Hehe, racja
Auto właśnie stoi w serwisie i uzupełniamy czynnik. Zobaczymy czy pomoże
Obstawiam, że w układzie zostało mniej niż 200 g czynnika stąd te dziwne dźwięki i po uzupełnieniu będzie OK.
Pytanie na jak długo...
Ale jaja! Okazało się, że było 363 g czynnika czyli połowa tego co powinno być! Sprężarka przestała wyć. Dzięki za podpowiedzi bo ja już chciałem sprężarkę regenerować. Teraz tylko pytanie jak długo wytrzyma. Przed latem pewnie zrobię przegląd i odgrzybianie i się okaże wtedy.
BTW prawdopodobnie "pakiet startowy" przed zakupem, który obejmował również serwis klimy, został zrobiony tylko na fakturze bo buczenie słyszałem właściwie od początku. I to w polecanym serwisie w Krakowie na Belwederczyków 8. Gdy byłem tam z autem na takim niby przeglądzie po 1000 km od zakupu i mówiłem o tym buczeniu to gość powiedział, żebym się nie przejmował i jak zacznie bardziej to wtedy będziemy coś robić.
Może się okazać że będziesz mieć spokój na dłużej - u mnie był taki sam przypadek po prawidłowym napełnieniu układu od roku mam spokój z klimatyzacją - najważniejsze że obyło się bez zbędnych wydatków
chodziło mi o uzupełnienie, aczkolwiek miałem tak mało że mozna powiedzieć , że jest wymieniona
Ilość czynnika jest bardzo ważną sprawą - nie może go być zbyt mało ale też nie może go być zbyt dużo. W poprzednim aucie miałem niemiłą "przyjemność" robić serwis klimy w stacji szybkiej obsługi z zielono-żółtym kolorem: panowie 6 razy odsysali i uzupełniali klimę i za każdym razem albo było buczenie/syczenie albo sprężarka wyłączała się po kilku chwilach. W końcu pojechałem do speców od klimy i okazało się, że poprzedni panowie nabili mi o 1/3 czynnika za dużo. Ciśnienie po uruchomieniu szybko wzrastało i równie szybko automat przeciw przeładowaniu odcinał sprężarkę. Trochę mnie to kosztowało nerwów ale w końcu było OK. Teraz z uwagą przyglądam sie jak mi robią serwis i sprawdzam ile czynnika odessali.
U mnie odessali 363 g a wpuścili 742 g i 10 g oleju, według wydruku z maszyny. Ale teraz jak patrzę do eLearn to trochę zgłupiałem: ilość czynnika to 730 +/- 40 ale cm^3 :O Czy to jest błąd i powinno być oznaczone w gramach? Z olejem podobnie.
2015-02-13_08h31_46.png
Niestety Fiat się za bardzo nie postarał i pod maską nie ma żadnej wlepki z informacją o wymaganej ilości czynnika w układzie, przynajmniej u mnie. Sam tego szukałem w internecie przy gościu bo on też nie wiedział ile ma być (serwis specjalizujący się w BMW i żadnych wytycznych do Fiatów nie mieli).
Z zamieszczonego screenu wynika, że obliczenia były robione pod OBJĘTOŚĆ płynów a nie pod MASĘ.
Może odessali Ci 363 cm sześcienne czynnika a tylko powiedzieli, że 363 gramy???
A to nie jest to samo bo masa w stosunku do objętości zależy od ciężaru właściwego: 1 litr benzyny o ciężarze właściwym 0,72 waży 720 gram (0,72kg) a 1 litr oleju napędowego waży 0,86 kg bo ma ciężar właściwy 0,86 (wartości przykładowe, zależne od temperatury pomiaru!).
Podobnie jest z czynnikiem R134a i olejem smarującym - każde z nich ma swój ciężar właściwy.
Zadzwoń do speców i dopytaj - ciekaw jestem co odpowiedzą...
BTW: w ostatnich latach szczególnie boleśnie widać jak niski jest poziom wiedzy niektórych mechaników: tylko klucz i młotek do pracy a znajomość fizyki, chemii i podstaw matematyki daleko w lesie... Cóż, taki mamy "klimat" - wiedza jest w odwrocie...
No właśnie, zastanowiła mnie objętość w eLearn a na wydruku z maszyny mam masę czynnika czyli zupełne pomieszanie jednostek.
Ale tak swoją drogą zwykle podaje się właśnie masę a nie objętość czynnika R134a i bardziej podejrzewam tutaj błąd w eLearn.
W innych źródłach znalazłem informację, że do Cromy powinno wchodzić właśnie 730 gramów czynnika i na podstawie tych informacji zleciłem uzupełnienie czynnika do takiego poziomu bo nigdzie pod maską nie znalazłem informacji o tym.
http://www.naasltd.com/Resources/Fil...ge%20chart.pdf
http://www.ariazone.com.mk/pdf/Autom...ty%20Guide.pdf
W obu dokumentach jest informacja o masie a nie objętości czynnika.
Sprawdziłem oba linki i faktycznie jest tak samo: ilość czynnika R134a: 730 gram + olej o specyfikacji ISO 46: 135 gram (dla wersji 1,9). Ponadto poszukałem w kartach charakterystyk cieczy i wyszło, że ciężar właściwy czynnika R134a wynosi 1,206 kg/m3 a ciężar właściwy oleju wg ISO 46 to 0,861 kg/m3.
Jeśli teraz zamienimy te wartości na objętość to powinno być odpowiednio:
- R134a: masa 730 gram => 0,605 litra => 605 cm3.
- olej wg ISO 46: masa 135 gram => 0,156 litra => 156 cm3.
Różnice może nie są duże ale do poprawnego działania klimatyzacji w dużym zakresie temperatur (-20 stopni Celsjusza i czasami więcej zimą do +50 stopni Celsjusza latem przy powierzchni drogi) może już pojawić się problem, np słaby wydatek klimy latem.
Jeśli koledze maciekpt "wpuścili" tylko 10 cm3 oleju to poważnie zastanowiłbym się nad reklamacją - to jest TYLKO ok. 1/15 wymaganej ilości oleju!!!
A olej jest podstawą smarowania i konserwacji całego układu klimatyzacji!
ps. teraz zauważyłem, że trochę namieszałem z jednostkami: ciężar właściwy to Niuton/m3 a gęstość to kg/m3 => różnica polega na tym, że gęstość jest zależna od temperatury. Dla naszych obliczeń jednak nie ma to większego znaczenia i możemy przyjąć, że gęstość = ciężar.
PZDR
Ostatnio edytowane przez SAR37 ; 13-02-2015 o 15:30
Sami popatrzcie co jest na wydruku z maszyny:
Klima_czynnik.jpg
Wygląda jakby w ogóle nie odessała żadnego oleju czyli tak naprawdę nie wiadomo ile go jest. Być może tyle ile było + 10 g nowego
Podczas roboty gość twierdził, że maszyna sama dobiera odpowiednią ilość oleju i on tym nie steruje.
Na razie wstrzymałbym się z reklamacjami bo na pewno jest lepiej niż było: klima nie buczy i cel osiągnąłem.
[COLOR="gray"](Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.[/COLOR]
Kurde, teraz zauważyłem, że źle napisałem. Oleju dodali 10 ml a nie 10 g