Niewątpliwą gwiazdą Fiata podczas salonu we Frankfurcie będzie
Freemont AWD (napęd na
4 koła). Auto do sprzedaży wejdzie już w październiku i będzie dostępne z dwiema jednostkami
2.0 MultiJet II 170 KM oraz
3.6 V6 280 KM.
Obie wersje wyposażono w
sześciobiegową,
automatyczną skrzynię biegów. Jest to zaawansowana technicznie, lecz prosta w obsłudze technologia napędowa opracowana dla zapewnienia bezpieczeństwa i pełnej kontroli pojazdu w każdych warunkach drogowych.
Napęd na cztery koła (
AWD) jest dostępny na
życzenie kierowcy. System współpracuje z
elektronicznym czujnikiem sterującym, który rozpoznaje stopień przyczepności poszczególnych kół i
decyduje o przekazaniu mocy na tylną oś pojazdu. Rozwiązanie to pozwala osiągnąć maksymalną przyczepność na śliskich nawierzchniach (takich jak błoto, śnieg, lód) i zwiększa bezpieczeństwo podróżowania.
Automatyczny system dołączania napędu wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło (
ECC). Pozwala to na zredukowanie zużycia paliwa, jako że napęd na wszystkie koła dołączany jest jedynie w razie konieczności, co minimalizuje tarcia występujące w jednostce napędowej. Co więcej, elektroniczne sprzęgło
ECC jest bardziej elastyczne i precyzyjne, a także znacznie tańsze niż
wielotarczowe sprzęgło wiskotyczne, lub samoblokujący mechanizm różnicowy typu
Torsen.
Dodatkowo samochód wyposażono w system stabilizacji
ESP, oraz system
kontroli trakcji. Należy bowiem pamiętać, że sam napęd na cztery koła nie jest w stanie zastąpić działania tych systemów, gdyż jego zadanie polega jedynie na wyrównywaniu mocy przekazywanej na osie w warunkach zróżnicowanej przyczepności kół (na przykład kiedy przednie koła znajdują się na nawierzchni oblodzonej, a tylne na suchym asfalcie). Natomiast w przypadku, kiedy przyczepność kół po dwóch stronach auta jest zróżnicowana dołączany jest automatycznie system ESP.
Jak to działa?
Przez większość czasu użytkowania napęd w całości przekazywany jest na oś przednią. Jedynie w warunkach zaburzonej przyczepności system automatycznie, bez konieczności ingerencji kierowcy wyrównuje moc przekazywaną na osie.
System analizuje warunki drogowe w kilku fazach:
1)
Faza prewencji: w tym momencie sensory systemu analizują działanie kierowcy i sposób operowania pedałem przyspieszenia. W sytuacji konieczności gwałtownego przyspieszenia, gdy pedał gazu zostanie naciśnięty mocniej system AWD automatycznie aktywuje się i przekazuje większą część mocy na koła tylne. Zapobiega to jednocześnie poślizgowi kół przednich, które w tym momencie zostają nieco odciążone.
2)
Kontrola poślizgu: na kolejnym etapie działania system czujników bada prędkość obrotową kół. Kiedy wykryje uślizg kół przednich elektroniczna jednostka sterująca (ECU) aktywuje sprzęgło ECC i moc zostaje przekazana na tylną oś. Jeżeli koła przedniej osi znajdują się na śliskiej nawierzchni (np. lód) większość napędu przekazywana jest na oś tylną redukując w ten sposób możliwość ślizgania kół. Moc przekazywana na oś tylną jest także dostosowywana do rodzaju nawierzchni podczas płynnej jazdy. Ma to miejsce w przypadku zjawiska aquaplaningu lub nagłego wjazdu w kałużę. W takiej sytuacji system jest w stanie zredukować moc by bezpiecznie wyprowadzić samochód z trudnej sytuacji.
3)
Kontrola prowadzenia w dużym zakresie prędkości: system AWD pomaga także zoptymalizować dynamikę prowadzenia. Jednostka sterująca ECU potrafi kontrolować zachowanie osi tylnej podczas jazdy z prędkościami od 40 do 105 km/h. W tym zakresie prędkości system nieustannie bada zachowanie samochodu i reguluje napęd osi tylnej gdy na przykład samochód wjeżdża w ciasny zakręt lub gwałtownie przyspiesza. Elektroniczna jednostka sterująca działa w tym przypadku lepiej niż tradycyjne sprzęgło wiskotyczne, które przenosi napęd na oś tylną tylko w przypadku wykrycia wyraźnego poślizgu kół w porównaniu do kół osi przedniej.
Źródło:
FIAT
Dzień dobry! Jestem nowy!! (tu się witamy)
Autor wątku: miszkoW tym temacie witamy się z nowymi użytkownikami forum. Ja również pragnę wszystkich powitać.
Autor ostatniego posta: 77piwa77 Dzisiaj, 02:01