Koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) wyprodukuje w Polsce nowoczesny silnik benzynowy -
trzycylindrowy o pojemności jednego litra. Jednostka będzie powstawać od 2017 roku w fabryce w Bielsku-Białej i trafi pod maskę fiata 500 oraz pandy - dowiedział się nieoficjalnie dziennik.pl. Kwota nowej inwestycji Fiata ma 9 zer i przebija Toyotę, która chce wyłożyć nad Wisłą 650 mln zł.
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) szykuje się do wielkiej inwestycji w Polsce. Jak udało się nam ustalić w kręgach związanych ze sprawą najpewniej już w 2017 roku fabryka silników FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej zajmie się produkcją nowej jednostki benzynowej serii FireFly przeznaczonej do fiata 500 i pandy.
Fiat 500 i panda są na pierwszym i drugim miejscu najlepiej sprzedających się samochodów segmentu A w Europie. Wspólny udział w rynku to niemal 30 proc.
Nowy silnik to trzycylindrowa konstrukcja o pojemności jednego litra. Jednostka ma wytwarzać
72 KM mocy i 102 Nm momentu obrotowego. Kadłub oraz głowice wykonano z aluminium. Motor spełnia normę emisji spalin euro 6, a wyposażono go w dwa zawory na cylinder i zmienne fazy rozrządu. Co istotne, to mechaniczne serce bez turbodoładowania.
240 tys. km przebiegu bez zadyszki
Inżynierowie zapowiadają, że jednostki z serii FireFly będą znacznie bardziej trwałe w porównaniu do propozycji konkurencji wspomaganej turbodoładowaniem. Silniki, które wyprodukuje fabryka w Bielsku-Białej powinny bez problemów wytrzymać przebiegi rzędu 240 tys. km.
Litrowy silnik jest już montowany pod maską nowego fiata uno produkowanego w Brazylii. Tam jego bratem w rodzinie
FireFly jest także nowa
czterocylindrowa konstrukcja o pojemności 1,3 l, która rozwija moc
101 KM i moment obrotowy 134 Nm. Oba silniki na potrzeby rynków Ameryki Łacińskiej powstają właśnie w Brazylii.
Kierowcy z Europy dostaną
jednolitrową jednostkę z fabryki w Bielsku-Białej, a koncern FCA w uruchomienie produkcji w 2017 ma zainwestować w Polsce ok. miliarda zł i ponoć złożył już stosowne dokumenty. Obecnie bielski zakład produkuje
turbodiesla 1.3 MultiJet II oraz dwucylindrowy silnik benzynowy 0.9 TwinAir. Wiadomo, że przyszłym roku nowe jednostki (
1.0/72 KM i 1.3/101 KM) zastąpią benzynowe silniki
1.2/69 KM i 1.4 16V.
Przypominamy, że na początku 2016 roku polska fabryka silników FCA pobiła rekord. Z linii produkcyjnej w Bielsku-Białej zjechał egzemplarz turbodiesla 1.3 MultiJet o numerze 6 000 000. Rekordowa jednostka o mocy 95 KM trafi pod maskę fiata 500 produkowanego w Tychach.
Wiadomość