Niestety po 8 latach (sic!) u¿ytkowania oryginalna ch³odnica denso powiedzia³a papa. Postanowi³em j± wymieniæ samodzielnie, wiêc zamieszczam krótki opis dla potomnych
Ca³a operacja zajê³a jakie¶ 8h, w porównaniu do Uno 1.4 w którym te¿ to kiedy¶ przerabia³em wysz³o jakie¶ 8 razy d³u¿ej ;/ Oczywi¶cie da siê to zrobiæ szybciej, jednak wymaga wprawy i do¶wiadczenia.
Wg elearn ca³a procedura wymaga demonta¿u wielu elementów, jak siê okazuje s³usznie
Zaczynamy od kompletnej os³ony pod silnikiem (3 czê¶ci), demonta¿u nadkoli, jest to niezbêdne aby dostaæ siê to wkrêtów trzymaj±cych zderzak skierowanych ³bem w stronê kierownicy. Potem zatrzaski, ¶ruby i zderzaka ju¿ nie ma.
20170520_184115.jpg
Nastêpnie lampy, plastikowa belka pomiêdzy nimi i zamek (aby wyci±gn±æ linkê prze³o¿on± przez t± belkê). ¦ci±gamy belkê wzmacniaj±c±, klakson, plastik kieruj±cy powietrze na nasze ch³odnice i wreszcie mamy ³adny dostêp do dalszej pracy.
20170520_171922.jpg
W miêdzyczasie warto spu¶ciæ p³yn i odpi±æ wê¿e. Z tym mia³em najwiêcej roboty, gdy¿ jak siê okazuje sprytne szybkoz³±czki siedz± tak mocno, ¿e o ich wyjêciu w aucie mo¿na by³o pomarzyæ. Dlatego odpi±³em od nich wê¿e i kontynuowa³em pracê. Dodatkowo wyj±³em filtr i ³apacz powietrza aby ograniczyæ ilo¶æ wê¿y pod mask±.
Nastêpnie zdejmujmy intercooler, warto zaopatrzyæ siê w nowe opaski (50mm). Skraplacz klimy równie¿ odkrêcamy i mocujemy trytkami do belki. Ostatnim etapem jest odkrêcenie wentylatora od ch³odnicy i demonta¿ belki pod ni±. Tu przyda siê druga osoba aby nam to wszystko nie wylecia³o. Niestety nie da rady wyci±gn±æ ch³odnicy gór± (próbowa³em), st±d jedyna droga to dó³.
20170520_162702.jpg
Maj±c ch³odnicê w rêku straci³em najwiêcej czasu próbuj± wyci±gn±æ te szybkoz³±czki/kolanka. Za nic w ¶wiecie nie chcia³o to wyj¶æ, skoñczy³o siê na odpi³owaniu króæców i wyd³ubaniu ich
20170520_162258.jpg
Potem monta¿ w odwrotnej kolejno¶ci, posz³o ju¿ z górki aczkolwiek to jednak by³o sporo roboty. Odpowietrzanie jest bardzo proste, lejemy p³yn a¿ siê przeleje przez odpowietrznik w ch³odnicy, potem uzupe³niæ do max, odpaliæ i czekaæ a¿ siê zagrzeje/wentylator w³±czy trzykrotnie i potem uzupe³niæ ew. p³yn.
Mam tylko nadziejê, ¿e te szybkoz³±czki bêd± szczelne bo z tego co widzê nie idzie tego kupiæ, s± razem z wê¿ami ;/
Na koniec dodam, ¿e za 300z³ kupi³em ch³odnicê denso poza ASO która idealnie pasowa³a i mia³a nawet takie same oznaczenia jak stara. Orygina³?