Witamy na Fiat Klub Polska
  • Pięć najciekawszych i udanych propozycji używanych aut z Włoch

    Całkiem trwała, a do tego prosta mechanika, udane benzyniaki i silniki Diesla, tanie części, a nawet atrakcyjna cena na rynku wtórnym. Te wszystkie cechy mają auta z włoskiego „Top 5”.

    Jeśli pamiętacie Alfy Romeo z lat 80. i 90. ubiegłego wieku, to możecie mieć złe zdanie o włoskich samochodach – od korozji po niezbyt trwałe silniki i skrzynie biegów. Również do późniejszych modeli samochodów Alfa miała średnie szczęście, bo przez piękne 147 i 156 ze zbyt słabym jak na nasze drogi zawieszeniem zepsuła sobie opinię w Polsce, a klienci zrażeni jakością trafili do salonów konkurencji.

    Fiatowi poszło lepiej, bo licencyjne modele produkowane w naszym kraju, takie jak Uno czy Cinquecento, nie były złe. Nowsze zaś kusiły zwykle dość prostymi konstrukcjami, jedynie ich zabezpieczenie antykorozyjne w wielu wypadkach pozostawiało trochę do życzenia.

    Dzisiaj włoskie samochody, o ile nie uczestniczyły w stłuczce albo wypadku, nie mają już problemów z rdzą. Dość łatwo wskazać także wśród aut „made in Italy” takie, które można polecić, o przyzwoitej jakości, do tego zazwyczaj prosta budowa i współzamienność części z innymi modelami powodują, że naprawy należą do tanich. Co ciekawe, dotyczy to nie tylko z założenia dość tanich w budowie Fiatów, lecz także nowszych modeli Alfy Romeo, które są bardziej złożone.

    Dużą zaletą włoskich konstrukcji są też dopracowane silniki, bo przecież jeden z bardziej udanych diesli ostatnich lat pochodzi właśnie z koncernu Fiata. Mowa tu o motorze 1.9 z wtryskiem bezpośrednim, który w nowszych wersjach ma oczywiście system common rail. Silnik ten znalazł zastosowanie w autach innych producentów. Ale dobrze oceniamy też i inne diesle. Podobnie jest z turbodoładowanym benzyniakiem 1.4, który nadaje się – jak niewiele współczesnych jednostek tego typu – do zasilania LPG.

    Fiat Bravo II - lata produkcji 2007-14
    Fiatowi należą się brawa, bo następca Stilo okazał się naprawdę dobrym autem. Ponieważ nie jest to model ceniony na rynku, można liczyć na dobrą cenę zakupu– najstarsze, ale wciąż atrakcyjne egzemplarze kupicie już za 15 tys. zł. Najmłodsze zaś nie kosztują zwykle więcej niż 35-37 tys. zł. Gdzie tkwi haczyk? O dziwo, nigdzie, bo awaryjność tego modelu nie jest wysoka. Oczywiście, raz na jakiś czas trzeba coś wymieniać w zawieszeniu, ale koszty – z uwagi na to, że pochodzi ono ze Stilo – nie są wygórowane.

    Dodamy, że w porównaniu ze starszym modelem podwozie wyraźnie dopracowano. Kolejnym elementem, który może się zepsuć, jest moduł elektrycznego wspomagania, na szczęście w wielu wypadkach da się go zregenerować za ok. 2 tys. zł. Polecamy benzyniaki, np. doładowany motor 1.4, który dobrze znosi LPG (sprawdźcie stan turbiny – pękają obudowy), a także turbodiesle: 1.6, 1.9 oraz 2.0.


    Alfa Romeo 159 - lata produkcji 2005-11
    Nie tylko piękna, lecz także dość trwała – Alfa Romeo 159 stanowi ogromny krok w kierunku poprawy jakości w stosunku do poprzednika, modelu 156. Auto kusi też atrakcyjną ceną – najtańsze egzemplarze mają cenę od 14 tys. zł, a za sensowny 10-letni samochód trzeba zapłacić nieco ponad 20 tys. zł.

    Dominują „159-ki” z silnikami wysokoprężnymi i to one są najciekawszą propozycją, bo o polecanego benzyniaka nie jest tu łatwo – wolnossące 1.8 oraz 1.9 są zbyt słabe do dość ciężkiego modelu, motor 2.2 JTS (z Opla) jest awaryjny, sporadycznie oferowana jednostka 3.2 V6 (GM) bywa bardzo paliwożerna, a najlepszy motor 1.8 TBi wprowadzono dopiero w 2009 r. i jest on rzadko oferowany. Niezły wybór to diesel 1.9 8V/120 KM, natomiast najlepiej poszukać 16-zaworowej odmiany tej jednostki (150 KM).

    Dobrym wyborem jest też diesel 2.0 JTDm/136 lub 170 KM (nowsze wersje). Awaryjne są manualne skrzynie łączone z dieslami (M32 od GM).


    Fiat Panda II - lata produkcji 2003-12
    Tak się robi miejskie samochody! Fiat Panda 2. generacji był produkowany w Tychach, co ma duży wpływ na niezłą ogólną jakość oraz to, że tanie części zamienne są łatwo dostępne (bo sporo produkuje się wciąż lokalnie). Może nie jest to wyszukana konstrukcja – tym lepiej, bo da się ją łatwo naprawić. Sprawdzone i proste benzyniaki nie są mistrzami osiągów, ale nie psują się przesadnie. Polecamy mocniejszego z nich – jednostkę 1.2 o mocy 60 KM. Diesel 1.3 też nie jest zły, ale jego naprawy są wyraźnie droższe.


    Alfa Romeo MiTo - w produkcji od 2008 roku
    Nieźle wygląda, a dzięki płycie podłogowej i większości silników z Fiata Punto koszty jej utrzymania nie są wysokie. Do tego MiTo otrzymało w 2008 r. od Euro NCAP pięć gwiazdek za zderzenie czołowe. Polecamy benzyniaki 1.4 8V oraz 1.4 16V – owszem, nie zapewniają dobrych osiągów, ale są trwałe. Silnik 1.4 Multiair (105 lub 170 KM w wersji doładowanej) gwarantuje lepszą dynamikę, niestety, bywają problemy z systemem sterującym zaworami. Niezły jest także diesel 1.6. Uważajcie na dwusprzęgłową skrzynię TCT – drogie naprawy.



    Fiat Punto III - w produkcji od 2005 roku
    W swojej długiej karierze rynkowej 3. generacja Fiata Punto nazywała się „Grande”, „Evo”, by w końcu zostać po prostu „Punto”. Generalnie jednak to wciąż ten sam, nieco tylko zmodernizowany samochód. W 2017 r. Euro NCAP postanowiło rozbić Punto i po raz pierwszy w historii oceniło auto na zero gwiazdek (musicie mieć świadomość, że czasu nie da się oszukać).

    Pod względem trwałości mechanicznej nie jest to jednak złe auto. Oczywiście, im starsze Punto, tym potencjalnych (głównie drobnych) problemów jest więcej. Na szczęście większość z nich da się tanio naprawić. Niezłe są proste benzyniaki 1.4 8V/77 KM oraz 1.4 16V/95 KM. W nowszych egzemplarzach można też spotkać bardzo udaną turbodoładowaną jednostkę 1.4, która ma od 140 do nawet 180 KM (w wersji Abarth). Diesle 1.6 JTD oraz 1.9 JTD są udane, ale na rynku brakuje egzemplarzy z nimi (dominuje najmniejszy silnik wysokoprężny 1.3, nieco zbyt mały do modelu klasy B).

    Podsumowanie
    Włoskie auta wcale nie są takie złe, jak opinia o nich. Oczywiście, że przez ostatnich kilkadziesiąt lat zdarzyły się modele, od których lepiej trzymać się z daleka, ale sporo jest także trwałych, a przede wszystkim tanich w naprawach, szczególnie wśród młodszych aut.

    Warto dodać, że Włosi potrafią konstruować trwałe silniki, które stosowane są nie tylko we włoskich modelach. Dotyczy to zarówno diesli, jak i benzyniaków. Wiele nieudanych i niepolecanych jednostek czy też skrzyń biegów pochodzi od producentów z innych krajów. Dobitnie pokazuje to przykład Alfy Romeo 159 i awaryjnych podzespołów dostarczanych przez koncern GM.
    SlawQ lubi to.
    wypowiedzi 11 wypowiedzi
    1. Avatar adamko3
      adamko3 -
      W końcu jakieś rzeczowe i ciekawe artykuły na stornie : ) Po fali clickbaitów i wiadomości z ptaka od cirila to wygląda jak Encyklopedia Britannica Miszko, pisz więcej : )
    1. Avatar Olek9
      Olek9 -
      Johny Bravo 1.4 z LPG, faworyt wsrod uzywanych, dobrze nadal wyglada na tle konkurencji tylko rzeczywiscie cena nadal trzyma sie wysoka
    1. Avatar Aro016
      Aro016 -
      A gdzie Gulietta?
    1. Avatar Tjet120
      Tjet120 -
      T-jet 186tyś, z czego ok. 90 tyś na gazie ..... daje radę ...tubo pierdzidełko kochane
    1. Avatar Jetairliner12
      Jetairliner12 -
      Brakuje Cromy.
    1. Avatar TheGoodHumorMan
      TheGoodHumorMan -
      W Bravo II podczas zakupu sprawdzamy skraplacz klimatyzacji (pierwsza chłodnica za zderzakiem). Wypadają lamelki i skraplacz traci swoje właściwości oddawania ciepła (mniejsza powierzchnia). Jeżeli ktoś załapał się na wymianę na gwarancji, to może te wymienione się nie posypały. Pierwszy montaż nie wytrzymywał okresu gwarancji (mowa o autach nowych, nie bitych i nawet ze znikomym przebiegiem).
    1. Avatar podi87
      podi87 -
      .A gdzie Gulietta?
    1. Avatar szlupek
      szlupek -
      A mi się maży Delta III 1,4Tjet, ale znaleźć ładny egzemplarz w dobrej cenie graniczy z cudem, a o częściach blacharskich itp już nie wspomnę.
    1. Avatar Zulus555
      Zulus555 -
      Cytat Napisał Jetairliner12 Zobacz post
      Brakuje Cromy.
      I nie będzie , choć tanie części
    1. Avatar Izlam
      Izlam -
      Wow ! Thats great !
    1. Avatar reksio80
      reksio80 -
      Szkoda, że nie m
      a nic na temat Lancii .. To też stajnia fiata
Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl