Witamy na Fiat Klub Polska
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Posty od 1 do 15 z 21

Temat: Hamulce (Tył)  

  1. #1
    Klubowicz
    Dołączył
    10 marzec 2009
    Skąd
    Marki
    Postów
    216
    Auto
    Marea Weekend SX 1,9 JTD

    Hamulce (Tył)

    Witam;

    Pomijając problemy mojego ABSu i EBD, które chcę rozwiązać po weekendzie (wymiana przekaźnika) pojawił się pewien dziwny epizod.

    Otóż jak dotąd auto nierówno hamowało tyną osią podczas jazdy (świeci się ABS- cały czas i ręczny od czasu do czasu).
    Dziś rano (auto po trzydniowym postoju z powodu delegacji) próbowałem wyjechać do pracy, spuszczam z ręcznego a tu zonk - tylne lewe koło zablokowane (to te co hamuje dwa razy mocniej niż prawe i szybko się blokuje podczas hamowania).
    Podjechałem kawałek do przodu i nie puściło... dopiero po chwili mocowania na wstecznym odpuścilo.

    Czym to jest spowodowane?
    Wcześniej jak zaciągałem ręczny i rano zwalniałem przed ruszaniem to tak dziwnie obie tylne kołka "strzelały" tak jak by szczęki się kleiły... nie wiem jak to opisać.
    Czy to wina elektroniki (ABS i EBD) czy to już coś ze szczękami - czy może jedno i drugie?



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    04 marzec 2008
    Skąd
    Rzeszów
    Wiek
    38
    Postów
    151
    Auto
    fiat BRAVA 1,4 12v + LPG
    być może masz układ przypowietszony, możliwe też ze cylinderki nie odbijają, musisz rozebrać i zobaczyć; zobacz osłonki cylinderka, czy czasem wycików nie ma
    [FONT=Verdana]Tak pisać, by słowom było ciasno, a myślom przestronnie[/FONT]

  4. #3
    Master
    Dołączył
    23 styczeń 2009
    Skąd
    Biała Podlaska
    Wiek
    40
    Postów
    2,364
    Auto
    Peugeot 406 - z dużym sercem
    Rocznik
    2001
    A może po prostu linka przyrdzewiała w pancerzu ?
    Too[color=blue] Fiat [/color]Too Furious - R.I.P.

  5. #4
    Master
    Dołączył
    14 styczeń 2008
    Skąd
    dziki kraj
    Postów
    3,467
    Auto
    osobowe
    Rocznik
    nieistotny
    Normalne, dłuższy postój, duża wilgotność i łapie szczęki do bębna.

  6. #5
    Klubowicz
    Dołączył
    10 marzec 2009
    Skąd
    Marki
    Postów
    216
    Auto
    Marea Weekend SX 1,9 JTD
    Właśnie skończyłem z wymianą przekaźnika w centrali.

    Nie palą się kontroli ABS i Ręcznego - pali się sam ABS (czyli bez zmian), ale może teraz podczas jazdy nie będą sie już zaświecać obie...
    Nie sprawdzałem czy i jak ewentualnie pracuje układ bo zaraz biorę się do rozbiórki bębna, które hamuje 2x silniej niż sąsiednie a i blokuje się szybko... zobaczymy co tam jest - może w połączeniu z wymianą tego przekaźnika uda mi się pozbyć świecących kontrolek i braku ABSu....

    Napiszę jak poszło jak skończę...

    Aha - w sklepie nie mieli zamiennika do modelu przekaźnika z centralki, więc wmontowałem zwykły 10A 12DCV (przeźroczysta obudowa) - na cewce widnieje oznakowanie 500Ohm... mocy cewki nie widać.
    Mamy tu jakiegoś magika co mi podpowie, czy to robi jakąś różnice?

    [size=2][ Dodano: 2010-06-07, 18:30 ][/size]
    Hmm... rozebrałem i - z cylinderka tryska dalej niż ja sikam - znając moją niezdarność musiałem jakoś uszkodzić gumkę - choć nie wiem jak...

    Całość wygląda brzydko - znaczy brudno i zardzewiało - ale syfu nie ma.
    Co mnie ciekawi to, czy jest normą, że jak zdejmę obudowę bębna i naciskając hamulec oglądam pracę szczęk - rusza się tylko jedna w stopniu według mnie umożliwiającym hamowanie - konkretnie lewa. Prawa delikatnie się porusza - jak docisnę lewą to prawa się rusza ale tylko od dołu - góra pozostaje w bezruchu - czy to norma?

