Nowy spider Fiata, bazujący na Maździe MX-5, został zauważony w przebraniu maskującym. Jego premiera przewidywana jest na 2016 rok.
Po tym jak w lutym 2015 roku CEO FCA Sergio Marchionne potwierdził wcześniejsze pogłoski o wprowadzeniu do gamy Fiata nowego roadstera pojawiły się nowe zdjęcia szpiegowskie. Ukazują one Fiata 124 podczas testów drogowych w Detroit.
Chociaż okalające samochód maskowania zakrywają większość szczegółów wydaje się, że roadster ma dłuższą maskę niż Mazda MX-5 czwartej generacji na której bazuje. Całkowite wymiary zewnętrzne wydają się być podobne, niemniej odnosi się wrażenie, że tył auta jest podniesiony oraz posiada śmielszy profil. Nadal przewidujemy iż końcowy produkt będzie bardzo podobny do naszych wcześniejszych wizualizacji.
Fiat 124 Spider: co wiemy do tej pory
Wkrótce po tym jak Auto Express opublikował wiadomość, że nowy dwumiejscowy Fiat, opracowany wspólnie z Mazdą, będzie nosił nawiązującą do przeszłości nazwę 124 Spider publikując jednocześnie jego wizualizację, szef FCA Sergio Marchionne potwierdził, że nazwa ta będzie reaktywowana.
Pytany przez Auto Express, bezpośrednio na Salonie Samochodowym w Genewie, czy nowy sportowy samochód Fiata będzie rzeczywiście sygnowany nazwą 124 Spider, Marchionne wraz z kierownictwem sprawdził, czy nazwa została już ujawniona. Następnie zadał pytanie: "Czy chcemy to zrobić teraz?". Tym samym nazwa została potwierdzona. Później Marchionne dodał: "Proszę bardzo - światowej klasy premiera dokładnie w tym miejscu".
Odmówił on potwierdzenia, czy nowy model będzie produkowany jako Fiat lub Abarth, ale zgodnie z przypuszczeniami Auto Express, nowy Spider będzie sygnowany logiem obu marek.
Fiat 124 Spider: historia
W ramach umowy joint venture z Mazdą, zarówno Fiat 124 Spider jak i Mazda MX-5 mają być produkowane w japońskiej fabryce Mazdy w Hiroszimie. Według naszych źródeł umowa pomiędzy Mazdą a Fiatem określa chronologię prezentacji nowych modeli. Jako pierwsza ma być zaprezentowana Mazda MX-5 skupiając na sobie całą uwagę. Jej premierę przewidziano na 2015 rok. Premiera alternatywy Fiata odbędzie się przed upływem dwunastu miesięcy, tj. w 2016 roku.
Wiadomo także, że Fiat zastrzegł w USA nazwy "Fiat 124" oraz "Fiat 124 Spider" jako własne znaki towarowe, co sugeruje przyszłą nazwę nowego modelu. Model 124 po raz pierwszy pojawił się w 1966 roku i, podobnie jak obecnie testowany jego następca, posiadał silnik umieszczony z przodu oraz napęd na tylne koła. Fiat 124 w wersji Spider produkowany był do 1985r. Powstało 200.000 sztuk. Najmocniejszy silnik 1.8 Anarth osiągał 124KM.
Z uwagi na wspólną konstrukcję nowego roadstera Fiata będzie łączyć wiele kluczowych elementów z Mazdą MX-5, jak podwozie czy rozstaw kół. Jednak wiele wskazuje na to iż stylistyka Fiata będzie bardziej "retro" niż ma to miejsce w przypadku Mazdy. Wiele elementów będzie inspirowanych modelem 124 z lat sześćdziesiątych.
Zdjęcia jasno ukazują kwadratowe światła tylne, szeroką atrapę chłodnicy oraz reflektory o wiele bardziej zaokrąglone niż w przypadku MX-5. szeroki płaski tył auta nawiązuje do modelu 124 z lat sześćdziesiątych.
Nasze źródła donoszą, że nowy roadster będzie ważył poniżej 1.000 kg. Będzie także wyposażony w mały i oszczędny silnik. Prawdopodobnie będzie to turbodoładowany silnik 1.4 MultiAir w kilku wariantach mocy znany między innymi z Alfy Romeo Giulietta. W wersji Abarth silnik ten bez trudu będzie mógł osiągać 200 KM. Najmocniejsza wersja będzie dodatkowo oferować sztywniejsze zawieszenie, agresywniejszą stylistykę oraz większe hamulce.
