FIAT Bravo / Brava S/SX 1,9 D (1995–1998)
SILNIK
o zapłonie samoczynnym, z wtryskiem pośrednim do komory wirowej, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
Typ silnika 160 A7.000
Średnica cylindra82,6 mm
Skok tłoka90,0 mm
Pojemność skokowa1929 cm3
Stopień sprężania21,0 ą 0,5
Ciśnienie sprężania3,0 MPa
Moc maksymalna48 kW (65 KM)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej4600 obr/min
Moment maksymalny119 N×m
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego2000 obr/min
Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na czterech łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny
Luz zaworów do kontroli faz rozrządu0,50 mm
Fazy rozrządu
-otwarcie zaworu ssącego10° przed ZZ
-zamknięcie zaworu ssącego42° po ZW
-otwarcie zaworu wydechowego50° przed ZW
-zamknięcie zaworu wydechowego2° po ZZ
Luz roboczy zaworów (na zimno)
-zawór ssący0,30 ą 0,05 mm
-zawór wydechowy0,35 ą 0,05 mm
Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu i pompy wtryskowej
-typ / FIAT
-naciąg / regulowany ustawieniem wstępnym napinacza za pomocą przyrządu specjalnego FIAT z masą ustawioną na ramieniu 120 mm ustawionym w położeniu poziomym
-wymiana / co 120 000 km lub w razie demontażu silnika po przebiegu między wymianami paska przekraczającym 30 000 km
Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu ymuszonym przez pompę odśrodkową, ter-mostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłączniiem umieszczonym na chłodnicy
Termostat / umieszczony z lewej strony głowicy
-temperatura początku otwarcia78...82°C
-temperatura pełnego otwarcia86...90°C
-skok minimalny zaworu7,5 mm
Wentylator / elektryczny, o dwóch prędkościach sterowany termowyłącznikiem umieszczonym w dolnej części lewego zbiornika chłodnicy
-temperatura włączenia
-1. prędkości86...90°C
-2. prędkości90...94°C
-temperatura wyłączenia
-1. prędkości81...85°C
-2. prędkości85...89°C
Nadciśnienie otwarcia aworu korka zbiornika
wyrównawczego78 kPa
Pompa cieczy chłodzącej / odśrodkowa, napędzana paskiem wieloklinowym razem z alternatorem
Pasek klinowy
-typ / FIAT
-ugięcie / wynosi 2...3 mm pod naciskiem 400...500 N
-naciąg / mierzony za pomocą przyrządu specjalnego FIAT wynosi 63...80 daN
Układ smarowania / pod ciśnieniem, z chłodnicą oleju typu olej-ciecz chłodząca
Pompa oleju / zębata, o zazębieniu wewnętrznym, umieszczona na przedniej końcówce wału korbowego i napędzana bezpośrednio
Ciśnienie oleju / w temperaturze 100°C wynosi 0,34...0,49 MPa
Filtr oleju / z wymiennym wkładem kartonowym, FIAT
Układ zasilania / wtryskowy
Filtr paliwa / Lucas 906
-wymiana / co 20 000 km
Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem, FIAT
-wymiana / co 20 000 km
Pompa wtryskowa / rozdzielaczowa Lucas FT 05, z odśrodkowym regulatorem kąta wyprzedzenia tłoczenia
Kolejność wtrysku (cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu)1-3-4-2
Prędkość obrotowa biegu jałowego800 ą 20 obr/min
Prędkość obrotowa maksymalna (bez obciążenia)5150 ą 50 obr/min
Ustawienie pompy / w położeniu ZZ tłoka 1. cylindra wartość wzniosu tłokorozdzielacza pompy jest wygrawerowana na tabliczce znamionowej pompy
Kąt wyprzedzenia tłoczenia / mierzony metodą statyczną wynosi 0° ą 1° w położeniu ZZ tłoka 1. cylindra
Wtryskiwacze / z rozpylaczami czopikowymi, Lucas LCR 6734 202D lub Lucas LRC 7634 202D
Obsady wtryskiwaczy / Lucas LCR 67342 lub Lucas LRC 67342
Rozpylacze / Lucas RDN0SDC 6888 D lub Lucas BDN0SDC 6888 D
Ciśnienie otwarcia wtryskiwacza
-nowego12,4...13,1 MPa
-używanego11,6...12,3 MPa
Świece żarowe / Champion CH68, Beru 0100 221 145, Bosch 0250 201 005 lub Magneti Marelli UX 2A
PODWOZIE
Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z samoczynną regulacją skoku jałowego, sterowane mechanicznie
Typ Valeo 200 CPV
Średnica okładzin
-zewnętrzna200 mm
-wewnętrzna137 mm
Skok pedału163 mm
Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane
Typ C513.5.13
Przełożenia
-I bieg3,909
-II bieg2,238
-III bieg1,444
-IV bieg1,029
-V bieg0,816
-bieg wsteczny3,909
-przekładnia główna3,562 (57/16)
Przeniesienie napędu / półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych trójramiennych od strony skrzynki przekładniowej i kulowych od strony kół, z masą wyrównoważającą na prawej (dłuższej) półosi, umieszczoną w odległości 305...310 mm lub 307...312 mm od jej wewnętrznego końca
Układ kierowniczy / mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym
Przekładnia kierownicza / zębatkowa o zmiennym przełożeniu, z zaworem rozdzielczym i siłownikiem integralnym
Skok zębatki142 ą 1,5 mm
Liczba obrotów koła kierownicy3
Promień skrętu5,625 m
Kąt skrętu koła
-zewnętrznego32°30c ą 30c
-wewnętrznego36°15c ą 30c
Pompa wspomagania / hydrauliczna, łopatkowa, napędzana paskiem wieloklinowym od
wału korbowego
Ciśnienie zasilania
-koła ustawione do jazdy prosto3,5 MPa
-koła skręcone maksymalnie8,5 MPa
Zawieszenie przednie / niezależne, typu pseudo Mac Pherson, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym o średnicy 23 mm
Amortyzatory / gazowe, niskiego ciśnienia, Way Assauto
-długość maksymalna518 ą 2,5 mm
-długość minimalna361 ą 2,5 mm
-skok157 mm
Ustawienie kół przednich (samochód nie obciążony)
-zbieżność (regulowana)0 ą 1 mm (0° ą 10c)
-pochylenie koła (nieregulowane)-0°07c ą 30c
-wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane)2°50c ą 30c
Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym
Zawieszenie tylne / niezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych odgiętych, sprężynach stożkowych i niewspółosiowych z nimi amortyzatorach dwustronnego działania, mocowanych do ramy nośnej rurowej z czółnami, ze stabilizatorem poprzecznym prętowym o średnicy 17 mm
Amortyzatory / gazowe, niskiego ciśnienia, Way Assauto
-długość maksymalna322,5 ą 2 mm
-długość minimalna223 ą 2 mm
-skok99,5 mm
Ustawienie kół tylnych (samochód nie obciążony)
-zbieżność (nieregulowana)
-do numeru nadwozia 40503200 ą 1 mm
-od numeru nadwozia 40503212 ą 2 mm
-pochylenie koła (nieregulowane)
-do numeru nadwozia 4050320-1° ą 30c
-od numeru nadwozia 40503210°46c ą 30c
Piasta koła tylnego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym
Układ hamulcowy
Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym, z układem przeciwblokującym (wyposażenie dodatkowe)
Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym, z tarczami pełnymi, Bendix
Średnica zewnętrzna tarczy257 mm
Grubość tarczy
-nominalna11,8...12,1 mm
-minimalna po naprawie11,1 mm
-minimalna dopuszczalna10,2 mm
Nakładki cierne / ITT Automotive 3 294 FF
Grubość minimalna nakładek ciernych (bez płytki podstawy)1,5 mm
Średnica cylindra zacisku54 mm
Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk, Bendix
Średnica robocza bębna
-nominalna180...180,25 mm
-maksymalna po naprawie180,95 mm
-maksymalna dopuszczalna181,35 mm
Okładziny cierne / L 418 HH-5F-248
Grubość minimalna dopuszczalna okładzin1,5 mm
Średnica cylinderków22 mm
Pompa hamulcowa / w układzie tandem, Girling
Średnica tłoków22,225 mm (7/82)
Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe, typu Isovac, Bendix
Średnica tłoka203,2 mm (82)
Zagłębienie trzpienia popychacza względem płaszczyzny obudowy zewnętrznej / wynosi 22,45...22,65 mm
Pompa podciśnienia / łopatkowa, umieszczona na głowicy i napędzana od wałka rozrządu
Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych
Układ przeciwblokujący / sterowany elektronicznie, ABS Teves MK 20, zawierający:
-elektroniczne urządzenie sterujące umieszczone na hydraulicznym zespole sterowania,
-zespół pompy hamulcowej z podciśnieniowym urządzeniem wspomagającym,
-pompę hydrauliczną z akumulatorem ciśnienia,
-cztery czujniki prędkości obrotowej kół,
-czujnik położenia pedału hamulca,
-bezpieczniki 10 A i 60 A,
-lampkę kontrolną w zestawie wskaźników,
-złącze diagnostyczne.