    Teraz jeszcze taka sprawa - cylinderek muszę wymienić na nowy - czy muszę prawy i lewy?
    I jeszcze - jak wymienię to czy trzeba odpowietrzać układ hamulcowy? Jak to zrobić?




  7. #6
    Master
    Dołączył
    23 styczeń 2009
    Skąd
    Biała Podlaska
    Wiek
    40
    Postów
    2,364
    Auto
    Peugeot 406 - z dużym sercem
    Rocznik
    2001
    Cytat Napisał Siwy1982
    znając moją niezdarność musiałem jakoś uszkodzić gumkę
    Niekoniecznie, może już gumka sparciała.
    Cytat Napisał Siwy1982
    muszę wymienić na nowy - czy muszę prawy i lewy?
    Wystarczy cieknący.
    Cytat Napisał Siwy1982
    jak wymienię to czy trzeba odpowietrzać układ hamulcowy? Jak to zrobić?
    Jak najbardziej.
    Odpowietrzanie zaczynasz od odkręcenia pokrywki zbiorniczka płynu hamulcowego i dolaniu do pełna płynu.
    [color=red]Uważaj na odpowietrzacze, pryśni je przed odkręcaniem jakimś wd, płynem hamulcowym czy czymś innym penetrującym. Bardzo łatwo je ukręcić, bo każdy ma zwyczaj dokręcania ich na pałę.[/color]
    I dalej metoda w 2 osoby:
    Jedna osoba siada w aucie i pompuje pedał hamulca kilka razy i go przytrzymuje, a druga odkręca odpowietrznik na cylinderku/zacisku, zaczynając od najdalej oddalonego od zbiorniczka koła czyli Lewy tył, prawy tył, prawy przód i lewy przód. Całość powtarzasz 2 razy cały czas kontrolując ilość płynu hamulcowego w zbiorniczku.
    Metoda dla jednej osoby:
    Potrzeba będzie strzykawka im większa tym lepsza i kawałek wężyka na strzykawkę i takiego przekroju żeby nachodził na odpowietrznik.
    Zakładasz wężyk na odpowietrznik, odkręcasz odpowietrznik i ciągniesz i patrzysz czy leci powietrze, jeśli nie to zakręcasz i kontrolujesz cały czas ilość płynu. Kolejność odpowietrzania taka sama.

    Co do poruszania się szczęk to powinny IMHO ruszać się identycznie (aż wstyd się przyznać że nigdy nie widziałem jak to pracuje)

    Btw. Rantu na bębnie nie masz?
    Too[color=blue] Fiat [/color]Too Furious - R.I.P.

  8. #7
    Klubowicz
    Dołączył
    10 marzec 2009
    Skąd
    Marki
    Postów
    216
    Auto
    Marea Weekend SX 1,9 JTD
    Jadę niedługo po nowy cylinderek i wezmę się za wymianę (na szczęście mam urlop choć to szczęście w nieszczęściu);

    To jest foto bębna patrząc od wewnątrz...
    Nie bardzo co masz na myśli waho. pisząc o rancie.


    Z odpowietrzaniem podobnie podpowiadał szwagier tyle, że on nic nie mówił o każdym kole.... czy to na pewno na wszystkich kołach trzeba powtarzać? Bo pracując na lewarku trochę się nakręcę

    Aha - i jeszcze mam takie pytanie;
    Bo Szwagier podpowiadał też, żeby rozebrać szczęki po według niego też powinny chodzić równo (po cichu się modlę, żeby to one powodowały świecącą kontrolkę ABSu - może jak jedna nie odbija do końca to czujnik daje sygnał... sam już nie wiem ) - czy miejsca ruchome szczęk można delikatnie potraktować smarem lub olejem maszynowym czy tam jakiś specjalny środek trzeba?

  9. #8
    Master
    Dołączył
    14 styczeń 2008
    Skąd
    dziki kraj
    Postów
    3,467
    Auto
    osobowe
    Rocznik
    nieistotny
    Jeśli nie ubędzie Ci podacz wymimany cylinderka płynu to możesz odpowietrzać tylko to koło na którym robiłeś wymiane. W innym wypadku jeśli poziom płynu spadnie i pompa zassa powietrza ze zbiorniczka to niestety lecisz wszystkie koła po kolei. Począwszy od najdalszego do nabliższego zbiorniczka.


    Bez bębna szczęki nie będą Ci się rozchodzić równo, to w zasadzie niemożliwe, jak założysz bęben to jedna się spiera o niego i wtedy również druga dociska i jest ok.

    Niczym tam szczęk nie smaruj, rozgrzeje się w lecie przy hamowaniu smarowidło, skapnie Ci na powierzchnie trącą bębna i masz po hamulcach.

  10. #9
    Master
    Dołączył
    23 styczeń 2009
    Skąd
    Biała Podlaska
    Wiek
    40
    Postów
    2,364
    Auto
    Peugeot 406 - z dużym sercem
    Rocznik
    2001
    Chciałem jeszcze dodać:

    Cytat Napisał Siwy1982
    po cichu się modlę, żeby to one powodowały świecącą kontrolkę ABSu
    Niestety ale te rzeczy nie są ze sobą powiązane mechanicznie, jedynie co możesz zrobić to poczyścić wgłębienia ząbków na piaście, bo widzę że trochę zalepione są.

    A co do smarowidła to co Hipo myślisz o smarze grafitowym? Chociaż i tak nie widzę sensu smarowania tam czegokolwiek.
    Too[color=blue] Fiat [/color]Too Furious - R.I.P.

  11. #10
    Master
    Dołączył
    14 styczeń 2008
    Skąd
    dziki kraj
    Postów
    3,467
    Auto
    osobowe
    Rocznik
    nieistotny
    Cytat Napisał waho.
    A co do smarowidła to co Hipo myślisz o smarze grafitowym?

    Tak samo spłynie pod wpływem temperatury, zresztą czasem coś bez możliwości smarowania się gotuje w graficiaku bo ma dobre własno ści penetrujące.

  12. #11
    Klubowicz
    Dołączył
    10 marzec 2009
    Skąd
    Marki
    Postów
    216
    Auto
    Marea Weekend SX 1,9 JTD
    No skończyłem...

    Wyszło tak, że po złożeniu i odpowietrzeniu hamulca przy którym grzebałem a następnie próbie odpowietrzenia przeciwległego (która nic nie dała, bo tryskał płyn przy wykręcaniu odpowietrznika), wszystkie cztery koła hamują ładnie i równo (kilka prób ostrego hamowania) i żadne się nie blokowało wcześniej niż reszta - ABSu brak

    Pocieszam się myślą, że nie palą się już w duecie obie kontrolki a auto hamuje równomiernie - czyli jest nieco bezpieczniej.
    Gdzieś po drodze (w trakcie majstrowania przy bębnie - ściągnąłem szczęki i spryskałem wszystkie sprężyny delikatnie WD40 pozwalając na ścieknięcie) przy składaniu całości zgubiłem ręczny - znaczy jest ale wajcha w kabinie idzie mooocno do góry a i sam hamulec nie łapie równo obu kółek. Przez pewien czas zastanawiało mnie tajemnicze (dla laika) urządzenie, które było włożone pomiędzy szczęki w bębnie... coś jak napinacz ale w drugą stronę... się rozszerzał - automatycznie bo tam taka blaszka co po ząbkach przeskakuje powodowała, że przy dociskaniu, mechanizm przekręcał gwint wypychając "rozpinacz" na boki - ktoś wie o co mi chodzi? (na pierwszym zdjęciu to znajduje się zaraz pod sprężyną pod cylinderkiem).

    W swojej niezdarności uszkodziłem (nie pytać bo mi wstyd się przyznać jak) również przewód hamulcowy, który musiałem wymienić... tu się bardzo nerwiłem bo kolo w hurtowni powiedział, że nie jest skatalogowany i nie wie jaka długość... a jak już mu przywiozłem wymontowany to się okazało, że nie ma takiej długości... czekać. Później przywieźli i tak jakieś 10cm dłuższy - problem rozwiązałem robiąc pętelkę przy wahaczu (zaraz przy miejscu łączenia z dalszą częścią przewodu) - ogólnie improwizacja.

    Jeśli chodzi o odpowietrzani jeszcze...
    płynu ściekło jakieś 250-300ml; i w zbiorniczku tuż przed dolaniem była jakaś 1/4 stanu właściwego - silnika nie włączałem kiedy to miało miejsce - dopiero po dolaniu i odpowietrzeniu po stronie która robiłem - sam pedał nie wpada w podłogę, i tak jak pisałem wyżej, całość działa dobrze (nie licząc braku ABSu i upośledzony ręczny).

    W kwestii ząbków na piaście - te ząbki, które widać na fotce to były z takiej mazi - może smaru, która po prostu się starła kiedy przejechałem po niej palcem - nie wiem czy to źle, ale starłem na całej powierzchni pierścienia. Zauważyłem też że z którego z drugiej strony wychodzi przewód - czy to czujnik ABS? Ktoś wie jak to działa?

    To tyle...

