Fiat Freemont na LPG w Tour de Pologne
przez
opublikowany 06-08-2012 22:27
Fiat testuje kolejny model, który być może już niedługo rozszerzy gamę pojazdów włoskiej marki zasilanych gazem płynnym.
Fiat Freemont z silnikiem benzynowym V6 o pojemności 3,6 l zasilanym LPG, bo nim mowa, jechał w obsłudze wyścigu Tour de Pologne.
Widlasta szóstka jest jedyną benzynową jednostką napędową Freemonta i reprezentuje chryslerowską rodzinę silników Pentastar (pamiętajmy, że Fiat Freemont to Dodge Journey). Inne silniki stosowane w Freemoncie są produktami Fiat PowerTrain.
Silniki Pentastar są widlastymi 6-cylindrowymi jednostkami napędowymi z dwoma wałkami rozrządu na każdej z głowic, które napędzają w sumie 24 zawory. Zastosowany w Freemoncie silnik, którego pojemność skokowa wynosi 3604 cm3, osiąga moc 206 kW (280 KM) przy 6350 obr./min oraz maksymalną wartość momentu obrotowego 342 Nm przy 4350 obr./min.
Sterownik i listwy wtryskowe
Adaptacji tego potężnego silnika na zasilanie gazowe dokonano z wykorzystaniem podzespołów firmy Tartarini. Zastosowano sterownik elektroniczny Evo01 dedykowany do silników 5-, 6- i 8- cylindrowych współpracujący z układem OBD silnika. Wykorzystując sygnały wtryskiwaczy benzynowych uruchamia on w odpowiednim momencie i na odpowiedni czas dwie potrójne listwy wtryskowe Tartarini Evo08G, a kontrolowanie w czasie rzeczywistym korekt OBD pozwala na bardzo precyzyjny dobór czasów wtrysku gazu tak, aby silnik pracował tak jak przy zasilaniu benzyną.
Reduktor-parownik
Gaz odparowuje w dwustopniowym reduktorze Tartarini RP05/G, którego wydajność pozwala na zasilanie silników o mocach do 350 KM. Na drodze z reduktora do listew wtryskowych znajduje się filtr fazy gazowej FGM03, także produkcji firmy Tartarini.
Zbiornik gazu
Cała instalacja jest zasilana ze zbiornika zamontowanego pod samochodem, w miejscu gdzie znajduje się dostępne za dopłatą (350 zł) koło zapasowe (standardowo samochód ma zestaw do naprawy ogumienia). Zastosowano toroidalny zbiornik LPG (średnica 600 mm, wysokość 190 mm) o pojemności geometrycznej w zależności od zastosowanej wersji 39 lub 44 l.
Podsumowanie
Liczymy, że samochód pomyślnie przejdzie fazę testów i niebawem pojawi się w ofercie salonów Fiat, a w następnej edycji Tour de Pologne nagrodą dla zwycięzcy będzie już wersja LPG. Biorąc pod uwagę to, że średnie zużycie paliwa benzynowego Freemonta podawane przez producenta wynosi 11,3 l/100 km, a zużycie w mieście blisko 16 l/100 km zastosowanie alternatywnego układu zasilania gazem jest jak najbardziej wskazane.
Źródło: onet.pl
Wiadomość