Biorąc pod uwagę, że Mazda MX-5 przy mocy 129 KM w podstawowej wersji rozpędza się do 100 km/h w 8,9 sekundy, można przypuszczać, że ponad 200-konna wersje nowego roadstera będą mogły konkurować swoimi osiągami z Porsche Boxter-em.
Nasze źródła sugerują również, że mogła by powstać odchudzona i przystępna wersja w stylu
Caterham-a 160. miała by ona felgi stalowe oraz tradycyjną skrzynię biegów. Była by ona okrojona ze wszystkiego co mniej istotne. Kładziono by tu nacisk na powrót do podstaw oraz napęd na tylne koła.
Oczekujemy, że nowy Fiat 124 zadebiutuje na początku przyszłego roku, po czym trafi do sprzedaży
latem 2016. Cennik oraz specyfikacja zostaną opublikowane bliżej tego terminu, niemniej mając wzgląd na model MX-5 można przypuszczać, że ceny nowego Fiata będą startować z poziomu nieznacznie przekraczającego 20.000 funtów. [120.000 zł przyp. red.]
Przywołując ducha Barchetty.
Ostatnią przygodą Fiata z dwumiejscowym samochodem sportowym był model
Barchetta, mająca swój początek w Europie w połowie lat dziewięćdziesiątych. W języku włoskim nazwa Barchetta oznacza "małą łódkę". Biorąc pod uwagę długie zwisy oraz spiczasty "nos" tego modelu nietrudno się domyślić skąd zaczerpnięto inspirację dla tej nazwy.
Opierając się na przednionapędowej platformie z Punto Mk1, Barchetta dawała wiele radości z jazdy. 1,8-litrowy silnik o mocy 131 KM rozpędzał ją od 0 do 100 km w 8,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła 200km/h.
Chociaż Barchetta była oficjalnie sprzedawana w Wielkiej Brytanii, to nigdy nie została dostosowana dla ruchu lewostronnego. Stąd zrozumiała jest ograniczona atrakcyjność tego modelu na rynko brytyjskim, przykładowe ceny używanych egzemplarzy oscylują wokół 1500 funtów.
Alfa Romeo dostanie nowy kabriolet?
Na targach w Genewie 2015 Marchionne wypowiedział się na temat ogłoszonych w zeszłym roku planów
odrodzenia marki Alfa Romeo. Stwierdził, że
Alfa Romeo dostanie własnego roadstera, chociaż nie chciał wchodzić w szczegóły na ten temat. Potwierdził jednak, że
samochód będzie produkowany we Włoszech, podobnie jak pozostałe modele tej marki.
Do niedawna włoska wersja Mazdy MX-5 miała być sygnowana logiem Alfy Romeo, później zmieniono te plany ze względów marketingowych.
W lutym nasz zaufany człowiek przekazał nam w zaufaniu informację, że "
wszystkie modele Alfy Romeo mają być w 100% włoskie". To przekreśla wszystkie wcześniejsze komentarze Marchionne, że Alfa Romeo mogła by być produkowana poza Włochami.
Plany na przyszłość Alfy Romeo.
Wypowiedzi Marchionne były bardziej obszerne odnośnie dwóch innych modeli Alfy Romeo: Giulietty i MiTo. Dotyczą one decyzji związanych ze zmianą pozycjonowania marki w kierunku segmentu premium.
Dotychczasowe modele zostaną utrzymane, jednak zostaną one dostosowane do nowego kierunku marki. "
Czy Giulietta pozostanie samochodem przednionapędowym - okaże się. Być może nie" - stwierdził CEO FCA.
"Wątpliwym jest by udało się zbudować MiTo z tylnym napędem. Do tego brakuje nam po prostu odpowiedniej platformy. Ale nadal uważam, że marka potrzebuje samochodu który stanowiłby atrakcję dla młodszych klientów, którzy nie mają środków na zakup większego pojazdu. Zawsze lubiłem model MiTo - myślę, że ma on przyszłość".
"Nawet BMW, które ma długą historię związaną z tylnym napędem, ma plany związane z przednim napędem".
Źródło: autoexpress.co.uk, zlomnik.pl, encyklopedia.moto.pl/
Tłumaczenie: Ciril, miszko
Wiadomość