    Przy okazji popsiukałem WDekiem cięgno od sprężarki - pewnie to nic nie da ale w swojej głupocie żywię nadzieję, żeby nie chodziło bo było zapieczone a WDek je uwolni

    Ide na kolacje... ogólnie sie ubrudziłem, nadenerwowałem, zmęczyłem etc - ale warto było - przynajmniej coś więcej już wiem no i... nowe doświadczenie

    Po kolacji będę kontemplował w pewnym miejscu nad przyczyną niedziałania ABSu...

  13. #12
    Master
    Dołączył
    14 styczeń 2008
    Skąd
    dziki kraj
    Postów
    3,467
    Auto
    osobowe
    Rocznik
    nieistotny
    Cytat Napisał Siwy1982
    zgubiłem ręczny - znaczy jest ale wajcha w kabinie idzie mooocno do góry a i sam hamulec nie łapie równo obu kółek. Przez pewien czas zastanawiało mnie tajemnicze (dla laika) urządzenie, które było włożone pomiędzy szczęki w bębnie... coś jak napinacz ale w drugą stronę... się rozszerzał - automatycznie bo tam taka blaszka co po ząbkach przeskakuje powodowała, że przy dociskaniu, mechanizm przekręcał gwint wypychając "rozpinacz" na boki - ktoś wie o co mi chodzi?

    Zapoznałeś się z automatycznym regulatorem luzu szczęk. Pewno został skręcony i narazie reczny nie łapie, musisz kilka razy popraccować hamulcem aż szczęki dobrze zostaną dobrze rozparte tym regulatorem, później podregulować linkę śrubą pod lewarkiem i powinno być wporządku.

  14. #13
    Klubowicz
    Dołączył
    10 marzec 2009
    Skąd
    Marki
    Postów
    216
    Auto
    Marea Weekend SX 1,9 JTD
    Kontemplacji ciąg dalszy...

    Wczoraj wracałem z domu do Warszawy i zapakowałem auto po sufit - przy tak ugiętym tyle, na kilkanaście sekund zgasła kontrola ABSu... dla mnie wniosek z tego, że to nie trwałe uszkodzenie np. centrali.

    Mam takie pytanie - co i jak z temacie ABSu mogę sprawdzić sam?
    Wiem, że czujki da się wykręcić (bo widziałem, że są wkręcane) i np. wyczyścić - czy to coś może dać?

  15. #14
    Master
    Dołączył
    14 styczeń 2008
    Skąd
    dziki kraj
    Postów
    3,467
    Auto
    osobowe
    Rocznik
    nieistotny
    Może masz kabel od czujnika któregoś uszkodzony ? podpnałeś auto teraz pod kompa żeby błędy sprawdzić?

  16. #15
    Klubowicz
    Dołączył
    10 marzec 2009
    Skąd
    Marki
    Postów
    216
    Auto
    Marea Weekend SX 1,9 JTD
    Jeszcze nie;
    Miał to znajomy zrobić ale olał sprawę.

    Chce kupić ten interfejs żeby samemu móc takie rzeczy robić;
    Albo teraz albo w lipcu planuję zakup.

    Jeśli chodzi o przewody od czujnika - to jeden był urwany i obecnie jest "skręcony" i zaizolowany (urwany był jeszcze zanim kupiłem auto i wtedy abs działał). Chyba wezmę, wykręcę i zlutuje + koszulka termokurczliwa bo na nową czujkę nie mam kasy teraz...

    Jak można sprawdzić czy któryś przewód jest drożny i nie uszkodzić czujnika?


 
Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Podobne tematy

  1. tylne hamulce
    Napisany przez CASH na forum Punto II
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 27-06-2009, 15:46
  2. Tylne hamulce .... zgłupiałem
    Napisany przez waho. na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post: 11-03-2009, 11:34
  3. [ukł. hamulcowy] MAREA Hamulce tył; Bębny na tarcze
    Napisany przez interceptor na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post: 05-03-2009, 10:38
  4. Hamulce w lewym kole
    Napisany przez Tricen na forum Cinquecento, Seicento
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post: 28-01-2009, 09:42
  5. Hamulce 1,8
    Napisany przez bob96 na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 09-07-2008, 18:45

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

tylne hamulce fiat bravo

hamulce tylne fiat brava

hamulec tylny seicento

fiat brava hamulce tylne

fiat brava tylne hamulce

nie odbija szczeka hamulcowa fiat bravo

seicento hamulce tyl

jak rozebrac hamulec reczny fiat bravo 2008

hamulec tylny fiat bravo

tylne hamulce seicento

seicento hamulec tylny

fiat bravo hamulce

tylni lewy hamulec brava

hamulec tylny fiat brava

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl