Kupno auta z turbodieslem ma wiele zalet. Podpowiadamy, które jednostki są trwałe i auta w których je znajdziecie. Chcemy kupić używany samochód - kilku - lub kilkunastoletni, za 10, 20, 30 lub 50 tys. zł. Ma to być auto z dieslem pod maską, gdyż niskie zużycie paliwa jest dla nas bardzo ważnym argumentem.
Zadajemy sobie wtedy pytania: jakiego diesla wybrać? Który będzie oszczędny podczas jazdy na co dzień, serwisowania i napraw, a który narazi na problemy i wydatki?
Poznajcie listę silników wysokoprężnych cieszących się dużą popularnością na rynku, których eksploatacja będzie tania nie tylko na stacji benzynowej, lecz także w serwisie.
Fiat - silnik 1.9 JTD/JTDm
Diesle konstruowane przez Fiata oceniamy wysoko. Po pierwsze, są to naprawdę dość trwałe jednostki (szczególnie 1.9), po drugie, nawet jeśli coś się zepsuje, naprawy nie będą przesadnie kosztowne, a po trzecie, można liczyć na dobry dostęp do części zamiennych (duża popularność). Szczególnie dobrym wyborem jest motor 1.9 w 120-konnej wersji z 8-zaworową głowicą – dobra trwałość, bardzo tanie naprawy, niskie spalanie i niezła dynamika. Mocniejsze silniki z 16-zaworową głowicą (140, 150 i 170 KM) bywają już nieco bardziej kłopotliwe w eksploatacji. Następca motoru 1.9 – odmiana 2.0 – także zbiera niezłe opinie u mechaników, choć ma już sporo zaawansowanej techniki, która czasami potrafi zastrajkować.
W silniku 1.9 JTD zwróć uwagę na - Jedna z typowych awarii motoru 1.9 JTD dotyczy termostatu. Choć problem jest uciążliwy (np. niedogrzanie silnika), jego usunięcie wiąże się z wydatkiem ok. 300 zł (poza ASO).
Auta z silnikiem 1.9 JTD/JTDm
Alfa Romeo: 145/146, 147, 156, 159 i GT; Fiat: Punto II, Gr. Punto, Idea, Stilo, Bravo/Brava i Bravo II, Marea, Multipla, Croma, Sedici i Doblò; Lancia: Lybra i Delta; Opel (oznaczenie CDTI): Astra III, Vectra C, Signum, Zafira B; Saab: 9-3 i 9-5; Suzuki: SX-4; Cadilac: BLS.
Volkswagen silnik 1.9 TDI
Silnik 1.9 TDI to jeden z najpopularniejszych Diesli na rynku wtórnym. Produkowany od 1991 r., wielokrotnie modernizowany (moc: 75-160 KM, pompa rotacyjna lub pompowtryskiwacze), znalazł zastosowanie w kilkudziesięciu modelach. Owszem, to głośny napęd, ale do dziś jest ceniony za trwałość, niskie spalanie i tanie naprawy. Następca – motor 2.0 TDI z PD (pompowtryskiwacze) – okazał się nieporównywalnie gorszą konstrukcją. Dopiero 2-litrówka TDI z wtryskiem common rail (CR), wprowadzana sukcesywnie od 2007 r., ponownie sprostała wymaganiom rynku. Owszem, nie jest już tak tania i łatwa w naprawach jak motor 1.9, ale wielu mechaników pochlebnie wypowiada się o trwałości silnika 2.0 z CR. Uwaga: motor 1.9 TDI z końca produkcji został nieznacznie zmodyfikowany. Niestety, w przypadku wersji o oznaczeniu BXE odbiło się to na trwałości – często dochodzi do przekręcenia się panewek (wada materiałowa; dotyczy głównie odmian z lat 2006-2008).
W silniku 1.9 TDI zwróć uwagę na - Jeszcze 10-15 lat temu było głośno o często zawodzących przepływomierzach powietrza w 1.9 TDI. Dziś to rzadszy problem, a usunięcie usterki nie jest przesadnie kosztowne.
Auta z silnikiem 1.9 TDI
Audi: 80, A3 I i II, A4 I i II, A6 I; Seat: Ibiza II, III i IV, Cordoba I i II, Leon I i II, Toledo I, II i III, Altea, Alhambra I; Skoda: Fabia I i II, Octavia I i II, Superb I i II, Roomster I; VW: Polo III i IV, Golf III, IV i V, New Beetle, Passat III, IV i V, Bora, Jetta, Touran, Sharan; Ford: Galaxy I.
Peugeot/Citroen silnik 2.0 HDI
Na pytanie zadawane mechanikom specjalizującym się w naprawach francuskich aut: „który turbodiesel należy do silników szczególnie godnych uwagi?” znakomita większość odpowiada: „motor 2.0 HDi”. Bez wątpienia jest to udana konstrukcja. Nie tylko charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, dobrą dynamiką i niskim spalaniem, lecz także uchodzi za solidnie wykonany i mało awaryjny motor. Zaletami są przystępne ceny części, a także popularność tej jednostki na rynku. Znajdziecie na nim różne jej odmiany. Najsłabsza wersja motoru 2.0 HDi ma 90 KM i była produkowana w latach 1999-2008 (polecamy!). To 8-zaworowa odmiana OHC (były też wersje 107-109 KM). Dużą popularnością cieszą się także nieco nowsze warianty 16-zaworowe z dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Najczęściej można spotkać wersje o mocy 136 i 140 KM (polecamy je z czystym sumieniem).
W silniku 2.0 HDI uważaj na - Stukanie w okolicach dolnej części silnika (zwłaszcza po zimnym rozruchu) i... wszystko
jasne – problem z kołem pasowym, a dokładnie z wbudowanym w nie tłumikiem drgań skrętnych. Koszt poza ASO: od ok. 300 zł.
Auta z silnikiem 2.0 HDI
Citroën: Xsara, Xsara Picasso, C4, C4 Picasso, DS4, Xantia I, C5, DS5, Evasion, C8 i Berlingo; Peugeot: 206, 306, 307, 308, 3008, 406, 407, 607, Partner, 5008, 806 i 807; Ford: Focus II, C-Max, Mondeo III, Galaxy II i Kuga; Suzuki: Gr. Vitara; Volvo: C30, S40, V50, V70, C70 i S80.
Honda silnik 2.2 i-CTDi
Bez wątpienia Inżynierowie Hondy wykonali kawał dobrej roboty. Silnik 2.2 i-CTDi to jeden z najmniej kłopotliwych nowoczesnych turbodiesli poprzedniego dziesięciolecia – następca, czyli wersja i-DTEC, boryka się już z nieco większą liczbą niedomagań (głównie szwankuje filtr cząstek stałych), ale nadal na tle konstrukcji z ostatnich lat wypada zadowalająco. Zalety 2.2 i-CTDi? Solidna budowa, dobra dynamika, rozsądne spalanie, wysoka kultura pracy – mocnych punktów jest naprawdę dużo. A wady? Drogie oryginalne części, a przede wszystkim wygórowane ceny aut z dieslem i-CTDi pod maską. Niestety (lub stety!), silnik ten jest produkowany w Japonii, z jednej strony można więc liczyć na iście japońskie wykonanie, a z drugiej – opłaty związane z importem aut na polski rynek są wysokie (akcyza związana z pojemnością powyżej 2,0 l, kraj pochodzenia).
W silniku 2.2 i-CTDi uważaj na - Ten silnik, jeśli jest zadbany, rzadko się psuje. Za to w katowanych autach może dojść do rozciągnięcia łańcucha rozrządu (metaliczny hałas z okolic napędu rozrządu). Uwaga: wysoki koszt naprawy – w ASO zapłacicie ok. 4000 zł.
Auta z silnikiem 2.2 i-CTDi
Turbodiesla 2.2 montowano tylko pod maskami samochodów Hondy – dotyczy to zarówno 140-konnej odmiany i-CTDi, jak i wersji po modernizacji o oznaczeniu i-DTEC, która rozwija moc 150 KM. Honda : Civic VIII, Accord VII i VIII, FR-V, CR-V II i III.
Volvo silnik 2.4 D
Jeszcze w latach 90. XX w. Volvo posiłkowało się dieslami innych producentów – Renault i Volkswagena. Przełom nastąpił w 2001 r., kiedy to światło dzienne ujrzał nowoczesny silnik wysokoprężny Szwedów – miał 5 cylindrów i wtrysk common rail. Motor ten nigdy nie należał do przesadnie oszczędnych, natomiast trwałość silnika 2.4D jest więcej niż zadowalająca. Oczywiście, w długiej karierze rynkowej drobne wpadki się zdarzały (awarie wtryskiwaczy, kłopoty z napinaczem paska rozrządu czy pracą filtra cząstek stałych), jednak motor nie zaliczył żadnych poważnych wpadek jakościowych. Znamy regularnie serwisowane silniki, które bez trudu (i poważniejszych nakładów finansowych) pokonały 500-600 tys. km. Trzeba jednak wiedzieć, że niektóre części są dość drogie, a ich dostępność nie jest tak dobra, jak np. do motorów Fiata czy VW. Generalnie jednak diesel 2.4 R5 jest godny uwagi.
W silniku 2.4 D uważaj na - uszkodzenie napinacza paska akcesoryjnego to typowa awaria – wymiana niewiele kosztuje,
a następstwa usterki są groźne. Zerwany pasek napędu osprzętu może się nawinąć na pasek rozrządu i tym samym uszkodzić silnik.
Auta z silnikiem 2.4 D
Podobnie jak w przypadku Hondy, turbodiesel 2.4D konstrukcji Volvo nie trafił do aut innych marek i był montowany jedynie pod maskami wszystkich modeli Volvo, które pojawiły się na rynku po 2002 roku. Volvo: C30, S40, V50, S60, V70, C70, S80, XC60, XC70, XC90.
BMW silnik 3.0d
Trzylitrowy turbodiesel BMW cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku. Nie bez powodu: dobra dynamika, przyjemny dźwięk (sześć cylindrów w rzędzie!) i wysoka trwałość (zawodzą te same elementy, co w innych współczesnych silnikach wysokoprężnych: wtryskiwacze, „dwumasy”, turbiny itd.). Musimy jednak zaznaczyć, że niezawodność motoru dość mocno zależy od roku produkcji. Starsze jednostki, z pierwszej serii M57, paradoksalnie są najmniej problematyczne, mimo że dużo palą, a ich przebiegi nierzadko sięgają kilkuset tys. km. Nowsze konstrukcje silnika 3.0d mają niestety więcej wrażliwego osprzętu – m.in. współpracują z filtrem cząstek stałych, który po kilku latach miejskiej jazdy ulega zapchaniu. Podobnie jak w przypadku motoru Volvo, niektóre części zamienne są drogie. Mimo to przyjemność z jazdy autem z mocnym 6-cylindrowym dieslem jest naprawdę duża.
W silniku 3.0d uważaj na - Wiele 3-litrówek z początku produkcji ma już duże przebiegi i np. trzeba wymienić wtryskiwacze elektromagnetyczne. I tu zaskoczenie: można je regenerować (250-700 zł) lub kupić nowe (900-1800 zł zależnie od modelu).
Auta z silnikiem 3.0d
Motor 3.0d znajdziecie w wielu modelach BMW (klas średniej, wyższej, luksusowej i w SUV-ach), które oferowano od końca lat 90. XX w. (silnik zadebiutował w 1998 r.). Montowano go też w Land Roverze Vogue.
BMW: serie 3, 5, 6, 6 Gran Coupé, 7, X3, X5, X6; Land Rover: Vogue III.
Źródło: onet.pl
Wiadomość