Czujniki prędkości obrotowej kół / indukcyjne
Odstęp czoła czujnika od tarczy zębatej nadajnika
impulsów (nieregulowany)0,9 ą 0,4 mm
Koła i ogumienie
Obręcze / 5,5 J ´ 14-37 oraz 4 B ´ 14-43 (zapasowe koło dojazdowe)
Ogumienie / bezdętkowe 175/65 R 14 82T oraz 105/70 R 14 84M (zapasowe koło dojazdowe)
Ciśnienie w ogumieniu
-obciążenie częściowe
-przód0,23 MPa
-tył0,22 MPa
-obciążenie całkowite
-przód0,23 MPa
-tył0,25 MPa
-zapasowe koło dojazdowe0,42 MPa
WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE
Akumulator / 12 V 60 A×h/380 A, minus na masie
Alternator / z wbudowanym elektronicznym regulatorem napięcia
-samochody bez klimatyzacji / Magneti Marelli A115I-14V-38/65A
-samochody z klimatyzacją / Magneti Marelli A115I-14V-45/65A
Alternator Magneti Marelli A115I-14V-38/65A
Napięcie znamionowe14 V
Prąd maksymalny65 A
Prąd znamionowy
-przy 1800 obr/min38 A
-przy 6000 obr/min65 A
Rezystancja wirnika2,4 W
Typ regulatora napięcia / RTM 151A
Napięcie regulowane (przy 7000 obr/min i prądzie 5...50 A)14,3...14,6 V
Alternator Magneti Marelli A115I-14V-45/65A
Napięcie znamionowe14 V
Prąd maksymalny65 A
Prąd znamionowy
-przy 1800 obr/min45 A
-przy 6000 obr/min65 A
Rezystancja wirnika2,4 W
Typ regulatora napięcia / RTM 151A
Napięcie regulowane (przy 7000 obr/min i prądzie 5...50 A)14,3...14,6 V
Pasek klinowy / wieloklinowy, FIAT, napędu alternatora i pompy cieczy chłodzącej
-naciąg / mierzony za pomocą przyrządu specjalnego FIAT wynosi 63...80 daN
Rozrusznik / Magneti Marelli E95R-12V-2,2kW
Moc znamionowa2200 W
Napięcie znamionowe12 V
Liczba biegunów4
Parametry kontrolne (bez obciążenia)
-prąd120...140 A
-napięcie11 V
-prędkość obrotowa4500...4750 obr/min
Parametry kontrolne (pod obciążeniem)
-prąd600 A
-napięcie7,9 V
-prędkość obrotowa1400 obr/min
-moment obrotowy1,6 N×m
Parametry kontrolne (podczas rozruchu)
-prąd1110...1150 A
-napięcie4,4...4,6 V
-moment obrotowy minimalny39 N×m
Bezpieczniki
-wyposażenia podstawowego / 8 ´ (12 V, 10 A), 2 ´ (12 V, 15 A), 4 ´ (12 V, 20 A), 1 ´ (12 V, 30 A)
-wyposażenia dodatkowego / 2 ´ (12 V, 5 A), 3 ´ (12 V, 20 A), 2 ´ (12 V, 30 A)
Żarówki
-świateł mijaniaH1 55 W
-świateł drogowychH1 55 W
-świateł pozycyjnych przednich5 W
-świateł przednich przeciwmgłowychH1 55 W
-kierunkowskazów przednich i tylnych21 W
-kierunkowskazów bocznych5 W
-świateł hamowania21 W
-świateł pozycyjnych tylnych (Bravo)5 W
-świateł tylnych przeciwmgłowych (Bravo)21 W
-świateł tylnych przeciwmgłowych/pozycyjnych
tylnych (Brava)21/5 W
-świateł cofania21 W
-oświetlenia tablicy rejestracyjnej5 W
Momenty dokręcania
-śrub głowicy
-śruby wewnętrzne
1. etap30 N×m
2. etap100 N×m
3. etapdokręcić o 90°
4. etapdokręcić o 90°
-śruby zewnętrzne30 N×m
-pokrywy głowicy19 N×m
-pokryw łożysk wałka rozrządu19 N×m
-pokryw łożysk głównych113 N×m
-pokryw łożysk korbowych
-1. etap25 N×m
-2. etapdokręcić o 50°
-koła zębatego wałka rozrządu113 N×m
-koła zębatego pompy wtryskowej49 N×m
-koła napinacza paska zębatego44 N×m
-koła prowadzenia paska zębatego44 N×m
-koła zębatego wału korbowego (gwint lewozwojny)190 N×m
-koła pasowego wału korbowego28 N×m
-koła zamachowego142 N×m
-pokrywy tylnej kadłuba8 N×m
-pokrywy napędu rozrządu19 N×m
-pompy wtryskowej do wspornika25 N×m
-wspornika pompy wtryskowej
-śruby M1071 N×m
-śruby M1298 N×m
-wspornika alternatora43 N×m
-kolektorów ssącego i wydechowego do głowicy25 N×m
-pompy cieczy chłodzącej25 N×m
-koła pasowego pompy cieczy chłodzącej23 N×m
-czujnika temperatury cieczy chłodzącej34 N×m
-obudowy termostatu20 N×m
-czujnika ciśnienia oleju32 N×m
-pierścienia gwintowanego komory wirowej118 N×m
-świec żarowych15 N×m
-wtryskiwaczy do głowicy78 N×m
-złączy przewodów wtryskowych do wtryskiwaczy
i do pompy wtryskowej29 N×m
-śrub kół86 N×m
Masy
-własna
-Bravo1100 kg
-Brava1130 kg
-całkowita
-Bravo1600 kg
-Brava1650 kg
-maksymalna przyczepy niehamowanej400 kg
-maksymalna przyczepy hamowanej1200 kg
Pojemności
-zbiornik paliwa60 DM3
-układ smarowania4,2 dm3 + 0,7 dm3(filtr)
-układ chłodzenia
-samochody bez klimatyzacji7,6 dm3
-samochody z klimatyzacją7,4 dm3
-skrzynka przekładniowa2,0 dm3
-układ hamulcowy
-samochody bez układu przeciwblokującego0,4 dm3
-samochody z układem przeciwblokującym0,45 dm3
-układ kierowniczy ze wspomaganiemok. 0,8 dm3
Materiały eksploatacyjne
Paliwo / olej napędowy
Olej silnikowy / wg API CD, CCMC PD2, UNI 20153, SAE 15W 40, wymiana co 10 000 km lub co 1 rok (z filtrem)
Olej przekładniowy / wg API GL5, MIL-L-2105, SAE 80W EP, wymiana co 120 000 km lub co 4 lata
Płyn chłodzący / mieszanina specjalnej cieczy niezamarzającej i wody destylowanej (po 50%), sprawdzanie poziomu co 20 000 km, wymiana co 40 000 km lub co 2 lata
Płyn hamulcowy / wg SAE J 1703 DOT 4, wymiana co 2 lata
Olej w układzie kierowniczym ze wspomagaiem / olej przekładniowy do skrzynek automatycznych typu Dexron II, sprawdzanie poziomu co 20 000 km lub co 1 rok (nie wymaga się okresowej wymiany)
Zużycie paliwa
-Bravo
-przy 90 km/h4,9 dm3/100 km
-przy 120 km/h6,9 dm3/100 km
-w cyklu miejskim6,5 dm3/100 km
-Brava
-przy 90 km/h4,9 dm3/100 km
-przy 120 km/h6,9 dm3/100 km
-w cyklu miejskim6,6 dm3/100 km
Prędkość maksymalna155 km/h
Źródło: http://www.ksiazki.openstore.pl/skle...,0,0,14,1.html