatnio edytowane przez kamslaw ; 14-04-2020 o 23:14
Masz sekwencyjny wtrysk gazu? Może jednak któryś wtryskiwacz benzyny się nie zamyka do końca?
Zdrowy rozsądek to coś, czego każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje
Moja Croma z jednostką chorobową P0340 opanowana
Sprawdziłem rozrząd był OK po znakach i kolorowych ogniwach. Nie dawało mi to spokoju, bo co, jeśli łańcuch się wyciągnął. Na znakach będzie OK. Kupiłem blokadę rozrządu. Rozrząd nie pasuje, minimalnie, ale jednak nie. Może to jest trop, sobie myślę, i brnę dalej. Kupiony nowy łańcuch, porównany ze starym, faktycznie, stary trochę dłuższy, ok 3mm na długości, czyli między wałem a wałkiem połowa tego. Trochę mało, by to zmierzyć metodą pośrednią, bez fizycznego czujnika wałka. Ale dobra, wrzucam nowy. Poustawiane, zgodnie ze sztuką i eLearnem, na znaki pasuje, na blokadę pasuje. Składam, odpalam, to samo. W międzyczasie, jak silnik był rozgrzebany, dotarła używana oryginalna cewka zapłonowa z popularnego portalu ze wszystkim. Zakładam inną, tym razem oryginalną cewkę i...wszystko OK!
Podpatrzyłem przebieg oscyloskopem sygnału synchronizacji, i jest CAŁKIEM inny niż w cewce podróbce. Impulsy są inne, z innymi stałymi czasowymi, różnej długości.
Auto chodziło prawie godzinę na wolnych obrotach, nie ma śladu P0340.
Jak opanuję wrzucenie fotek, bo coś mi się nie ładują, zamieszczę przebiegi z podróbki i oryginału.
Jakiej firmy jest oryginalna cewka i jakie powinna mieć oznaczenie ? Może wymiana mnie też pomoże
A więc jednak tak jak mi się wydawało i jak napisałem, że rozrząd nie mógł z tym mieć nic wspólnego
Fajnie że się udało rozwiązać problem i podzielić dla potomnych wynikiem
Zdrowy rozsądek to coś, czego każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje
Rozrząd mógłby mieć związek z P0340, bo po to ten cały mechanizm został wymyślony. Każdy problem może mieć wiele źródeł, i tak było w moim przypadku. Myślę tylko, że ze względu na metodę pomiarową, ten rozrząd musi być mocno kopnięty, by się synchronizacja rozjechała. Nie chciało mi się bawić w przestawianie rozrządu i pomiar jak się ten impuls zmienia. Teoria że się jednak nie zmieni też jest prawdopodobna, tylko po co budować w systemie mechanizm synchronizacji i go nie wykorzystywać...
Cewka kupiona jako oryginał ma oznaczenia GM, kod QR i jakiś numer. Czy to jest taka z pierwszego montażu nie wiem, kupiłem jako oryginał Cromy. Zachęcam nie do podmiany, tylko sprawdzić oscyloskopem przebieg. Postaram się dzisiaj zamieścić jak to powinno wyglądać.
Ta podróbka cewki, z którą auto kupiłem z Niemiec, nie ma żadnego brandu, tylko numer i datę produkcji.
Witaj kamslaw,
Możesz podać nr cewki oryginalnej, numer gm? Jestem ciekaw jak z dostępnością używek oraz czy w oplcu 2.2 147km oraz oplu 2.2 direct cewki są takie samw
cewka.jpg
Przebieg cewki podróbki:
Zółtawe to sygnał sumy impulsu zapłonu, niebieskawe impuls synchronizacji.
cewka podróbka.jpg
Oryginał:
cewka oryginalna 1.jpg
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Obrazek do wcześniejszej zabawy z przesuwaniem impulsu:
Załącznik 37931
Ostatnio edytowane przez kamslaw ; 21-04-2020 o 23:45
Odświeżam temat aby podzielić się swoją historia. Kolega kamslaw ma 10000% racji. Moja Croma kupiona z tym błędem p0340 miała założony moduł cewek jakiś zamiennik chińczyk pewnie. Po założeniu używanego oryginału problem zniknął. Pozdrawiam
Już dwie Cromki wyleczone, mam nadzieję że będzie ich więcej :-)